Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 sep 2020, 21:31

Kappa7 schreef:Je bouwt wel weer erg mooi zo.
Hier zie je wat ik gebruikt heb voor de wappers werkt erg goed en mooi af te stellen. Misschien kan je er wat mee.
viewtopic.php?f=7&t=27689#p1939011

Dankjewel George. Heb dit schakelingetje op een experimenteerbordje geprobeerd, werkt eigenlijk wel mooi. Wordt schakelbaar tussen luidspreker uitgang en line niveau.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 25 sep 2020, 21:40

Dat is dan wel weer praktisch dan.
Zeker om dat het in een geïntegreerde versterker komt is het wel leuk om ook het geleverde vermogen te kunnen uitlezen.
Maar moet dan niet de line ingang en de speaker ingang apart regelbaar worden?
Nu moet de gain van de eindtrap maar net toevallig goed uit komen zo.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 sep 2020, 21:51

Dit had ik door een potmeter kunnen doen idd, maar het is 1 x aanpassen van R1/R2, de gevoeligheid vd schakeling pas ik met de potmeter aan. Het lijkt goed nu, maar de waarde moet misschien nog worden aangepast.

Heb ook nog het idee dit gecalibreerd met bv een Arduino te doen in dB waarden, dmv een tabel. Iets nice to have voor een volgende keer :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 sep 2020, 21:54

Extra uitdaging dan: De gelijkrichting van het audiosignaal ook met de arduino. Wan daar zit eigenlijk de grootste onnauwkeurigheid dan.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 sep 2020, 21:59

Ja, denk het ook. Misschien met een referentiesignaal werken, om het verschil af te trekken / op te tellen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 okt 2020, 17:56

Heb inmiddels alle overige printjes binnen gekregen, en bestukt. Ik ga zoals gezegd deze versterker 2x bouwen, de 2e in een iets andere configuratie, dus alle printen alvast 2x opgebouwd. Het opzoeken van de componentjes kost haast meer tijd dan het solderen zelf, dus dat kan ik dan beter gelijk doen.

IMG_1714.JPG

Linksboven de symmetrische voeding, + / - 15V voor phono versterker en de hoofdtelefoonversterker en een aparte 12V voor de ingangsselectie. Beetje typische vorm zo met een Block trafo en axiale elco's, maar hij komt onder het 'tafeltje' te zitten waar de ringkerntrafo's zitten, dus ik heb daar een hoogte restrictie.
Daarnaast de old-school drukkers voor ingangsselectie, links onder de VU meter sturing. Ernaast de 230V schakelaar die achterin bij de net entree komt, met een verlengde as naar voren.
Daarnaast de led printjes, om de ingangskeuze aan te geven.

Het jeukt om de boel even aan te sluiten op de labtafel om een en ander te testen, maar heb andere verplichtingen dus moet dit wachten tot een volgend hobby-slot :mrgreen:

Tevens heb ik het front van de kast besteld, als dit binnen is en ik zie geen rare dingen op net genoemde printen kan de boel worden ingebouwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 04 okt 2020, 18:23

Mooi Barry , Ben benieuwd naar het Front :D :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 okt 2020, 21:23

Bedankt Bert! Ben ook benieuwd :D

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 04 okt 2020, 21:24

Barry2001 schreef:Bedankt Bert! Ben ook benieuwd :D

:wink:
shit draadje vergeten :oops:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 04 okt 2020, 23:43

Lekker bezig, wordt echt mooi dit.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 okt 2020, 11:23

Nog even bezorgt doen O:)
De ingangskeuze met vier drukknoppen met elk hun eigen vergrendeling laat toe om meer dan één ingang tegelijk te kiezen.Zo zien de aansluitingen er toch uit.Dan kan je verschillende uitgangen aan elkaar zetten, niet altijd even gezond.
Zou eigenlijk bedraad moeten volgens een voorkeur schakeling zodat, bij meerdere ingedrukte knoppen, er maar een aktief wordt.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 okt 2020, 12:04

Dankjewel George!

Anne, je hebt in 1 situatie een punt denk ik, ik bedacht me dit afgelopen weekend ook toen ik de printen naast elkaar legde. Op zich als je 2 ingangen tegelijk kiest kan dit geen kwaad denk ik, maar als 1 vd 2 ingangen de phonoversterker is komt een line ingang op de gevoelige phono ingang..... nee, moet een schakelingetje tussen wat pas het volgende schakelmoment 'released' als de vorige wordt vrijgegeven. Is vast wel een logisch dingetje wat dit kan, en het is ook gewoon netter.

Ingangsselectie switch schem.JPG

Dit is het schemaatje van de schakelprint. Het is een dubbele schakelaar waarvan ik 1 kant gebruik om de de ingangsprint aan te sturen, de ULN chip die de relais aanstuurt, en de andere kant de led's om aan te geven wel kanaal aktief is.

Overigens ben ik nog iets vergeten, de hoofdtelefoonversterker schakelt netjes van spanning af als de hoofdtelefoonstekker eruit wordt gehaald, maar de phono versterker blijft altijd op spanning staan ook als íe niet gebruikt wordt, beetje onzin. Die ga ik dus mee schakelen met de ingangskeuze, moet een relaistje voor, dat printje moet ik nog tekenen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 05 okt 2020, 13:05

Je kunt ook een type nemen wat alle andere toetsen loslaat als je er een indrukt. Aan de andere kant, je schakelt toch de ingangen met relais? Dan kun je met de schakelaar configuratie een priority schakeling maken. Zodat alleen de laatste schakelaar geldig is.

W.b.t. de PU ingang. Neem aan dat je daarvan niet de ingang schakelt maar de uitgang van de PU vv? Lijkt mij dan niet zo'n probleem.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 okt 2020, 13:16

Je zou 't zo kunnen doen, is bij meerdere ingedrukte knoppen enkel de laagst genummerde gekozen.
Met de LED's kan hetzelfde.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 okt 2020, 16:31

@ Peter: het viel zowiezo niet mee om geschikte schakelaars te vinden, ik wilde eigenlijk graag types die ik op een print kan solderen. Ik heb ze wel gevonden, met een mechanische unlock als je een andere indrukt, maar dat was een ding in een frame. De schakelaars die ik nu gebruik heb ik uiteindelijk op eBay gekocht. Het wordt idd een priority schakeling, dit had ik dus gelijk moeten doen :D

Dat verhaal met die ingang op de phono versterker klopt niet zoals je zegt, uiteraard gaat de uitgang de selectie in, en niet de ingang.

@Anne: ja ik ga het aanpassen, los van het feit dat het m.i. niet veel kwaad kan is het gewoon netter om maar 1 selectie te kunnen hebben.

Beide bedankt voor de input :goedzo:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 05 okt 2020, 17:04

Output, input, ik ben de draad kwijt :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 okt 2020, 17:37

Aangepast.

Ingangsselectie switch schem V2.0.JPG

Ingangsselectie switch V2.0.JPG

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 19 okt 2020, 17:59

In afwachting van de frontjes waar ik nog op wacht, en dus het inbouwen, wil ik nog even vooraf alle modules testen. De VU meter sturing, even 1 kanaal geprobeerd:

IMG_1723.JPG

Het led printje voor de ingangsselectie, dit is een cable assembly geworden die ingeplugd kan worden op het printje met de schakelaars (nu in priority geschakeld). 80's style moet het worden, dus lekkere old school drukkers:

IMG_1725.JPG

IMG_1726.JPG

Met kanaal 1 gekozen:

IMG_1727.JPG

Ik heb printjes laten maken met text van de ingangskanalen. Heb verschillende uitvoeringen geprobeerd, text in silk, is te helder en valt ook teveel op als deze ingang niet verlicht is. Uiteindelijk pakt dit goed uit, text in koper, de ruimte eromheen 'open' , en dan wel soldeermasker erop. De printjes zaag ik straks uit, en worden geintegreerd in het frontpaneel. Later meer daarover.

IMG_1728.JPG

Heb ze al wel getest een tijdje terug, maar wil de phonoversterker en hoofdtelefoonversterker nog een keer proberen voor de zekerheid :-({|= Wordt weer vervolgd.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 okt 2020, 18:08

Smullen hoor! Wat ziet t er netjes uit allemaal. :goeie:
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 19 okt 2020, 21:02

Barry2001 schreef:80's style moet het worden, dus lekkere old school drukkers

Verbaasd mij nog het meest dat je die dingen nog nieuw kunt krijgen.
Voor de rest is het keurig netjes allemaal. een schoolvoorbeeld van goed doordacht ontwerpen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 19 okt 2020, 21:37

Ik vind het er allemaal geweldig goed uitzien. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Barry je bent een vakman.
Eigenwijs is ook wijs!

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 19 okt 2020, 21:53

Ik snap het niet helemaal, ik zie op de foto 2x 4 buttons en dan is er ook nog een power aan/uit, en vervolgens is dan er ook nog een print met duidingen welke ingang/uitgang wordt gebruikt. Vervolgens kijk dan ook nog even op de foto met het frontje, en dan raak ik enigszins verward, waar komt nu wat???

Het zal allemaal best passen dadelijk, maar er valt voor mij nu even een gat :think: :think: :relax: :think: :mrgreen:
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 19 okt 2020, 22:37

Barry is de spanning aan t opbouwen
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 19 okt 2020, 22:48

Bedankt allemaal!

@Ray: ik had al wel in gedachten wat ik wilde, dit type schakelaars. De versterker zelf is Pjotr inkoop natuurlijk, dus vind het dan wel leuk wat meer aandacht aan het randgebeuren te geven. Keer wat anders dan de standaard draaier voor ingangsselectie, en die dingen met zo'n led ring vind ik verschrikkelijk, en een nixie als ingangsselector heb ik al eens gedaan. Misschien nog het type mechanische schakelaar old-school met rechthoekige knoppen, maar die kon ik eigenlijk niet vinden. Ja je ziet ze wel, als opbouw uit de tv's van weleer, maar ik wilde printmontage. Kwam toen deze tegen, NOS op eBay. Heb een doosje van 12 stuks gekocht, uit Ukraine, kan dus even verder. 70's denk ik? weet het niet precies.

@Hans: Er zijn 4 ingangen, die worden geschakeld door het printje met de relais. Daar bovenop zit de phono versterker. Deze combi komt achterin, bij de ingangen. De 4 schakelaars voorop schakelen de 4 ingangen.
Op het frontje zie je 5 gaten aan de linkerkant, 4 voor de schakelaars, de onderste is voor power on-off. Lange as naar achter, zodat ik de 230V alleen achterin heb. Op 1 van de foto's zie je 2 printjes met 4 schakelaars, die is misleidend, ik gebruik hier 1 printje. Ik heb de CA met voeding 2 sets, en ik bouw 'm hierna nog een keer op, in een iets andere vormfactor, daar is die andere voor. Duudelijk? :mrgreen: anders komt dat binnenkort, met inbouwen. Ja alles past, komt goed :D Niet in een gat vallen, niet nodig :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 19 okt 2020, 22:51

Ziet er mooi uit maar ook wat raadselachtig.
Drie ledjes op een rij om achter die tekstprinten te zetten ? Maar dan zou dat allemaal boven elkaar komen, een lange vertikale kast :think:
Anne

Terug naar “Versterkers”