Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

transplanum

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Berichtdoor transplanum » di 05 feb 2019, 22:40

SSassen schreef:
transplanum schreef:Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60

Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.

Pardon? Wie wil nou hier een versterker maken? Je doet voorkomen als of hier iets geweldigds wordt gemaakt maar nergens blijkt dat hier ook iets gebeurd wat nog niet eerder is gepresenteerd. Van mij hoef je ook niet hoor.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 22:42

Ik vermoed dat hetgeen jij denkt op te schrijven en hetgeen je werkelijk opschrijft niet aan elkaar gelijk zijn. Die C-kern opmerking is toch echt je laatste suggestie geweest.

Maar laat je daardoor niet tegenhouden, verras en verbaas ons met een bijdrage waardoor ik morgen heel vroeg op wil staan om zo snel mogelijk op de zaak jouw suggestie aan de praktijk te toetsen!
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 22:45

transplanum schreef:
SSassen schreef:
transplanum schreef:Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60

Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.

Pardon? Wie wil nou hier een versterker maken? Je doet voorkomen als of hier iets geweldigds wordt gemaakt maar nergens blijkt dat hier ook iets gebeurd wat nog niet eerder is gepresenteerd. Van mij hoef je ook niet hoor.

Ik doe helemaal niets voorkomen, ik doe hier gewoon verslag van mijn ontdekkingsreis met een dikke Russische eindbuis. Als jij dat voor jezelf anders invult moet je toch echt even in de spiegel kijken ben ik bang?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 feb 2019, 22:48

transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
transplanum schreef:Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Ik dacht zo, niet bevooroordeeld zijn, eerst 's kijken.
Als ik op de naam googel komt er een soort luxe-verkoop zaak met veel blabla, weinig te lezen.Of heb ik de verkeerde vast ?
Anne

Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Idd, als je 'l Audiophile leest blijken dat oude verkoopspaden die elke keer weer langskomen, niks om bang van te worden :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 22:49

Rustig maar Sander, gewoon doorgaan. Wie weet kom jij met iets verbazingwekkends? En dan denk ik: Verbazingwekkend goeds! :mrgreen:
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 22:50

If it ain’t broke don’t try to fix it is hier wel van toepassing dacht ik zo :D
Laatst gewijzigd door SSassen op di 05 feb 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

AatV

Berichtdoor AatV » di 05 feb 2019, 22:50

Heren, laten we van een mug geen olifant maken.
Van de '83 naar de '82 is wel een grote stap. Waarom de 81 niet geprobeerd, is behoorlijk lineair in te stellen, heeft een betrekkelijk lage inwendige weerstand en toch een behoorlijke versterking en zou een hogere tegenkoppeling mogelijk maken als met een '82.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 22:55

SSassen schreef:If it ain’t broke don’t try to fix it is hier wel van toepassing dacht ik zo :D

Een gebroken 6C33 zou ik ook maar niet proberen te fixen. Wordt niks meer :D

[Edit}

Correct Aat. Valt zeker te overwegen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 feb 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 22:56

@Aat,

Dank voor je suggestie! Ik prik morgen wel even een 12AT7 in, daar heb ik er nog een aantal van liggen, kan geen kwaad om daar ook even mee te spelen tenslotte.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 22:57

Pjotr schreef:Rustig maar Sander, gewoon doorgaan. Wie weet kom jij met iets verbazingwekkends? En dan denk ik: Verbazingwekkend goeds! :mrgreen:

Ik ga er eens een nacht goed over slapen :D

transplanum

Berichtdoor transplanum » di 05 feb 2019, 23:08

SSassen schreef:
transplanum schreef:
SSassen schreef:

Ik doe helemaal niets voorkomen, ik doe hier gewoon verslag van mijn ontdekkingsreis met een dikke Russische eindbuis. Als jij dat voor jezelf anders invult moet je toch echt even in de spiegel kijken ben ik bang?

Dat doe je wel degelijk maar je hebt het zelf niet door. Het is dus een verslag naar de 'inzichten' van Sander. Gekleurd maar op zich heb ik daar geen probleem mee als maar duidelijk is wat de insteek is.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 23:16

@transplanum,

Zoals nu al meermalen aangeven zijn suggesties, daar horen inzichten ook bij, altijd welkom. Ik zou het overigens waarderen als je probeert positieve bijdragen te doen in dit topic, niemand zit te wachten, en ik al helemaal niet, op negativiteit.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 23:17

transplanum schreef:Het is dus een verslag naar de 'inzichten' van Sander. Gekleurd maar op zich heb ik daar geen probleem mee als maar duidelijk is wat de insteek is.

Wie z’n topic is het? Precies ...

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 23:36

Breaking news! Anne geeft z’n fiat voor het gebruik van m’n geliefde smoorspoel in de voeding :yeah: ...

transplanum

Berichtdoor transplanum » di 05 feb 2019, 23:45

SSassen schreef:Breaking news! Anne geeft z’n fiat voor het gebruik van m’n geliefde smoorspoel in de voeding :yeah: ...

Dan ben ik ook blij voor je :goeie:

AatV

Berichtdoor AatV » wo 06 feb 2019, 8:44

SSassen schreef:@Aat,

Dank voor je suggestie! Ik prik morgen wel even een 12AT7 in, daar heb ik er nog een aantal van liggen, kan geen kwaad om daar ook even mee te spelen tenslotte.

Helaas geen goede suggestie. :oops: De maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is maar 90V, dus niet geschikt voor een SRPP.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 06 feb 2019, 8:51

Da’s toch geen probleem, hoog ik de gloei toch een beetje op?

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 06 feb 2019, 9:42

Goed, ECC81, maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is 90V. Mijn anodespanning is pakweg 320V. dus 160V per triode. Als ik dus de gloeidraad ophoog naar 80V heb ik 80V tussen gloeidraad en kathode, met nog 10V speling, lijkt mij prima!

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 06 feb 2019, 10:51

Ik ben d'r zooo dichtbij ik kan 't bijna proeven (steekt tong uit richting B+) ... 0.011% THD+N bij 1W/8 Ohm/1kHz :yeah: ...

thd+n_vs_frq_1w_8r_ecc81.jpg

thd+n_vs_pwr_ecc81.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 10:56

AatV schreef:Helaas geen goede suggestie. :oops: De maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is maar 90V, dus niet geschikt voor een SRPP.

groet,
Aat

Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 06 feb 2019, 11:47

Pjotr schreef:Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:

Je mag een suggestie doen voor een andere opzet hoor Peter, m'n soldeerbout is nog warm :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 feb 2019, 11:52

Pjotr schreef:Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Bij de eerdere versie kwam 't wel van pas met de ingangsimpedantie van 100k van de volgende trap.Zoals nu hoeft het idd niet zo nodig, maar wel makkelijk om andere buizen te proberen, niks veranderen, gewoon inprikken :D
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 11:56

SSassen schreef:

Je mag een suggestie doen voor een andere opzet hoor Peter, m'n soldeerbout is nog warm :mrgreen:

Ja maggie? Wat denk je van een anodevolger met een simpele weerstand in de anode. Uitrekenen kun je zoiets zelf wel. Anne heeft er alleen een SRPP van gemaakt omdat ie niet wist wat ie met een halve buis moest :D
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 feb 2019, 12:06

Met een gemeenschappelijke kathode schakeling zou ik de lekweerstand van de volgende trap wel verhogen.Nu 100k is, vooal als je de ECC83 gebruikt, wat zware belasting.
Of 't de moeite loont ?
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 12:11

Wat voor buis je gebruikt hangt ook sterk af van je benodigde totale open loop gain. Dus hoeveel versterking heb ik nodig? Wil je 12 dB (4x) feedback dan heb je dat als extra totale versterking nodig.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”