Lafayette LA214 A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Lafayette LA214 A

Berichtdoor Ah!buis » vr 30 mar 2018, 12:20

Splinter226 schreef:Ik heb de 1N5822 besteld. Maar in het schema is dat toch het teken voor een zener ? :roll:
Lijkt er idd veel op, daarom teken ik een zener anders.
Ddd.jpg
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 01 apr 2018, 2:25

Geloof dat ik de 6.3 AC is ga nachecken. Die loopt veel te heet waarschijnlijk. Dacht dat dat geen R**t uitmaalde, maar ik lees her en der dat het eigenlijk vrij essentieel is. Hoewel een jip & janneke verklaring wel gewenst zou zijn ;-) moet toch een ezelsbruggetje hebben naar de theorie wil ik ooit tot een -zei het vaag - begrip komen.

Ben meer praktisch. En de wet van Ohm, voor mij enkel de roep van een Druide verscholen in de lagen van de tijd. Boeiend en intrigerend tegelijk. De werkelijke kennis van weleer.
In het land der blinden....

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 22 apr 2018, 20:17

Heb mijn Bombardon/9710 eens weer aangesloten. Nu op dit buizenbakkie.
Wauw. De hoge tonen strelen mijn gehoor. =P~
Zelfs mijn kat loopt naar de speaker om te kijken waar dat nou vandaan komt. :sure:

En dit is dus de prelude.

Want de mooie dingen staan nog op stapel.

Wel al kan ik mededelen dat de kogel door de kerk is.
Ik zal niet langer forumleden lastig vallen met oude versterkers
En de bijbehorende kennisvraag.

Het kwartje is gevallen.
Vanaf nu sloop ik oude versterkers en plaats er een moderne schakeling in.

Mag ik u allen danken voor uw geduld.

Binnenkort de eerste nieuwe nieuwbouw ;-) :proost:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 22 apr 2018, 21:21

Splinter226 schreef:Binnenkort de eerste nieuwe nieuwbouw ;-) :proost:
:yeah:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 09 sep 2020, 15:20

Zo da's een tijdje geleden. De La 214 A Bleef me zijdelings aanstaren en heb hem gisteren dan maar weer eens van de plank gehaald en afgestoft. Gewoon eens kijken. De oude weerstanden vervangen voor nieuwe, en toen zag ik dat ik ook hier de fout had gemaakt van lange aarde draden. Herinner me vaag iets van elke versterkertrap aan 1 punt te aarden, maar lange aardedraden pikken brom op. Dus zo heb ik drie draden ingekort en op de oude originele wijze bij het dichtstbijzijnde punt geaard. Brom weg. Brom van de phono trap was dezelfde brom. Nog ff dubbelcheck. Jawel, plaatje draaien, volume weggedraaid enkel nog wat zoem met het oor tegen de speaker. Dus alle bijdragen ten spijt, de phono trap zoals ergens boven bijgeleverd, werkt uitstekend. Grappig dat ik na anderhalf jaar zo, met wat simpel soldeerwerk het hele ding eindelijk voor elkaar heb. Blijkbaar dankzij de vele adviezen en geduldige reacties op t prutswerk van de amateur is er dan toch genoeg blijven hangen om het dan toch weer tot een goed einde te brengen... Oja, dit keer ook gewoon op full power uit de wanddoos, zodat ik straks niet zit te janken dat 'ie t alleen goed doet via de gloeilamp-in serie- tester.. hehehe. Oja swiffer dingen van de action, super om je plaat te ontstoffen lol.

P1040996.JPG

P1050004.JPG

een P1050005.JPG

Nu heb ik zelfbouw pp DHT recept, Een LA224B met nieuwe Hammond voeding en deze. Ik heb ook twee van die Philips ugts aanbevolen in t single ended start zelfbouw topic, en de chokes daarvoor. Maar voor onderdelen heb ik cash nodig. Welke zal ik van de hand doen ? ? De DHT rob houten ombouw is toch mijn eerste echte zelf(na)bouw, maar onze Gandalf hier- A.Buis - was niet zo onder de indruk van dat ontwerp, speelt wel als een klok, maar niet na nog een ingreep op advies van de grootmeester... Advies om de knoop door te hakken? Komt u maar! ;-)

Dan heb ik nog dat ECL82 projectje. Maar moet wat poen binnenharken om weer een beetje los te komen. T schip is op een zandbank gelopen wat financiële speelruimte betreft... Die single ended brengt vaker veel minder op.. De andere LA224B heb ik de laatste voor 350 verkocht, speelde hier prima, maar koper beweerde dat ie raar ging doen... kon 'm niet terug nemen want t geld was al weg... Maar dat vind ik persoonlijk niet leuk om te horen. Verkopen als defect OF goedwerkend. Geen gesjoemel tussenin. Tsja zo sta ik daar in. Omdat ie hier goed had gespeeld moet het toch een van de buizen zijn? Maar de koper volgde ook niet mijn adviezen, buizen te wisselen, om te zien waar de oorzaak kon liggen. Kon nog een buis of zo nasturen. Uiteindelijk nam hij zijn verlies en zei dat 'ie hem in de kliko ging gooien. Heb hem naar gitaarwinkels verwezen... Maar ja hij had een werkende versterker gekocht. Heb dus liever dat ze zo'n versterker komen afhalen, of weten wat ze doen, zodat ze niet bijvoorbeeld een line source op de phono ingang aansluiten ofzo, wat ik later nog bedacht als nitwit oorzaak... maar ach, behalve een slecht gevoel, moest ik het maar best vergeten. Maar soms heb je ook van die kopers, kwam er eentje voor een Philips versterkertje zwart kunststof, jaren negentig, maar gewoon werkend, Kan hier aangesloten worden had ik in de advertentie gezet. kwam die jongen langs met een vriendinnetje, ging hij het twee, drie tientjes geadverteerde versterkertje uitgebreid testen en concludeerde dat er met volume wijd open en geen bron een zoem was te horen. Zullen wel van die beruchte ruis transistors van zo'n serie in zitten, maar voor dat geld verwacht je toch niet een kenner die zeer kritisch komt luisteren ? hehehe. Van die rare dingen soms. Is voor een jongere of student toch een leuke beginner als versterkertje met een phono ingang... Naja, ga m binnenkort weer es online zetten, opruimen en wat centjes harken, en wellicht toch iemand blij met een goed werkend dingetje voor weinig geld... ;-) bla bla had ik ff zin in ;-p
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Versterkers”