* voor het echte laag zal er waarschijnlijk wel een subwoofer nodig zijn.
Met een beetje goede wil is zoiets aan te sturen met een OTL buizenversterker, die ook ’s zomers nog te gebruiken is. In
dit topic heb ik het schema van een serie-balansversterker al eerder vermeld.
Zal nog eens de specificaties van deze versterker herhalen:
Uitgangsvermogen: 18Watt
Uitgangsimpedantie zonder trafo 50 Ω
THD bij 18 Watt, 1 kHz 0,02%
THD bij 18 Watt, 5 kHz 0,05%
Deze specificaties zijn behaald met slechts twee EL36 buizen met een anodedissipatie van 12 Watt.
Voor mijn bouwsels zal ik een versterker nodig hebben met wat meer “umph”.
Ik heb daarom een aantal buizen op een rijtje gezet:
Het gaat hier om buizen met een lage Ri (veel stroom) en een flinke steilheid.
Ik zou kunnen kiezen voor een dubbele bezetting van de EL36, maar kies dan liever voor de PL519.
Van de Powertrioden 6080, 6336A en 6528 valt bij parallelschakeling het volgende op:
Van de 6080 is de dissipatie (26 Watt) wat laag. Bij de 6336A en de 6526 ben ik al ruim 30 Watt kwijt voor de gloei. Als ik dan toch zou moeten kiezen zou de 6528 de betere buis zijn. Een geweldenaar met een enorme steilheid van 74 mA/V, een μ van 9 en een anodedissipatie van 60 Watt.
Probleem is alleen dat deze buis meer geschikt is voor de winter dan de zomer. Ik kom dan uit op de PL519, waarvan het bijkomend voordeel is dat de gloeistroom zonder al te veel verlies gelijkgericht kan worden. Ik heb in de loop van de tijd al (toevallig

Voor deze versterker heb ik een schema getekend wat een directe afleiding is van de Murray 18 Watt versterker en nog ergens op het www. rondzwerft. De spanningsversterkende trap heb ik nog niet bepaald, maar door de flinke spanningszwaai die nodig is voor een PL519 (een 6528 is wat dat betreft makkelijker aan te sturen) moet de voortrap een flinke spanning kunnen leveren bij een behoorlijke versterking. Ben ik nog over aan het dubben…
Heb bij slechts minimale veranderingen aangebracht in het schema (dus veel van het web en weinig van mezelf.) heb het nauwelijks doorgerekend en ziet er als volgt uit: (de schoenveter is optioneel)
groet,
Aat