Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Berichtdoor ds23man » ma 22 feb 2016, 17:06

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

cve

Berichtdoor cve » di 23 feb 2016, 10:16

Die van Peter is veeeeeeeeel mooier!
Ik heb ja/nee/geen mening.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 23 feb 2016, 10:20

Inderdaad!
Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 23 feb 2016, 10:25

Grappig, een oude Sony met heatpipes. De composite van Pjotr heeft heatpipes, die van mij zit in een Sony kast. :-k
( ͝° ͜ʖ͡°)

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 23 feb 2016, 10:34

knuisje schreef:Grappig, een oude Sony met heatpipes. De composite van Pjotr heeft heatpipes, die van mij zit in een Sony kast. :-k

The lord works in mysterious ways? :D
Mediocre is not my middle name.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 23 feb 2016, 10:40

SSassen schreef:
knuisje schreef:Grappig, een oude Sony met heatpipes. De composite van Pjotr heeft heatpipes, die van mij zit in een Sony kast. :-k

The lord works in mysterious ways? :D

Women too :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 feb 2016, 23:14

Vanavond nog wat zitten prutsen of ik nog wat lagere vervorming kon meten. Het punt van de kaart opgezocht waar hij het minste vervormde. Dat is bij 1-bitters nogal signaal afhankelijk. Dat was bij 4 V_rms aan de uitgang van de versterker. Bij 8 Ohms is dat dan 2 watt en bij 4 ohm 4 watt. Is ook zo'n beetje normaal huiskamer niveau. Hier het resultaat in 8 ohm:
2W_8_Ohm.gif

Is toch al weer een factor 2 beter dan de eerste metingen :D In 4 ohm en met loop back van de kaart komt er exact hetzelfde uit qua vervorming. De 50 Hz en het "gruis tot ca. 2 kHz is overspraak van het netsnoer naar de interlink. Zonder interlink of met dichtgedraaide potmeter is dat geheel afwezig (onder de ruisvloer). Met de geluidskaart aangesloten maar zonder toon is het zoals in het plaatje. Kortom, ik kan de vervorming van de CA zelf niet zichtbaar krijgen, niet bij 8 ohm en niet bij 4 ohm belasting \:D/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

AatV

Berichtdoor AatV » di 23 feb 2016, 23:19

Ziet er indrukwekkend uit! En dat alles in een klein doosje..
Je zou het topic kunnen hernoemen als "Versterker der versterkers"!

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 23 feb 2016, 23:22

Er zijn vast op deze wereld mensen, die menen dat ze dat wel kunnen horen. :lol:

Maar waarom is het nu dan beter, toch inspelen of is het beter meten?

Is het P&P team het eigenlijke Sony R&D team Europa?
Laatst gewijzigd door hannesie op di 23 feb 2016, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 feb 2016, 23:24

Helaas, die titel is al vergeven...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... ic=60931.0
(maar dat wist jij natuurlijk wel. :mrgreen: )

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 23 feb 2016, 23:29

Eigenlijk een plaatje van niks :o :lol:
Nu nog de 999 ? ( IM ) :-s
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 feb 2016, 23:30

En niet alleen de cijfertjes Aat. Van het weekend eens weer een flink stuk van mijn muziekcollectie door geluisterd. En zoals Hans ook al opmerkte bij Knuisje zijn versterker, blijken er dingen te horen zijn die je eerst niet opvielen, in positieve zin! Ook geen spoortje van luistermoeheid, klinkt gewoon echt helemaal nergens naar :) Neutraal en toch mooi vloeiend. Beslist niet kil wat je bij sommige versterkers wel eens hebt die veel detail laten horen.

Ach wat Ray: Zijn de bloemetjes mooier als ze een naam hebben :lol:
Peter de Jong

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 24 feb 2016, 9:07

Mooi plaatje Peter, het is feitelijk een draad tussen bron en luidsprekers met versterking. =P~
( ͝° ͜ʖ͡°)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 24 feb 2016, 9:14

Hoe, en waarmee, heb je deze metingen gedaan Peter?
Mediocre is not my middle name.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 24 feb 2016, 16:51

knuisje schreef:Mooi plaatje Peter, het is feitelijk een draad tussen bron en luidsprekers met versterking. =P~

Een mooi plaatje zette hij hier vanmiddag ook neer in het echie.

We hebben vanmiddag dan ook de 2 achterelkaar beluisterd.

Eerst was het dat Peter even kon luisteren naar de set zoals hij al stond, even wat heen en weer praten natuurlijk.
De details ervaren en met wat voor muziek ga je dan die verschillen duidelijk horen enz.

In elk geval heeft Peter wel die Koreaanse dame mee om het thuis ook eens te beluisteren.

Mede door het verschil in afgifte van de uitgang even opletten dat het een beetje overeen komt, maar de verschillen zijn er wel wat aanwezig.

De "komende versterker van het jaar 2016" is dan misschien door de dubbele voedingstrafo's net een ietsje smeuïger, en dat is dan een beetje stoffelijk uitgedrukt, maar net een wat ronder karakter, muziek ijlt mooi na in het uitsterven van tinkeltjes en geen onrust of stress in het karakter te ontdekken, een snoeppie dus.

Verder is het karakter zeker helemaal vergelijkbaar, klankmatig een heerlijke opzet met de beide chips (LM4780 = dual LM 3886 en de enkele LM 3886)

Maar dan toch grappig dat een Chip van deze prijs, er zo een mooi geluid van maakt met de bijzondere toevoeging van die opamp. LM 4780/LM3886 + LM 49710.

Eigenlijk had de LM 4780 een nominatie moeten hebben voor de Versterker van het Jaar van 2015, door omstandigheden niet aan gedacht.

Het was een leuke middag die bevestigde dat het zelfs nog een ietsie pietsie beter kan, en als je dat dan toch kunt doen, omdat je ze hebt liggen, tja?

Maar het leukste was dan even aan het eind, kast afgekoppeld en open, ik had al even stiekum gezegd dat de aansluitingen voor de luidsprekerkabels verkeerd om zaten, maar daar is al bijna in voorzien, en dan komt er ook nog een standby remote, en dat allemaal in dat kleine kastje, past allemaal net, maar wel netjes, nee supernetjes. :kwijl: :kwijl:
Hans

ToTo

Berichtdoor ToTo » wo 24 feb 2016, 17:18

hannesie schreef:
knuisje schreef:Mooi plaatje Peter, het is feitelijk een draad tussen bron en luidsprekers met versterking. =P~

Een mooi plaatje zette hij hier vanmiddag ook neer in het echie.

We hebben vanmiddag dan ook de 2 achterelkaar beluisterd.

Eerst was het dat Peter even kon luisteren naar de set zoals hij al stond, even wat heen en weer praten natuurlijk.
De details ervaren en met wat voor muziek ga je dan die verschillen duidelijk horen enz.

In elk geval heeft Peter wel die Koreaanse dame mee om het thuis ook eens te beluisteren.

Mede door het verschil in afgifte van de uitgang even opletten dat het een beetje overeen komt, maar de verschillen zijn er wel wat aanwezig.

De "komende versterker van het jaar 2016" is dan misschien door de dubbele voedingstrafo's net een ietsje smeuïger, en dat is dan een beetje stoffelijk uitgedrukt, maar net een wat ronder karakter, muziek ijlt mooi na in het uitsterven van tinkeltjes en geen onrust of stress in het karakter te ontdekken, een snoeppie dus.

Verder is het karakter zeker helemaal vergelijkbaar, klankmatig een heerlijke opzet met de beide chips (LM4780 = dual LM 3886 en de enkele LM 3886)

Maar dan toch grappig dat een Chip van deze prijs, er zo een mooi geluid van maakt met de bijzondere toevoeging van die opamp. LM 4780/LM3886 + LM 49710.

Eigenlijk had de LM 4780 een nominatie moeten hebben voor de Versterker van het Jaar van 2015, door omstandigheden niet aan gedacht.

Het was een leuke middag die bevestigde dat het zelfs nog een ietsie pietsie beter kan, en als je dat dan toch kunt doen, omdat je ze hebt liggen, tja?

Maar het leukste was dan even aan het eind, kast afgekoppeld en open, ik had al even stiekum gezegd dat de aansluitingen voor de luidsprekerkabels verkeerd om zaten, maar daar is al bijna in voorzien, en dan komt er ook nog een standby remote, en dat allemaal in dat kleine kastje, past allemaal net, maar wel netjes, nee supernetjes. :kwijl: :kwijl:

:rock: :-({|=

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2016, 18:06

Mooi verslag Hans, ook leuk dat het verschil te horen is. Peter zelf roemde de versterkers om de details die zo goed te horen zijn, heb je dat zelf ook nog ervaren tov je eigen versterker? Was in Hengelo (rumoer e.d.) minder goed te beoordelen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 24 feb 2016, 18:12

Mooi verhaal Hans. Wellicht dat het verschil ook deels wordt veroorzaakt door de LME49710 (in de LM4780 amp) en de LME49990 (LM3886 amp). Peter heeft echt een ongekend topontwerp gemaakt!

Nu nog een vergelijking met een Ncore, misschien ook interessant.
( ͝° ͜ʖ͡°)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 24 feb 2016, 18:56

Ik begin al hebberig te worden. Kunnen we al bestellen? :D

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 24 feb 2016, 21:43

knuisje schreef:Mooi verhaal Hans. Wellicht dat het verschil ook deels wordt veroorzaakt door de LME49710 (in de LM4780 amp) en de LME49990 (LM3886 amp). Peter heeft echt een ongekend topontwerp gemaakt!

Nu nog een vergelijking met een Ncore, misschien ook interessant.

Dat met de Ncore zou ik nog een keer doen met de Ncore set van HJ, is er dus nog niet van gekomen, maar dat is nog wel eens te regelen denk ik. :)
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2016, 21:48

Was een gezellige en boeiende middag. Fijn ook om Hans weer de oude gezellige kwebbel te zien zijn na wat hem eind vorig jaar overkomen is. Hans heeft een stel speakers staan die echt ieder detail laten horen: Magnetostaten voor het midden en ribbon tweeters voor het hoog. Allereerst uitgebreid naar Knuisjes eerste versterker geluisterd met muziek waar het qua weergave best lastig mee is om de fijne finesses er uit te laten komen. Zoals de al genoemde Youn Sun Nah, maar ook Eva Cassidy. Was een genot om naar te luisteren. Een mooi strak en toch vloeiend geluid. Kun je eindeloos naar luisteren zonder moe van te worden.

Na de maag gevuld te hebben met een paar tosties de ZBACA aangesloten, Wat nu, dit klonk wel net zoals Knuisje zijn "Tom" versterker maar subtiel toch anders. Ja wat dan? Het was nog net even iets strakker, net iets glanzender en wat meer body. Terwijl het vermogen toch wel minder is dan de parallel geschakelde LM4780. De LM3886 stuurde Hans zijn speakers met gemak aan en we hoefden de versterker niet echt ver uit te sturen daarvoor, Vermogen zat dus. Hans opperde dat het misschien kwam omdat ik dubbele en forse trafo's in de voeding had zitten. Overtuigd ben ik zelf daarvan niet. Beide versterkers hebben een gigantische PSSR en werden niet vol uitgestuurd. Zelf hou ik het er op dat de LM3886 klankmatig zelf al een erg fijne chip is. Of het verschil zit in de LME49990 of de LME49710? Of de gehele opbouw? Tja, wie het weet mag het zeggen :lol: I.i.g. de mening dan wel audiofiel credo dat op-amps, chip amps en SMD niet goed KUNNEN klinken kan nu wel definitief met de vuilnisman mee.

Hij is beter dan een draadje :mrgreen: Dit behoeft natuurlijk uitleg. Toen ik vorige week nog wat aan het meten was zag ik onverwachte vervorming in het spectrum. Een hele trein lage harmonischen tot ver over de 20 kHz. Precies zoals cross-over vervorming er uit ziet. Wat gaan we nu krijgen. Iets stuk of zo? Dat bleek gelukkig niet het geval. Ik had de blanke koper draden naar de meetweerstand direct onder de aansluit klemmen geschroefd en normaal aangedraaid. Bij bewegen van de draden zag de vervorming wat veranderen. Nu de klemmen maar eens extra stevig aangedraaid et voila, de vervorming was nu geheel weg :shock: Wat is hier aan de hand? Inzendingen naar de administratie van ZBA, De eerst juiste inzending wint één vergulde banaansteker :yeah:

Nou ja, zal het maar verklappen: Koperoxide is een halfgeleider en kan als een diode gaan werken. Een van eerste dioden waren van koperoxide, zoals de "Cuprox" gelijkrichters van lang geleden. Kennelijk was door het niet al te vast aandraaien er nog genoeg genoeg koperoxide op de draden aanwezig om die gelijkrichtwerking zichtbaar mee te laten spelen. Met vaster aandraaien draai je daar door heen en hou je een puur metallisch verbinding over. Op dit lage vervormingsniveau speelt zoiets dus wel degelijk mee! Ga er dus toch maar steviger klemmen op zetten dan de standaard meetklemmen die ik nu heb gebruikt.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 24 feb 2016, 21:55

Barry2001 schreef:Mooi verslag Hans, ook leuk dat het verschil te horen is. Peter zelf roemde de versterkers om de details die zo goed te horen zijn, heb je dat zelf ook nog ervaren tov je eigen versterker? Was in Hengelo (rumoer e.d.) minder goed te beoordelen.

N.a.v. je vraag, de detaillering is niet echt direct het verschil, meer zoals ik al schreef nog wat vloeiender en smeuïger, maar dat is dan misschien ook wel onder details te vatten.

Maar waar ik details noem zijn het die kleine dingetjes, ook al op een laag geluidsniveau, die dan toch al wel hoorbaar zijn, en die ik juist niet zo duidelijk aanwezig kreeg bij de 180HG Class D.

Die ging ook strak, en correct, maar hier is zoveel meer warmte tegelijkertijd en een welhaast vloeiend geluidsbeeld.

Het is net als met eten een drinken, je moet de smaak hebben geproefd. :sure: :sure: :kwijl:

Edit: Kwam tegelijkertijd, maar aanvullende info.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2016, 22:01

hannesie schreef:Het is net als met eten een drinken, je moet de smaak hebben geproefd. :sure: :sure: :kwijl:

En daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.

Misschien kunnen we straks in Alphen (gaat dat nog door?) of Breda een serieus goed vergelijk met de Ncores en beide CA's doen?
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 feb 2016, 22:03

Ik heb het laatst nog aan RobertD gevraagd, vooralsnog geen plannen.
Alphen wordt zeer waarschijnlijk naar het najaar verplaatst.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 24 feb 2016, 22:16

hannesie schreef:Dat met de Ncore zou ik nog een keer doen met de Ncore set van HJ, is er dus nog niet van gekomen, maar dat is nog wel eens te regelen denk ik. :)
ja hoor. ik weet alleen niet of een luisterdag daar de beste plek voor is. Beter een keer ergens waar we rustig kunnen luisteren en van te voren goed kunnen inregelen zodat ze even hard spelen etc.

Terug naar “Versterkers”