Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 9:50

Willy_61 schreef::think: Ik snap het niet meer, als enkel de wikkelrichting van belang is vermits ze geen harde koppeling hebben met de primaire van de UGT, mag het toch niks uitmaken of je het CFB-spoeltje met roze draden bij A1 of A2 hangt en omgekeerd voor de paarse spoel, zolang de wikkelrichting van elk spoeltje maar juist is?

Ik denk dat ze deze CFB-UGT's een beetje te snel hebben uitgebracht zonder er al teveel bij na te denken.
Toen ik ze vroeg me een datasheet te bezorgen kreeg ik enkel de link naar de website terug. En dan zie je inderdaad 2 witte draden voor 0 en 4 ohm op de secundaire en 80W nominale output, terwijl op de foto van Bert 60W nominaal staat.

Nee, dan mogen ze hun werk toch overdoen en dan correct :(

Dat van die CFB wikkeling zal kloppen
ik denk niet dat ze hetzelfde gewikkeld zijn als 6,3 volt aftakking op 50 hz net trafo
Want dan maakt het niks uit alleen de wikkel richting
Er zullen wel meerdere losse windingen zijn welke zo geschakeld worden tot de bandbreedte is geoptimaliseerd.
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 05 dec 2017, 12:37

Bert, kan je eens meten wat de ohmse weerstand is van zo'n CFB winding? Daar ben ik nieuwsgierig naar omdat die in serie staat met de katodeweerstand en daardoor wordt de katodestroom geregeld dmv de spanning gemeten tussen aarde en katode vd buis.

Update 14u43:
Niet meer nodig Bert, ik heb de katodeweerstanden van plaats veranderd en nu kan ik perfect de "Ik" meten zonder invloed van de CFB.
EL34 V3-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 15:09

Paars = 4,11 ohm Rosé = 4,56 ohm Willy
Mooi schema :kwijl:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 dec 2017, 16:36

Ondertussen even gekeken wat er met die Poolse trafo en 400V voeding te verwachten valt.
Ga van de veronderstelling uit dat de voeding iets hoger is (~415V) om met de verliezen in de windingweerstanden toch op 400V voor de buizen uit te komen.
Ze geven Raa=5k, ULtap op 30% en kathode 10%. Maakt effektief een 40% UL-tap en Raa=6k.
Triodeschakeling geeft ong. 18W, UL 35W en pentode 45W.
In het schema zie ik roosterweerstanden van 500k, is het hoogst toegelaten volgens databladen.
Zou liever 220k ( desnoods 330k) daar hebben, meermaals klachten gelezen over sterk oplopende ruststroom door roosterlek.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 05 dec 2017, 17:06

Anne, ging dat over mijn stukje schema?
Dat is nl. nog volop in wijziging / aanpassingen tbv EL34. Was oorspronkelijk een copy/paste van de EL84 versterker. De roosterweerstanden zijn ondertussen gewijzigd naar 220k (zoals in mijn eerste versie van EL34) en screengrid weerstanden zijn nu 150 ohm.
Ik ga daar nu beter niet teveel over uitweiden want dit is hier het topic van Bert, zodra alles rijp genoeg is start ik zelf wel een nieuw topic.
Ah!buis schreef:Ondertussen even gekeken wat er met die Poolse trafo en 400V voeding te verwachten valt.
Ga van de veronderstelling uit dat de voeding iets hoger is (~415V) om met de verliezen in de windingweerstanden toch op 400V voor de buizen uit te komen.
Ze geven Raa=5k, ULtap op 30% en kathode 10%. Maakt effektief een 40% UL-tap en Raa=6k.
Triodeschakeling geeft ong. 18W, UL 35W en pentode 45W.

Mijn voeding zal starten van 300VA trafo met enkel 320V, die gaat vlgs mij belast iets van 416V DC geven.
Wat je verder berekend hebt stelt me bijzonder hoopvol :proost:

Toch nog 1 vraagje, klopt het volgende:
Max. vermogen van EL34 = 25W, dus Ik wordt 24W/416V ~ 60mA ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 dec 2017, 19:24

Willy_61 schreef:Anne, ging dat over mijn stukje schema?
Dat is nl. nog volop in wijziging / aanpassingen tbv EL34. Was oorspronkelijk een copy/paste van de EL84 versterker. De roosterweerstanden zijn ondertussen gewijzigd naar 220k (zoals in mijn eerste versie van EL34) en screengrid weerstanden zijn nu 150 ohm.
Komt dan wel goed. Voor de schermroosters geeft Mullard 1k op.
Toch nog 1 vraagje, klopt het volgende:
Max. vermogen van EL34 = 25W, dus Ik wordt 24W/416V ~ 60mA ?
Dat is wel Pa=25W ,bij die 60mA komt dan nog ±10mA van het schermrooster, komt ook langs de kathode.Maar het hoeft helemaal niet op het max toegelaten.Een Ik=35mA is goed te doen.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 20:39

Ga jullie lekker verder Anne en Willy over de EL34 versterker
Ben altijd nieuwsgierig
Vandaag niks gedaan behalve dat ik een frontplaatje aan het maken ben voor de Dummy 4-8 ohm
Dummy is een 200x 100 x40 mm koelblok met 4 stuks 4 ohm 25 Watt weerstanden
Daar op aangesloten Een XLR voor line in Focusrite Scarlett . Met een 20 dB verwakker er tussen
moet dan een verloop hebben naar rca tulp :think:
Zijn die er :?: verloop mannetje 6,3 mm naar Tulp :?: :?: :?:
Als jullie advies hebben hoor ik het graag :P

democles

Berichtdoor democles » di 05 dec 2017, 21:19

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 22:06

democles schreef:https://www.baco-army-goods.nl/kabels-pluggen/jackpluggen-adapters.html

Zit hier iets bij?

Yes :yeah:

deze
Morgen eens informeren bij onze plaatselijk handyman of hij dat kan leveren
Anders bij Bahco bestellen.
Willy. :dank: :dank:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 22:54

Stukje vertaald van Menno door Een vertaalprogramma
Schakeling no 7 is wat ik ook voornemens bent te bouwen
Dat met die blokgolf snap ik niet , gewoon maar doen gaat niet , ik heb geen P1

25626EE6-5C55-478D-B96A-79CB1D1C70EA.jpeg

B96BCA85-4DBE-4489-9EDF-D3ABF6A5B46C.png

circuit 7 is de absolute winnaar! Alle goodies en ontmoet je ze daar. Met de Super-Triode circuit, ik luister naar een nieuwe generatie van push-pull buis versterking. De details en ruim- ness zijn zeer schoon, snel, open en goed gecontroleerd en alle hoort een uitvoerige en grote klankbereik, waar u duidelijk kunt horen een pen neerzetten. De bass control is uiterst strak en krachtig.
Metingen gaven weinig harmonischen en intermodulatie vervorming. Dit, gecombineerd met de grotere damping factor (DF = 2,5 met SV6550C bij 75mA), verklaart de clean geluid waargenomen kwaliteit.
Probeer het en u zult ook versteld staan.
Om uit te leggen hoe deze goede kwaliteiten, laat me een nieuwe hoeveelheid: het dynamische demping Factor Distor- ling (DDFD). Zoals u weet, in een push-pull versterker, de output transformer combineert de stromingen van de twee buizen in een stimulerende effectieve stroomsterkte. Kom je de laagste vervorming bij de gecombineerde tube overige kenmerken resulteren in nieuwe equidistante rechte lijnen. De dempende factor van de versterker is in feite de helling van deze lijnen.
Echter, de leidingen kan equidistante bij overschrijding van de uitwatering van het OPT is primair, toch hebben verschillende pistes, die aangeeft dat de dempende factor verandert met de hoeveelheid uitgangsvermogen. Berekeningen tonen aan dat deze pistes zijn sterk afhankelijk van de waarde van de ruststroom.
Hoe groter deze stroom, hoe meer gelijk de piste.
Dit betekent dat bij grotere ruststroom, de dempende factor wordt meer constant. De "distor- tie" in de uitgangsspanning vanwege variabele uitgang impedantie van de versterker is nu minimaal.
Dit theoretisch concept van de DDFD duidelijk verklaart waarom grote ruststroom superieur klinkt feller dan in kleine. De uitgangsimpedantie van de versterker wordt constant en permanent toezicht op de speaker-conus beweging uitgangsvermogensniveaus. Een zeer snelle - reageren versterker is het goede resultaat. Deze ex- vlaktes mijn subjectieve voorkeur voor rustplaat-huidige niveaus van 75mA bij SV6550C buizen.
Laatst gewijzigd door Bert61 op di 05 dec 2017, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 05 dec 2017, 23:00

Anne dat uitbalanceren met die potmeter 1
is dat ook voor toepassing op mijn Versterker ? Moet daar eventueel iets worden gewijzigd en als er geen buizen bij hoeven prima maar als ik buizen er bij moet zetten dan doe ik dat niet in deze versterker

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 dec 2017, 23:39

Het gaat om kleine afwijkingen tussen de eindbuizen en ook evt de wikkelingen van de UGT.
Om dat verschil weg te werken maken we de fasedraaier ook ongelijk maar net omgekeerd.
Bij de kangoeroe moetn de anode en kathode dezelfde belasting zien en bij de fasedraaier van de Bill gaat het om de twee anodebelastingen.Met P1 verandert anodekant wat meer of minder dan de kathodekant.
De terugkoppeling over de hele versterker trekt 't ook wel recht, dus afregelen zonder tegenkoppeling, anders zie je er eigenlijk zo goed als niks van.
Bij versterkers ala-Bill doen ze 't meestal zo (als ze de moeite hebben genomen),
bal.jpg
Als je het mij vraagt, enkel nuttug bij versterkers zonder of heel weinig tegenkoppeling.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 06 dec 2017, 8:54

Goed gewerkt Bert!
Bert61 schreef:... Zoals u weet, combineert de uitgangstransformator in een PP-versterker de stromen van de twee vermogensbuizen tot één effectieve stuurstroom. Je komt de laagste vervorming tegen wanneer de gecombineerde buiskarakteristieken nieuwe gelijklopende rechte lijnen opleveren. De dempingfactor van de versterker is in feite de helling van die lijnen.
De lijnen kunnen echter op gelijke afstanden liggen bij het overschrijden van de laadlijn van de primaire van de OPT, maar hebben nog steeds verschillende hellingen, wat aangeeft dat de dempingsfactor zal veranderen met de hoeveelheid uitgangsvermogen.
Berekeningen tonen aan dat deze hellingen sterk afhankelijk zijn van de ruststroom: hoe groter deze stroom, hoe gelijker de hellingen.
Dit betekent dat bij grotere ruststromen de dempingsfactor constanter zal zijn. In de praktijk zal de "vervorming" in de uitgangsspanning, als gevolg van de variabele uitgangsimpedantie van de versterker, nu minimaal zijn.
Dit theoretische concept van de "DDFD" legt duidelijk uit waarom grote ruststromen superieur klinken, in vergelijking met kleine. De uitgangsimpedantie van de versterker zal dan constant zijn en constant controle geven over de beweging van de luidsprekerconus bij alle uitgangsvermogensniveaus.
Een zeer snel reagerende versterker is het resultaat. Dit verklaart mijn subjectieve voorkeur voor ruststroomniveaus van 75mA met de SV6550C-buizen.

(vertaling hier en daar wat verduidelijkt)

Anne, voorgaande verklaart dus waarom ik de voor grootste ruststroom zou kiezen (of een ietsje minder ;-))

Bert, waarvoor gebruik je die Focusrite Scarlett?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 dec 2017, 9:36

Ah!buis schreef:Het gaat om kleine afwijkingen tussen de eindbuizen en ook evt de wikkelingen van de UGT.
Om dat verschil weg te werken maken we de fasedraaier ook ongelijk maar net omgekeerd.
Bij de kangoeroe moetn de anode en kathode dezelfde belasting zien en bij de fasedraaier van de Bill gaat het om de twee anodebelastingen.Met P1 verandert anodekant wat meer of minder dan de kathodekant.
De terugkoppeling over de hele versterker trekt 't ook wel recht, dus afregelen zonder tegenkoppeling, anders zie je er eigenlijk zo goed als niks van.
Bij versterkers ala-Bill doen ze 't meestal zo (als ze de moeite hebben genomen), bal.jpg Als je het mij vraagt, enkel nuttug bij versterkers zonder of heel weinig tegenkoppeling.
Anne

Begrepen Anne ik zal die truc ook toepassen zoals jij dat tekent
Ben benieuwd hoe dat werkt O:)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 dec 2017, 9:49

Willy_61 schreef:Goed gewerkt Bert!
Bert61 schreef:... Zoals u weet, combineert de uitgangstransformator in een PP-versterker de stromen van de twee vermogensbuizen tot één effectieve stuurstroom. Je komt de laagste vervorming tegen wanneer de gecombineerde buiskarakteristieken nieuwe gelijklopende rechte lijnen opleveren. De dempingfactor van de versterker is in feite de helling van die lijnen.
De lijnen kunnen echter op gelijke afstanden liggen bij het overschrijden van de laadlijn van de primaire van de OPT, maar hebben nog steeds verschillende hellingen, wat aangeeft dat de dempingsfactor zal veranderen met de hoeveelheid uitgangsvermogen.
Berekeningen tonen aan dat deze hellingen sterk afhankelijk zijn van de ruststroom: hoe groter deze stroom, hoe gelijker de hellingen.
Dit betekent dat bij grotere ruststromen de dempingsfactor constanter zal zijn. In de praktijk zal de "vervorming" in de uitgangsspanning, als gevolg van de variabele uitgangsimpedantie van de versterker, nu minimaal zijn.
Dit theoretische concept van de "DDFD" legt duidelijk uit waarom grote ruststromen superieur klinken, in vergelijking met kleine. De uitgangsimpedantie van de versterker zal dan constant zijn en constant controle geven over de beweging van de luidsprekerconus bij alle uitgangsvermogensniveaus.
Een zeer snel reagerende versterker is het resultaat. Dit verklaart mijn subjectieve voorkeur voor ruststroomniveaus van 75mA met de SV6550C-buizen.

(vertaling hier en daar wat verduidelijkt)

Anne, voorgaande verklaart dus waarom ik de voor grootste ruststroom zou kiezen (of een ietsje minder ;-))

Bert, waarvoor gebruik je die Focusrite Scarlett?

Hoi Willy niks gedaan alleen maar geknipt en plakken Toch bedankt hoor :D
De Focusrite heb ik gekocht om met Arta een LF spectrum te kunnen meten en THD dit in combinatie met een laptop
F8A9B26F-68BB-4809-9D61-01E2E241B731.jpeg

Ik wil graag dat kunnen zien in een oog opslag
Ik doe het nu met een toongenerator en dan om de verdubbeling van de ingangsfrekw een stip te zetten en nadien met de hand die stippen aan elkaar verbinden Maar dan mis ik hele stukken
Oplossing is dan meer meet punten Maar dat zijn er wel errug veel

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 06 dec 2017, 10:44

Bert61 schreef:Stukje vertaald van Menno door Een vertaalprogramma

Het staat eigenlijk ook gewoon hier op zijn website, in het Nederlands

vanaf pagina 13 gaat hij door alle getoonde uitgangsconfiguraties heen.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 1617
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 06 dec 2017, 12:48

Jan Geert schreef:

Dat is wel anders, daar wordt gebruik gemaakt van de secundaire windingen van de UGT om CFB na te bootsen zonder apart gewikkelde spoelen.

In het stuk dat Bert geplaatst heeft komt de ringkerntrafo exclusief aan bod die voorzien is van speciale CFB windingen, tevens wordt meer grondige uitleg gegeven over bepaalde keuzes en meetmethodes. De grootte van de ruststroom en ook het waarom van zijn keuze, staat niet in "Het Project" uitgelegd. Daarom was ik gelukkig met Bert zijn vondst, dat heeft enkele van de vele gaten in mijn buizenkennis kunnen opvullen :D

Overigens is "Het Project" een heel interessant werk om een vergelijking te kunnen maken tussen de vele mogelijke versterkerconfiguraties en dat in het nederlands.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 dec 2017, 15:07

Jan Geert schreef:

:oops:

Willy zijn bericht gelezen dat dit artikel anders is Ray,
ik zat al een beetje te balen dat dit kreupel paard weer voor niks bezig geweest was O:)
Frontje gefreesd maar is maar ternauwernood goed gegaan
Was gepauzeerd en met weer opstarten geen beeld meer op Mn monitor in de schuur
Gelukkig geen ding met een 22 inch beeldbuis Maar een plat ding van 14 inch
Dus de monitor uit huis er voor in de plek gezet ook een led scherm
Maar nul punt was vergaan ergens op geklikt wat niet moest kennelijk
met al dat getob Maar zag het bij het eerste gaatje en het weer goed gezet
een bende in huis gemaakt :oops:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 dec 2017, 20:32

Paar foto’s getrokken van de dummy
76FA50D7-1C68-4DA9-87A3-6533C920EBCA.jpeg

725BD646-5590-45CD-82E2-E29230686D84.jpeg

57482D8B-B028-4846-9DF4-06D879C2704D.jpeg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 dec 2017, 20:44

Vroeger hadden we daar zoiets voor,
stoof.jpg
:lol: Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 dec 2017, 22:29

Ah!buis schreef:Vroeger hadden we daar zoiets voor, stoof.jpg :lol: Anne

:shock: Is wel een :idea: om er een klasse A buizenversterker in te bouwen :!:
Gaatjes voor de stekkerbussen en andere kabel aansluitingen koelgaten alles zit er al in :lol:
Ps
Cookie monster
Zo herken ik je weer :mrgreen:
Edit
Kan je cookie monster in een KT88 of in een 300B plaatsen
Jij bent onze buizen specialist :D en nog veel meer
Ohja ik heb ook nog wat programmeer hulp gehad Ludo ,
met een Arduino een gestabiliseerde 225 Netspanning gemaakt
Hier verandert die netspanning sterk :evil: om de paar minuten met een volt of 3 soms nog meer
Wat mij nogal eens frustreerde
Dat is opgelost Anne :arrow: :P d.m.v.
Regeltrafo stappen motor stappenmotor Driver
een paar meanwell voedingen 5 en 24 volt
En een trafootje met gelijkrichting en filter waar 2,5 volt DC uitkomt , die wordt uit de regeltrafo gevoed
En een Zener om ervoor te zorgen dat die Arduino niet te veel spanning spanning krijgt
Meer als 5 volt is ie meteen kaduuk

Er komt uit de Arduino een + spanning ( die bepaalt de richting voor de stappenmotor driver )
Als de spanning te laag is rechts om Is de spanning te hoog linksom
En uit een ander poortje Hoog of Laag dan stopt of gaat de stappenmotor draaien
beveiliging tegen te hoge spanning op de Arduino met een Zener van 4,7 volt
Lees uitleg Ludo

De sec spanning wordt naar 2.5V ingsteld, dan is de transfo verhouding 220V/2.5=88 .
Dus als de netspanning 5V varieert dan zal de spanning aan de sec 5/88=0.0568v varieren .
AD conv. bij 5V ingang is de waarde 1024 geeft of per AD count heb je 5/1024=ca 5mV.
Dus in het voorbeeld is de variatie 56mV wat overeenkomt met een AD count verandering van 56mV/5mV =11 counts .
Je moet ook een zekere marge nemen bv 4 counts dus 20mV of omgerekend naar de netspanning betekent dit 20mV*88=1.76V

Het werkt nu ongeveer 2 maanden ongeveer Anne
Na wat aanloop problemen met betrekking op het programmeren :think:
Ik heb de Hardware gedaan en programmeren een vriend van me Ludo uit Essen
Dat is een echte Willy Wortel
Ik ben er Zeer blij mee
Als ik vandaag 493 volt meet is dat plus of min een 2 volt hetzelfde heel de dag en geen 10 volt op en neer :boos: :D
Heel verhaal weer :oops:
Paar plaatjes erbij voor de lol
Edit
nog een tienslagen potmeter om de spanning in te stellen op de gewenste waarde

D646887B-503D-4BFA-B4D5-3760D3DB8E77.jpeg

4B89049A-4727-444D-993D-87B9DCAC1C10.jpeg

C6D7B2CA-E9C0-4DB4-B738-CC9354D75909.jpeg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 dec 2017, 23:44

Ja, da's leuk spul.Vroeger ook wel geprogrammeerd, machinetaal met een Z80, niks hogere talen, enkel assembler.Nog wel wat gepuzzeld met de Amtel's, mot niks van PIC's hebben (behalve hier :D )
Zal nog wel lastig zijn om die regeling stabiel te krijgen, de informatie over de spanning en het stoppen van de motor komt altijd telaat.Heel langzaam regelen zeker ? Stapje, wachten, meten en misschien weer stapje, wachten ...
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 07 dec 2017, 0:36

Ah!buis schreef:Ja, da's leuk spul.Vroeger ook wel geprogrammeerd, machinetaal met een Z80, niks hogere talen, enkel assembler.Nog wel wat gepuzzeld met de Amtel's, mot niks van PIC's hebben (behalve hier :D )
Zal nog wel lastig zijn om die regeling stabiel te krijgen, de informatie over de spanning en het stoppen van de motor komt altijd telaat.Heel langzaam regelen zeker ? Stapje, wachten, meten en misschien weer stapje, wachten ...
Anne

De regeling is super snel Anne in minder dan 1 seconde staat hij op de stabiele waarde
Ik heb helaas niet de goede ino bestand meer
In de laatste zaten een paar foutjes en ben ik naar Essen gereden met heel de santenkraam
En terplekke heeft ludo zijn magic er op los gelaten
Is altijd iets pietluttig met programmeren wat je vergeet
En dan werkt het helemaal niet
Heb me weken zitten verkloten aan een progje voor de vic20 kon niet het verschil tussen ( en [ zien :oops:
Het was geprint door een State of the art negen naaldscherp matrix printer :-s
Ik verlies erg snel de moed als het fout gaat met programmeren
Met spul wat we hier doen met Buizen kan ik dagen zoet en braaf zijn :lol:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 07 dec 2017, 7:11

Cool Bert!
Je moet er maar op komen om hardwarematig een HS-voeding te maken!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 07 dec 2017, 9:28

Willy_61 schreef:Cool Bert!
Je moet er maar op komen om hardwarematig een HS-voeding te maken!

:dank:

Terug naar “Versterkers”