GU50 pushpull ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pipootje
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

GU50 pushpull ontwerp

Berichtdoor pipootje » di 28 apr 2015, 18:51

Ik heb dit schema net op een plankje in elkaar getimmerd. Moet er nog verder mee experimenteren. Klinkt nu al buitengewoon goed. Tips zijn welkom. Ik denk dat een hogere voedingsspanning nuttig kan zijn. Ik heb met een voedingsspanning van 370 volt ook de 1624 direct verhitte buis geprobeerd. En dat is ook formidabel in deze opzet.
GU50_schema.pdf
De lijntjes rechtsboven in het schema zijn wat verkeerd gegaan in de conversie maar horen aan elkaar vast te zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
eet meer fruit

Ah!buis

Re: GU50 pushpull ontwerp

Berichtdoor Ah!buis » di 28 apr 2015, 20:01

pipootje schreef: De lijntjes rechtsboven in het schema zijn wat verkeerd gegaan in de conversie maar horen aan elkaar vast te zitten.

Met de lijntjes aaneen krijg je wel een erg rare schakeling :?
De penthode is weggelopen, zou ik ook doen, hou niet van koppeltrafo's :( .
Wel weer 's wat anders en onvolledig.Maar waar is de voeding en zijn de stroombronnen ?
Even de buis in het gareel :lol:
gu50m2trf.jpg
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

pipootje
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor pipootje » di 28 apr 2015, 23:35

Het schema klopt zo wel maar is op een beetje onconventionele manier getekend. De stroombronnen onder de eindbuizen bestaan uit TL783's. De eindbuizen blijven op deze manier in klasse A staan en worden automatisch gebalanceerd. Ik geloof dat dit een Blumlein schakeling heet. Verrekte handig, je hoeft nooit de ruststroom tussen beide buizen gelijk te stellen, ook niet als de buizen ietwat ongelijke eigenschappen hebben. De stroombron boven de 76 buis is het bekende MJE350/2N3906 schema met twee rode leds. De grootte van de 11k weerstanden bepalen de mate van terugkoppeling. Dit is het originele schema van Schade uit zijn paper dat hij in 1938 schreef. Met 11K heb je ongeveer 10% feedback. In deze voorlopige opstelling gebruik in even de T-regs van Jan Didden als gereguleerde voedingen. Hij heeft dit schema een paar jaar geleden in Elektor gepubliceerd en waarschijnlijk is het ook wel terug te vinden op zijn website van Lineair Audio. Ik gebruik hierin de IXYS 01N100D die 900 volt kan hebben maar ook de 10M45S kan hierin worden toegepast die tot 400 volt gaat.
In de definitieve versie wil ik een superregulator gebruiken voor de 230 volt voortrap of anders misschien een gyrator/CCS combinatie. Ik heb de ideeën voor dit ontwerp natuurlijk overal gestolen en heb de zaak opgebouwd met alleen een paar digitale multimeters en mijn gehoor als hulpmiddel. Dit is echt een blijvertje, ik weet alleen niet of ik hem definitief bouw met de 1624, de GU50 of eventueel met nog andere te proberen varianten zoals de S11E12 of wat meer gebruikelijke types zoals de KT88. Bij de 1624 buizen die ik al eerder testte heb ik g3 (weet effe niet hoe dit rooster ook al weer heet) direct op de hoofdvoeding van 370 volt aangesloten. Net zoals bij de bekende Tabor van Gary Pimm (zie bijlage).
1624_Tabor_rev3.gif
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 29 apr 2015, 14:11

Dat ziet er al een stuk beter uit.Wel een hoop voeding voor een beetje versterker, komt meer voor :lol:
't Is niet g3 maar g2= schermrooster aan de + .Wel wat oppassen met de spanning daar.In die Tabor zie ik meer dan 400V op g2 ,rca zegt hoogstens 300V.Veel eindbuizen zien daar liever niet meer, wordt 't rooster te heet en de buis heeft dan ook meer sturing nodig.
Over sturing gesproken, die Tabor heeft nogal wat nodig op de ingang lijkt me, zeker een volt of 3.
Anne

pipootje

Berichtdoor pipootje » wo 29 apr 2015, 22:06

GU50_schema_a.pdf
Anne,

Ik zie nu pas de fout die ik maakte bij het tekenen. Hier is het goede schema. Ik ben echt verbaasd hoe goed dit ontwerp klinkt zowel met de 1624 als met de GU50.
Over de Tabor was destijd echt veel lof te horen op het DIYAudio forum. De ontwerper is er ook mee in Europa geweest op een bijeenkomst van buizengekken. We moeten echt aannemen dat dit een heel erg goede versterker is, ik heb mensen die er echt verstand van hebben er hele goede dingen over horen zeggen. Het is jammer dat ik de buisvoeten te vroeg veranderd heb naar GU50 want het is voor mij een kleine moeite om dat ding ook een keer in elkaar te draaien met de plankjeswarboel die ik nu toch heb staan. Ga ik dus zeker nog doen en dan kan ik het verhaal meteen vergelijken met dit ontwerp dat ik bouwde omdat ik nog twee LL1660 trafo's op de plank had staan. Op de Tabor is die schakeling met G2 op 370 volt in de praktijk langdurig beproefd en de maker zegt geloof ik dat dit ook het beste klinkt bij deze buis.

N.B die voeding van de Tabor is erg ingewikkeld, het is een gestapelde voeding dus je moet er wat langer naar staren en dan zie je dat B+ 370 volt is.
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 29 apr 2015, 23:16

Je zit wel de schema's door elkaar te gooien, de laatste is weer de eerste en je bedoeld toch de Tabor= de tweede.
Nog even wat verder gekeken dan m'n neus lang is :^o :sure: :lol:
Na wat rekenen kom ik op iets van 330V tussen kathode en +voeding van de eindtrap en dus ook voor g2, lijkt me wel te kunnen.
Eerst de schermroosterstroom van de voorversterker niet meegeteld :oops: , 13,5mA/2 per buis waarvan maar een deel langs de anode gaat.Geeft een spanningsval over de 68k anodeweerstand groter dan die is.En daarmee ook op een te hoge spanning uitgekomen.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 02 mei 2015, 15:15

Die Tabor schakeling met direkte koppeling naar de eindbuizen en anodetegenkoppeling lijkt wel wat op de versterker waar Barry mee bezig is.
Was kathode tegenkoppeling maar door bezwaren bij de UGT verandert naar anodetegenkoppeling met de rest niet verandert dus nog koppel-C's.
Door die C's eruit wordt de versterker simpeler maar dan komen er stroombronnen en een uitgebreider voeding bij.Elk voordeel heeft zo z'n nadeel :( .
En de GU-50 is de 1624 niet, vraagt wel wat aanpassingen.Dus wat aan het ontwerp zitten sleutelen, weer wat te doen :sure: Hang 't (niet helemaal uitgewerkt) resutaat hier wel aan.
De gloei van de GU-50 is wat lastig met 12V, zit niet (met voldoende stroom) op een gewone trafo voor buizen.
Daarbij komt nog dat bij deze versterker de gloei aan de kathode moet wegens het spanningsverschil tov massa.En de twee kanten, voor stereo, mogen niet aan elkaar = twee 12V wikkelingen nodig, dus extra gloeitrafo.
Behalve dat kan een T-185 van TubeTown (staat T180 foutje :oops: ) wel twee versterkers aan.
Besluit, wel leuk maar omslachtig O:)
Anne

pipootje

Berichtdoor pipootje » za 02 mei 2015, 21:41

ecl82_lnd150_b.jpg
Dat ziet er fraai uit Anne, ik verwacht hier heel van qua geluidskwaliteit. Ik heb goede verhalen gezien over de ef184 en ik ben een fan van die lokale feedback.
Ik vraag me af wat de ideale voedingsspanning is voor zo'n GU50. het is tenslotte een zendbuis en ik heb wel eens gelezen dat je er eigenlijk iets van 800 volt op moet zetten. Ik snap niet helemaal hoe het zit met die gloei die aan de kathode moet. Als ik het goed zie heb je de cathode "opgetild" maar dat gaat dan weer ten koste van de spanning die over de buis staat. Kun je er iets meer over uitleggen ?

Ter inspiratie nog een vergelijkbaar schema dat ik met een ecl82 heb gemaakt. Klonk erg goed (is alweer afgebroken om iets anders te proberen). Je denkt dat het eenvoudiger wordt met maar 2 buisjes per kanaal, maar het wordt heel erg druk bij die buisvoeten en is lastig te solderen. Dus een beginner kan beter voor een el84 en een apart voorbuisje (b.v. ecc40 of een kleine pentode) kiezen lijkt mij. Het idee van deze opzet heb ik ooit op een Japanse site opgepikt, daar is de ecl82 behoorlijk populair geloof ik.
Sorry voor de beroerde tekening.
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 02 mei 2015, 23:36

pipootje schreef:Ik vraag me af wat de ideale voedingsspanning is voor zo'n GU50. het is tenslotte een zendbuis en ik heb wel eens gelezen dat je er eigenlijk iets van 800 volt op moet zetten.
Het redement met die buis wordt beter met een hoge voedinsspanning omdat ie naar onder niet zo ver komt (150...200V).Vervelende is dan dure elco's en een aparte voeding voor het schermrooster, die heeft liever niet meer dan 300V om niet te heet te worden.
Ik snap niet helemaal hoe het zit met die gloei die aan de kathode moet. Als ik het goed zie heb je de cathode "opgetild" maar dat gaat dan weer ten koste van de spanning die over de buis staat. Kun je er iets meer over uitleggen ?
'tJa dat is het Tabor-ontwerp en de spanning bij dit soort buizen tussen kathode en gloeidraad mag maar 100V (soms zelfs maar 50V)zijn.Daarmee kan de gloei niet aan de massa hier.
Ter inspiratie nog een vergelijkbaar schema dat ik met een ecl82 heb gemaakt. Klonk erg goed (is alweer afgebroken om iets anders te proberen). Het idee van deze opzet heb ik ooit op een Japanse site opgepikt, daar is de ecl82 behoorlijk populair geloof ik.Sorry voor de beroerde tekening.
Tekening valt wel mee :^o :lol: .Die schakeling hebben de Japanners ook niet zelf verzonnen, is een klassieker, het Blumlein"garter" circuit om de ruststroom in de eindbuizen automatisch min of meer gelijk te krijgen.Kost wel een flinke hap uit de voedingsspanning.
Anne

pipootje

Berichtdoor pipootje » zo 03 mei 2015, 14:47

Even nog een informatieve vraag over jouw schema Anne. Is het niet handiger om de gloeidraden met een spanningsdeler "op te tillen" ? Je hebt dan een hogere voedingsspanning voor de GU50 beschikbaar. En kun je door die Blumlein schakeling onder de kathode van de GU50 te hangen die pot tussen de schermroosters van de EF184's er niet uitfietsen ?

Even voor de hersengymnastiek het volgende. Je kunt onder bepaalde omstandigheden ook een stroombron op de anode's van de EF184 zetten als je een ingangstrafo gebruikt. Zie het bijgevoegde schema dat mij ook erg aantrekkelijk voorkomt om eens te testen met de GU50. Het ontwerp is van J.C. Morrison, niet de eerste de beste. Dus je kunt er van uitgaan dat dit in alle opzichten o.k. is.
211-2009.~png.jpg
eet meer fruit

AatV

Berichtdoor AatV » zo 03 mei 2015, 15:04

Zit me af te vragen of je een (voor AC) ingangsweerstand van 68K parallel wil zetten aan een stroombron. :think:

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 mei 2015, 15:11

pipootje schreef:Even nog een informatieve vraag over jouw schema Anne. Is het niet handiger om de gloeidraden met een spanningsdeler "op te tillen" ? Je hebt dan een hogere voedingsspanning voor de GU50 beschikbaar. En kun je door die Blumlein schakeling onder de kathode van de GU50 te hangen die pot tussen de schermroosters van de EF184's er niet uitfietsen ?

Even voor de hersengymnastiek het volgende. Je kunt onder bepaalde omstandigheden ook een stroombron op de anode's van de EF184 zetten als je een ingangstrafo gebruikt. Zie het bijgevoegde schema dat mij ook erg aantrekkelijk voorkomt om eens te testen met de GU50. Het ontwerp is van J.C. Morrison, niet de eerste de beste. Dus je kunt er van uitgaan dat dit in alle opzichten o.k. is.

Je ben wel bezig alles door elkaar te husselen :o .De 2A3 in dat schema is een direkt verhitte triode, gloei=kathode moet hoe dan ook een eigen gloeivoorziening.En die 2A3 lijkt van ver niet op een GU-50.
Ook Blumlein en Tabor zijn heeel verschillende schakelingen, je kunt niet zomaar een stuk van 't een in de ander zetten.
En met de gloei met de kathode verbinden tilt vanzelf het gloeicircuit op.
Anne

pipootje

Berichtdoor pipootje » zo 03 mei 2015, 16:32

Er komt in het hele draadje geen 2A3 voor, of kijk ik er overheen ? ;-)
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 mei 2015, 18:27

pipootje schreef:Er komt in het hele draadje geen 2A3 voor, of kijk ik er overheen ? ;-)

Zonder uitvergroten leek 't een 2A3 ,ja nu je 't zegt 211 een wat lichtere buis, verandert niks aan het verhaal.
En Aat heeft wel een punt, met die 68k daar slaat een stroombron nergens op.
Anne

pipootje

Berichtdoor pipootje » zo 03 mei 2015, 20:01

Hier wordt deze bijzondere voortrap uitgelegd: http://www.labjc.com/?p=21
En hier wordt uitgelegd waarom die 68K weerstand geen slecht idee is: http://www.pimmlabs.com/web/drivers.htm
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 mei 2015, 20:27

Dat is een stroombron gebruiken ipv een spanningsbron.De stroomverandering in de penthode gaat door de 68k omdat de stroombron niet verandert.Als je de 68k aan een positieve spanning zet gaat ook de stroomverandering door die weerstand.
Zo verschuif je de eis van een stabiele spanningsbron naar een stabiele stroombron, of je daar veel mee wint?
't Is wel weer eens wat anders :lol:
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 03 mei 2015, 21:16

Wel een interessant buisje die ECF80. De steilheid varieert nogal met de anodestroom en bereikt bij 10 mA zo'n 6,2 mA/V.
En bij nader inzien toch ook een interessante schakeling!
Bij een anode weerstand - en ook stuurroosterweerstand voor de kathodevolger - van 68k en een S van 6,2 ma/V zou je een versterking krijgen van zo'n 420 x! Levert een ingangsgevoeligheid op van iets meer op dan 0,13 Volt.
Dus voldoende reserve voor tegenkoppeling. :mrgreen:

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

pipootje

Berichtdoor pipootje » zo 03 mei 2015, 22:02

EF6.jpg
Bedankt voor jullie commentaar heren. Ik zet die voortrap op mijn lijstje om eens een keer te proberen met de GU50. Ik denk alleen dat ik niet veel hoger dan pakweg 650 volt durf te gaan op die eindbuizen.
Nog even om terug te komen op die bovenstaande schakeling van Anne met EF184. Die buis bevindt zich niet in mijn magazijnen. Ik heb wel de EF6 en dat vind ik alleen al qua uiterlijk de meest schattige buis die ik ken. Zou je die ook kunnen gebruiken in dit verhaal ?
eet meer fruit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 mei 2015, 23:28

Met de EF6 zal 't echt niet lukken.De EF184 heeft in die schakeling een steilheid van ong. 10mA/V, de EF6 haalt nog geen 2mA/V.Hij is zo goed als hetzelfde als een EF86 maar dan zonder de extra's tegen microfonie ed.
En ik denk dat Aat wat optimistisch is wat de versterking betreft.Er staat wel niet bij welke fet er in die stroombron zit maar ik schat zo'n 6...7mA (mede wegens de Pa van de triode daarboven) waarvan 2,5mA door de 68k verdwijnt bij een Va van 170V.Blijf 4mA voor de penthode en daarmee nog zo'n 3mA/V.Kom ik op zeg 200x, redelijk voor een penthode.
Anne

Bij het teruglezen vind ik het wat te stellig.Er kan altijd wel iets met de EF6 gedaan.Alleen het ontwerp wordt dan wel geweld aangedaan.Met flink minder tegenkoppeling in de eindversterker (de 75k weerstanden minstens verdriedubbeld) en een veel kleinere stroom in de voorversterker moet het wel kunnen.Maar zo was 't niet bedoeld.

pipootje

Berichtdoor pipootje » ma 04 mei 2015, 21:11

Duidelijk Anne
eet meer fruit

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 okt 2019, 21:51

En toen hield het op hier :(
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 okt 2019, 22:51