Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor Barry2001 » za 02 dec 2017, 12:20

In de groupbuy heb ik 4 printen gekocht van Peter - Pjotr's CA versterker, Gelijk componenten er bij besteld, zodat nu 2 x 2 sets printen met componentjes liggen te wachten om in elkaar te worden gezet :D Al een tijdje sluimeren de gedachten een beetje wat ermee te doen, wat ik eigenlijk wel wil is van de brei van kastjes af die in de loop der tijd in de huiskamer verzamelt zijn. Echt experimenteren doe ik daar toch niet, heb daar een aparte ruimte voor. Een machine dus waar zoveel mogelijk in geintegreerd is:

- Ingangsselectie met een (motor) potmeter. Hier heb ik al een keer iets voor bedacht en in gebruik in de GU50PP versterker, printen heb ik nog liggen, kan ik zo weer gebruiken. Zit ook een H-brugje in voor de motor vd potmeter, kan ook zo een afstandbediening aan dus.

2015-09-04%2011.52.27.jpg

- Een phono ingang (uiteraard!). Ik gebruik nu in de woonkamer iets (opamp) dat door een collega ontworpen is, klinkt erg goed. Ding zit in een apart kastje, kan een optie zijn (samen met een eigen symmetrische voeding) dit simpelweg hier bij in te bouwen. Of iets nieuws, ga ik nog over nadenken, geen buisjes dit keer in elk geval.
- Een ingang met een dac, welke weet ik op dit moment nog niet.
- Een aparte goede 5V voeding uitgang voor bv een streamer zoals Squeezebox.
- De kast, eigenlijk had ik dit idee ooit al voor ogen toen ik dit apparaat kocht, ga ik ervoor op offeren:

IMG_1091.JPG

IMG_1092.JPG

IMG_1093.JPG

IMG_1094.JPG

De kast is fors, lxbxh 40x30x15cm, ruim genoeg om er alles in kwijt te kunnen wat ik wil. De kast is opgebouwd zoals ik zelf ook graag een versterker opbouw, een frame waarin de elektronica zit opgebouwd, met losse kappen onder en boven zodat je over altijd goed bij kunt door eenvoudig weg de kappen te demonteren. Verschillende elementen zou ik opnieuw kunnen gebruiken, zoals de aan-uitschakelaar. Frontje is gewoon een plaatje alu, hier kan ik een nieuw plaatje voor maken zodat er alleen gaten in hoeven te komen voor zaken die nodig zijn. De kappen en frame zijn in goede conditie, beetje schuren en spuiten en die zijn weer retestrak. Overigens ziet de elektronica in de kast er ook erg netjes uit.

En dan de wappers natuurlijk, eigenlijk te mooi om ze niet te gebruiken. Ze zijn huge, 12,5cm in doorsnede :shock:

IMG_1095.JPG

IMG_1096.JPG

Ik zie er trouwens geen verlichting in zitten. Misschien is dit wel mogelijk, of zit het er wel in en is het lampje kapot, wie zal het zeggen. Meters moeten toch een keer uitelkaar om andere schaalverdeling aan te brengen. Het zijn dubbele meters, met een dubbele naald. Aparte gevallen, ook dedicated voor Leader (merk apparaat) gemaakt. Voelen lekker degelijk aan in elk geval. Ik weet nog niet of ik zover ga dat de meters ook daadwerkelijk geijkt zullen gaan worden, zou wel gaaf zijn om bv werkelijke Watt's / dB's weer te geven. Dit zou ik bv met een Arduino kunnen laten uitrekenen... ga ik ook nog over nadenken. Ook weer food for thought dus :mrgreen:

Die dubbele naald in de meter bracht me op een idee, om de versterker dubbel 2x2 uit te voeren, bv om te kunnen bi-ampen. De kast is er groot genoeg voor, heb printen en componenten liggen....

Zoals in de titel staat, het is longterm, heb wat andere projecten lopen die eerst af moeten. Alvast deze aantekeningen om te zorgen dat het in het hoofd een beetje vorm krijgt.

Wordt vervolgd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

toetertje

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Berichtdoor toetertje » za 02 dec 2017, 12:25

Dat van Ca amp en long term, hebben we alvast gemeen. :mrgreen:

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 02 dec 2017, 20:48

Het begint in ieder geval weer goed, veel plaatjes. Wordt vast een mooi topic!
( ͝° ͜ʖ͡°)

erik1977

Berichtdoor erik1977 » za 02 dec 2017, 22:16

Leuk idee Barry! Je hebt me in elk geval geïnspireerd.
Ik heb ook wat ZBA printjes, een dac bordje en een geintegreerde versterker met wappers klinkt natuurlijk perfect.
Voor de ingangsselectie zal ik je GU50PP topic nog eens doorlezen, klinkt interessant iig.

Mooi kastje heb je ervoor.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 07 jun 2020, 13:27

Even stof afblazen hier, door andere projecten is dit blijven liggen. Zin om weer eens wat audio te doen, nu dan toch maar eens afmaken :D Andere tijd - andere inzichten, de kast uit de start van dit topic ga ik niet gebruiken. Er is vandaag de dag zoveel moois te koop voor weinig aan behuizingen, en bij nader inzien is de eerder genoemde kast wel weer erg ruim.

Het idee blijft een all-in-one, hij is bedoelt voor de woonkamer. De DAC komt er niet in, eigenlijk heb ik er geen toepassing voor, m'n streamer heeft eigenlijk wel een goede DAC aan boord. Experimenteren met geluid doe ik in de woonkamer toch weinig, het moet echt een gebruiksvoorwerp worden. Plaatje draaien doen we wel graag, dus wel een Phono ingang. Hij moet een pre-amp uitkrijgen, om de EL84 versterker in de keuken van geluid te voorzien. Geen kaku maar een 'harde' aan uit, dus spanningsloos als 'ie uit staat.

Vind eigenlijk wel geinig om het geheel een 70-80's look te geven, de tijd waarin audio zeker ook het bekijken waard was. Dus wel wappers, wat stevige schakelaars om de ingang te kiezen. De ingangen worden een Aux voor de streamer, een Aux voor de mediaplayer, een phono ingang, en nog 1 reserve. Die mediaplayer wordt gebruikt om films mee af te spelen, om die reden wil ik er ook een hoofdtelefoon aansluiting op hebben om huisgenoten er niet me lastig te vallen. Luidsprekers moeten dan uit natuurlijk.

De meeste spullen heb ik inmiddels binnen, zoals behuizingen en schakelaars, daarvoor later meer. In de Groupbuy destijds heb ik 2 sets printen met componenten gekocht, het opzoeken van het componentje met refdes kost me meer tijd dan het solderen zelf :mrgreen: dus heb gelijk de 2 set in elkaar gezet. Die behuizing was aantrekkelijk om er nog 1 te kopen ivm verzendkosten, dus misschien bouw ik het hel ding wel 2x op, nog eens over nadenken.

Omdat de te gebruiken behuizing wat krapper is bouw ik alles eerst op een spijkerplankje op, ook om te zien of het goed gaat met brom gevoelige componenten zo dicht op elkaar, zoals de phono trap. Versterkers zijn dus de CA van Pjotr, voedingsprinten (met DC beveiliging) van Knuistermans.

Dit zijn de printen, volgende stap is op een plankje schroeven zoals ik de opstelling nu in gedachten heb, en testen of ze het überhaupt doen :bakkie:

IMG_1652.JPG

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 jun 2020, 16:39

Netjes Barry. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Wil je het beste er uit krijgen, dan raad ik je wel aan aan om hem ook met een aparte trafo per kanaal te bouwen. 100VA/st is dan wel voldoende. Alleen bij 4 ohm kun je evt 120VA nemen.

B.t.w. Kun je die meter niet beter op Ebay zetten en van de opbrengst een nette kast bij Douk of https://www.audiophonics.fr/ kopen. Of is hij in een dermate staat dat ie niks meer waard is? :mrgreen:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 07 jun 2020, 18:32

Nee heb al behuizingen dus, die uit de startpost ga ik niet gebruiken. China eBay, topkwaliteit en niet duur. Geen douane perikelen dit keer, mazzeltje. Heb in totaal 4 kasten gekocht, 2 waar CA in past (weet dus nog niet of ik er ik 2 bouw) en 2x een iets kleinere waar de TPA in komt, ander project. Zal later wat picjes maken vd kast. Ben er wel blij mee.

Trafo’s worden inderdaad 1 per kant, heb 120VA’s TME ringkern ervoor klaar liggen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 09 jun 2020, 20:19

TME :?: Ik bedoel RTE trafo's. Spijkerplankje, heb nu dit in gedachten:

IMG_1653.JPG

Wat is belangrijk, korte verbinding tussen voedingsprint en versterkers. Uitgang van de versterker naar het achterpanel is wat minder spannend, ingang weer wel. Die zit vooraan, zou ik rechts langs de printen naar achteren kunnen leggen, in elk geval niet langs de trafo's.

Op het plankje heb ik de afmeting van de kast getekend, met buiten- en binnenmaat (zitten railtjes in, in het midden van de panelen is meer ruimte). Het gearceerde stuk rechts wordt het koelblok, die is nog onderweg.

De trafo's komen op een alu plaatje en staan iets hoger, met daar onderdoor de as van de netschakelaar, die achterin bij de netentree komt. Misschien hoeft dit eigenlijk ook niet eens nu ik het zo zie, er is door de trafo opstellign toch al 230V links en voor in de kast en kan de schakelaar voorin.
Spijkerplankje omdat het allemaal vrij krap wordt, maar ik zou het wel graag binnen deze afmeting houden. Gaat het niet dan niet, maar om te voorkomen dat ik de kast verboor en er dan achter kom dat het niet werkt..
Voedingsprinten wil ik op de kant monteren. Om mechanische spanning te voorkomen wil ik een elco klem gaan gebruiken om die te ondersteunen.

Ik houd dan achterin nog net genoeg ruimte voor ingangsselectie met de volumepot, en de phonoversterker. Die volumepot gaat met een lange as naar het frontpaneel. Gaat dit allemaal goed met brom en instraling, we gaan het zien. Horen :mrgreen:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 09 jun 2020, 20:33

Kijk ook bij Barry weer wat leven in de Bouwerij :wink:
Ga het volgen :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

erik1977

Berichtdoor erik1977 » wo 10 jun 2020, 16:40

Lekker compacte opsteling zo, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Kan je nog een plaatje posten van de behuizing?

marter544

Berichtdoor marter544 » vr 12 jun 2020, 9:19

Gaaf. Waarom een trafo per kant trouwens?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 jun 2020, 9:26

Dat voorkomt een hoop aardproblemen. Op het uiterst lage vervorming niveau hier gaat dat een rol spelen om het onderste uit de kan te krijgen. En je voorkomt dat je de zeer hoge PSSR van deze versterker weer om zeep helpt als gevolg van gemeenschappelijke aardstromen via de trafo aansluiting.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 01 jul 2020, 15:34

Middagje werkplaats, 'tafeltje' gemaakt waar de trafo's opkomen, en steunen voor de voedingsprinten zodat ze op de kant gebruikt kunnen worden. In de uiteindelijke versie straks zal ik de elco's nog gaan ondersteunen. In- en uitgangen gemonteerd, een potmeter, alles binnen de lijntjes van de behuizing. Koelblok gemonteerd, is tijdelijk, komt een andere op die nog onderweg is. Eerst voeding gemeten, ziet er goed uit, hierna de rest aangesloten.

IMG_1672.JPG

IMG_1673.JPG

Spanning erop, en meten op de uitgang. Kan hier (denk ik) ook zonder dummyload, toch aangesloten.

IMG_1671.JPG

Eerst de uitgang gemeten, zonder een signaal op de ingang. Met de scoop / probes die ik hier heb kan ik tot 1mV meten, ik zie niks op de uitgang, als ik de potmeter vol open draai zie ik vanaf halve stand tot 4 a 5mV. Dat is helemaal niks, dat hoor ik op de Refmon's hier in het hok zeker niet! Blij mee, want dat was oa een doel van dit plankje, om te kijken of deze opstelling brom oppikt.
Was er niet helemaal zeker van, redenen waarom ik hiervoor gekozen heb is: gevoeligste punt (ingang) zover mogelijk bij AC vandaan vooraan, verbindingen voedingsprint naar versterker print zo kort mogelijk (draden kunnen straks in de uiteindelijke versie nog korter), uitgang versterker wat minder van belang, niet gevoelig. Ook deze potmeter opstelling gaat blijkbaar goed, die wil ik graag achterin houden, en bij voorkeur zoveel mogelijk in het midden.

Signaal erop, 1kHz sinus uit de signaal generator. Als ik de ingang opdraai tot 1V zie ik tot 20V op de uitgang, daarboven begint het wat minder op een sinus te lijken, lijkt allemaal te werken dus! Hierna de Refmon's erop, en muziek. Hoor geen rare dingen, moet er nog ff goed voor gaan zitten hoe het klinkt, daarover later meer.

Wat heb ik nu nog over aan ruimte bij de achterkant, voor ingangsselectie en phono versterker.

IMG_1675.JPG

Ongeveer 100 x 80mm. Houdt niet over, maar moet kunnen. Zit in de diepte nog wel ruimte, kan eventueel naar 2 printen gestacked toe.

Front1.PNG

Idee voor een frontje, 197 x 90mm. Met gaten voor ingangsselectie, volume potmeter in het midden, en wappers :D Rechts komt een hoofdtelefoon uitgang. Ben op zich niet zo'n koptelefoon luisteraar, maar het komt wel eens voor dat bij het bekijken van een film de vraag komt of het geluid zachter kan.. Wil een chassisdeel gebruiken met een schakelaar, zodat de luidsprekers uitschakelen. Op dit moment kom ik niet verder dan dit met een relais te doen (luidspreker uitgang uitschakelen), als iemand een idee heeft om dit anders op te lossen hoor ik het graag.
So far so good, wordt weer vervolgd :relax:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 01 jul 2020, 16:27

Je vraag verward mij wat Barry
Een chassis deel met schakelaar is een goede manier toch Of je moet zelf wat knutselen op een chassis deel
Je kan een microswitch plaatsen waar de punt van je koptelefoon stekker tegen komt
Bij 6,3 mm is dat ook aan de zijkant mogelijk
Maar wel een microswitch met een nylon drukkertje o
Maar een druk knop op front is ook wel mooi die dan eerst het volume terugdraait , en dan pas door schakelt op de koptelefoon
Idem met terug naar de speakers eerst volume dicht Dan pas de LS er op.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 01 jul 2020, 16:32

Het eerste idee is de schakelaar in het chassisdeel een relais te laten bedienen, maar dan zit er weer een relais aan de uitgang. Volgens mij zie je dit in commerciele versterkers ook wel.
Of ik gebruik er een apart hoofdtelefoon versterkertje voor helemaal los van de CA, zou ook nog kunnen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 01 jul 2020, 16:56

Of een los versterkertje erbij alleen voor de hoofdtelefoon dan heb je geen relais in je speaker leiding

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 01 jul 2020, 17:13

Ja pcies :D

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 01 jul 2020, 17:26

Barry2001 schreef:Ja pcies :D

Samen komenn we er wel uit Barry :lol: en dan met buizen twee die zo net door het dak steken O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 01 jul 2020, 17:47

Netjes! Ga als het even kan niet schakelen in de speakerleiding! Iedere contactweerstand en oxidatie daar levert meetbare cross-overachtige vervorming op. En dat is zonde. Het is weliswaar onder de -120dB FS wat ik gemeten heb maar toch. En of je het horen kan is een 2e. Beste is vergulde klemmen gebruiken en dan ook vergulde spades/bananen. Dus wil je schakelen: I.i.g. een relais met vergulde parallel contacten gebruiken. De versterker kan probleemloos onbelast draaien. Wel een puntje van aandacht; Tijdens power up/down mute de LM3886 chip weliswaar maar er blijft dan gedurende enige tijd iets van 1 mA DC lopen op de uitgang. Met aangesloten speaker geen probleem maar onbelast kan een hoogohmige DC detector er op trippen. Weerstand van 1K parallel aan de uitgang verhelpt dat dan. Normaal geen probleem dus :D
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jul 2020, 15:13

Eigenlijk is het inderdaad ook een beetje vreemd om eerst alles uit de kast te halen bij deze versterker (zoals dubbele trafo's), om vervolgens een relaiscontact erachter te gebruiken, ook niet zo'n goed gevoel bij. Een aparte hoofdtelefoonversterker gaat het worden met een eigen volumepotje. Nu heb ik voor de phono versterker toch al een symmetrische 15V voeding nodig, die kan ik dan hier ook voor gebruiken. Dit zou een idee kunnen zijn, als ik 'm smd opbouw kan het mooi compact.

Headphone_amp.JPG

BD139 is smd te vervangen voor BCP56, en BD140 voor BCP53 in een SOT-223 behuizing. Opamp NE5532, weerstandjes MELFjes zoals ook in de CA zitten, condensatoren misschien toch wel through hole, even zien wat er te koop is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 02 jul 2020, 16:49

Kweenie. Zo hem lekker in klasse-A houden met 100 mA ruststroom. Dan levert ie piek 200mA x 30 ohm = 6V_piek in een standaard HP. Meer dan je lief is voor standaard dopjes en genoeg voor een hoogohmig kwaliteitsding. Dan kun je die 1,5W per tor toch niet meer fatsoenlijk in de print kwijt en zijn die BD'tjes eigenlijk handiger.
Peter de Jong

cool

Berichtdoor cool » do 02 jul 2020, 17:38

Barry, volgens mij heeft sevenup(Michiel) zo'n ontwerp gemaakt en misschien nog een print daarvoor. Ik bedoel het bericht van toetertje dus.
download/file.php?id=142268&mode=view
viewtopic.php?f=7&t=26887&p=1904820&hilit=hoofdtelefoon+versterker#p1904820
Loek

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jul 2020, 17:40

Dacht dat mijn hoofdtelefoon 300 Ohm was maar weet ik niet zeker, moet ik even nakijken. BD-tjes kunnen makkelijker op een alu profieltje of koelblok idd. Of anders de emitterweerstanden wat verhogen? Maar op zich met ruimte voor de BD-tjes zou het ook nog moeten kunnen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 02 jul 2020, 17:43

cool schreef:Barry, volgens mij heeft sevenup(Michiel) zo'n ontwerp gemaakt en misschien nog een print daarvoor. Ik bedoel het bericht van toetertje dus.
download/file.php?id=142268&mode=view
viewtopic.php?f=7&t=26887&p=1904820&hilit=hoofdtelefoon+versterker#p1904820

Bedankt Loek, ga ik doorlezen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 02 jul 2020, 18:50

Ja, voor 300 ohm kun je wel met minder bias af. Aan de andere kant wil je het wel een beetje universeel houden. Er zijn tegenwoordig super mooie audio op-ampjes. Zou zeker die route aanhouden. Zal van het weekend eens een opzetje maken. Overigens de waarde voor de emitterweerstand is normaliter zodanig dat deze gelijk is aan R_be van de tor. Oftewel Re = R_be = 25/Ie, met Ie in mA.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”