Maakt eigen niks uit.De stroombron en dan ook de stroom door T1 is ong 15mA.Bert61 schreef:Anne de R6 in stroom bron die de basis stroom regelt hoe bepaal je die waarde ?
Die waarde zal wel kleiner moeten worden als in plaats van 15 Volt maar 12 Volt Voeding aansluit
Daarvoor is een basisstroom nodig van 15 gedeeld door de stroomversterking van T1, bijv 15 / 50 = 0,3mA.
Door R6=12k gaat (15V min 2x0,6V)/12k = 1,15mA waarvan dan 0,3mA in de basis verdwijnt en de rest (0,85mA) weggewerkt door T2.
Met 12V wordt de stroom (12V min 1,2V)/12k = 0,9mA, blijft er 0,6mA over om door T2 weg te werken.Gaat ook goed.
Je zou de gaten voor de schakelaars schuin naast de eilandjes kunnen boren, hou je halve manen over, meer houvast.Beetje tegen valler met de bias print die heb ik afgekeurd.
De schakelaar pootjes zijn rechthoekig als ik boor zo groot dat de pootjes in de gaatjes passen dan is er weinig of niks meer over. Op het beeldscherm lijkt het allemaal ruim Tot je het gaat uit printen,
Dan voel je al een beetje aankomen dat het fout gaat , met proberen de schakelaars te plaatsen moest ik zo groot boren ,dat er niks overbleef.
Ook de montage van de print gaat niet goed bevestiging zit in de sporen
Dus morgen weer een printje maken .
Maar ja als het ook mis gaat met de bevestiging

Anne