Geintegreerde CA versterker (Lock Down)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 nov 2020, 17:26

En vandaag de laatste mechanische werkzaamheden verricht. Alles zit erin, alle gaten zijn geboord, alles zit vast. Stapeltje foto's dan maar, zegt meer dan woorden.

a.JPG

b.JPG

h.JPG

c.JPG

d.JPG

i.JPG

e.JPG

f.JPG

Dan nu de laatste stap. Boormachine en schroevendraaier kunnen aan de kant, soldeerbout kan aan :bakkie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 18 nov 2020, 18:02

Prachtig gemaakt Barry, Waarvoor heb je 2 220v aansluitingen(elke versterker een eigen stekker?).
Mooi clean, zonder schroeven in het front of de achterzijde :goedzo:
Nu kan het feest beginnen, alhoewel ik de kast maken net zo mooi vind.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 18 nov 2020, 18:32

peterl schreef:Prachtig gemaakt Barry, Waarvoor heb je 2 220v aansluitingen(elke versterker een eigen stekker?).

Een 230v ingang en een uitgang. Om door te lussen, al of niet geschakeld..

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 18 nov 2020, 18:49

ff gas geven en dan heb je t binnen 3 jaar na t starten van t topic gedaan.
dan is t dus officieel: dat long term mag wel uit de titel :lol:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

peterl

Berichtdoor peterl » wo 18 nov 2020, 18:53

Henkjan schreef:ff gas geven en dan heb je t binnen 3 jaar na t starten van t topic gedaan.

Waaat, Dat zou ik nooit voor elkaar krijgen, dan had ik het allang in een hoek gegooid :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 nov 2020, 22:42

pappaleo schreef:
peterl schreef:Prachtig gemaakt Barry, Waarvoor heb je 2 220v aansluitingen(elke versterker een eigen stekker?).

Een 230v ingang en een uitgang. Om door te lussen, al of niet geschakeld..

Geschakeld uiteraard, doorlussen alleen heeft niet zoveel zin. Het idee is Peter dat daar de streamer mee gevoed wordt. Dus simpel met 1 knop alles aan en uit zetten, spanningsloos te maken (streamer gaat vanzelf door waar je 'm mee hebt uitgezet). Het idee van het apparaat is dat 'ie in de woonkamer komt te staan. Daar gebruik ik dus een streamer als bron, een platenspeler, en voor film een mediaplayer. Staat bij de tv en dat hele spul heeft en eigen hoofdschakelaar, de tv wordt nauwelijks of niet gebruikt. De mediaplayer en streamer komen op een Aux ingang, is er nog 1 Aux ingang over als spare.
De 'Pre' uitgang achterop laat alleen de geselecteerde bron door, zonder volumeregeling en versterking. Hiervoo, ik heb een kabeltje getrokken van woonkamer naar keuken waar we veel zitten en ook naar muziek luisteren, dat was dit project.

peterl schreef:
Henkjan schreef:ff gas geven en dan heb je t binnen 3 jaar na t starten van t topic gedaan.

Waaat, Dat zou ik nooit voor elkaar krijgen, dan had ik het allang in een hoek gegooid :lol:

Feitelijk heb ik dat ook gedaan, ik ben uiteindelijk pas in juni van dit jaar begonnen :relax: en dan wordt het toch allemaal weer anders dan in de beginpost staat.
Dan is het nog wel snel gegaan al zeg ik het zelf, de hoofdtelefoonversterker, phono trapje, ingangsselectie en voeding moesten ook nog getekend en gemaakt worden natuurlijk. We zouden in juni met vakantie wat niet doorging, tijd, vandaar dat het toch nog een boost heeft gekregen. Ik verander daarom Long Term maar in Lock Down :mrgreen:

Kappa7

Re: Geintegreerde CA versterker (Lock Down)

Berichtdoor Kappa7 » za 21 nov 2020, 21:54

Knap hoor dat je alle zo mooi in dat kleine doosje krijg en dan nog hopen dat het stil is.
Dat zou mijn grootste zorg zijn van zo veel schakelingen bij elkaar.
Het ziet er in elk geval erg netjes en verzorgd uit. :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 nov 2020, 13:43

Dank! Nu bouw ik al erg lang versterkers, uit ervaring weet ik dat de versterker op zich wel goed gaat zo. Voedingen zijn overal door en door ontkoppeld, geen aardlussen maken, bij de ingang gnd-en aan de kast, het enige dat daarnaast eigenlijk gevoelig is zijn de ingangen. Die op de eindversterker zelf staat genoeg van de trafo's af, dat weet ik omdat ik een testplankje heb gebouwd zie enkele pagina's terug, wat vervelend zou kunnen gaan doen is het phonotrapje. Die heb ik getest op de labtafel aan de voeding zoals ik 'm ook in de versterker gebruik, daar is 'ie stil, die is nog niet getest zoals 'ie nu ingebouwd zit. Ik heb daarmee nog wel in gedachten dat als het niet goed gaat, en 'ie toch wat brom oppikt, ik 'm nog zou kunnen inblikken, daar is ruimte voor.
Die voeding is overigens een dubbele blocktrafo met regulators, met een degelijke CRC afvlakking.

Ben inmiddels begonnen met bedraden. Een voordeel van dit type kast is dat je alle panelen, dus voor- achter- en zijpanelen op zich eruit kunt schroeven, en je dus overal bij kunt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 06 dec 2020, 22:53

En het bedraden is klaar, testen maar. En dat rijmt. Ziet er goed uit, geen brom. Scoop moet toch op de uitgang om de dc terug te regelen van de CA's, ik zie eigenlijk op stand AC helemaal niks, dus dat is ver beneden 1mV. Ook het phonokanaal, klein beetje en zorgenkindje, stil! :rock: blij mee.

Foto's dan maar, dit is de afgemonteerde binnenkant:
IMG_1748.JPG

IMG_1749.JPG

Op deze foto's niet zichtbaar, maar de aparte symmetrische voeding (en 12V voor led's en ingangskeuze) zit onder het deck waar de ringkerntrafo's op staan.
Voor- en achterkant:
IMG_1751.JPG

IMG_1750.JPG

Alles klaar, de kast kan dichtgeschroefd worden.
IMG_1756.JPG

IMG_1757.JPG

Nadat 'ie een paar dagen op m'n werkkamer heeft gespeeld (goede akoestiek doordat de kamer vrij vol staat :mrgreen: ) naar de woonkamer waar de akoestiek minder is...... misschien wel aardig om te laten zien hoe het er tot nu toe bij stond. In de loop der tijd zo ontstaan, groot en pompeus.
IMG_1758.JPG

Wat we gebruiken in de kamer is de draaitafel (uiteraard!), streamer en een mediaplayer die verderop staat. Ziet er dan zo uit, 'iets' subtieler :mrgreen: :
IMG_1759.JPG

Even lekker wapperen:
IMG_1766.JPG

De tekst voor de led's is op deze foto slecht te lezen, m'n camera heeft er wat moeite mee denk ik in contrast met het licht achter de wappers. Het is in elk geval mooi en helder zichtbaar.
IMG_1771.JPG

IMG_1774.JPG

Zowel de phono versterker als hoofdtelefoon versterker staan alleen aan als ze gebruikt worden. Dus bij de phono versterker als het eerste ingangskanaal gekozen wordt, en de hoofdtelefoonversterker als de 6.3mm plug wordt ingestoken.
IMG_1775.JPG

Er komt meer herrie uit op mijn (50 Ohm) hoofdtelefoon dan ik ooit ga gebruiken, denk dat eigenlijk elk type er goed mee aan te sturen is.

De aan uitschakelaar zit achter bij de net entree, en koppelt deze door naar de 230V uitgang waar de streamer aan zit. Maw 1 druk op de knop maakt alles spanningsloos, en kan ook weer alles tegelijk inschakelen.

Ben blij dat het allemaal naar behoren werkt en ook af is, op een gegeven moment wil je het ook een keer af hebben he. Ik heb wel reeds gemonteerde printen dus voor nog een versterker, daarover binnenkort meer.
Deze opstelling is tijdelijk, we gaan de hele woonkamer veranderen waarin akoestiek aanpassing ook een grote rol gaat spelen. Ook daarover binnenkort meer. Maar eerst hier zo nog maar even genieten :relax:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 06 dec 2020, 23:10

Strakke bak ......!!
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 06 dec 2020, 23:24

:goeie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 06 dec 2020, 23:27

Mooi strak geworden Barry! :rock: Ja dat belichten van die lampjes in het donker is vrij lastig. Vroehâh op film loste je dat op door dubbel te belichten: 1x met een langere sluitertijd maar met de lichtjes uit en daaroverheen met een korte sluitertijd en de lichtjes aan. Zoiets moet nu ook wel kunnen met fotosjop maar is een heel werk.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 06 dec 2020, 23:34

HDR heet dat nu in t digitale tijdperk

voor de foon kan je dat prima met de app Open Camera

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 06 dec 2020, 23:53

Vraag mij af of je daarmee het dynamisch bereik kunt vangen op je poon. Zit toch wel wat stops tussen de verschillende opnamen. En doet jouw poon de lampjes op de versterker ook tussentijds aan en uit? :lol:

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 07 dec 2020, 0:03

Ik heb ook Open Camera op de Motorola, ga het eens uitproberen.
Hans

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 07 dec 2020, 0:13

Dat is erg mooi geworden en behoorlijk opgeruimd.
Maar geluid technisch hoe klinkt deze versterker nu ten opzichte van je buizen versterkers?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 07 dec 2020, 0:17

met HDR neem je een aantal opnames met exposure bracketing, dus bv -3, -1 0 +1 +3 stappen, en die voeg je samen tot 1 High Dynamic Range foto.

sommige camera's hebben dat ingebouwd, de open camera app ook. of je doet t met software op de pc, bv photomatix of in fotosjop

https://www.hdrsoft.com/learn/

democles

Berichtdoor democles » ma 07 dec 2020, 0:19

Mooi geworden Barry :goedzo:

Hoe klinkt de phono?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 07 dec 2020, 0:31

Henkjan schreef:met HDR neem je een aantal opnames met exposure bracketing, dus bv -3, -1 0 +1 +3 stappen, en die voeg je samen tot 1 High Dynamic Range foto.

sommige camera's hebben dat ingebouwd, de open camera app ook. of je doet t met software op de pc, bv photomatix of in fotosjop

https://www.hdrsoft.com/learn/

Hoe het werkt weet ik wel. Het zit ook op mijn gewone camera. Maar het verschil is een opname met lampjes aan en eentje met lampjes uit. Ben wel benieuwd hoe goed Open Camera de zware lokale overbelichting weg gaat werken. Er kan tegenwoordig digitaal veel. Maar laten we Barry's topic niet te veel er mee belasten. Lijkt mij wel iets voor een apart onderwerp, dit probleem komt vaker voor.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 07 dec 2020, 8:46

Prachtige versterker geworden, en een stuk compacter van wat er stond in de huiskamer, ben benieuwd hoe hij klinkt.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 07 dec 2020, 9:29

Mooi man :goedzo:
Aan die Yamaha bovenop zie ik eigenlijk pas hoe compact hij echt is. Wow.
Door die trafo's had ik hem veel groter ingeschat. Hoeveel VA zijn die?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 dec 2020, 9:54

Heel erg netjes geworden. =D> =D> =D>
Ben stiekem best wel een beetje jaloers op zoveel toewijding en vakmanschap.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 07 dec 2020, 10:02

ray5150 schreef:Heel erg netjes geworden. =D> =D> =D>
Ben stiekem best wel een beetje jaloers op zoveel toewijding en vakmanschap.

+1 :goeie: :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 07 dec 2020, 11:29

Het is heel mooi geworden. Veel plezier ermee.
Eigenwijs is ook wijs!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 07 dec 2020, 11:31

Bedankt voor alle reacties mensen!

Kappa7 schreef:Dat is erg mooi geworden en behoorlijk opgeruimd.
Maar geluid technisch hoe klinkt deze versterker nu ten opzichte van je buizen versterkers?

De versterker is echt erg goed. Hij heeft al een behoorlijke tijd op m'n werkkamer gespeeld, nog niet ingebouwd, dan wel gedeeltelijk. Met al het thuis werken heb ik er dus al veel naar geluisterd, plus dat ik er ook weer achter kom dat het geluid op de werkkamer erg goed is: ik gebruik daar Scan Speak Refmons, een echte klassieker, en doordat de kamer vrij vol staat is íe akoestisch ook prettig. Versterker naar beneden, waar ik nog steeds de Speaker & Co Scirocco's heb staan. Die worden binnenkort vervangen, ander verhaal, maar ook die speakers zijn goed. En weer valt me het gegalm in de kamer tegen, we hebben geen kleine woonkamer die ook nog eens vrij leeg is. Aan 1 zijde zit bijna volledig glas, als ik het gordijn er voor trek wordt het al een stuk beter, maar akoestische aanpassingen staan al heel lang hoog op het verlanglijstje. Met m'n vriendin al uitvoerig over gehad, die wil er ook wel in mee gaan, dat is al de belangrijkste stap toch? Ga er binnenkort mee beginnen, zal er samen met de Calpamos speakers een apart topic over openen, heb van Tony ook al eea aan tips gekregen.

Om op je vraag terug te komen, de CA is echt erg goed, wat mij tov buizen opvalt is detail en het laag bereik. Ik heb best al wel een aantal buizenversterkers gebouwd, en ik vind nog steeds dat ik daar de 'soul' van veel muziek in hoor. Eigenlijk zit ik gewoon naar vervorming te luisteren die prettig klinkt bij vooral oude rockplaten. Als ik naar noem eens wat Deep Purple - Live in Japan luister, of Stones - Exile on Mainstreet van vinyl vind ik dat lekker op de buisjes klinken. Leeft. Waar ze het wat mij betreft echt laten liggen, en of dat nou SE of PP is is het laag. Dat blijft rommelig, niet strak. In detail, als ik om ook weer eens wat te noemen naar Carbon Based Lifeforms luister waar veel detail in zit, vind ik dat ook minder met buisjes. Deze bevindingen heb ik al langer eigenlijk, deels een reden om toendertijd die Amp Switcher te maken. We zijn veel verder in tijd, wat me verder bij buizen tegenstaat is dat je maar zo 150-200W staat te verstoken aan gloei, ongeacht wat je met muziekvermogen doet. Maar goed, buizen, blijf er een zwak voor houden, hoe dan ook :D

De CA is echt een dijk van een versterker, complimenten aan Peter wat íe er van gemaakt heeft, en ik zou 'm ook een ieder willen aanraden. Als ik het goed heb kun je voor de MKII nog printen bestellen bij hem, je hebt dan voor echt weinig euri's een erg goede versterker. Laat je fantasie spreken en maak er vervolgens wat moois van, dan heb je er zeker lang plezier van.

democles schreef:Mooi geworden Barry :goedzo:
Hoe klinkt de phono?

Het is (in schema) dezelfde phono versterker die ik hiervoor ook al gebruikte, ik heb er alleen zelf een nieuw printje voor getekend, en alles smd uitgevoerd (met uitzondering van de C's in RIAA). Print is 4 laags met 1 niet onderbroken gnd laag en een aparte laag voor voeding, hij is ook vrij ongevoelig voor brom naar blijkt. Ja klinkt erg goed, als ik 'm vergelijk met m'n phonodude gaat daarvoor hetzelfde op als hierboven. Die kan ook echt lekker uitpakken bij sommige oude rock platen. Wat me nog wel leuk lijkt om te doen is een RIAA curve ervan op te stellen. Ik heb simpelweg met de toonfiets wel gezien dat het laag wordt opgehaald, en voor waarheid aangenomen dat het ok is.

pappaleo schreef:Mooi man :goedzo:
Aan die Yamaha bovenop zie ik eigenlijk pas hoe compact hij echt is. Wow.
Door die trafo's had ik hem veel groter ingeschat. Hoeveel VA zijn die?

Piepke pils als referentie vergeten zie ik nu :mrgreen: de trafo's zijn 120VA /st. Om precies te zijn deze RTE120/2X24 . De kast is 32x24x9cm.

Oja, de schakelaar naast de volumepot, die is om de wappers te kunnen omschakelen tussen line en speaker uitgang niveau. Heb die laatste zo afgeregeld dat ze vol uitslaan bij 50W in 8 Ohm. Er zullen dagen voorbij gaan dat dit niet gebeurd, dus vandaar wapperen op line niveau.

Zal 'm meenemen naar een volgende luisterdag :rock:

Terug naar “Versterkers”