Geintegreerde CA versterker (Lock Down)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: Geintegreerde CA versterker (Lock Down)

Berichtdoor John P » ma 07 dec 2020, 12:38

Hij is in het echie veel kleiner dan ik mij voorgesteld had. Het is toch een flinke klus geweest, nu mag je even rusten om er van te genieten.
Waar een weg is is ook een omweg.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 07 dec 2020, 12:49

Ziet er weer erg goed uit.
Robert Jan

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 07 dec 2020, 13:42

Barry2001 schreef:Piepke pils als referentie vergeten zie ik nu :mrgreen: de trafo's zijn 120VA /st. Om precies te zijn deze RTE120/2X24 . De kast is 32x24x9cm.
Tja, zonder pint is 't niet echt af :lol:
Maar het is een heel mooi strak ding geworden :kwijl:
Toen ik die printjes zag met de leds boven elkaar dacht, oei zou het een toren worden, smal en hoog.
Is wel een andere verhouding geworden dan wat je meestal ziet, ook mooi.En een groot deel steekt naarachter, lijkt ie veel kleiner vooral als er wat op staat.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 07 dec 2020, 15:36

Barry2001 schreef:........
Om op je vraag terug te komen, de CA is echt erg goed, wat mij tov buizen opvalt is detail en het laag bereik. Ik heb best al wel een aantal buizenversterkers gebouwd, en ik vind nog steeds dat ik daar de 'soul' van veel muziek in hoor. Eigenlijk zit ik gewoon naar vervorming te luisteren die prettig klinkt bij vooral oude rockplaten. Als ik naar noem eens wat Deep Purple - Live in Japan luister, of Stones - Exile on Mainstreet van vinyl vind ik dat lekker op de buisjes klinken. Leeft. Waar ze het wat mij betreft echt laten liggen, en of dat nou SE of PP is is het laag. Dat blijft rommelig, niet strak. In detail, als ik om ook weer eens wat te noemen naar Carbon Based Lifeforms luister waar veel detail in zit, vind ik dat ook minder met buisjes. Deze bevindingen heb ik al langer eigenlijk, deels een reden om toendertijd die Amp Switcher te maken. We zijn veel verder in tijd, wat me verder bij buizen tegenstaat is dat je maar zo 150-200W staat te verstoken aan gloei, ongeacht wat je met muziekvermogen doet. Maar goed, buizen, blijf er een zwak voor houden, hoe dan ook :D

Ben ik helemaal met je eens. De oude popmuziek komt het beste tot zijn recht met oude spullen. De oude Bowie albums b.v. luister ik toch ook liever op een klassieke buizen set dan op de CA. Het is ook afgemixt met de spullen van die tijd en met de klankkleur van de speakers van die tijd. Dat moet dus anders geklonken hebben dan nu. Menno v.d. Veen heeft een paar jaar terug op de audioclub daarvan een avondje een demo gegeven. Karakteristiek voor de oude buizen versterkers is hun hoge uitgangsimpedantie en waren de monitorspeakers meestal 8 - 15 ohm. Ook beïnvloedden de speakers het gedrag van de versterker. Menno had nu een heel speciale Mennoversterker gebouwd met een pienter "Mennoknopje" er op. Met dat Mennoknopje kon hij traploos de uitgangsimpedantie variëren van nul ohm naar een 10 ohm meen ik, zonder dat de versterking veranderde. Een best wel lastige klus merkte hij op. Doel was om zo de opname techniek van destijds te imiteren. Was een leuke avond en een leuke demo. De verschillen waren goed hoorbaar: Met toename van de uitgangsinpedantie nam de kleuring toe en vooral de bas werd veel "dikker", maar ook minder gedefinieerd. Alleen waren de demospeakers jammer genoeg geen jaren '50 - '60 maar moderne monitors anno nu :think: :-s De CA is in dat opzicht beduidend anders. Die heeft een verwaarloosbare uitgangsimpedantie en wordt in zijn overdracht in zijn geheel niet beïnvloed door de eigenschappen dan wel terugwerking van de speaker.

................en ik zou 'm ook een ieder willen aanraden. Als ik het goed heb kun je voor de MKII nog printen bestellen bij hem, je hebt dan voor echt weinig euri's een erg goede versterker. Laat je fantasie spreken en maak er vervolgens wat moois van, dan heb je er zeker lang plezier van.

Dank voor het compliment. Zal ik nog even wachten met bijbestellen van printen? O:) ;)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 dec 2020, 17:43

Barry2001 schreef:
Zal 'm meenemen naar een volgende luisterdag :rock:

Goed plan ! :rock:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 07 dec 2020, 20:30

Mooi verslag bedankt!

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 08 dec 2020, 13:28

Gaaf he? Ik heb er hier al 3 draaien tot volle tevredenheid! Ga van de mk1.2 ook weer een aantal bouwen...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 08 dec 2020, 13:46

Prachtig geworden Barry! =D> =D> =D>
Die spoeltjes herken ik. :mrgreen:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 08 dec 2020, 16:38

Pjotr schreef:Dank voor het compliment. Zal ik nog even wachten met bijbestellen van printen? O:) ;)

Nou, het plan was aanvankelijk om er 2 te maken (geintegreerd dus), 1 voor hier en 1 voor elders. Ik heb van de eerste serie voor 2 versterkers (4 printen) printen van je gekocht, en daarna componenten besteld. Omdat de componenten bij elkaar zoeken me meer tijd kost dan op de printen plakken heb ik gelijk de printen voor 2 versterkers van componentjes voorzien. Inmiddels heb ik ook de Martijn TPA3255 versterker liggen die ik wil gaan gebruiken. Die 2e CA is een klein beetje over dus, heb het idee gekregen om ermee te gaan bi-ampen (horizontaal). Nooit eerder gedaan, ik wil het gewoon eens proberen, heb toch de spullen liggen. Wordt dus een 'kale' eindbak, heb de al gebouwde CA bewust hiervoor al van een uitgang voorzien, en hij kan gewoon mee schakelen met de 230V. Ga ik in de huidige setup niet meer doen, wordt in de nieuwe opstelling straks. Doet het wat is het een blijvertje en kan eventueel ergens uit zicht worden geplaatst, valt het effect tegen kan íe achterwege blijven. Maar ik ben voorzien dus :D
IMG_1778.JPG

Shadow schreef:Gaaf he? Ik heb er hier al 3 draaien tot volle tevredenheid! Ga van de mk1.2 ook weer een aantal bouwen...

Je hebt nou de smaak toch te pakken zeg maar :mrgreen:

knuisje schreef:Prachtig geworden Barry! =D> =D> =D>
Die spoeltjes herken ik. :mrgreen:

Dank u. Die spoeltjes, dat is waar ook, al weer zo lang geleden, was in Alphen toch? Je ziet, ze zijn goed terecht gekomen, hartelijk dank nogmaals :beer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 dec 2020, 17:14

Weet ik Barry, was meer in zijn algemeenheid vanwege jouw enthousiasme en de nu lopende 2e serie O:) En wat je hebt dat heb je al :sure:

Ben benieuwd wat dat bi-ampen gaat worden. Het is zeker zinnig daar allemaal gelijke versterkers voor te gebruiken. Ga je daar zelf ook een print voor een actief X-over voor maken? Of behoud je het bestaande passieve X-over?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 08 dec 2020, 17:26

Ja klopt, is ook een reden om het nu eens te doen, er zijn toch 2 identieke versterkers beschikbaar, dat had ik eerder ook niet. Ik ga in eerste instantie het bestaande passieve X-over gebruiken omdat de versterkers toch gelijk zijn, m'n huidige luidsprekers zowel in werkkamer als woonkamer hebben mid-hoog en laag al gescheiden.
Ik lees er verschillende verhalen over, van 'doet niets' tot 'betere controle over met name het laag'. Gewoon proberen nu de mogelijkheid er is :D

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 08 dec 2020, 17:41

Ik heb in het verleden veel sets geinstalleerd met een extra eidversterker erbij voor bi-ampen van de merken Creek en Rotel.
Ook bij veel surroundreceivers was er een mogelijkheid tot bi-amper. Het klinkt vooral gecontroleerder vind ik. Let er alleen goed op dat je de brugjes op de luidsprekers er af haalt, want dat is ook wel eens bij ons misgegaan.
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 dec 2020, 20:46

De crux zit hem in het eerdere verhaal dat de speaker de eigenschappen kan beïnvloeden van de versterker. Bij simpel bi-ampen is de terugwerking van het gedeelte van de speaker wat niet mee doet er dus ook niet. Maar de versterker staat nog wel de hele spanningszwaai van het signaal te leveren. Het levert dus geen extra head room op. Ben benieuwd wat de CA doet want in principe trekt die zich juist niets aan van wat je er aan hangt. Binnen de grenzen natuurlijk van wat de versterker aan kan. Ga je actief filteren dan stop je het gedeelte van wat weg gefilterd is, ook niet in de versterker. De versterker hoeft dan minder spanningszwaai te leveren. Dat levert wèl meer head room op en kun je luider spelen. Dit is het effectiefste als je tussen laag en mid actief filtert is mijn ervaring. Dus zo rond de 300Hz. Maar goed, komt straks wel als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vooralsnog staat er nu een resultaat waar genoeg aan te genieten valt :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 08 dec 2020, 22:01

Duidelijk Douwe, zal het bruggetje niet vergeten :mrgreen:

Snap wat je bedoelt Peter, als je met bi-amping echt het maximale eruit wil halen zal actief filteren de weg zijn zodat je de versterker alleen dat hoeft te doen waar 'ie ook voor ingezet is (laag, of mid/hoog). Afhankelijk van hoe goed de CA is zal het effect hoorbaar zijn, best kans dat door de kwaliteit van de CA je het gewoon niet hoort. Maarja, dat kan ook gelden voor bi-amping met een passieve X-over. Eigenlijk zou ik het straks het aktieve filteren een keer met iets kant en klaars moeten kunnen proberen om te zien of het nog wat wat extra's doet.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 08 dec 2020, 22:23

Ik begrijp dat niet goed van dat biampen
Je hangt aan linker kanaal Bron twee versterker per kanaal En rechts doe je dat ook
Dan kan je met je volume regelaars de klankkleur regelen is dat soms de bedoeling ?
Of ga je eerst na de bron een filter plaatsen zodat er geen lage tonen versterkt worden in de versterker welke aan HI hangt ?
Scheelt iig in intermodulatie vervorming
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 08 dec 2020, 22:34

Je kunt horizontaal bi-ampen of verticaal, ik wil horizontaal gaan doen. Filters zitten al in de luidsprekers (wat hier kan omdat de filters parallel staan), dus 1 versterker doet L+R laag, en de andere L+R mid/hoog. Ik heb op de al gebouwde versterker een uitgang gemaakt die mee regelt met de volume pot, waar de andere versterker mee aangestuurd kan worden. Dus 1 volume regelaar voor beide versterkers.
Peter stelt voor om aktief te gaan filteren, dus nog voor het de versterkers in gaat.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 08 dec 2020, 22:54

Barry2001 schreef:Je kunt horizontaal bi-ampen of verticaal, ik wil horizontaal gaan doen. Filters zitten al in de luidsprekers (wat hier kan omdat de filters parallel staan), dus 1 versterker doet L+R laag, en de andere L+R mid/hoog. Ik heb op de al gebouwde versterker een uitgang gemaakt die mee regelt met de volume pot, waar de andere versterker mee aangestuurd kan worden. Dus 1 volume regelaar voor beide versterkers.
Peter stelt voor om aktief te gaan filteren, dus nog voor het de versterkers in gaat.

Ja ik snap het nu Barry er zijn dus meerdere mogelijkheden
Ik denk vwb het uit eindelijke resultaat het actief filteren voor de eindversterker ook meteen vervorming van de eindversterker vermindert
Zomaar een gedachte En nog niet op LF geprobeerd :D

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 08 dec 2020, 23:00

Barry2001 schreef:Je kunt horizontaal bi-ampen of verticaal, ik wil horizontaal gaan doen. Filters zitten al in de luidsprekers (wat hier kan omdat de filters parallel staan), dus 1 versterker doet L+R laag, en de andere L+R mid/hoog. Ik heb op de al gebouwde versterker een uitgang gemaakt die mee regelt met de volume pot, waar de andere versterker mee aangestuurd kan worden. Dus 1 volume regelaar voor beide versterkers.

Actief filteren heeft het voordeel dat je een en ander wat nauwkeuriger kunt configureren. Je moet dan wel het filter uit de luidsprekerboxen halen en dat wil niet iedereen.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 09 dec 2020, 8:54

douwebakker schreef:

Actief filteren heeft het voordeel dat je een en ander wat nauwkeuriger kunt configureren. Je moet dan wel het filter uit de luidsprekerboxen halen en dat wil niet iedereen.

Dat is toch niet nodig Douwe , je kan het actieve filter zo instellen dat het LS filter nog steeds werkt maar
de versterker voor het hoog weinig zo instellen dat de karakteristiek nog boven het LS filter staat
Dan kan de eindversterker een schoner signaal produceren, zal niet bij de CA zijn , maar bij een simpeler ding zeker.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 09 dec 2020, 10:44

Kan ook Bert.
Eigenwijs is ook wijs!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 10:35

En de bi-amp versterker is af, natuurlijk wat minder werk dan de vorige. De basis in opbouw heb ik hetzelfde gehouden, het is ook dezelfde behuizing. Sinus op de ingang, dummy load en scoop op de uitgang, DC weggeregeld, ziet er allemaal goed uit.

Het bi-ampen zelf ga ik in m'n huidige setup niet meer doen, dus hij blijft eerst even op de plank staan, later daarover meer. De andere versterker staat ondertussen dagelijks z'n uren te maken, we zijn zeker nu in de vakantie lekker platen aan het draaien :rock:

Dan is dit project ten einde, en wens ik u allen een goede jaarwisseling :proost:

IMG_1781.JPG

IMG_1782.JPG

IMG_1783.JPG

IMG_1787.JPG

IMG_1785.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 28 dec 2020, 11:04

Dat ziet er weer superstrak uit, veel plezier er mee, dit zijn ideale dagen er voor.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 dec 2020, 12:58

Netjes Barry :rock: Alleen is het bij elkaar knopen van de stroom voerende voedingsdraden en speakerdraden niet het goede voorbeeld... Niet dat het gehoormatig over zo'n klein stukje heel veel uitmaakt, het is principieel niet correct.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 28 dec 2020, 13:10

Pjotr schreef:Netjes Barry :rock: Alleen is het bij elkaar knopen van de stroom voerende voedingsdraden en speakerdraden niet het goede voorbeeld... Niet dat het gehoormatig over zo'n klein stukje heel veel uitmaakt, het is principieel niet correct.

Dat heeft hij toch gescheiden Peter of begrijp ik je verkeerd ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 dec 2020, 13:21

Bovenste foto bij de aansluitingen op de CA print zie je het goed Bert.

Terug naar “Versterkers”