Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 aug 2020, 15:01

Heb weer wat printjes binnen gekregen, de ingangsselectie met volume regeling en de phono preamp.

IMG_1698.JPG

De ingangsselectie is een 2 laags print, de phono preamp een 4 laags. Bij de phono preamp heb ik daardoor een niet-onderbroken-gndvlak kunnen gebruiken, en een aparte laag voor de voedingsdistributie. Opgebouwd, met met name de juiste hoogte voor de as van de volume potmeter (de ingangs chassis delen komt in de achterkant van de kast met een afgeschermd draadje naar de print toe) op een framepje zit het er zo uit:

IMG_1695.JPG

IMG_1694.JPG

IMG_1696.JPG

Waarbij ik met name ook op de afmeting heb gelet, lekker compact zo. Testen, de ingangsselectie ziet er goed uit, ik kan met 12V op de bewuste pin vd connector het gewenste kanaal kiezen. 3 x vooraf gekeken of de potmeter de juiste kant op regelt juist omdat íe op de kop hangt, prettig om te zien dat dit in de praktijk ook zo is :mrgreen:

Het phonotrapje aangesloten. Heb m'n signaal generator op 5mV / 1kHz output gezet, als ik dit op de ingang vh versterkertrapje aanbied kom er iets van 0.75V uit (alles RMS). Lijkt me prima. Als ik de frequentie opdraai zie ik geen vervelende verschijnselen als oscillaties, en ik zie de versterking afnemen. Dit is juist, RIAA correctie zorgt er ook voor dat de zachter opgenomen lage frequenties op een vinyl plaat meer worden versterkt dan de hogere. Lijkt me wel geinig om een RIAA curve te maken om te zien of íe ook echt juist is. Ga ik in een later stadium doen, eventueel kan ik dan met wat component waarden nog corrigeren, verwacht overigens niet dat dit nodig is. Heb er nog geen platenspeler op aan gesloten, weet dus ook verder niet hoe het met brom e.d. staat, heeft ook weinig zin nu denk ik omdat het eindresultaat toch wordt bepaald in de kast straks. Oja, de condensatoren in deRIAA correctie wilde ik graag in smd gebruiken, maar na een discussie met goede bruikbare tips in dit draadje heb ik Wima MKP gebruikt. Zakje besteld, en de exemplaren die het dichtst bij de gewenste waarde komen eruit gevist. Was nog benieuwd, wat doet die waarde met opwarming, als ik in de tester een C meet en deze opwarm tot boven de 50 degC (worden ze never nooit natuurlijk) is dat verwaarloosbaar.

Verder nu met een voeding, en wapper aansturing, en er moet nog een printje aan de voorkant komen waar de ingangsindicatie op komt. Nog weer eventjes wat te doen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 24 aug 2020, 15:31

Wordt weer mooi :kwijl: :kwijl:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 24 aug 2020, 16:13

OpaBert schreef:Wordt weer mooi :kwijl: :kwijl:
Ja hè, leuk torentje.En beschaafd stekkerwerk ipv fastons :D
Had die potmeter niet wat dichter op de rand gekund ? Nu moet er waarschijnlijk een vulring tussen om 'm niet van de print te trekken als je de moer aandraait.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 24 aug 2020, 16:22

En dat ziet Anne weer Ik sta Paf :shock:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 aug 2020, 16:27

Nee is voorzien, die moer wordt niet gebruikt. De printen komen achterin de kast, met een verlengas vd potmeter naar voren. Misschien halverwege ergens een steuntje / of een steuntje vanaf de bodem, even kijken hoe het uitpakt.
Hier maakt het wel uit, de hoofdtelefoonversterker. Die komt strak tegen het front aan.

IMG_1693.JPG

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 24 aug 2020, 16:32

Barry2001 schreef:Nee is voorzien, die moer wordt niet gebruikt. De printen komen achterin de kast, met een verlengas vd potmeter naar voren. Misschien halverwege ergens een steuntje / of een steuntje vanaf de bodem, even kijken hoe het uitpakt.
Hier maakt het wel uit, de hoofdtelefoonversterker. Die komt strak tegen het front aan.

IMG_1693.JPG

Dat loop weer goed af dan Barry :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 16:36

Hoezo, liep toch ook niet aan? :relax:
Peter de Jong

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 24 aug 2020, 16:39

Pjotr schreef:Hoezo, liep toch ook niet aan? :relax:

Nee niet Af en niet Aan :wink:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 24 aug 2020, 19:59

Zolang 't maar goed afloopt :wink:
Een potmeter heeft een nok om in een gat in het paneel te passen tegen meedraaien.Anders kan de potmeter de print meetrekken als je voorbij de eindstop probeert te draaien.
Je zou ook de verlenging van een slipkoppeling kunnen voorzien, voor een maximum koppel.
Of altijd voorzichtig draaien :sure:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 aug 2020, 20:08

Denk dat het het handigst is om 'm vast te zetten zoals 'ie nu op het proefplankje vast zit, klein beugeltje, kan ook een gat voor het anti-meedraai-nokje erin. Is het wel heel erg hufterproof :D Zolang het hart van de as maar precies 15mm boven de bodemplaat zit, anders klopt het frontje niet meer. Er komt een 6mm doorvoer in het front, daar heb ik er een aantal van liggen. Even zien of het nodig is, zoals gezegd zou ik in het midden ook nog een extra ondersteuning kunnen maken.

IMG_1671.JPG

IMG_1699.JPG

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 aug 2020, 20:21

Mooi Barry :dank:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 20:22

Als je gewoon die 6mm bussen voor het front gebruikt kun je gewoon met een as naar de pot volstaan. In vrijwel al het het commerciële semi-pro studiospul zitten dergelijke pots en die .zitten ook alleen op de print vast. Nergens aan de kast of met een gietijzeren fool proof anti-doordraaiblokkering. Neem aam dat je geen kaboutertjes gaat huisvesten die die as als rekstok gaan gebruiken....... :roll: :D
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 aug 2020, 20:27

Ja maar Peter, we bouwen hier graag stevig he? Je moet er tenslotte wel een modaal schip aan af kunnen meren :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 20:32

In Hengelo? :shock: :lol: :wink:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 aug 2020, 20:48

Don't underestimate het Twente kanaal :rock: Ik bedenk trouwens net, bij m'n Voyager pre amp zit de pot ook gewoon alleen op de print, en heeft dat tot nu toe overleefd. Naja zie wel even, als er ruimte is, kwaad kan het ook niet.

DSC00843.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 24 aug 2020, 22:03

Shadow schreef:Mooi Barry :dank:

Dank u!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 22:40

Barry2001 schreef:Don't underestimate het Twente kanaal :rock:

Vaart daar dan nog wel eens een paar kratjes Grolsch doorheen dan? :mrgreen: Maar die as zit aan die grote Alps zie ik. Daar zou ik mij maar helemaal geen zorgen over maken. Zeker als je die as van metaal maakt :sure: Maar dat zie je straks vanzelf wel...
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 27 aug 2020, 17:34

En even wapperen maar. Ik heb hier een aantal draaispoelmetertjes liggen, sommige met een VU schaal, anderen weer niet. Het zijn bijna allemaal standaard 100uA metertjes. De meter die ik in eerste instantie in gedachten had (eerder gepost) heeft al wat elektronica componentjes aan boord om 'm te laten wapperen. Dat is deze, zie je vrij veel aangeboden her en der:

IMG_1688.JPG

Komt in deze CA. Heb 2 setjes versterker printen met voeding, ik bouw nog een CA op, heeft zich inmiddels een gelegenheid voor gedaan waar ik 'm zou kunnen gebruiken. Wel aardig om die wat anders op te bouwen, en daar zou 1 van de wappertjes uit de kast hier in kunnen. Rest van de printjes, ingangsselectie e.d. heb ik allemaal al natuurlijk.
Op de webpagina van Elliott Sound Projects staat een aardig artikel over VU(Volume Unit) en wat VU is. Wordt ook een schakelingetje gepubliceerd, om te proberen heb ik die op gaatjes bord opgebouwd. Bij de verschillende meters merk je al wel een ander gedrag, de 1 is wat trager dan de andere, wat gevoeliger, bij sommige zie je ook iets van weerstand ingebouwd. Printje ziet er zo uit, al weer aardig vernaggelt, heb wat waardes zitten veranderen om het effect te proberen.

IMG_1707.JPG

Als ik 3 standaard metertjes probeer die (volgens mij) 100uA zijn ziet dit er zo uit:

[ Bekijk op youtube ]

Mijn persoonlijke favouriet, een wat grotere Edge Wise meter. Een snoepje. Reageert wat trager, heb de C over de meter wat kleiner gemaakt en dan lijkt het wat. Staat ten tijde van dit filmpje wat rampetamp muziek op voor het proberen, te gevoelig moet het ook niet reageren, een gulden middenweg. Ziet er zo uit:

[ Bekijk op youtube ]

Zit ook een PPM (Peak Programme Meter) stand in het schakelingetje, dat is de jumper op het printje. Bedoelt om los van het wapperen niveau te kunnen meten. Zou met een schakelaartje op het front geactiveerd kunnen worden.
Die 2e wordt het, zal eens wat proberen met een ledje voor verlichting, zit er nu nog niet in. Met het schakelingetje zoals íe nu er in zit moet het ook te calibreren zijn. Ga er een printje van tekenen, compact weer, zodat íe direkt bij de meter gemonteerd kan worden.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 17:39

Mooi hoor :goeie:meters genoeg iig :D

Terug naar “Versterkers”