ECL82 "kijkdoos"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker

Re: ECL82 "kijkdoos"

Berichtdoor douwebakker » za 26 sep 2020, 17:09

Is het je eerste bouwsel? Vanaf de middelste aansluiting van de potmeter naar pin 1 (stuurrooster van de triode) van de ECL
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 20:24

douwebakker schreef:Is het je eerste bouwsel? Vanaf de middelste aansluiting van de potmeter naar pin 1 (stuurrooster van de triode) van de ECL
Even afmaken :-s
Ontbreekt idd in het rode schema.Zet er van pin 1 vd buis naar loper potmeter een 10k tussen en van loper naar massa 1M.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 26 sep 2020, 20:47

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:Is het je eerste bouwsel? Vanaf de middelste aansluiting van de potmeter naar pin 1 (stuurrooster van de triode) van de ECL
Even afmaken :-s
Ontbreekt idd in het rode schema.Zet er van pin 1 vd buis naar loper potmeter een 10k tussen en van loper naar massa 1M.
Anne

Dus In het schema van Robert Robert D en het Rode schema zijn ingang en uitgang omgedraaid ? In Roberts schema staat de ingang niet specifiek vermeld... Dus Ik herhaal wat ik begrijp ; Ik plaats de volume pot in het rode schema aan de triode waar De 1K8 en de elco er overheen aan de kathode staan afgebeeld. Zit nu 2 K en 47 uF aan beide cathodes van de triodes. (twee kanalen) Voor de cathode elko van de penthode heb ik of 100 uf 40V of 220uF 63V wat heeft de voorkeur ? De rest heb ik met wat rommelen wel in huis, of is aan te passen door parallel te plaatsen. Zo snel zal t allemaal niet gaan, de ingangen noch de uitgangen, noch de volumepot is al geplaatst, dat doe als laatst om te kijken waar alles loopt... Dank voor uw geduld ;-)
In het land der blinden....

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 26 sep 2020, 20:51

Tnx, hoef ik niet bij een andere versterker te gluren. Als ik ze goed omdraai is de bovenste pin van de volumepot aarde. :goedzo:
Eerste bouwsel niet, maar ik ben primitief en bouw na. Van de theorie begrijp ik geen snars. ;-0) Bij formules wordt ik ineens dyslectisch ;-0) Dan vertrouw ik op de know how en kennis van de Masters ;-) Ik ben de blinde in mijn onderschrift.. lol...

Ooit begonnen met een transistor bak die het begaf, en reparatie was zo duur, dus zelf aan de studie , wel met electronica echt niet moeilijk componenten herkennen, en met metertjes kwam ik een heel eind, maar hoewel ik een oude scoop heb en een toonfiets, weet ik nog steeds niet hoe ik daar mee om moet gaan. Maar heb toch - dankzij diverse fora heel wat versterkers gereviseerd... Kan een ieder wel vertellen dat reparatie bij een vakman vele malen goedkoper is dan de hobby. :lol: Heb ook reparaties gezien, voor een vriendenprijsje, en dan was er een elko vervangen en een emitterweerstand voor 50 euro hehehe...niet eens dezelfde waarde emitterweerstand, zodat je bijna denkt dat het miischien nog wel eens kan leiden tot een terugkerende klant ? :-k Veel fouten maken dat is waar een kneusje in deze wereld het meest van leert hehehe ;-)

Dit forum is het beste forum wat ik gevonden heb. Wil nu de buizen onderdelen toepassen, en eigenlijk afmaken waar ik allemaal aan begonnen ben, en dan met een transistor versterker misschien stap voor stap in een topic eens met een scoop gaan werken, want fouten zoeken op component niveau, dat is te vermoeiend. Niet erg als je reviseert, maar reparatie is dan niet lonend... Ach, wellicht geraak ik daar nog eens? Als iemand met geduld mij de basis truucjes leert ? Voor de rest lekker knutselen toch ? en soms ff leuk ouwehoeren op een forum... En soms als ik wat centjes nodig heb verkoop ik weer eens wat. Toch een aardige bijkomstigheid.

Deze versterker had ik op een rommelmarkt gekocht voor 5 euro. En met mijn taalgebruik en domme vragen had ik een leraar heel kwaad gemaakt. Op circuits online. Moest eerst maar eens gaan studeren. Maarten Kakker die bijna overal zit had me ook wel op Gloeidraad gezien en zei toen dat ik me niet als leerling moest of zou moeten presenteren, maar als , naja een enthousiaste hobbyist. Heb toen uit een soort rancune die versterker compleet uit elkaar gehaald. Maar 1 ugt was overleden en er was al eens een choke in gemoffeld, maar die is te laag stromig (?) ja 100mA geloof ik. afin bla bla. Als dit af is plaats ik het eindresultaat wellicht nog wel op circuits online. Sommige oudjes worden van elke modificatie bijna ziek, maar dat zijn de restaurateurs en dan is originaliteit of dat zo dicht mogelijk benaderen de queeste. Ach, iedereen zo de eigen invalshoek en interesse.

Audio is een passie, en bij veel vrienden staat een leuk setje te spelen dat ik heb samengesteld, of ik repareer wat voor ze, het is ook een beetje besmettelijk hehehe . En - heel belangrijk - het houdt me van de straat he ! Fijne avond. :beer: :proost: :mrgreen: :rock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 22:49

Splinter226 schreef:Dus Ik herhaal wat ik begrijp ; Ik plaats de volume pot in het rode schema aan de triode waar De 1K8 en de elco er overheen aan de kathode staan afgebeeld. Zit nu 2 K en 47 uF aan beide cathodes van de triodes. (twee kanalen)
2k zou ook nog kunnen, liever 1k8.
47µF mag best voor de 33µF.
Voor de cathode elko van de penthode heb ik of 100 uf 40V of 220uF 63V wat heeft de voorkeur ?
Zet er de 220µF maar in.
Nog even een tekeningetje :D
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

democles

Berichtdoor democles » zo 27 sep 2020, 0:52

Audio is een passie, en bij veel vrienden staat een leuk setje te spelen dat ik heb samengesteld, of ik repareer wat voor ze, het is ook een beetje besmettelijk hehehe . En - heel belangrijk - het houdt me van de straat he ! Fijne avond. :beer: :proost: :mrgreen:

Voor mij eigenlijk het zelfde.
Alleen heb ik moeite met het loslaten.
Wat ik gemaakt heb is iets van mijzelf,de gedachte er achter,de uitvoering en het progres in mijn bouw ontwikkelingen,iets wat persoonlijk is.
Misschien ben ik wel een hoarder. :lol:
Heb dus moeite met wat verkopen.
Maar zal toch uiteindelijk de knoop moeten doorhakken. :?
Heb nu een Phone dude gemaakt voor een goede vriend,misschien dat dat me meer in die richting duwt. :|

Gemiddeld is de kostprijs voor elk gebakje wat ik bouw 500 euro,en ik heb geen zin daar over te onderhandelen met welke leek dan ook. :(

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 27 sep 2020, 10:11

Ik heb vorig jaar voor iemand een vesterker gemaakt volgens de schakeling van een Quad 2 maar dan zonder CFB
Wel netjes geworden vond ik zelf op een hammond chassis met bijbehorende cover. Hij zou € 1000.00 betalen maar heeft uiteindelijk € 1100 overgemaakt.
Eigenwijs is ook wijs!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 28 sep 2020, 17:21

Anne, ik heb in mijn schema een 235k weerstand getekend naar massa. De zogenaamde long-tail. Mis ik die in jouw schema?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 sep 2020, 19:35

RobertD schreef:Anne, ik heb in mijn schema een 235k weerstand getekend naar massa. De zogenaamde long-tail. Mis ik die in jouw schema?
Je hebt de lekweerstanden vd EL84 ook gebruikt voor de fasedraaier.De 235k zet dan de boel aan massa, helemaal geen staart (die zit gewoonlijk aan de kathodes van een verschilversterker als fasedraaier).
Ik heb die twee lekweerstanden aan massa en twee andere weerstanden voor de fasedraaier.
Het rooster van de fasedraaier ligt aan massa via de lekweerstanden van de eindbuizen.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 29 sep 2020, 10:35

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef:Nog even een tekeningetje :D
Anne

:goeie: :goeie:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 29 sep 2020, 15:01

De stand der zaken. Tot zover.

P1050125.JPG

De potmeter en daarmee de plaats op het front van de volumeknop (en dus de bijbehorende weerstanden) moet nog bepaald worden.

De tulp ingangen ingangen in het midden op de achtergevel ergens.

En de luidspreker ( banaan chassis delen) aansluitingen.... Ff de beentjes strekken. ;-0)

Weer wat nijverheid later ;

P1050127.JPG

Was de 10 uF voor de triode (x2) nog vergeten. Even de laatste componenten bijgewerkt met de arceerstift. In 't schema.

Potmeter aansluiten, ingang aansluiten en uitgang aansluiten rest er nog...

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 okt 2020, 16:22

Vandaag de volume pot erin geflanst. Nog twee keer 100 Ohm om de gloei aan aarde te leggen. En toen werd er voor het eerst opgestart. Het bleef stil..... Omgedraaid meette ik geen rest spanning op de voedings elco's. Maar zag al snel dat dat wel logisch was aangezien ik de gelijk gerichtte spanning van de EZ81 niet aan de eerste elco had gekoppeld... Dat draadje gelegd en weer aan de prik... Nu was er een hoop kabaal te horen en hard ook, maar er was muziek te herkennen in de verte. Had ik de potmeter toch verkeerd aangesloten ? Hier ging ik even de mist in, want ik had de volgorde wel goed gedaan, maar draaide helaas nodeloos ingang en aarde om. Pinnetje brak af van de alps potmeter. Later nog eentje. Maar met wat zilverdraad iets verderop aan de potmeter weer verbinding gelegd. Heb zo'n alps "blue" wel eens uit elkaar gehaald om weer een soldeer punt er aan te zetten, nu deed ik het vanaf de buitenkant. Toen zag ik het , deze potmeter had 4 aansluitpunten per kanaal, voor een midden tap naar grond in sommige buizenbakken toegepast. Ik was dus bij pin twee zeg maar begonnen ipv pin 1. Afin, hele handel 1 pin opgeschoven en ohja - ik was de tegenkoppeling vergeten, en zag nog een losse verbinding van een van de kathode elco's met de weerstand, dus na dat alles weer aan de prik ; en jawel hoor, de kijkdoos speelt ! :yeah: :goeie: :rock:

Filmpje op You Tube ; https://youtu.be/CJgpjsrVs4c
(Gepiep is mijn bureaustoel waar ik op draai hehehe )

En ff nog wat pica's

P1050133.JPG

P1050134.JPG

P1050135.JPG

P1050136.JPG

Is nog bromvrij ook. Ff met mijn oor in de speaker met volume op nul. Niks te horen! =P~

Er is slechts 1 probleempje, de EZ81 van JJ is net ietsje te groot. Dat smeltpuntje aan de top van de buis is te lang. Als ik de bak omkeer zat hij er scheef in. Ff met een spaak (lag in de buurt over de voor en achterkant en dan komt ie er tegenaan... Ff kijken of ik een ander heb die net een millimeter kleiner is ? En ik ga nog een U vorm uit blik / alu maken voor aan de binnenkant van het kijkgat. Misschien nog een glaasje....
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 01 okt 2020, 18:18, 4 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 16:34

Leuk dat het werkt!

Video zou ik even op Youtube gooien, dat kan ook met een "private link"
Ik zou willen dat ik zulke koopjes tegenkwam voor 5 euro, meestal is het een minimum van 40 euro, voor een hoopje waarvan je maar moet hopen dat het niet allemaal kapot is.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 16:46

Ziet er netjes uit hoor. Een oplossing voor je EZ81. Even het buisvoetje laten zakken. Met een paar verlengbusjes is het zo gepiept.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 okt 2020, 18:39

douwebakker schreef:Ziet er netjes uit hoor. Een oplossing voor je EZ81. Even het buisvoetje laten zakken. Met een paar verlengbusjes is het zo gepiept.
Ja, gat iets groter maken en voetje onder de plaat ipv boven.
De potmeter kun je beter op een stukje gaatjesprint solderen gaat de aansluitingen niet zo vlug stuk.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 okt 2020, 21:39

douwebakker schreef:Ziet er netjes uit hoor. Een oplossing voor je EZ81. Even het buisvoetje laten zakken. Met een paar verlengbusjes is het zo gepiept.

Die oplossing kon hier niet, maar ik kon wel de buisvoet loshalen en van onderen monteren, dus dat heb ik gedaan. Verder vond ik een stukje inox,- ik bewaar allerlei stukjes alu en ijzer en koper plaatjes en en stukjes voor knutsel werkjes. Alu plaatje en metaalschaar komt ook van pas met fietsen. Wrak met groot zadelpin, zadelpin alleen al 18 euro ofzo, dus gewoon maatje zadelpin, plaatje alu eromheen en aandraaien die bot, soms nog wat erbij frutten. Maar goed, Inox plaatje paste precies horizontaal tussen voorfront en topplaat. met wat alu zijplaatjes gemaakt. Insnijden met stanleymes en op rand van bureau buigen. Soms beter dan de metaalschaar. Maar dan gebruik ik lijmklemmen en een ijzeren plak / liniaal Daar heb ik de strakste frontjes mee gemaakt. Eerst snede maken met stanleymes. Met wat prutswerk gaatjes geboord in de opstaande stukken metaal in de versterker. Versterker schoof, maar moest ook boormachine op 1 plek houden zodat t boortje niet zou gaan "dansen" Toch gelukt. Helaas bodemplaatje ook met boutje vastgezet. Wilde eerst zo'n half vouw doosje maken zodat zijflappen uiteindelijk uit zicht met boutjes aan t frame konden worden vastgezet, maar dat plaatje inox, leek er wel voor gemaakt en maakte alles veel gemakkelijker. Maar er zitten overal boutjes. Hoort zo.

P1050137.JPG

P1050138.JPG

Kap er eens omheen zetten. Eigenlijk "versterker in de huls schuiven". Op zoek naar de voetjes doos. Was goed verstopt, maar de inhoud, was veel triootjes, maar maar drie rare kwartetten. Twee van cd spelers, , Wat er nu onder zit is van een digitale weegschaal LOL. Zou met dubbelzijdige tape kunnen, of kijken of ik er doodleuk doorheen kan boren. Staat wel chic, al zeg ik t zelf . hehehe. Ff een impressie. Lamplicht is toch net ff wat anders ;

P1050145.JPG

.
P1050147.JPG

.
P1050148.JPG

Met dank aan Robert D, die me net dat zetje gaf om het projectje af te maken. :rock: En natuurlijk een compleet schema. Van de grootmeester. :goeie: En alle anderen natuurlijk die klaar staan met raad en tips. Echt super. Zonder dat geen blijheid ;-) :proost: Vind het resultaat best aardig, al zeg ik het zelf. :sure:

Hiermee ben ik door mijn voorraad oude meuk heen. Heb twee setjes ugts voor EL84SE nog op de plank, - het betere werk - 1 voeding van Jan uut Duitsland, en twee smoorspoelen, maar daarvoor ga ik eerst een behuizing maken. Inox is leuk spul, en dat zit om veel van die ketels, heb een stuk of wat van die omkappingen met plakfolie er nog op bij de container weggeplukt. Met wat verkeersbord of iets anders stevigs eronder zodat de boel niet doorzakt. Maar da's voor een ander topic.

Beetje oppoetsen, wat gedempt daglicht en een velvet kleedje, voor wat mooie kiekjes en dan een ronkende tekst en als high end in de veiling ? hehehe... sst. Niet doorvertellen he :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 01 okt 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 21:42

Mooi man!
Eigenwijs is ook wijs!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 01 okt 2020, 21:56

Mooi geworden zo =D> geen temperatuurproblemen met de buisjes zo onder de kap?

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 okt 2020, 22:03

Barry2001 schreef:Mooi geworden zo =D> geen temperatuurproblemen met de buisjes zo onder de kap?

Zit vol met ventilatiegaatjes onder en boven. Is een jaren zestig chassis en kap he. Stukje glas zou t afwerken, maar dat wordt ook weer vies... Wie haalt er nou een versterker open om af te stoffen ? En zou dubbelzijdig plaktape blijven zitten ? Nog ff over mijmeren. of lijm ?

Oh, Er zat een U60U Amroh uitgang in , naast een voor de versterker originele- die overleden was. . Dus toen heb nog een U60U op de kop getikt. Gespiekt in t andere topic wat in dit draadje ook is genoemd. Ik heb de laatste aansluiting gebruikt. Waarbij ik gegokt heb dat A de massa wel zou zijn omdat die in elke variatie als uitgang constant blijft, en dat bleek te kloppen. Zitten nu antieke buisjes in. Matsushita ? Klinkt echt wel ok. Zeker gezien de gevoeligheid van die Missions model 70. 89-90 db ofzo.

Heb nog een kiekje van t draadwerk aan de onderkant, Maar maak morgen bij daglicht een betere. Had ik duidelijk niet over nagedacht toen ik de ugts erop vastzette hehehe... Maar voedingsgat zat er al. Naja. Het werkt. Gloei strak tegen de bakplaat en de rest verticaal , - iets hoger of ver weg. of met boogjes over elkaar heen. Geen steraarde, maar overal ter plekke .

Nog over t verkopen van versterkers soms. Van ergens hierboven, Tot nog toe was het niet zo moeilijk, want ik had altijd andere versterkers. Twee bocama's verkocht, maar heb er nog steeds 1. ;-p En mijn eerste zelf (na) bouw vind ik ook wel moeilijk. De LA214A was wat makkelijker, want ik heb het meeste materiaal voor een EL84Se liggen met "hifi" uitgangen. Die Philips WE nogwat. Alle andere waren kleine versterkertjes. Maar die LA214A (EL84SE) was echt bromvrij. Maaar ihet huis is hier een aantal jaar geleden door de woningbouw gerenoveerd, nou zeg maar vernieuwbouwd, en alle wandcontactdozen zijn geaard. De koper vroeg of op zijn 97 db speakers geen brom te horen zou zijn, nee want ik heb ook wel 97 db speakers. Toch ff aan de grotere jongens gehangen. Bromvrij. Dat maakt qua luidsprekers niet uit. Maar verzonden en ontvangen hoorde de koper brom. Had de boel ongeaard op t lichtnet aangesloten. Ook nog apparatuur in de buurt. En een equalizer bleek ook een oorzaak. Iets met een L-C filter , . ff googelen vond ik een review ergens , dat ding moet ook op gepaste afstand, want kan anders dus inderdaad brom veroorzaken. Naja, ik speel het maar even door...

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 02 okt 2020, 11:50

Wat een leuk doosje zo zeg. Hoe vind je de klank van deze versterker? Dat is natuurlijk ook belangrijk.

Persoonlijk zou ik het frontje zwart spuiten (temperatuurbestendige spuitlak van Action - kost nog geen 3 euro per bus) dan komen de gloeiende buisjes er nog wat beter uit denk ik.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 08 okt 2020, 21:15

RobertD schreef:Wat een leuk doosje zo zeg. Hoe vind je de klank van deze versterker? Dat is natuurlijk ook belangrijk.

Persoonlijk zou ik het frontje zwart spuiten (temperatuurbestendige spuitlak van Action - kost nog geen 3 euro per bus) dan komen de gloeiende buisjes er nog wat beter uit denk ik.

Zwart spuiten ? Echt niet. Ik vind dat inox juist mooi spul. Wel ff poetsen met metaal polish als tie klaar is. Heb er uiteindelijk een stukje plexiglas in gezet . Zaagbaar met de elektrische kapzaag. heel langzaam. . Wat proef stukjes gelijmd, want waar de lijm zit dat wordt lelijk. Had een stukje glas maar kan die oude glassnijder niet vinden. insnijden met stanleymes kraste wel, maar t plaatje barstte in stukken toen ik het probeerde af te tikken. Heb t wel eens gezien, maar was te ongeduldig. Perspex, ook goed. Voetjes van een cd speler. Voor t derde voetje een gaatje getapt achter in t midden onder. Nog wat kiekjes.

Wat klank betreft. Vond hem op de missions model 70 verrassend goed klinken. Meteen. Ga 'm nog ff aan de gevoeligere grote jongens hangen om te kijken hoe die t daar doet. Maar viel me helemaal niet tegen.

P1050194.JPG

.
P1050196.JPG

.
P1050200.JPG

.
P1050202.JPG

.
P1050204.JPG

.
P1050205.JPG

.
P1050211.JPG

.
P1050214.JPG

Terug naar “Versterkers”