Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 18:27

Pjotr schreef:Of in etages werken met een middenplaat als basis. De CA aan de ene kant, de VV en HP met eigen voeding aan de andere kant? Meestal is er wel hoogte genoeg maar onvoldoende lengte/breedte...

Die trafo’s links staan al op een ‘tafeltje’ , om ruimte te maken voor de as vd netschakelaar. Daar is ruimte, daar zou de extra voeding kunnen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 18:52

Ja, soms best wel een sport om het netjes en verantwoord er in te krijgen O:) Dit gaat wel goed komen zo :sure:

Als je nu toch een eigen voedinkje maakt, maak dan de bufferelco's als een cascade van 2 of 3 elco's van 1000uF of groter) met filterweerstanden van ca. 10 ohm er tussen, a la de voeding upgrade van de HK Dac.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 16 jul 2020, 15:56

Een tussenstand, ben met eea bezig geweest. Allereerst de hoofdtelefoonversterker, rond de TPA6120. Eigenlijk zit alles al in de chip zelf, hij wil een laagohmige weerstand aan de uitgang zien, het circuit komt uit de datasheet. Voeding, een volumepotmeter uiteraard en een 6.3mm jack plug. Oja, omdat ik de hoofdtelefoonuitgang alleen sporadisch zal gebruiken wil ik 'm uit kunnen schakelen. Ik heb hier voor het NC gnd (S) contact gebruikt op het chassisdeel, zodat er niet nog een schakelaar op het front hoeft en hij automatisch inschakelt. Alles is geisoleerd opgebouwd, in elk geval geisoleerd van de massa van de behuizing.

Headphone_amp.JPG

In layout:

Headphone_amp_pcb.JPG

Zoals gezegd is ruimte een dingetje, heb de print 1:1 uitgeprint en op een stukje karton geplakt. Hier prik ik de grotere componenten op, zodat eenvoudig te zien is of het past. PS voor de 3D printers hier, dit kun je ook perfekt printen! Bij gebrek aan een 3D printer hier dus.

IMG_1686.JPG

Ingangsselectie, dit is eigenlijk hetzelfde idee als die ik ook al in vorige versterkers heb zitten. Simpel en goed. Alleen nu geen motorpot, het motortje vd vorige gebruik ik in de praktijk eigenlijk niet, en de ruimte kunnen we gebruiken....

Ingangsselectie_schema.JPG

Ingansselectie_pcb.JPG

IMG_1689.JPG

Potmeter (nou net waar het om gaat :mrgreen: ) heb ik niet meer liggen zie ik, nog even bestellen. Komt op de onderkant vd print, wordt een standaard logaritmische blauwe Alps.

Dan het frontje, ook dit uitgeprint en geplakt zodat ik nog wat kan aanpassen mocht het nodig zijn. Uitsparing gemaakt voor de wappers, die met name aan de achterkant nog wel wat ruimte in nemen.

IMG_1688.JPG

Ben begonnen aan de phono preamp, en er moet nog een printje komen waar de ingangsselectie schakelaars op komen, wordt weer vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 16 jul 2020, 16:15

Zou wel kijken hoe het zit met de bias van de ingang van de TPA. Misschien moet er nog een weerstandje naar massa. Anders krijg je gekraak via de potmeter.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 16 jul 2020, 16:19

Wel handig, dat uitprinten, nu het nogal passen en meten is.
Kunnen die wappers niet wat uitsteken, scheelt in de binnenruimte.
En is het de bedoeling bij de ingangskeuze meer als een ingang tegelijk te kunnen kiezen en ook een stand geen ingang ?
Zoniet is die schakeling uitgebreider dan nodig, kan dan met een relais minder.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 16 jul 2020, 20:13

Pjotr schreef:Zou wel kijken hoe het zit met de bias van de ingang van de TPA. Misschien moet er nog een weerstandje naar massa. Anders krijg je gekraak via de potmeter.

Je bedoelt dat als de bias van de TPA via de loper van de potmeter loopt deze kan gaan kraken als de loper heel even geen contact maakt. Niet bij stil gestaan, goede opmerking, ik weet niet of dit zo is. Ik kan zowiezo uit voorzorg de footprint op het bordje zetten, op de loper van de pot. Als het nodig is zou ik 'm kunnen plaatsen. Ik gebruik 0603 dus die kan er altijd nog wel bij. Dit:

Bias_pot.JPG

Ah!buis schreef:Wel handig, dat uitprinten, nu het nogal passen en meten is.
Kunnen die wappers niet wat uitsteken, scheelt in de binnenruimte.
En is het de bedoeling bij de ingangskeuze meer als een ingang tegelijk te kunnen kiezen en ook een stand geen ingang ?
Zoniet is die schakeling uitgebreider dan nodig, kan dan met een relais minder.
Anne

Nee, de wappers kunnen niet uitsteken, die hebben een naar buiten staand gedeelte, dat is het gedeelte wat je ziet. Het front wordt vrij dik, ik denk 4 of 5mm, wat wel zou kunnen is dat in het hele stuk waar de meter zit wat wordt uitgefreesd. Gaat wat ver denk ik voor misschien 2mm winst, en volgens mij moet het zo ook kunnen.

Die selectie schakelaars, klopt precies wat je zegt. Vind het wel leuk de buitenkant een beetje 80's style te maken, wappers, en losse wat lompe schakelaars die niet mechanisch onderling verbonden zijn. Dus inderdaad kunnen er meerdere ingangen tegelijk worden gekozen, of geen. Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als ik het bordje houd zoals íe nu is is íe universeel. En zou je 'm bijvoorbeeld ook met ene draaischakelaar kunnen gebruiken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 16 jul 2020, 20:54

Het was omdat je nogal krap zit in de kast en een relais minder is gelijk ook een kleiner print.
Wat schakelen betreft maakt 't niet uit, kan ook met een draaischakelaar.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 aug 2020, 13:48

Weer even een tussenstand. De volgende printjes, allereerst die voor de net schakelaar. Komt achterin de kast, met een verlengde as naar voor, ik wil het apparaat spanningsloos kunnen schakelen. Ook wil ik de streamer die ik gebruik gelijk mee aan en uit kunnen schakelen, dus zit er een extra uitgang op. Layout:

Layout Netswitch.JPG

De phono amp wordt er 1 zoals ik die eigenlijk al jaren gebruik. Die bevalt me erg goed, klinkt lekker, en meet ook nog eens goed. Het is geen eigen ontwerp, maar dat van een oud collega (daarom geen schema, sorry).
Ik heb uiteraard het printje dat ik gebruik, en de Spice simulatie die ik van hem gekregen heb. Heb hieruit het schema ge-reverse-engineered en in KiCad getekend. De condensatoren die op het oude printje zitten zijn 1 of ander 1% exotisch type die ik toendertijd van hem gekregen heb, nergens meer te vinden natuurlijk, en ook erg groot in afmeting overigens. Naar aanleiding van forum adviezen in dit draadje heb ik het idee laten schieten om geschikte c's te vinden in smd, dit is Wima FKP2 (33nF) en MKP (68nF) geworden, through hole dus. Printje is toch redelijk klein gebleven. Omdat we weer een aantal jaren verder zijn en meerlaags printen geen drol meer kosten ben ik naar 4 laags gegaan ipv 2 laags. Kan ik 1 niet onderbroken gnd plane gebruiken, en de diverse signalen (in / uit) nog meer scheiden. Zit er van de bovenkant dan zo uit:

Phono layout.JPG

Heb de printen ook weer uitgeprint op een stukje papier en wat componenten erin gedrukt, zodat ik deze in m'n model kan gebruiken. Samen met de vorige printen (potmeter is inmiddels ook binnen gekomen) ziet het er zo uit:

IMG_1691[1].JPG

Wat nu, er moet nog een voeding komen voor zowel de hoofdtelefoon- als de phono versterker, en nog 12V voor wat schakel gebeuren. Dan moet er nog een printje komen voor de ingangsselectie schakelaars, en de aanduiding hiervan. Wordt weer vervolgd..

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 aug 2020, 17:02

De eerste printen zijn binnen gekomen, en heb allereerst de hoofdtelefoonversterker opgebouwd, want daar heb ik de componentjes al voor liggen. Ding staat standaard uit, en schakelt in zodra de 6.3mm jack stekker ingeplugd wordt, zodat de versterker niet nodeloos aan staat. De TPA versterker chip heeft een exposed padje onder de behuizing, dus deze maar eerst monteren.

IMG_1693.JPG

Daarna de rest, eigenlijk heeft de TPA bijna alles zelf aan boord, valt dus erg mee.

IMG_1692.JPG

Eerst even de toonfiets erop, komt geluid uit. Nu heb ik hier op het moment alleen een Sennheiser HD515 koptelefoon om te testen, die is 50 Ohm. Stukje muziek (van telefoon) op de ingang, en er komt genoeg herrie uit om een gehoorbeschadiging te kweken. Zal het later nog een keer proberen / meten op 600 Ohm, maar denk eigenlijk dat het wel goed zit. Staat nu een uurtje te spelen, kan eigenlijk nauwelijks opwarming op de chip meten, padje met koeling zal z'n werk doen.
Print 1 kan ik afstrepen, klaar :bakkie:

dre

Berichtdoor dre » zo 09 aug 2020, 17:14

Goed bezig Barry!
Ook lekker weer om met de hobby bezig te zijn! :mrgreen:
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 aug 2020, 17:20

And God created the airco :beer: tis buiten hier niet te hachelen. Vanmorgen in de tuin geharkt, dacht al dat gaat ‘m buiten niet worden de rest vd dag :)

dre

Berichtdoor dre » zo 09 aug 2020, 17:26

Ik ben nu jaloers......
Zelfs bier helpt niet! :lol:
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 aug 2020, 17:27

Hier in mijn werkhok nog steeds een nette 22 graden zonder airco...
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 aug 2020, 17:37

dre schreef:Ik ben nu jaloers......

Kan me zo voorstellen dat het daar aan de kust nu wel aangenaam is buiten? Of valt het tegen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 09 aug 2020, 17:39

Hier 34 graden n mn werkplaatsje Zonder Buizen
Dus ik neem een snipperdag
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 aug 2020, 17:40

Nu: 30 graden in de schaduw! En een aangenaam briesje. Als je niet beweegt valt het niet tegen.
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » zo 09 aug 2020, 18:00

Er komt hier weer een onweerbuitje aan. Vanmiddag al twee frisse buitjes gehad. Allen tien minuten later is het weer droog, heet en nu ook benauwd. Binnentemperatuur 28 graden, buiten 27.
Waar een weg is is ook een omweg.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 09 aug 2020, 18:12

ds23man schreef:Hier in mijn werkhok nog steeds een nette 22 graden zonder airco...
t hooge noorden hè
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 aug 2020, 18:16

Henkjan schreef:
ds23man schreef:Hier in mijn werkhok nog steeds een nette 22 graden zonder airco...
t hooge noorden hè

Nee, gewoon 40cm riet boven je hoofd....
Fusion Filterdesign

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 09 aug 2020, 18:50

En nog 5-6 meter lucht boven je hoofd ?
Dat rieten dak is wel een meter of 8 of zit je ergens anders als het gebouw op de foto,s O:) ?

dre

Berichtdoor dre » zo 09 aug 2020, 21:28

Barry2001 schreef:

Kan me zo voorstellen dat het daar aan de kust nu wel aangenaam is buiten? Of valt het tegen.

Heet.......
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 aug 2020, 21:33

OpaBert schreef:En nog 5-6 meter lucht boven je hoofd ?
Dat rieten dak is wel een meter of 8 of zit je ergens anders als het gebouw op de foto,s O:) ?

In de bijschuur:

https://www.google.nl/maps/place/Hogewe ... d6.7835121
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 09 aug 2020, 21:37

dre schreef:
Barry2001 schreef:

Heet.......

Dat is zeker waar !

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 09 aug 2020, 21:45

ds23man schreef:
OpaBert schreef:En nog 5-6 meter lucht boven je hoofd ?

In de bijschuur:

https://www.google.nl/maps/place/Hogewe ... d6.7835121

Kijk dat is indrukwekkend en Cool :D

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 10 aug 2020, 22:10

Barry2001 schreef:And God created the airco :beer: tis buiten hier niet te hachelen. Vanmorgen in de tuin geharkt, dacht al dat gaat ‘m buiten niet worden de rest vd dag :)

De beste investering zins jaren. :rock: :rock:
Ook ik heb gister weer eens lekker kunnen solderen.
Heerlijk dit weer zo als je maar niet naar buiten hoeft.

Terug naar “Versterkers”