Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Berichtdoor Willy_61 » vr 07 sep 2018, 19:23

Dat komt dik in orde Bert, al goed vooruit geraakt!

Die kabeltjes maken , ga je nog plezier aan beleven. Wat een geprutst, zeker als te veel beeft, maar daar heb jij geen last van denk ik.
Ik heb platte 3-aderig e en 4-aderige draad gebruikt van Conrad, maar dat strippen vertinnen enz. neemt veel tijd in beslag. Ofwel begint het bij mij allemaal ook wat trager te lopen.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 07 sep 2018, 21:33

Willy_61 schreef:Dat komt dik in orde Bert, al goed vooruit geraakt!

Die kabeltjes maken , ga je nog plezier aan beleven. Wat een geprutst, zeker als te veel beeft, maar daar heb jij geen last van denk ik.
Ik heb platte 3-aderig e en 4-aderige draad gebruikt van Conrad, maar dat strippen vertinnen enz. neemt veel tijd in beslag. Ofwel begint het bij mij allemaal ook wat trager te lopen.

Ok van die flatkabel ? Daar heb ik ook wel een stuk van ergens .
Verder nog geen bericht van alum op maat betreffende verzending
Ik wil met bestukken versterker print wachten tot alum er is
De print is een prima ding om te controleren of de gaten goed zitten .
Dan kan ik die laten zetten of zelf een poging wagen O:)
Maar nog steeds in productie.
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 08 sep 2018, 21:01

Willy_61 schreef:Bias Automaten zijn goedgekeurd, werken perfect :rock:

VRef van beide automaten is 610mV.

Voor alle regelaars geldt het volgende:
In de testopstelling zit elke "kathode" met 18 ohm aan massa.
Ik leg op de "kathode" een spanning aan die ik varieer tussen 300mV en 1.1V .
Ik meet continue de negatieve Vg
+5.05V voeding
-23.66V negatieve voeding

spanning aan, 0v op "k" -1.54V Vg
    regel naar k= 610mV ... Vg blijft -1.54V
    regel verder omhoog, van af 750mV begint Vg langzaam negatiever te worden
    van af 850 à 900mV gaat Vg behoorlijk sneller naar desnoods max. negatief
    ik regel terug richting 610mV, Vg wordt stilaan negatiever
    vanaf 500mV begint Vg terug versneld positiever te worden
    ik stop met opregelen op 610mV, Vg stabiliseert en begint heel langzaam negatiever/positiever te worden.

Ik kan zo doorgaan met kleinere hoger- lager regelingen en zie goed dat de schakeling zijn stabilisatiepunt zoekt aan een matige snelheid, vergelijkbaar met een sinus die langzaam uitgolft.
Is niet de goeie manier van testen.Als je de spanning, die van de kathode moet gaan komen, door een vaste vervangt is er geen regellus meer.Iets boven 610mV en -Vg blijft zakken tot niet verder kan, iets boven 610mV en -Vg stijgt naar nul volt.De snelheid waarmee Vg verandert is proportioneel aan de Vk afwijking, niet de eindwaarde.
Maar je ziet wel mooi hoe de schakeling ingrijpt, in een (vruchteloze) poging om de eindwaarde te bereiken.
Dat stijgen van de HS is wel errug langzaam :-s :relax:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 09 sep 2018, 7:27

Ah!buis schreef: Is niet de goeie manier van testen.Als je de spanning, die van de kathode moet gaan komen, door een vaste vervangt is er geen regellus meer.Iets boven 610mV en -Vg blijft zakken tot niet verder kan, iets boven 610mV en -Vg stijgt naar nul volt.De snelheid waarmee Vg verandert is proportioneel aan de Vk afwijking, niet de eindwaarde.
Maar je ziet wel mooi hoe de schakeling ingrijpt, in een (vruchteloze) poging om de eindwaarde te bereiken.
Anne

Ik zie niet goed hoe ik de automaat anders kan testen, maar aan de hand van de reacties n.a.v. wat ik er mee doe, besluit ik wel dat ie doet wat moet.

Betreffende de HS: het opkomen vd spanning is de oplaadcurve van de 22µ condensator C5, na 27s is de AMP al in werking op 200V als de buizen voldoende warm zijn. Je zal er uiteindelijk weinig van merken dat de volle 300V pas bereikt is 2' later.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 09 sep 2018, 10:36

Ik heb de Input print ook klaar en bezig met de APL,
Daar moeten de ledjes nog op
Ff over nadenken hoe dat ook alweer moest
Iets met de afstand bussen :? 8-[ ben het vergeten :-s

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 09 sep 2018, 10:46

Een schroefje in elke afstandsbus (van 10mm) en de schroefjes net zover indraaien dat bovenkant kop gelijk zit met de hoogte vd kopronding vd leds (2.5mm) + 2mm (chassis) + 1.5mm (frontplaat).
Oftewel de schroeven indraaien tot de bovenkant 6mm boven de 10mm afstandsbus uitsteekt.

De leds correct plaatsen aan spoorzijde en net zo diep in de gaten laten zakken tot bovenkant ervan gelijk zit met bovenkant schroeven (lat).

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 09 sep 2018, 11:12

Zolang de mosfet niet te heet wordt mag de HS best langzaam stijgen.
En even vertalen, voor de Hollanders is een "lat" een lineaal, hebben de raarste benamingen voor de gewoonste dingen :lol:
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 09 sep 2018, 11:18

Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef: Is niet de goeie manier van testen.Als je de spanning, die van de kathode moet gaan komen, door een vaste vervangt is er geen regellus meer.Iets boven 610mV en -Vg blijft zakken tot niet verder kan, iets boven 610mV en -Vg stijgt naar nul volt.De snelheid waarmee Vg verandert is proportioneel aan de Vk afwijking, niet de eindwaarde.
Anne

Ik zie niet goed hoe ik de automaat anders kan testen, maar aan de hand van de reacties n.a.v. wat ik er mee doe, besluit ik wel dat ie doet wat moet.

Precies. Het is maar een eenvoudig open-lustestje, maar het laat wel zien dat de automaat op zich doet wat hij doen moet.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 09 sep 2018, 11:19

Ah!buis schreef:Zolang de mosfet niet te heet wordt mag de HS best langzaam stijgen.
En even vertalen, voor de Hollanders is een "lat" een lineaal, hebben de raarste benamingen voor de gewoonste dingen :lol:
Anne

Gekker nog, het is bij ons een liniaal.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 09 sep 2018, 11:21

MarcelvdG schreef:
Ah!buis schreef:Zolang de mosfet niet te heet wordt mag de HS best langzaam stijgen.
Anne

Gekker nog, het is bij ons een liniaal.

:shock: Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 09 sep 2018, 11:22

Anne

De temperatuur zal ik in 't oog houden want hoe warm de mosfet wordt zal afhangen van hoe snel de Bias gestabiliseerd is tijdens het verder stijgen naar 300V. Dat is idd een punt waar ik nu nog niet 100% gerust kan over zijn. :?:

Wij kunnen zeggen "de lat hoog leggen" als je hoge eisen stelt, zeggen de Nederlanders dan "de liniaal hoog leggen"? :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 09 sep 2018, 11:30

Willy_61 schreef:Een schroefje in elke afstandsbus (van 10mm) en de schroefjes net zover indraaien dat bovenkant kop gelijk zit met de hoogte vd kopronding vd leds (2.5mm) + 2mm (chassis) + 1.5mm (frontplaat).
Oftewel de schroeven indraaien tot de bovenkant 6mm boven de 10mm afstandsbus uitsteekt.

De leds correct plaatsen aan spoorzijde en net zo diep in de gaten laten zakken tot bovenkant ervan gelijk zit met bovenkant schroeven (lat).

Gesnapt Willy

Ah!buis schreef:En even vertalen, voor de Hollanders is een "lat" een lineaal, hebben de raarste benamingen voor de gewoonste dingen :lol:
Anne

vroeger kon je een biertje pilsje bestellen en op de lat laten schrijven
Zo is er een plankje ontstaan met streepjes en om dat de cafebaas met een ijzeren kam schreef zitten al die streepje zo mooi gelijk
:sure:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 10 sep 2018, 20:29

De 5Watt zenners zijn binnen en op de print gemetseld
Voor de APL print zitten de leds er ook op
Ik neem aan dat de R voor Rood staat en de G voor Groen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 11 sep 2018, 7:29

R en G staan idd voor rd en gn, maar eigenlijk moet je enkel op 1-2-3 letten als je de leds plaatst: als je de kortste poot in 3 (G3) steekt zit het volledig snor. Het ziet er heel goed uit.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 11 sep 2018, 9:47

Willy_61 schreef:R en G staan idd voor rd en gn, maar eigenlijk moet je enkel op 1-2-3 letten als je de leds plaatst: als je de kortste poot in 3 (G3) steekt zit het volledig snor. Het ziet er heel goed uit.

Ik heb op d kleurtjes gelet O:)
Nou mn alum. plaat nog

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 11 sep 2018, 9:57

heb je het chassisplan al ontvangen?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 11 sep 2018, 10:10

Nee nog niet Willy
Edit
Het Aluminium is er :D
Straks uitpakken O:)
Edit
Alles uit gepakt
En uit getast op de de alum plaat :shock:
Die twee ugt trafo,s er op van AE aringkern TME
Printen en SMPS erop
Dat zit knap vol :-k
En loodzwaar aan de achterkant die twee UGT ,S OEI :think:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 12 sep 2018, 14:03

Alles op de testtafel en aangesloten.
In triode perfecte en zuivere werking maar in pentode krijg ik een rare oscillatie van zo'n 2Hz, tok-tok-tok-tok...
Meetresultaten in triode:

Netspanning 230V in.
    HS = +301V
    200V lijn = +208V
    Neg. 24V = -23.6V
Fazedraaier en drivers:
    Linker kanaal:
    V1a = 127V
    V2a = 120V

Rechterkanaal:
    V1a = 127V
    V2a = 122V

Bias automaten stabiliseren:
    linker kanaal op 0,575V wat betekent: 0,575/18 = 31,9mA ruststroom bij elk van de 4 buizen
    rechter kanaal op 0,585V wat betekent: 0,585/18 = 32,5mA ruststroom bij elk van de 4 buizen
versterkertest-1.jpg

Tot zover wat betreft triode, prima resultaat.

Nu verder uitzoeken hoe ik dat kippen geluid uit de pentode instelling haal.
Eerst zal ik proberen met een panic-condensatortje tussen de 2 anodes V1 en 2 in de fazedraaier. Natuurlijk heb ik er nu geen plaats voor voorbehouden op de print ](*,) (in mijn eerste versterkers wel...), maar ik vind wel een oplossing.
Ik kan alleen maar hopen dat dat het probleem oplost, ik heb in elk geval gemerkt dat wanneer dat getokkel start , ik de fazedraaier niet meer ingesteld krijg. Als ik de anodespanning onder de 90V hou dan hoor je niks maar iets daarboven start het.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 12 sep 2018, 19:19

Zoals ik al vermoedde, geen verbetering met de panic-C van 100p tussen de anodes vd fazedraaier. Dat is vlgs. mij eerder voor hoogfrequent oscillaties.

Zoals Bert me ook al zei, denk ik ook hier te maken hebben met "motorboating".
Maar dan vind ik het wel raar dat alles prima werkt in triode-modus, gewoon muisstil zonder iets aan de ingang. En in pentode-UL- modus heb je dat dan wel :think:

De HS is ontkoppeld met 100n direct achter de aansluiting op de versterkerprint, waarna ook serieweerstand, zener 200V met elco 10µ zitten.
Vanaf die 100n vertrekt de HS naar links en rechts voor aansluiting van +B van beide UGT's.

Als ik de fazedraaier niet hoger instel dan 95V (ipv 125V) heb ik die LF-oscillatie net niet, maar dat is natuurlijk geen oplossing...

Je zou ook kunnen proberen van een buis te vervangen maar:
    1. Bij triode-modus is er geen enkel probleem
    2. Beide kanalen doen hetzelfde goed of fout

Ik zoek dus verder... :-k

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 12 sep 2018, 21:05

Helpt het om de elcootjes van 2,2 uF uit de biasautomaat los te halen?

Zo ja, wat is de tijdconstante van de koppeling met de vorige trap, dus waarde koppelcondensator maal waarde roosterlekweerstand eindbuis?

Als de tijdconstante groot is, zou het nodig kunnen zijn om de 2,2 uF te verlagen. Ik heb daar ooit een opmerking over gemaakt in het biasautomatendraadje, zie viewtopic.php?f=7&t=9507&start=475#p1887262 .

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 12 sep 2018, 21:39

MarcelvdG schreef:Zo ja, wat is de tijdconstante van de koppeling met de vorige trap, dus waarde koppelcondensator maal waarde roosterlekweerstand eindbuis?
Als de tijdconstante groot is, zou het nodig kunnen zijn om de 2,2 uF te verlagen.
Die koppel-C's zijn idd nogal groot, 220n naar 470k, 47n is eigenlijk al genoeg.
Kan vaak geen kwaad, hoewel meer laag doorlaten dan de UGT aankan is ook niet zo handig.
Maar ik ben bang dat het meer door de massaverbindingen op de print komt.Nogal dunne sporen en de verbinding kathodeweerstanden naar massa-voeding is gemeenschappelijk met de lekweerstand van fasedraaier-in en ook de zener voor de voeding.
Dat 't uit de automaat zou komen lijkt me onwaarschijnlijk, zou niet zo snel gaan en een lagere spanning bij de fasedraaier maat dan niet uit.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 13 sep 2018, 6:33

Ik weet het niet. Het RC-product is ongeveer 100 ms, bij 100 ms stond de boel in mijn simpele modelletje vervaarlijk te slingeren maar nog niet te oscilleren. Maar ja, misschien komt er nog ergens anders wat fasedraaiing vandaan die niet in mijn modelletje zat. Het anders instellen van de fasedraaier kan het nulpunt beïnvloeden dat gevormd wordt door de uitgangsweerstand van de vorige trap en de koppelcondensator.

In ieder geval valt het te testen door die elco's van 2,2 uF tijdelijk los te halen of het RC-product van de koppelcondensator en roosterlekweerstand te verminderen.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 13 sep 2018, 7:40

Bedankt voor de tips, ik ga er seffens mee aan de slag, ik verander eerst de 4 koppelcondensatoren in de eindtrap van 220 naar 100n.

Anne schreef:Maar ik ben bang dat het meer door de massaverbindingen op de print komt.Nogal dunne sporen en de verbinding kathodeweerstanden naar massa-voeding is gemeenschappelijk met de lekweerstand van fasedraaier-in en ook de zener voor de voeding.

Jullie nemen het feit dat de triode-modus geen enkel probleem heeft, de pentode-UL wel, niet mee in jullie redenering.
Ik denk dat indien die massaverbindingen de oorzaak zijn, triode ook problemen moet hebben, idem voor de biassturing.
In elk geval, ik laat direct weten wat het resultaat is als die koppel C's verkleind zijn.

Ah, nog iets: ik kan de anodespanningen vd fazedraaier niet hoger regelen dan 120 à 125V daarbij is de kathodestroom door R15 en R18 ca. 0.8mA. P10 staat dan uitgeregeld op 1k. R21 verhogen van 2k naar 2k2 of 2k7?

Dit heb ik uiteraard enkel in triode-modus kunnen vaststellen omdat die geen probleem oplevert.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 13 sep 2018, 11:48

Willy_61 schreef:
Anne schreef:Maar ik ben bang dat het meer door de massaverbindingen op de print komt.Nogal dunne sporen en de verbinding kathodeweerstanden naar massa-voeding is gemeenschappelijk met de lekweerstand van fasedraaier-in en ook de zener voor de voeding.

Jullie nemen het feit dat de triode-modus geen enkel probleem heeft, de pentode-UL wel, niet mee in jullie redenering.
Ik denk dat indien die massaverbindingen de oorzaak zijn, triode ook problemen moet hebben, idem voor de biassturing.
Door het verschil tussen triode en UL komt het probleem tevoorschijn.En wat is 't verschil ? Bij UL is de versterking van de eindtrap groter, als er terugwerking is wordt dat erger.
Vandaar, waar ontstaat die terugwerking, via gemeenschappelijke delen = vermoedelijk voeding, massa.
Ah, nog iets: ik kan de anodespanningen vd fazedraaier niet hoger regelen dan 120 à 125V daarbij is de kathodestroom door R15 en R18 ca. 0.8mA. P10 staat dan uitgeregeld op 1k. R21 verhogen van 2k naar 2k2 of 2k7?
Er zit nogal wat spreiding in die fetjes, aanpassen van die weerstand is de oplossing.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 13 sep 2018, 12:11

De aanpassing van de koppelcondensatoren naar 100n heeft niets veranderd.
R21 heb ik aangepast naar 2k2, voldoende om in te stellen op ca.135V Va.

Nu iets eigenaardig: als ik de volumeknop verder opendraai naar max. (zonder ingangssignaal) stijgt de Va (vd bovenste triode) in de fazedraaier tot 140V. Ik zou denken dat die zelfs geen mV mag wijzigen door de stand van de volumepot, vermits scheiding door ontkoppelcond. van 220n.

Er is iets mis in die fazedraaier en meer bepaald met de tegenkoppeling die daar aanhangt, ik heb het gevoel dat daar iets niet deugt, alleen is de vraag dan wat...

Terug naar “Versterkers”