Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Berichtdoor Walt » za 25 apr 2015, 17:37

Speelt dit monster inmiddels weer?

Groetjes Walter

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » za 25 apr 2015, 17:46

Nou nog niet helemaal. De fout(en) zijn getraceerd en 1 kanaal is weer helemaal opnieuw opgebouwd. Naar verwachting is het andere kanaal medio deze week ook onderhanden genomen en dan is het een kwestie van afstellen.

Tevens zijn dan ook een paar cosmetische wijzigingen doorgevoerd.

De fouten die onder andere gevonden waren:
1. Soldeerwerk was oud en maakte op een punt geen contact meer.
2. De mosfetjes schenen verkeerd om op de print te staan
3. Potmetertjes waren niet goed meer en zijn vervangen
4. Een paar kleine condensators stonden niet handig en zijn verplaatst, hierdoor zijn ook de weerstandjes veranderd.

Volgens mij was dit het, maar Peter kan het wellicht nog aanvullen.

Ik hoop dat ik het monster ergens deze week weer thuis heb.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 apr 2015, 17:54

Zit ik mij daar een heel verhaal te dichten zijn jullie mij al voor :D Even een update:

Behalve de potmeters en het ontbreken van ontkoppel C's (--> lichte instabiliteit) was er wel wat meer loos: De fetjes zaten er verkeerd om in gesoldeerd :shock: Nu doen fetjes het op zijn kop ook wel maar dat is niet de bedoeling. Kun je matchen wat je wilt maar dat heeft dan geen zin. Nu verbaasde het mij al dat ie koud op ongeveer 400mA bias stond en na 2 uur opwarmen tegen de 800mA opliep. Ook verliep de DC bijna een halve volt met opwarmen en liep de vervorming bij wat meer uitsturen behoorlijk op.

Hier zo als het was:
Hiraga_org.jpg

Het grote bias verloop kan ook wel komen omdat de emitter weerstanden de fetjes lekker heet stookten richting de 50 graden. Het is dus wel wat meer werk geworden dan alleen een potmeterje vervangen en C'tjes bijplaatsen, een hele verbouwing:
Hiraga_ref.jpg

Emitter weerstanden verplaatst zodat de fetjes niet meer heet worden en gelijk fatsoenlijke Faston aansluitingen er op gezet. Vervorming is wondelijk laag < 0,1% bij volle uitsturing en <0,01% bij 1W. Die vervorming bestaat uitsluitend uit 2e en 3e harmonischen. Alle hogere liggen onder de -120 dB. De bias verloopt na het omdraaien van de fets nu veel minder, van 550mA koud naar 640 mA warm en blijft de DC keurig binnen 1 mV constant.

Het is maar goed dat de "versterkerdokter" er verder afgebleven is. Ben toch bang dat ie hier niet uitgekomen was. Morgen het andere kanaal onderhanden nemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 apr 2015, 17:58

Wonderlijk dat het gewerkt heeft met omgedraaide Fet's en dat het heel gebleven is. Denk dat Bert wel gaat schrikken als ie hem weer thuis heeft qua geluid.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 apr 2015, 18:06

Normaal zijn kleinsignaal fets symmetrisch en kan het zonder bezwaar. Deze Toshiba's zijn niet symmetrisch, maar doen het op zijn kop ook wel hoor. Alleen niet helemaal zoals bedoeld. Er zitten trouwens "G" exemplaren in en geen "Y", die zijn wat steiler. Klopt dus wel dat de 1K weerstanden kleiner moeten voor een juiste bias.
Peter de Jong

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » za 25 apr 2015, 18:11

Ja en dat het al 20 jaar gewerkt heeft :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 apr 2015, 18:21

BertXXL schreef:Ja en dat het al 20 jaar gewerkt heeft :lol:

Is ie net ingespeeld :lol:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 25 apr 2015, 18:31

Alle (bijna) onderdelen zijn gegroeid :o , is een nogal volle boel geworden.Komt hier meer voor :lol:
Als de weerstanden op een kluitje heet worden zou je ze wat luchtiger kunnen zetten, hoewel veel plaats is er niet meer.
Met de fet's die er in zitten hebben vooral een grotere Idss.Ik zou geneigd zijn de weerstand (trimpot?)tussen de sources groter te nemen.Kan de 1k blijven en is de dc-stabiliteit beter.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 apr 2015, 18:36

Ah!buis schreef:Alle (bijna) onderdelen zijn gegroeid :o , is een nogal volle boel geworden.Komt hier meer voor :lol:
Als de weerstanden op een kluitje heet worden zou je ze wat luchtiger kunnen zetten, hoewel veel plaats is er niet meer.
Met de fet's die er in zitten hebben vooral een grotere Idss.Ik zou geneigd zijn de weerstand (trimpot?)tussen de sources groter te nemen.Kan de 1k blijven en is de dc-stabiliteit beter.
Anne

Zou je denken? Laten we het vooralsnog maar bij dat denken houden, 'Tis zo al werk genoeg.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 25 apr 2015, 18:43

Pjotr schreef:Zou je denken? Laten we het vooralsnog maar bij dat denken houden, 'Tis zo al werk genoeg.

Groot gelijk, ik zit aan de comfortabele kant :relax: :lol:
Anne

ief

Berichtdoor ief » za 25 apr 2015, 21:20

Drekt het hele magische geluid weg :)
De vragen, de vragen...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 25 apr 2015, 21:56

Het is zo te zien wel een gepiel op de vierkante centimeter.
Lijkt me dat Peter het zeker netjes heeft opgelost.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 26 apr 2015, 9:23

Ik herken die print niet meer terug, knap stukje werk Peter! :rock: :rock: :rock:

Als ik het goed begrijp geeft deze versterker nu zeer mooie meetresultaten met relatief een eenvoudige schakeling met weinig componenten. Is dit mogelijk omdat er zo extreem veel elco capaciteit in het ontwerp is ingebouwd?

Groetjes Walter

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 26 apr 2015, 11:12

Petje af hoor Peter, dat je zelfs het orginele idee van de gaatjesprint hebt behouden!
Chapeau :dank:
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 26 apr 2015, 11:22

Chapeau hoor Peter!
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 apr 2015, 11:28

Met zo'n simpel ontwerp is gaatjesprint een prima bouwmethode. Bert is altijd erg tevreden geweest over deze versterker en ik wilde het daarom zoveel mogelijk in de originele staat laten :D Hij speelt meen ik met JMR Opera speakers met een rendement van meer dan 90%.

@Walt. Dat is moeilijk te zeggen, het is het totale ontwerp wat veel unieke eigenschappen heeft. Het ontwerp is erg snel en heeft een open loop gain die vlak blijft over de hele audioband. Meestal begint de open-loop gain al af te vallen bij ca 100 Hz. Die open loop gain is ook niet erg hoog en mede door de kwadratische curven van de fets krijg je ook een soort van soft clipping. De grote waarden van de elco's zullen meer zorgen voor de erg strakke basweergave.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 apr 2015, 12:17

Walt schreef:Ik herken die print niet meer terug, knap stukje werk Peter! :rock: :rock: :rock:

Als ik het goed begrijp geeft deze versterker nu zeer mooie meetresultaten met relatief een eenvoudige schakeling met weinig componenten. Is dit mogelijk omdat er zo extreem veel elco capaciteit in het ontwerp is ingebouwd?

Groetjes Walter

Een klasse A versterker heeft een hoge ruststroom en zal bij onvoldoende voedingscapaciteit een hoge rippelspanning op de voeding hebben ook bij laag signaalniveau. Dat is ongewenst en hoewel een grote capaciteit ook gunstig is bij klasse B versterkers is het vooral bij klasse A erg belangrijk om de brom binnen de perken te houden, zeker als er weinig tegenkoppeling is gebruikt en de PSRR laag is.

Er zit overigens wel degelijk globale tegenkoppeling in, waarmee de relatief lage open loop vervorming met nog eens 27dB wordt verlaagd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 apr 2015, 12:26

Mwah, die PSSR valt wel mee. Ik heb hem eens gesimuleerd en toen kwam ik op ruim 50 dB uit van DC tot over de 10 kHz. Het geheim zit hem denk ik meer in de constante open loop gain. Daardoor blijft het vervormingsprofiel gelijkvormig over het hoorbare audio gebied en men neemt aan dat dat het meest natuurlijk klinkt. Goede buizenversterkers hebben die eigenschap ook.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 apr 2015, 12:29

50dB is natuulijk mooi, maar niet zomaar genoeg bij een klasse A versterker met hoge ruststroom. En die 50dB ontstaat natuurlijk mede door de globale tegenkoppeling.

Al met al lijkt het me een prima versterkertje. Mooi dat je hem zo grondig onderhanden hebt genomen Peter, hier kan de gebruiker ontzettend tevreden mee zijn!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 26 apr 2015, 12:30

Pjotr schreef:Mwah, die PSSR valt wel mee. Ik heb hem eens gesimuleerd en toen kwam ik op ruim 50 dB uit van DC tot over de 10 kHz. Het geheim zit hem denk ik meer in de constante open loop gain. Daardoor blijft het vervormingsprofiel gelijkvormig over het hoorbare audio gebied en men neemt aan dat dat het meest natuurlijk klinkt. Goede buizenversterkers hebben die eigenschap ook.

Heb je die simulatie resultaten nog? Als ik namelijk naar het ontwerp kijk wordt enige brom/ruis op de voeding direct meegekoppeld de eindtrap in via twee weerstanden. Enige cascodering kan daar geen kwaad in mijn optiek.
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 apr 2015, 12:38

SSassen schreef:
Pjotr schreef:Mwah, die PSSR valt wel mee. Ik heb hem eens gesimuleerd en toen kwam ik op ruim 50 dB uit van DC tot over de 10 kHz. Het geheim zit hem denk ik meer in de constante open loop gain. Daardoor blijft het vervormingsprofiel gelijkvormig over het hoorbare audio gebied en men neemt aan dat dat het meest natuurlijk klinkt. Goede buizenversterkers hebben die eigenschap ook.

Heb je die simulatie resultaten nog? Als ik namelijk naar het ontwerp kijk wordt enige brom/ruis op de voeding direct meegekoppeld de eindtrap in via twee weerstanden. Enige cascodering kan daar geen kwaad in mijn optiek.

Moet ik eens gaan graven in wat backups van een oude PC. Komt later wel, eerst Bert weer van zijn versterker laten genieten :D

Hoe kom je er trouwens bij dat de voeding mee koppelt? Alles is stroomgestuurd, tot en met de uitgang aan toe. En waar het kritisch is (bij de ingangsversterker) zit al een cascode.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 26 apr 2015, 12:46

jeroen_d schreef:50dB is natuulijk mooi, maar niet zomaar genoeg bij een klasse A versterker met hoge ruststroom. En die 50dB ontstaat natuurlijk mede door de globale tegenkoppeling.

Al met al lijkt het me een prima versterkertje. Mooi dat je hem zo grondig onderhanden hebt genomen Peter, hier kan de gebruiker ontzettend tevreden mee zijn!

Met die goeie ervaringen zijn er hier misschien nog die ook aan zoiets willen beginnen.
Krijgen we hier de geboorte van nieuwe Monstertjes, kan Peter met al de opgedane ervaring zo'n ding tot volwassenheid helpen brengen.Hij heeft z'n naam al mee :lol:
Anne

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 26 apr 2015, 13:05

Bijzonder .. hier wordt in vaktaal over mijn versterker gepraat en ik begrijp maar iets van 10% van de inhoud :think:

Desondanks vind ik het leuk om het enthousiasme te lezen dat er kennelijk toch is over dit ontwerp :rock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 26 apr 2015, 13:09

Een manier om van de brom van de voeding nog wat minder last te hebben is de 2k delers van C's te voorzien.Erg veel zal het niet doen, de Id is redelijk ongevoelig voor verandering van Vds.Maar alle beetjes helpen.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 26 apr 2015, 13:21

Zou het bij deze versterker ook zin hebben om een capaciteits-vermenigvuldiger te gebruiken, zoals hier beschreven door Rod Elliott ?
http://sound.westhost.com/project15.htm

Dat zou een heleboel schelen in kosten en omvang.

Terug naar “Versterkers”