Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Berichtdoor Willy_61 » za 02 mar 2019, 11:24

plaatjes nog he?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 02 mar 2019, 13:50

Ja maar staat nog in de schuur Willy dus ff geduld [-X :lol:
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 02 mar 2019, 13:51

:proost:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 02 mar 2019, 19:47

Morgenmiddag gaat hij naar de luister ruimte :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 04 mar 2019, 11:28

Arghh het is Maandagochtend
De versterker deed het niet meer. :-s
Kap er weer af :twisted: komt geen einde aan :evil:
Geen 24 volt en dan ook geen 300 volt
De 24 volt is kortgesloten naar gnd
Het is op de Amp print
Raar 8-[
Ik heb de print eruit gehaald en een van de twee draden welke naar omschakeling triode penthode loopt onder de print door naar de achterkant
En ik krijg het voor elkaar een draad tussen de steunen met m3 draad er in en de bodemplaat en met vastzetten de isolatie weg geduwd en kortsluiting :evil:
Dai is een dingetje randje van 2 mm Als het moet krijg je dat niet voor elkaar
Daar durf ik 50€ op te verweddden ,
Nu plat vanmiddag verder

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 04 mar 2019, 11:57

Ja, dat kennen we :( Als 't niet moet gaat 't vanzelf :twisted:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 04 mar 2019, 18:42

Ah!buis schreef:Ja, dat kennen we :( Als 't niet moet gaat 't vanzelf :twisted:
Anne

Ja Precies Anne :twisted:
Ik heb het nu vastgezet
Alles werkt weer behalve 1 ding. Schakelaar triode/penthode onderste boven erin gezet en de plastic frontplaat vervormd bij de schakelaar. Ringetje achter het moertje zal de oplossing zijn
Maar ik ben gebroken van op en neer de trap beklimmen en zo een keer of 10 minstens
Maar Willy hij staat in de luister/ZZZZzaag ruimte :rofl:
Ik heb er wat Jaz muziek op afgespeeld ? O.a van dat Engelse ding Amy Winehouse ?
Voor wat achtergrond muziek best te pruimen Maar bij 1 Watt :D Dat is best hard op die KEF104
Maar dan hoor ik toch wel dingen die ik niet hoor op de KT88 amp met CFB dat is toch superieur :(
Duidelijk hoor ik haar een paar passen dichterbij , als de muziek , wat opzich niet onaardig is O:)
Wat ik nu net zo fijn vond aan de KEF en de KT88 is dat strelende , Dat is weg :( het klinkt....... ruwer mp3 :hide:
Misschien als ik buizen erbij koop en ga matchen het iets verbeterd .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 04 mar 2019, 19:11

Om te beginnen heb je de kast prachtig afgewerkt Bert! Heel mooi, elk detail...

Heb je ook eens in triode afgespeeld, want normaal is dat zonder CFB :-k of wel? Als triode bij je KT88 zonder CFB is kan je de exacte vergelijking maken met onze CTA4.

Heb je ook eens de treble verminderd? Die zou nl. eens te prominent versterkt kunnen worden.
Ik heb het je niet eerder willen zeggen om 2 redenen:
1. Ik heb het nog niet op mijn eerste klas boxen getest maar op mijn Lenco's waar momenteel de tweeters tijdelijk) vervangen zijn door piëzo tweeters. Het is wel de bedoeling van die te vervangen door volwaardige maar ik heb nog niet de juiste vervangers gevonden.
2. Als ik dat op voorhand zou vertellen, zou je al vooringenomen kunnen zijn in die richting, daarom heb ik gewacht op jouw oordeel.

Als het effectief aan onze treble ligt, zou het voorlopig voldoende kunnen zijn van C7 te verwijderen.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 04 mar 2019, 20:32

Willy_61 schreef:Om te beginnen heb je de kast prachtig afgewerkt Bert! Heel mooi, elk detail...

Heb je ook eens in triode afgespeeld, want normaal is dat zonder CFB :-k of wel? Als triode bij je KT88 zonder CFB is kan je de exacte vergelijking maken met onze CTA4.

Heb je ook eens de treble verminderd? Die zou nl. eens te prominent versterkt kunnen worden.
Ik heb het je niet eerder willen zeggen om 2 redenen:
1. Ik heb het nog niet op mijn eerste klas boxen getest maar op mijn Lenco's waar momenteel de tweeters tijdelijk) vervangen zijn door piëzo tweeters. Het is wel de bedoeling van die te vervangen door volwaardige maar ik heb nog niet de juiste vervangers gevonden.
2. Als ik dat op voorhand zou vertellen, zou je al vooringenomen kunnen zijn in die richting, daarom heb ik gewacht op jouw oordeel.

Als het effectief aan onze treble ligt, zou het voorlopig voldoende kunnen zijn van C7 te verwijderen.

:dank: :dank: :dank: voor de complimenten Willy
De treble is hiervan niet de oorzaak , maar ben geen elektronische expert ,
Kan alleen maar laten zien wat ik op de scoop zie
Ik heb in de afregeling een blok singnaal 1Khz op de ingang gezet van ca 500 mV dan heb ik ca 1 Watt op 8 ohm
Dat is redelijk hard op Mn speakers en een mooi luister nivo , als je de details wilt horen
Daarbij de blok zo recht mogelijk gezet met P10 ? Dat werkt in mono prima Maar :(
Echter zet ik op het andere kanaal ook een blok
Dan beïnvloeden beide signalen zich en krijg ik een dipje en puntje op de eerste blok
Welke ik eerst zo recht mogelijk had afgeregeld :(
Verder terug draaien van de overschoot gaat niet meer , de potmeter P10 multiturn staat op max terugkoppeling :!:
Met 1 een heel klein beetje overschoot , daar bij moet ik vast stellen dat de stijgende en de dalende schuin staan
De lijnen horizontaal zijn ook wat dikker als ik gewild had Ook met de kap erop :!:
Dat kan ik nergens mee beter maken. :(
In de stand Triode is het signaal om naar te luisteren absoluut het best
In Pentode hebben de bassen vrij spel , ik weet niet hoe ik dat moet uit leggen,
Maar het rommelt na en dat wordt erger bij groter volume , misschien is dat een bekend fenomeen
Dat hebben Mn oude HF10 versterkers ook , maar niet dat ruwe
Zelf denk ik :sure: , het (ruwe)geluid komt door de onderlinge beïnvloeding links en rechts
Misschien ook wel door dat er geen gematchte buizen in zitten 8-[
Je bent uiteraard van harte welkom om deze ( vervorming ) te beluisteren hier O:) O:)
Ik ben blij dat de versterker boven staat en heb er ook een beetje genoeg van al die tegenslagen.
Gewoon te hoge verwachting
Dat is eigenschuld , die buisjes van 3.50€ Vergelijken met een van 35€ Ten eerste
Te tweede niets gematched
En dan Ten derde keer weer op de voorste rij willen zitten met verkeerde UGT,s uit China
Zie het als eigen schuld dikke bult :(

En verheug me op al op de Gu50 versterker
Lekker boren zagen spuiten solderen meten , verbeteren waar mogelijk is .
De GU 50 is door Demo en Barry Knuisje als een van de betere buizen benoemd vooral in het laag ,
Als dat weer goed gaat met die 5K UGT van AE of die uit de TAC34 Dan vier ik een viral feestje
Ben je ook uitgenodigd :proost: en sigaar uit eigen doos Willy :lol: :lol: viral feestje
Die heb ik zelf verzonnen Willy :lol: Anne is natuurlijk de gangmaker :P

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 25 apr 2019, 19:53

Hier ben ik weer voor even, het buiten-voorjaar-werk is bijna rond dus is een regendag ideaal om nog eens voort te doen aan ons project.

HIFI EXQUIS heeft netjes 2x 5K-UGT's uitgezocht en nagemeten met onze meetmethodes en deze ingeruild voor de foute 4K-modellen.
Dit dankzij de stevige repliek van Anne :goeie: betreffende de argumentatie van de fabrikant om de 4K's te slijten als 5K.

Deze trafo's zijn nu aangesloten en ik ben de versterker terug aan het af te regelen met een fatsoenlijke blokspanning van 500mVpp in, rechtstreeks op de fasedraaier ingang...
20W - Blok afregelen.jpg

Het max. vermogen wordt volgens een snelle meting wellicht een 12,5W eff. en -3dB vermogenfrequenties 13,5Hz > 37kHz
Zaterdag ga ik de vermogens- en frequentiekarakteristiek opnieuw opmeten, tot dan dus :sure:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 apr 2019, 11:07

Mooi Willy :D :goedzo:
En helemaal top dat je 5 k trafo,s hebt gekregen O:)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 26 apr 2019, 11:10

Bert61 schreef:Mooi Willy :D :goedzo:
En helemaal top dat je 5 k trafo,s hebt gekregen O:)

Ja, maar we krijgen er dus toch niet meer vermogen door uit...

... en mijn idee is ook dat CFB toch superieur is t.o.v. PP+UL of Triode, het is dus niet zeker dat ik deze versterker afwerk in kast en al.

Ik zit er op te broeden om de CTA5 mogelijk opnieuw te ontwerpen wat betreft de toonregeling, nl. terug met de LM1036 maar dan met toevoeging van een schakeling die belet dat de versterker een blob geeft bij het uitzetten. De toonregeling mag pas uitschakelen na ca. 15sec. dat de HS is uitgeschakeld.
Of mss toch makkelijker van bij een buizentoonregeling te blijven O:)

Deze versterker is tot nog toe de beste gebleken ook al was het met de ELA-100 maar toch met CFB en dat met een 7 à 8W max. en een meer dan voldoende frequentiecurve, ideaal voor de huiskamer en compact.

Nog een voordeel, alles staat op een compacte print, inclusief de voeding (zonder de conrad trafo van 65VA)

Verder zou ik daar ook de auto-bias willen inbouwen maar daar zal nog werk voor moeten verzet worden tgv de CFB.
prototype.jpg

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 apr 2019, 12:52

Ja ik doe ook niet s Met de cta4 het was een Mooi project door jou super goed beschreven
Prima schema,s alleen voor een versterker van Deze afm en gewicht was het voor mij een teleurstelling wat er uit kwam
Dus als je iets anders op de plank gaat zetten Met wat betere kanaalscheiding en vooral de vervorming van het links in het rechter kanaal en vica versa maakte dat ik na een halfuur van alles afgespeeld het afgekoppeld heb en in een hoek gezet
Dus ja ik wil er ook wat anders in
Schot voor de boeg Willy
EL12N of de GU50
Zodra dat ik weer wat kan doen en de U Tracer af heb was mijn plan om met de GU50 te spelen of er UL PP mogelijk is
Misschien op een wat lagere spanning
Dat wordt dan wel of Ringkernen vanuit Polen 80Watt ringkern of de Hammonds waar jullie met een handigheid de 16 ohm tap gebruikte voor CFB .
Ik abonneer me hier op O:)

democles

Berichtdoor democles » vr 26 apr 2019, 17:00

Natuurlijk lees ik ook mee.......... :mrgreen:

Iets meer vermogen was leuker denk ik.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 apr 2019, 17:47

Go Big or Go Home :lol:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 27 apr 2019, 16:14

@Anne:
Je hebt enige jaren geleden ook al gewerkt met tegenkoppeling anode eindbuizen naar aansturing van die buizen. (zie GU50 PP versterker). Menno VanDerVeen suggereerde eerder ook al zoiets als "Super-Triode"-tegenkoppeling en kwalitatief bijna te vergelijken met CFB. Alleen bij CFB via de secundaire windingen kunnen we geen auto-bias gebruiken en zouden we dure trafo's moeten gebruiken met primair 2 aparte wikkelingen vr CFB.
Met de anode-tegenkoppeling zou dit euvel opgelost kunnen zijn.

JULLIE GEDACHT HIEROVER?
SuperTriode VDV.jpg

...dit is een aangepast (zie rode verbindingslijnen) schema van mijn CTA5.2 maar dan met auto-bias en zonder CFB.

Waarschijnlijk is dit ook toepasbaar in deze CTA4.4....., eenmalig om het project af te sluiten met hopelijk dan toch mooie klank tot slot.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 28 apr 2019, 8:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 27 apr 2019, 20:48

Had een heel verhaal getypt , maar gewist :(
Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten Zeker jou niet Willy.

Maar ik vind door borduren met die PCL86 zinloos
Zeker als je kijkt wat een paartje Gu50 kan en kost .
Zie ik verder bouwen met die PCL86 niet erg aantrekkelijk (zeg ik dat goed)
20 Watt ging niet nauwelijks 12,5 Watt
Ik heb een Lafayette stereo versterker PP UL met de ECL86 erin
Dus daar ga ik door het gloei circuit te wijzigen die PCL86 in plaatsen
Dan heb ik er een bestemming voor
Ik spreek voor mezelf ! :!:
Willy heeft 24 van die dingen gekocht , Dan wil je er ook wat mee doen.
ik ga niet opnieuw iets bouwen met 150-200€ aan onderdelen
En voor 28€ aan buizen welke 2x 12Watt maken
Dan daar achter aan voor 150€ aan Chinese trafo,s Old Buffalo welke de sluitpost zijn voor het project
Want ik twijfel echt of ze wel een 30 Watt kunnen hebben eerder 10 Watt :-s
Er zit nog minder ijzer in dan de Philips trafo,s in de HF10
Dan haak ik af :( :( Willy

GU50 zie ik wel zitten, ik wil daar wat op een plankje doen en UL proberen
Wel onder leiding van Anne Alleen kan ik dat niet.
En als ik een super triode schakeling wil
Dan kies ik voor die Poolse Ringkernen of Hammond
Dat met die truc met de 16 ohm wikkeling welke Anne ? heeft bedacht of was het MTB ?
Maar alleen als die GU50 het goed doen in die schakeling
Maar wil eerst die Utracer af maken hoop komende week weer wat te kunnen bouwen er aan

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 28 apr 2019, 10:01

De CTA5.2 was het topmodel van mijn buizenversterkers: lichtgewicht en compact, met CFB en meer dan voldoende kracht voor de huiskamer met een frequentieweergave van 20Hz - 24kHz @-3dB.

20180224_112946.jpg
20180224_114534.jpg

Het enige nadeel is dat die opnieuw moet afgeregeld worden bij vervanging van een eindbuis, vandaar de toevoeging van de auto-bias.

Dit kan echter niet met behoud van de CFB in de huidige vorm, nl. door gebruik te maken van de secundaire wikkelingen.
Door gebruik te maken van de lokale tegenkoppeling zoals in het schema is te zien, zou een vergelijkbaar klank-resultaat behaald kunnen worden zonder gebruik te maken vd secundaire wikkeling en kan dan de auto-bias wel gebruikt worden. Dit is de variant van Menno VDV, Anne koppelt de tegenkoppeling aan de kathodes van de fasedraaier (in de GU50) en daar wil ik zijn gedacht over horen.

Dat zou de versterker echt AF maken en ook bruikbaar voor niet-ingewijden in de buizentechniek, geen afregelingen dus, gewoon kapotte buis eruit en nieuwe erin. Vermits in het project met de GU50 dat ik hierboven opgaf, een vergelijkbare techniek wordt gebruikt en volgens wat ik allemaal heb gelezen, Anne ook al zoiets heeft geïmplementeerd in één van zijn ontwerpen, vraag ik naar zijn ervaring daarmee en eventuele suggesties.

Ik moet nog 2 huiskamer-versterkers bouwen voor 2 van mijn kinderen en ik wil dat ze die ook nog kunnen gebruiken wanneer ik er (ooit) niet meer ben. Dus mag bij vervanging van buizen geen afregeling meer noodzakelijk zijn.

Verder heb ik hierboven ook aangehaald dat als die techniek idd een flinke benadering vd CFB inhoudt, dit een mogelijke toepassing is om de CTA4.4 te verbeteren. Het is niet de bedoeling het project nog langer te rekken want 12W of 7W voor in de huiskamer maakt weinig verschil.
Ik geloof dat we met de CTA4.4 gedaan hebben wat mogelijk is (behalve dan de pseudo-CFB van hierboven) .

Bert, succes met de U-tracer en eventueel met een GU50-versterker!

Ik start nog wel een topic CTA5.3 met de eerder vermelde aanpassingen:
- omschakelen tussen triode en PP+UL mogelijk
- auto-bias van Anne
- lokale tegenkoppeling van anode eindbuizen naar kathodes fasedraaier of uitgangen fasedraaiers, daar heb ik de hulp van Anne bij nodig [-o<

Verder heb ik nog 2 stellen boxen af te werken, zie: "Ontwerpen van LS-boxen met Visaton Boxsim"

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 28 apr 2019, 11:57

Die boxen zijn erg mooi geworden O:) je versterkers zijn ook een genot om te zien :goedzo: :goedzo:
Ik blijf je buizen project zeker volgen Willy
Heel erg bedankt met de hulp met de CTA4.2 en CTA4.3 :dank: :dank: :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 apr 2019, 13:49

Willy_61 schreef:@Anne:
Je hebt enige jaren geleden ook al gewerkt met tegenkoppeling anode eindbuizen naar aansturing van die buizen. (zie GU50 PP versterker). Menno VanDerVeen suggereerde eerder ook al zoiets als "Super-Triode"-tegenkoppeling en kwalitatief bijna te vergelijken met CFB. Alleen bij CFB via de secundaire windingen kunnen we geen auto-bias gebruiken en zouden we dure trafo's moeten gebruiken met primair 2 aparte wikkelingen vr CFB.
Met de anode-tegenkoppeling zou dit euvel opgelost kunnen zijn.
SuperTriode VDV...dit is een aangepast (zie rode verbindingslijnen) schema van mijn CTA5.2 maar dan met auto-bias en zonder CFB.
Tja die tegenkoppeling vanuit de anode, ook wel (ten onrechte) Schade tegenkoppeling genoemd, heeft zo z'n voor en tegen.
De weerstand vanuit de anode (R36) ziet bij het rooster een belasting die uit verschillende delen bestaat.
De roosterlekweerstand (R28), de serieweerstand (R40+P6), de anode anodeweerstand (R20) en de Ri van V2.
Die laatste gooit roet in 't eten, is de kleinste (meeste invloed) en verandert met het signaal.Krijg je een tegenkoppeling die niet konstant is.
Om de invloed van Ri in het geheel te verminderen zit R40 er maar die veroorzaakt dan weer dat er meer sturing nodig is, zal niet echt helpen.
Ook het regelbaar maken van R40+P6 is niet goed.Je zou eigenlijk C15 moeten regelen maar die moet dan weer anders bij pentode/UL/triode.
Gewoon R36 samen met C13 aan de anode V2 is het eenvoudigst en heeft Knuis bij z'n SE ook gedaan en dat ging goed.
De GU50 van Barry is weer anders, daar zijn het pentodes.Die hebben een grote Ri (~500k) waarvan de invloed tov een anodeweerstand van ~22k niks voorstelt.
Dus je kunt 't proberen met die 2M2.Niet minder zoals bij Knuis, die heeft een andere triode gebruikt, de triode in de PCL86 trekt niet zoveel.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 28 apr 2019, 14:09

Bedankt Anne, dat ga ik straks of morgen zeker uittesten, ik ben nieuwsgierig naar het luisterresultaat! :dank:

Ik veronderstel dat ik dat ook kan toepassen in de CTA4.4, zie toevoeging R57 en R58:

SuperTriode Anne CTA4.4.jpg

Ik heb de waarde 4M4 ingegeven, ik heb echter 3M9 en 5M6 in voorraad, welke waarde is het best? Mag ook een andere waarde zijn uiteraard.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 apr 2019, 16:10

Willy_61 schreef:Ik heb de waarde 4M4 ingegeven, ik heb echter 3M9 en 5M6 in voorraad, welke waarde is het best? Mag ook een andere waarde zijn uiteraard.
Komt op 't zelfde neer, maar waarom ook niet 2M2 ? Kleiner is misschien wat (te)zwaar voor de triode en meer geeft nog maar weinig effekt.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 28 apr 2019, 17:18

ok dan wordt het 2M2, morgen het resultaat.

mtb

Berichtdoor mtb » zo 28 apr 2019, 17:57

mtb schreef:De bias-automaat kan ook met CFB, als je verschilversterkertjes over de kathode(meet)weerstanden zet, dus één LT1014 o.i.d. extra voor 4 eind-pentodes.
Je kan dan ook de versterking instellen op je favoriete meetweerstand om op de vereiste 0V6 uit te komen.

Zoals ik 9-10-2018 al schreef!
Het lijkt op viewtopic.php?f=7&t=26530&start=13, maar dan anders.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 apr 2019, 18:54

mtb schreef:
mtb schreef:De bias-automaat kan ook met CFB, met verschilversterkertjes
Zoals ik 9-10-2018 al schreef!
Het lijkt op viewtopic.php?f=7&t=26530&start=13, maar dan anders.
Het beperkt zich niet tot een IC extra.
Bovenop de 4Ω-tap van de uitgang zit dan de kathode(meet) weerstand op een piek van ong. 10 volt bij 12W uit. Om dan binnen de "common mode" te blijven is de 5 volt voeding veel te laag.
Wordt dan zeg 12 volt met aanpassingen.
Ofwel de uitbreiding op een eigen printje + voeding.
Als je de versterking van het voortrapje beperkt tot 1x is 6 volt genoeg, is geen bezwaar voor de automaat.
Anne

Terug naar “Versterkers”