Gain verlagen 300B versterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Gain verlagen 300B versterker.

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 aug 2017, 11:42

Lijkt allemaal wel binnen aanvaardbare grenzen.De 6SN7 is blijkbaar wat aktiever dan gemiddeld en de 300B is op een iets lager pitje gezet.Komt de hoogspanning wat hoger door de kleinere stroom.Normaal niks mis mee, met de verbouwing wel, kans dat de 47µ/350V boven die 350V komt.Veiliger er een 400V in te zetten dan.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

albertk

Berichtdoor albertk » ma 28 aug 2017, 14:11

Sorry dat ik nog even op mijn spoortje doorloop:
als je de verdeling van de kathode 5k/22k maakt (is samen 27 k, de spanning verandert niet) en de 22k ontkoppelt, dan heb je nog maar ongeveer 5x versterking in de tweede trap ipv 10x. Dat is een hele "winst" gezien het doel; en de vervorming daalt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 aug 2017, 21:21

albertk schreef:Sorry dat ik nog even op mijn spoortje doorloop:
als je de verdeling van de kathode 5k/22k maakt (is samen 27 k, de spanning verandert niet) en de 22k ontkoppelt, dan heb je nog maar ongeveer 5x versterking in de tweede trap ipv 10x. Dat is een hele "winst" gezien het doel; en de vervorming daalt.
Kan, maar de uitgangsimpedantie van de anode neemt dan toe.Wil zeggen minder (wissel)spanning over de anodeweerstand//roosterweerstand 300B.Niet erg veel minder, maar het was eigenlijk al te weinig :(
Anne

albertk

Berichtdoor albertk » di 29 aug 2017, 7:38

Juist samengevat. De hogere anodeweerstand is de prijs - of eigenlijk het mechanisme - voor de lokale tegenkopppeling.

albertk

Berichtdoor albertk » zo 09 jun 2019, 9:52

Hoi, ik vind het eerst geen mooi ontwerp, met te weig headroom dacht ik voor de driver helft van de dubbele triode.
Ik heb de waarden aangepast (Ra=27K, Rk=7k5) en gebouwd. En ik heb een geweldige simulatie (harmonic decay) en een verbluffende respons (blokgolf).
Dat wil ik even delen.
En doordat ik gebruik maak van het feit dat de fase is omgekeerd (ten opzichte van een twee-traps ontwerp) kan ik feedback toepassen op de ingang. En dan ben ik gelijk de 'te grote versterking' kwijt. Ik heb een schakelaar gemaakt die zorgt voor keuze voor feedback of voor een spanningsdeler (23K/18K) , in beide gevallen is de versterking gelijk. Met feedback is de bandbreedte natuurlijk groter. Er is dan nauwelijks overshoot (en de bandbreedte is een 65K-70K !!!). Het volgende is op 3300 Hz met een 8 ohm belasting, met en zonder feedback:
IMG_0879.JPG
IMG_0870.JPG

In de simulatie is het van belang dat de anodespanning van de eerste buis LAAG is, want dan ontstaat er een soort distortion cancelling. Het resulteert isn een mooi verloop van de harmonischen.
Schermafbeelding 2019-06-09 om 09.17.34.png

Hoe klinkt het?
Ik heb BEO S-45-2 boekenkast kistjes. Goede ruimtelijkheid en stage, laag nu wat sterker dan met een transistorbak [LeMonstre 8W; of Pass F5]. Met een subwoofer erbij <50 Hz gaat het heel behoorlijk neutraal. Ik gebruik het nu zonder algemene feedback, laag natuurlijker.
Mijn vrouw klaagt dat sommige sopranen prachtig zijn, andere vallen door de mand. Compliment?

[Ik heb in de eerste versies van mijn simulatie waarden gehad van een 2eH van -60 dB en een tweede veel lager, dat was met extra kleine Fb loop. Verbluffend.]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door albertk op ma 17 jun 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 09 jun 2019, 12:33

albertk schreef:Hoi, ik vind het eerst geen mooi ontwerp, met te weig headroom dacht ik voor de driver helft van de dubbele triode.
Ik heb de waarden aangepast (Ra=27K, Rk=7k5) en gebouwd. En ik heb een geweldige simulatie (harmonic decay) en een verbluffende respons (blokgolf).
In de simulatie is het van belang dat de anodespanning van de eerste buis LAAG is, want dan ontstaat er een soort distortion cancelling. Het resulteert isn een mooi verloop van de harmonischen. [Ik heb zelfs in de eerste versies van mijn aanpassing waarden gehad van een 2eH van -60 dB en een tweede veel lager. Verbluffend.]
Simulatie hangt af van hoe goed het model overeenkomt, zegt niet veel, de ene buis is de ander niet.Geldt ook voor wegvallen van vervorming bij een (nauw luisterende) instelling.
En doordat ik gebruik maak van het feit dat de fase is omgekeerd (ten opzichte van een twee-traps ontwerp) kan ik feedback toepassen op de ingang. En dan ben ik gelijk de 'te grote versterking' kwijt. Ik heb een schakelaar gemaakt die zorgt voor keuze voor feedback of voor een spanningsdeler (23K/18K) , in beide gevallen is de versterking gelijk. Met feedback is de bandbreedte natuurlijk groter. Er is dan nauwelijks overshoot (en de bandbreedte is een 65K-70K !!!).
Terugkoppelen naar het ingangsrooster heeft het nadeel dat de impedantie van de bron mede bepalend is voor de mate van tegenkoppeling.
Heeft ook wel een voordeel, met open ingang is dan de tegenkoppeling het grootst, bromt 't minder vlug.
Anne

albertk

Berichtdoor albertk » zo 09 jun 2019, 15:25

Ha leuk: elk nadeel heb zijn voordeel!
En inderdaad: klankmatigheid zie je niet in de sim. Bijvoorbeeld hoe de 6N8S presteert versus een antieke 6SN7.
Laatst gewijzigd door albertk op ma 17 jun 2019, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.

albertk

Berichtdoor albertk » ma 17 jun 2019, 9:06

Er zijn nog twee uitstekende methoden om de gain te verlagen. Beide door een lokale terugkoppeling toe te passen.

In de eerste plaats is er een succesvol ontwerp de ELEKIT TU-8300R, bijgenaamd The Red (kon je 300B of KT88 inzetten, hier twee-traps driver met de ECC81 en behalve bias bleef alles hetzelfde, ook het geluidsbeeld . . Elekit heeft 'm niet meer als kit maar het is schaamteloos aanwezig op het net als kloon, met de KT88 in de eindtrap voor twee maal niks.)

RED Elekit 300B versterker met A-feedback.png

Ik heb de weerstand waarden voor de simulatie een beetje aangepast Dit om een uiterst mooi verloop te krijgen. (In de praktijk gaat 'ie lager en heb je wat kans op slingering in het hoog vandaar de 15p )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

albertk

Berichtdoor albertk » ma 17 jun 2019, 10:04

Ik heb The Red nog even opgezocht: er is een nieuwe versie. Ook met lokale feedback, De TU-8600. Nu met ECC83 als input en een ECC82-SRPP als driver. De feedback schijnt 'verhuisd' te zijn, er is nu een cathode feedback op en naar de kathode van de 300B, met een extra wikkeling van de UGT - zoals in de oude QUAD versterker. Misschien is dit idee ook te gebruiken op een 2x6SN7 ingang, omdat het [iets meer dan] 40 dB versterkt en je dus royaal 6-10 dB over hebt voor feedback.

Here is the comment from Mr. Fujita. [de ontwerper]
This explains why he used 12AU7 x 2 and 12AX7 x 1 instead of 12AT7.
1. To achieve higher stability of NFB, the overall NFB amount is decreased, and instead, cathode feedback is applied to 300B.
(This is why the third winding for cathode NFB is added to the OPT.)
2. Applying cathode NFB requires bigger driving amplitude for 300B.
3. To achieve such large driving amplitude, 12AU7 is more suitable than 12AT7, as its max. rating is higher than 12AU7.
4. Since the gain of 12AU7 is smaller than that of 12AT7, 12AX7 is used for the first stage.

Maar goed, heb je al een standaard trafo, dan gaat het niet, tezij je er eentje vindt met als extra een koptelefoon wikkeling, zeg 32 tot 50 ohm, want dan zou die wikkeling wel eens perfect passen voor dit doel . . .
Laatst gewijzigd door albertk op ma 17 jun 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

albertk

Berichtdoor albertk » ma 17 jun 2019, 10:08

En dan heb ik nog een heel ander idee uitgewerkt ook met terugkoppeling die een onverwachte sterke reductie van de harmonischen geeft: de 2e op -54dB of beter zelfs tot vlak voor clip. Klinkt als een transistorversterker? Geen idee, ik heb het getest maar niet naar de kamer gebracht. [Ik zag dat het slingering gaf en dan k moet je oppassen.]

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 17 jun 2019, 14:28

Zo wat spelen met simulaties is misschien wel plezant, maar wat de uiteindelijke resutaten zijn ... vooral vervormingscijfers ? Modellen en buizen zijn twee.
Als ik 't zo 's bekijk kan er nog wel wat verandert.
C7 kan er bijv. uit en dan de kathodeweerstand van 6800 vervangen door 5k6.
Als je de 220k en 12k bij de eerste anode verwisselt is vermoedelijk C8 ook niet nodig door de miller-C.Geeft ook wat meer openlus versterking.
Bij de ingang kan de tegenkoppeling ook naar de kathode (UGT-aansluiting omdraaien) is de versterking niet meer afhankelijk van de uitgang van de bron.
Om maar 's wat te noemen :sure: :lol:
Anne

albertk

Berichtdoor albertk » do 27 jun 2019, 16:24

Voor mij zijn het wat gemakkelijke vingeroefeningen.
Het voordeel van de versterker in tegenfase is dat ik zo met een schakelaar kan vergelijken: met overall tegenkoppeling -of- een verzwakking aan de ingang, om precies dezelfde versterking te hebben. Vind ik nogal plezant. Ik hoor dat sommige vokalen een stap naar voren doen bij keuze van closed loop. Grappig.

De modellen van buizen zijn in detail noal vaag (slecht is weer te zwaar aangezet).
En hoewel het puur "slecht" is om de eerste trap zo laagohmig af te sluiten met weinig versterking, het doet het [voorlopig] goed. Toch ga ik in de richting proberen van Ra 50K en de Rb vverlagen an 220K naar 180K. Moet ook kunnen.

211audio

Berichtdoor 211audio » vr 28 jun 2019, 12:40

Hoi Albert,

Je zou ook een 6H30 kunnen proberen op V1. De versterking is ook 14 á 15, maar de Ra is heel laag. Dat lost misschien je probleem op. datasheet

Peter

Terug naar “Versterkers”