Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Berichtdoor SSassen » vr 05 jan 2018, 18:30

Mja, het gaat kennelijk als een lopend vuurtje rond; Sander is aan het stoeien met buizen.

Zo kreeg ik eerder deze week van een kennis het aanbod of ik z'n 6C33 eindversterker project wilde overnemen, wegens geen tijd en impulsaankoop etc. Nu bleek dat hij vier stuks 6C33 had gekocht en twee voedingstrafo's pakweg tien jaar geleden, helaas is één van de 6C33's na controle stuk, als je ermee schudt lijkt het wel een 'sneeuwbol', d'r komt van alles voorbij achter het glas dat toch echt vast hoort te zitten.

De trafo's zijn bij nader inzien ook te licht om daar een tweetal 6C33's in OTL (zonder uitgangstransformator) mee van voeding te kunnen voorzien en zijn feitelijk bedoeld voor een enkele 6C33 in SE. Kortom, ik ben even aan het inventariseren of ik hier iets mee kan. Hij wil er niet de hoofdprijs voor hebben, maar ik heb al genoeg spullen in dozen in de opslag staan om daar nu weer wat extra's aan toe te gaan voegen, heb afgelopen jaar juist een heleboel verkocht.

Dus ja, vind het uiteraard wel een bepaalde charme hebben, van die gloeiende jampotten die zonder uitgangstransformator toch pakweg 10 á 15W kunnen uitsturen in 8 Ohm. Of een enkele 6C33 in SE. Maar ik was uiteraard al druk doende met m'n KT88 PP eindversterker, dus nog een buizenversterker project erbij is niet echt de bedoeling. Dus daarom een concrete vraag, zijn er forumleden met ervaring met de 6C33, liefst als OTL? Of als SE?
Laatst gewijzigd door SSassen op di 12 feb 2019, 21:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Mediocre is not my middle name.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Hypothetische 6C33 OTL versterker?

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 jan 2018, 18:54

Even vooropgesteld dat ik nooit een OTL buizenversterker heb gebouwd, over het algemeen zie je meer dan 4 (is dat stereo, 2x2?) buizen in OTL. Tsja, je bent van die vervelende uitgangstrafo af met z'n nadelen.

RNacoustics (Roland) hier op het forum heeft een OTL gebouwd, is er mee op verschillende luisterdagen geweest. Vorig jaar in elk geval Alphen en Hengelo. Hij heeft zich voor de komende luisterdag aangemeld, komt zonder set dit keer, wellicht kun je dan et hem hierover sparren.

metabaron

Berichtdoor metabaron » vr 05 jan 2018, 21:10

Sander ik heb een hele doos vol 6c33c buizen staan waar ik altijd nog wat mee wil doen. Deze zijn getest door iemand op het forum. Niet alles meet even goed maar ik kan er wel wat mee.
Dus ik heb wel een beetje interesse......
Dennis

metabaron

Berichtdoor metabaron » vr 05 jan 2018, 21:21

2018-01-05 21.19.35.jpg

Het zijn wel joekels vergeleken met die el84.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dennis

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 05 jan 2018, 21:43

:twisted: Ik weet nog een Mig-25 te staan

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 11:49

Leeuwarden schreef::twisted: Ik weet nog een Mig-25 te staan

Da's dan een goudmijn voor de buizenliefhebber :mrgreen:

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 11:58

Ik kwam onderstaand schema tegen van buizenkenner bij uitstek en gewaardeerd forumlid Anne. Interessante opzet omdat hij met wat handig kunst- en vliegwerk een aantal zaken voor elkaar krijgt:

- Auto bias via kathode, waarbij de UTG slim wordt gebruikt
- 6C33 als kathodevolger dus zeer hoge ingangsimpedantie
- Zeer lage uitgangsimpedantie voor de 6C33

Misschien kan je nog wat toelichtingen geven op dit ontwerp Anne?

CC-SE-6C33.JPG

metabaron

Berichtdoor metabaron » za 06 jan 2018, 14:50

Hier is ook wat informatie te vinden onder etf 2009.
De volledige werking van de versterker wordt er besproken.
Dit is iets wat ik wel zou willen bouwen.
http://www.polisois-audio.com/informazioni_eng.html

Het schema van anne lijkt erop. Maar ik zie niet helemaal hoe het zou moeten werken. Ik vraag me ook af of de eindbuis wel helemaal vol uitgestuurd wordt.
Dennis

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 jan 2018, 15:00

SSassen schreef:Ik kwam onderstaand schema tegen van buizenkenner bij uitstek en gewaardeerd forumlid Anne. Interessante opzet omdat hij met wat handig kunst- en vliegwerk een aantal zaken voor elkaar krijgt:

- Auto bias via kathode, waarbij de UTG slim wordt gebruikt
- 6C33 als kathodevolger dus zeer hoge ingangsimpedantie
- Zeer lage uitgangsimpedantie voor de 6C33

Misschien kan je nog wat toelichtingen geven op dit ontwerp Anne?
Oei, da's lang geleden, voel ik me opeens nog ouder :( :lol:
Ook de aanleiding hiervoor weet ik niet meer.
Zit ook nog wat gelijkspanningstegenkoppeling (DC-fb :sure: ) in behalve de kathodeweerstand.Nml de kathodespanning van de eindbuis gebruiken voor het schermrooster.
Blijft wel een linke versterker, als er iets mis gaat met het voorversterkerbuisje, loopt er een heel grote stroom door eindbuis-UGT-voeding, zelfde als bij het Tim Mellow bouwsel.
Een zekering bij de anode eindbuis zou niet misstaan !
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 17:12

Nog wat ideëen, allemaal gebaseerd op de kathodevolger, de eerste haalt efficiency van bijna 50%, da's knap!

http://tubelab.com/prototypes/cathode-follower/
http://diyaudioprojects.com/Technical/P ... Amplifier/

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 17:28

En nog wat elegante oplossingen rondom de kathodevolger, vooral die eerste oplossing vind ik slim gevonden.

http://www.tubecad.com/2016/07/blog0351.htm
https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/0 ... zation.pdf

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 20:04

Gewoon even wat ideëen op virtueel papier gezet, kan deze opzet zo Anne, mits Rdc van de transformator groot genoeg is?

6c33_se_001.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 jan 2018, 22:03

SSassen schreef:Gewoon even wat ideëen op virtueel papier gezet, kan deze opzet zo Anne, mits Rdc van de transformator groot genoeg is?
Moet wel een heel rottige trafo zijn, moet zo'n 50V over verliezen.En of een ECC82 zo aan een top-top spanning van 200volt komt ?
Nog wat circlotrons voor de versiering :D
Anne

FrancoB

Berichtdoor FrancoB » zo 07 jan 2018, 0:03

Kijk hier eens naar:

http://dcmb6c33c.blogspot.nl/

Speel nu met KT88 PP, maar heb ooit een 6c33c SE gebouwd. Ontwerp van Ernst Roessler. Dat ding deed iets heel erg goed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 11:25

Zeg Anne, ik zat nog wat na te denken over hoe je mogelijk de koppeling tussen 6C33 en de UTG kan verbeteren en één oplossing is natuurlijk de volgende, dit vraagt wel om twee losse primaire wikkelingen op de UTG en niet één met een middenaftakking, maar hiermee haal je wel het onderste uit de kan, ook kan je dat natuurlijk combineren met óf kathode bias, óf fixed bias.

Kathode bias (auto bias)
6c33_se_002.jpg

Fixed bias (hulp spanning)
6c33_se_003.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jan 2018, 11:49

SSassen schreef:Zeg Anne, ik zat nog wat na te denken over hoe je mogelijk de koppeling tussen 6C33 en de UTG kan verbeteren en één oplossing is natuurlijk de volgende, dit vraagt wel om twee losse primaire wikkelingen op de UTG en niet één met een middenaftakking, maar hiermee haal je wel het onderste uit de kan, ook kan je dat natuurlijk combineren met óf kathode bias, óf fixed bias.
Dat is dus kathodetegenkoppeling. Vraagt wel weer een forse stuurspanning.
De eevoudigste oplossing is vanuit de LS, wat minder maar geen extra wikkeling nodig.
Anne

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 12:21

Even m'n gedachtes op papier. De 6C33 is een buis bedoeld als pass-device in een power supply, waarom dan niet de buis gebruiken waar hij voor ontworpen is?

pass_device_tube_supply.gif

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je voor een pass-device een hoge Zin wilt en een lage Zout en de buis dus in de regel als kathodevolger geschakeld zal zijn, kortom, waarom dan niet de belasting in de kathode en de 6C33 schakelen als kathodevolger, immers die configuratie heeft een hoge Zin en lage Zout? Ik heb dit even ingetekend in onderstaand principeschema.

6c33_se_001.jpg
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 07 jan 2018, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 12:24

Ah!buis schreef:De eevoudigste oplossing is vanuit de LS, wat minder maar geen extra wikkeling nodig.

Okay, maar een extra wikkeling geeft wel de beste resultaten toch? Je begrijpt dat ik hier even de mogelijkheden aan het bekijken ben, wat het evt. gaat kosten bekijken we later wel, een trafo op specificatie laten wikkelen is niet zo schreeuwend duur zoals we inmiddels weten.

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » zo 07 jan 2018, 12:25

Hoi Sander,

Ik heb zelf zo'n 12 jaar geleden OTL versterkers gebouwd op basis van van Atma-Sphere m60 schema.
En draaien nog steeds naar volle tevredenheid. Laats waren ze nog in Alphen te bewonderen.
Ik gebruik zelf per kant 8 stuks 6AS7 buizen. Deze leveren ongeveer de helft aan vermogen t.o.v. de 6c33.
Mij is ooit verteld dat de latere serie 6c33 buizen nogal gebreken kunnen vertonen. De Italiaanse Graaf versterkers stonden daar bekent om. Waren bepaalt niet al te stabiele OTL's. Het scheelt nogal welke OTL schakeling je wilt toepassen. De Atma-Sphere Circlotron schakeling is behoorlijk stabiel en volledig gebalanceerd opgebouwd. Ik controleer om de paar maanden de DC offset en hoef soms maar een klein beetje bij te regelen.
De bias van de 6AS7 buizen staan vrij rustig ingesteld. Volgens Atma-Sphere kunnen ze zo'n 20 jaar mee. klasse A vermogen is ongeveer 30 Watt, AB vermogen zo'n 50 watt.

OTL of een KT88 push-pull hebben totaal twee verschillende versterker eigenschappen. Mijn ervaring is dat een versterker met UGT vaak bepaalde klank eigenschap hebben. Dit komt door de toegepaste schakeling, maar ook de kwaliteit en type van de UGT is bepalend.
Het maakt ook nogal uit wat voor luidspreker systeem er achter hangt. Een BR is veel kritischer dan een CB, ondanks dat een CB vaak minder rendement heeft.

Succes
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Op de roadmap staat: Draaitafel met 12" arm.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 12:33

@Reinout,

Dank voor je reactie! Ik heb zitten rekenen aan het rendement en de belasting voor de buizen in een OTL configuratie en zie daar vanaf om de simpele reden dat je een rendement tussen de 1 en 1.5% haalt, de buizen ver uit hun lineaire gebied aan het uitsturen bent en in de regel dicht tegen, of over, de maximale dissipatie heen gaat. Met een nette UTG, met bijzonder weinig wikkelingen, en een net ingestelde buis (pakweg 2/3 van de maximale dissipatie) zit je op een rendement van 30-40%, stuur je uit in het meest lineaire gebied en met een enkele buis haal je een uitgangsvermogen waar je d'r in OTL twee tot vier stuks voor nodig hebt.

Kortom, OTL vind ik geen optie, je gebruikt de buizen op een manier waar ze niet voor bedoeld zijn en je hebt een bult terugkoppeling nodig om het bijzonder niet-lineaire gedrag weer recht te breien. Ik begrijp dan ook goed waarom veel 6C33's er de brui aan geven.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jan 2018, 12:37

FrancoB schreef:Kijk hier eens naar:

http://dcmb6c33c.blogspot.nl/

Speel nu met KT88 PP, maar heb ooit een 6c33c SE gebouwd. Ontwerp van Ernst Roessler. Dat ding deed iets heel erg goed.

Past mooi bij die "Polisois" , "WELCOME TO THE SITE OF DEMANDING AUDIOPHILES." :lol:
Veel (wel leuk) geblaat, weinig wol :(
Anne

SSassen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 12:42

Oh, en dit kan natuurlijk ook, enigste nadeel is, afhankelijk van de Rdc van de secundaire wikkeling, een beetje DC over de luidspreker, die volgt immers uit R=V/I. Of ben ik nu te enthousiast aan het stoeien met deze materie?

6c33_se_004.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jan 2018, 12:56

SSassen schreef:@Reinout,

Dank voor je reactie! Ik heb zitten rekenen aan het rendement en de belasting voor de buizen in een OTL configuratie en zie daar vanaf om de simpele reden dat je een rendement tussen de 1 en 1.5% haalt, de buizen ver uit hun lineaire gebied aan het uitsturen bent en in de regel dicht tegen, of over, de maximale dissipatie heen gaat. Met een nette UTG, met bijzonder weinig wikkelingen, en een net ingestelde buis (pakweg 2/3 van de maximale dissipatie) zit je op een rendement van 30-40%, stuur je uit in het meest lineaire gebied en met een enkele buis haal je een uitgangsvermogen waar je d'r in OTL twee tot vier stuks voor nodig hebt.

Kortom, OTL vind ik geen optie, je gebruikt de buizen op een manier waar ze niet voor bedoeld zijn en je hebt een bult terugkoppeling nodig om het bijzonder niet-lineaire gedrag weer recht te breien. Ik begrijp dan ook goed waarom veel 6C33's er de brui aan geven.

Het is niet het OTL gebeuren wat het rendement slecht maakt, het aansturen van zo laagohmige belasting is niet voor buizen.Met 800Ω gaat 't een stuk beter.En ook nog de gloei van die 6C33 :( .
En die buizen hebben al geen grote levensverwachting,
†6C33.jpg
met mishandelen (overbelasten) nog korter :cry: .
Anne

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 13:12

Ja, ho, ho, wacht even, 750 uur met de genoemde condities, da's 550mA bij 120V, oftewel dik 60W, ga daar eens 1/3 onder zitten en zo'n buis gaat veel langer mee natuurlijk.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 07 jan 2018, 14:17

Ah!buis schreef:Dat is dus kathodetegenkoppeling. Vraagt wel weer een forse stuurspanning.

Psssttt Anne, zoiets?

6c33_se_005.jpg

Terug naar “Versterkers”