Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 8:56

mtb schreef:
mtb schreef:De bias-automaat kan ook met CFB, als je verschilversterkertjes over de kathode(meet)weerstanden zet, dus één LT1014 o.i.d. extra voor 4 eind-pentodes.
Je kan dan ook de versterking instellen op je favoriete meetweerstand om op de vereiste 0V6 uit te komen.

Zoals ik 9-10-2018 al schreef!
Het lijkt op viewtopic.php?f=7&t=26530&start=13, maar dan anders.

Deze toepassing zou goed zijn indien geen CFB is toegepast.
In de simulatie ligt de kathodeweerstand aan aarde en kan dan perfect dienen voor de sturing van Anne's auto-bias. Met CFB ligt er een wikkeling van de secundaire in serie met de 18 ohm, die secundaire ligt dan aan aarde.
Je meet dan niet over de kathodeweerstand alleen maar ook samen over de sec. winding met wisselspanning en dat is het knelpunt.

De anode tegenkoppeling naar de fasedraaier is een pseudo-vervanger vd CFB en met weinig werk het testen waard.
Dit toch in eerste instantie.
Als het resultaat niet voldoende bevredigend is kunnen we verder zoeken naar een oplossing.

In de CTA4.4 zal dit de enige oplossing kunnen zijn om het geluid meer in de buurt van een CFB te brengen vermits we daar geen CFB kunnen toepassen, bij gebrek aan een 16 ohm tap op de chinezen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 apr 2019, 12:01

Willy_61 schreef:
mtb schreef:Zoals ik 9-10-2018 al schreef!
Het lijkt op viewtopic.php?f=7&t=26530&start=13, maar dan anders.

Je meet dan niet over de kathodeweerstand alleen maar ook samen over de sec. winding met wisselspanning en dat is het knelpunt.
Dat wordt dan zoiets, idd een beetje anders.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 12:22

Michiel en Anne, akkoord dat ik de auto-bias toegepast op CFB-systemen overbreng naar topic "Bias automaat"?
Dit zou dan een tweede versie van de Anne-Bias-automaat kunnen worden waarin de toevoeging van opamp-gedeelte tbv CFB.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 apr 2019, 13:51

Willy_61 schreef:Michiel en Anne, akkoord dat ik de auto-bias toegepast op CFB-systemen overbreng naar topic "Bias automaat"?
Dit zou dan een tweede versie van de Anne-Bias-automaat kunnen worden waarin de toevoeging van opamp-gedeelte tbv CFB.
Voor mij niet gelaten hoor.
Maar 't is wel een uitbreiding voor deze versterker.De minimale voedingsspanning is afhankelijk van het uitgangsvermogen en de wikkelverhouding van de kathode-tap.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 16:31

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:Michiel en Anne, akkoord dat ik de auto-bias toegepast op CFB-systemen overbreng naar topic "Bias automaat"?
Voor mij niet gelaten hoor.
Maar 't is wel een uitbreiding voor deze versterker.De minimale voedingsspanning is afhankelijk van het uitgangsvermogen en de wikkelverhouding van de kathode-tap.
Anne

Misschien begrijp ik je verkeerd maar we zitten in het topic CTA4 en die is zonder CFB vermits die UGT's secundair enkel 0-4-8 ohm hebben.
De versterker waar ik het wel wil toepassen is de CTA5.3, een nieuw topic dat ik nog moet starten en gebaseerd op de CTA5.2 maar dan dus uitgebreid met auto-bias terwijl er CFB met de ELA-100 aanwezig is.

CTA4.4:
Ik heb de 2M2 toegepast zoals eerder besproken (dus in de plaats van CFB) en aan de blok merk ik wel dat die nog beter afgelijnd is (dat is zonder de toonregeling tussen). Het verlies door deze tegenkoppeling is meer dan 10%, maar daar lig ik niet wakker van.
De klank van muziek zelf daar ben ik nog niet tevreden over: in de middenstand van bass en treble is het net of er bijna geen bas in zit. Als ik de bas helemaal open draai heb ik voldoende volle, strakke bas.
De treble gaat dan weer te scherp als je de middenpositie overschrijdt.
Ik ga een meting doen met 1V sinus vanaf de ingang, dus inclusief toonregeling en zien hoe de output is over het frequentiegebied heen, met bas en treble in middenstand.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 apr 2019, 16:52

Willy_61 schreef:Misschien begrijp ik je verkeerd maar we zitten in het topic CTA4 en die is zonder CFB vermits die UGT's secundair enkel 0-4-8 ohm hebben.
:oops: ik haal die verschillende versies nogal door elkaar.Niet zo op gelet, enkel gereageerd op eerdere berichten.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 apr 2019, 17:25

Ja Goed idee Willy
zet maar in topic Biasautomaat
Biasautomaat in het Topic voor CFB
Goed plan :goeie: :goeie:
Bedankt beide :dank:
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 18:21

Ik heb de 20W/5K ugt's (gaven bij hogere frequenties misvormingen in bovenste toppen) er terug uitgegooid en de 30W/4K terug geplaatst.
In combinatie met de 2M2 weerstanden is de klank nu beter, De finale controle zal pas vrijdag zijn, dan is het voor mij poetsdag en moet ik in de living toch die grote (excellente) boxen verplaatsen en kan ik die in mijn werkplaats zetten om de finale controle te doen. Die boxen geven zelfs bij heel laag vermogen nog zalig de bassen weer en dat kan ik niet zeggen van mijn huidige testboxen, de Lenco's. Ik heb daar nieuwe tweeters in geplaatst (DT94 van Visaton) en ook 2 defecte bipolaire elco's vervangen waarvan ik de waarde niet meer kon lezen. Daar is dus waarschijnlijk iets mis mee.
Met die boxen kan je uiteraard geen fatsoenlijk luisteroordeel vellen.

Ook een controle uitgevoerd op de bas en treble: deze lijken dan toch in orde: in middenstand is het frequentiegebied quasi recht van 20Hz tot 30kHz.
Als de middenwaarde 10V is kan ik de bas op 20Hz regelen van min. 3.6V tot 20.2V zonder clipping en 22,4V met clipping. bij 100Hz is dat min.5V tot 21.4V max.
Het hoog: 10 kHz van 4.9V tot 17V.

Wel een probleem met de balance: in middenstand geeft linker kanaal 10V en rechter 7.8V. Dat moet dus nog aangepast worden.

@Bert: ik denk dat het de moeite loont om dezelfde luistertest bij gelegenheid nog eens over te doen met de toevoeging van de 2M2 tegenkoppelweerstanden zoals in het schema, zie rode lijnen. Die moeten de CFB min of meer vervangen.

SuperTriode Anne CTA4.4.jpg

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 apr 2019, 19:05

Ga ik zeker proberen Willy
Maar ik heb nog een vraag aan je
Bij mij als ik op Links een signaal zet is dat sterk vervormd op Rechts hoorbaar Niet Hard ! Maar deze ouwe zak
Andersom idem :!: :!:
Stuur ik op beide kanalen in dan hoor ik dat niet echt meer
Af en toe misschien ,maar het moet er zijn +/- 30dB verzwakt
Maar wat is nu de oorzaak van de vervorming in de overspraak :?: :?: :?:
Anne heb jij daar een antwoord op a.u.b.
Gewoon overspraak is toch niet vervormd
Als het bijvoorbeeld gebeurd van Links aan de ingang naar rechts naar de ingang Rechts
Dan is het een zuiver signaal op rechts alleen zwak,

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 19:23

Ik heb niet kunnen wachten en heb de boxen verwisseld!
Wat een verschil, terug kippenvel :rock:
Strakke volle bassen en zuivere hoge tonen, symbalen zoals net in het echt alles mooi in balans :goedzo:
Weinig verschil tussen triode en pentode met Ul, triode mss iets meer bas, maar voor zuiverheid moet de één niet voor de nader onderdoen.
Wat mij betreft gaat deze versterker nog niet in de sloop!

@Bert, die overspraak is er inderdaad, ook al is het miniem.
Wat ik daarstraks heb ondervonden: ik had van 1 kanaal de HS jumper verwijderd en het andere kanaal werd afgeregeld voor de blok. Toch hoorde ik de 1kHz blok heel licht in de box van het kanaal waarvan de eindtrap spanningsloos was. Het kanaal dat afgeregeld werd was afgesloten met 4 ohm weerstand.
Heel vreemd dus, maar bij muziekweergave heb ik er geen enkele hinder van. Dat fenomeen heb ik al met al mijn buizenversterkers gehad.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 apr 2019, 19:27

Ok JJ hoort het lichtjes op het kanaal wat spanningsloos is Wat nu als je er de spanning op laat ?
En was dat zwakke signaal vervormd Willy ?
Super dat het bij jou nu opgelost is
Gelukkig heb ik er nog niet de kniptang in gezet :P

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 apr 2019, 19:30

Ik zal het morgen eens trachten te meten, voor vandaag gaat de riem eraf ;-) Dat zwakke signaal klonk zuiver, moest wel met mijn oor tegen de box om te luisteren.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 apr 2019, 19:46

Willy_61 schreef:Ik zal het morgen eens trachten te meten, voor vandaag gaat de riem eraf ;-) Dat zwakke signaal klonk zuiver, moest wel met mijn oor tegen de box om te luisteren.

Ja ik zat op Mn dummy 8 ohm met verzwakker 270 ohm of is het 330 ohm dat weet ik niet goed meer op Mn 30 ohm hoofdtelefoon te luisteren
Ben benieuwd Willy

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 30 apr 2019, 12:15

Overspraak kan door iets gemeenschappelijks, bijv voeding of aardverbindingen.
Kan ook nog door leidingen die te dicht bij elkaar liggen.
En ook nog tussen de UGT's, net zoals brom van de voedingstrafo.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 30 apr 2019, 15:52

Ja dat is me duidelijk Anne
Maar waarom was (is) dit signaal zo vervormd .Dat maakt het zo naar

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 30 apr 2019, 17:00

Bert61 schreef:Ja dat is me duidelijk Anne

Zonder de oorzaak moeilijk te zeggen.
Koppeling via (niet lineaire) verliesweerstand elco of magnetisch doorgeven tussen trafo's met een niet lineair magnetisch gedrag ???
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 30 apr 2019, 19:34

Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:Ik zal het morgen eens trachten te meten, voor vandaag gaat de riem eraf ;-) Dat zwakke signaal klonk zuiver, moest wel met mijn oor tegen de box om te luisteren.

Ja ik zat op Mn dummy 8 ohm met verzwakker 270 ohm of is het 330 ohm dat weet ik niet goed meer op Mn 30 ohm hoofdtelefoon te luisteren
Ben benieuwd Willy

@Bert, vandaag is door omstandigheden de meting er niet van gekomen maar morgen is dat mijn eerste werk!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 30 apr 2019, 22:15

Bedankt Anne en Willy
Ben vandaag weer in Mn schuurtje geweest een uurtje
Verder de 3 x zits warm gehouden Het is even niet anders.
Morgen zal ik proberen wat aan de U Tracer te doen
Dit weekend verwacht ik een hoop volk
Dan is er wel een bij die de versterker in de schuur zet voor me O:)
Ik zal proberen een geluidsopname te maken uploaden naar YouTube van de overspraak en er ook een scoop beeld bij posten
En dan ook die 2M2 weerstanden er in solderen Maar dat zal niet eerder dan maandag middag zijn :(
Sorry dat het hier zo traag gaat , mn rug wil weer niet maar dat is ouwekoek
Verder hoop ik stiekem dat het bij Willy ook te horen en te zien is :-"
Misschien dat die 2M2 het verholpen heeft
Eigenlijk is me helemaal ontgaan waarom die 2M2 er in gezet is :?:
Toch ook narigheid gehoord :?:
Had eerlijk gezegd het idee dat ik niet serieus genomen werd :? Werd daar wel wat ............ van
Maar iets klopt er niet daar ben ik 100% zeker van
Ik ga weer

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 30 apr 2019, 22:36

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Ja dat is me duidelijk Anne

Zonder de oorzaak moeilijk te zeggen.
Koppeling via (niet lineaire) verliesweerstand elco of magnetisch doorgeven tussen trafo's met een niet lineair magnetisch gedrag ???
Anne

Anne en Willy
Is het mogelijk dat een klein deel van de uitgang op de ingang terecht komt bij een van de buizen ?
Enzo in de pieken het wilt gaat oscileren ?
Zomaar een kromme gedachte :-k

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 30 apr 2019, 23:16

Er kan vanalles, da's net wat het lastig maakt.
Willy schreef dat er iets van de andere kant te horen was zonder dat er spanning op stond (overbrugging eruit).Dan is er van oscilleren geen sprake.
Het zijn van die verschijnsels die met de schakeling zelf niks te maken hebben, zijn twee versterkers die elk werken, eerder met de opbouw of afwijkende onderdelen.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 01 mei 2019, 10:44

Ah!buis schreef:Er kan vanalles, da's net wat het lastig maakt.
Willy schreef dat er iets van de andere kant te horen was zonder dat er spanning op stond (overbrugging eruit).Dan is er van oscilleren geen sprake.
Het zijn van die verschijnsels die met de schakeling zelf niks te maken hebben, zijn twee versterkers die elk werken, eerder met de opbouw of afwijkende onderdelen.
Anne

We wachten eerst Willy zijn bevindingen maar af dan
Is dat bij hem niet , Dan heb ik misschien ergens een weerstand die niet klopt of zo :-s
En dan moeten het er 4 zijn :think: ik heb alle bijgeleverde weerstanden gebruikt :-k
We zien wel [-o<

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 01 mei 2019, 13:45

Volgende resultaten betreffende overspraak bij 500mV 1kHz blok op fasedraaier en 5V op 4 ohm belasting:

Overspraak L naar R beiden HS, heel licht hoorbaar tegen luidsprekers:
Overspraak L naar R beiden HS.jpg

Overspraak R naar L beiden HS, heel licht hoorbaar tegen luidsprekers:
Overspraak R naar L beiden HS.jpg

Overspraak L naar R en R geen HS, niet hoorbaar:
Overspraak L naar R en R geen HS.jpg

Overspraak R naar L en L geen HS, heel, heel licht hoorbaar tegen luidsprekers:
Overspraak R naar L en L geen HS.jpg

Je mag er dus al van uitgaan dat het ingangsgedeelte tot aan de uitgang vd toonregeling er niks mee te maken heeft want het signaal werd toegevoerd aan de fasedraaier.
========================================================================
ter info, na afregeling van elk kanaal op de blok van 1kHz - 500mV op de fasedraaier en afgeregeld naar 5V op 4ohm belasting, dit is met de pseudo CFB van 4x 2M2:

afgeregeld 1-05-2019.jpg

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 01 mei 2019, 14:24

Super scherpe foto,s Willy
Zie de dotjes van het scherm.
Zal diezelfde metingen ook doen als de versterker in Mn schuur staat.
Bedankt voor je metingen iig Willy

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 02 jun 2019, 21:15

Ziezo, uiteindelijk dan toch nog de versterker kunnen afwerken.

Eerst het chassis gemaakt, geplooid, geboord, waar nodig draad getapt en uiteindelijk enkele laklagen.
Dan de zijpanelen geprepareerd, schuren en randen afronden, primer en eindlagen.
Op elk zijpaneel komen 2 L-profielen van 15x15x2mm: onderaan om het chassis te ondersteunen en te bevestigen, bovenaan om de bovenrooster te ondersteunen.
Het bovenrooster knip en plooi ik altijd laatst, wanneer ik een voormontage van de rest klaar staan heb zodat ik exact de afmetingen heb die nodig zijn: de breedte is geen probleem maar de lengte kan enkele mm afwijken van de theorie omdat een aluminium plaat van 2mm boven en onder plooien, met een eenvoudige plooibank, nooit dezelfde diepte-afmeting oplevert (voor naar achter).
Daarom is het steeds interessant dat de houten zijpanelen voor en achter uitsteken tov het chassis, dat geeft de nodige speling.
chassis leeg met zijpanelen onderkant.jpg

Als alles past, terug demonteren en met het hele zootje van de buitenwerkplaats naar binnen voor de eindmontage.
1.chassis vol gebouwd front.jpg
2.chassis vol gebouwd achter.jpg
3.chassis vol gebouwd zijkant.jpg
4.eindmontage chassis met losse zijpanelen.jpg
6.eindmontage chassis op zijpaneel.jpg
7.eindmontage chassis op zijpaneel2.jpg
8.achterkant afgewerkt.jpg
9.Voorkant afgewerkt.jpg

Voor de volledigheid nog even de frequentie- en de vermogenkarakteristiek:
CTA4.4 F-karakteristiek.jpg
CTA4.4 Vermogen karakteristiek.jpg

Tot slot:
Deze versterker heeft uiteindelijk een zeer goede klankweergave, mede dankzij de pseudo-CFB door de anode vd eindbuizen via 2M2 terug te koppelen naar het stuurrooster. Dit geeft ongeveer 10% vermogenverlies maar maakt de klank zoveel zuiverder, vooral wat betreft de bassen. Deze worden veel strakker weergegeven zonder "narommelen".
Zou ik deze versterker aanraden om na te bouwen? Neen.

De CTA5.1 heeft wel "maar" 7W" continu uitgangsvermogen maar wel echte CFB, en spotgoedkope UGT's die op de print zijn geïntegreerd zijn en een frequentieweergave hebben van 20Hz - 23kHz.
7W is meer dan voldoende om binnen de huiskamer geen gesprek meer te kunnen voeren, wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.
De 13,5W van de CTA4.4 is niet echt hoorbaar luider dan de 7W van CTA5.1 vermits de geluidsdruk logaritmisch oploopt, niet lineair.

In het momenteel laatste topic in de CTA-reeks wordt de CTA5.2 gebouwd (de printen komen deze week binnen).
Dit is een top-ontwerp qua compactheid met CFB en vooral ook een automatische BIAS-automaat specifiek voor CFB-toestellen.
Dit moet de kers op de taart worden voor het oorspronkelijke ontwerp van Michiel (alias mtb) met de CTA = Compacte Tube Amplifier.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 02 jun 2019, 21:56

Weer heel mooi uit gewerkt en samengevat Petje af :goeie:
Gister een bezoek gehad en met 1 Watt geluisterd Je kan niet met elkaar spreken Zo luid is dat
Alles valt of staat met rendement LS boxen de huidige Q7 geven bij 1 Watt 91dB op een mtr
Dat is hard

Terug naar “Versterkers”