Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Berichtdoor Pjotr » zo 19 apr 2015, 19:16

Walt schreef:Gaaf dat je de moeite hebt genomen om deze versterker onder de loep te nemen! Kun je ons nog iets meer vertellen over de opbouw en hoe het geheel in die plexiglas behuizing zit ingebouwd?

Groetjes Walter

Geheel naar jou wensen: Zilverdraad (wat inmiddels zwart is en niet meer te solderen) en 6 mm2 voor de voedingsdraden.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 apr 2015, 19:16

ds23man schreef:Welk schema is het nou?

Het originele.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 19 apr 2015, 19:21

Pjotr schreef:Als je goed kijkt zijn het wel 10 weerstanden Anne, 5 op de begane grond en 5 op de 1e etage :D Is dus wel 1 ohm. Echt warm worden die niet.

Nu je 't zegt zie ik 't ook :oops: , met moeite O:) .
Gaat er weer minder stroom door de fetjes, nog rustiger voor de potmeter.
En nu maar hopen dat het regelbereik groot genoeg is.Misschien waren die andere regelingen er bij geflanst omdat de uitgang niet op nul te krijgen was.Wel niet netjes, krijg je een asymetische sturing van de eindtrap :(
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 19 apr 2015, 21:42

Ik had nog met het idee gespeeld dat de loper van de potmetertjes slecht contact zou maken. Bij die open potmetertjes is het positie markeren, slagje linksom, slagje rechtsom meestal wel voldoende (is ook vaak een van de eerste dingen die je doet bij rare storingen in analoge circuits) maar ik zag van die multiturn cermetjes zitten en daarbij had ik het niet verwacht... kennelijk zijn die dus ook niet helemaal het einde...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 apr 2015, 21:54

Eigenlijk is alleen draadgewonden geschikt om stroom door te laten lopen. Ik heb het zo vaak met die cermet dingen meegemaakt dat een van de eindcontacten slecht werd. Gek genoeg met kool nooit. Overigens loopt er bij goed afgeregelde DC geen stroom door het lopertje.

@Kees

De paartjes verschillen wel. Door het ene kanaal loopt 700mA en door het andere 900mA als ze warm zijn. Zijn die paartjes van jou wel onderling gelijk? Misschien is het dan toch de moeite waard de fets te vervangen. Maar dat moet Norbert ook maar willen. Het heeft altijd al zo gewerkt. Ik kan ze ook trimmen met een parallelweerstand over de potmeter.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 19 apr 2015, 23:18

Bedoel je dat de paartjes onderling verschillen of dat de fets niet helemaal gematched zijn.
Ik had het vermoeden dat de potmeters die op de plaats van de 1k weerstand zaten juist bedoeld waren om de stroom van de twee fets gelijk te trekken, voor zover ik het schema begrijp. Daarmee zou je een mismatch enigszins kunnen wegregelen want zoals ik al aangaf heb je voor 1 goed gematched pairtje misschien wel 100 transistoren nodig.. en dan nog van de goede serie (was het G? )
paartjes die gelijk zijn aan een ander paartje heb ik zeker niet..
De stroom door de eindtorren is sowieso te veranderen door de weerstand van de pormeter (100 Ohm) te wijzigen.. helaas zijn die er niet in zoveel waarden. je zit dan al snel aan 250 Ohm.. Even proefondervindelijk een shuntweerstand (of potmetertje) over een potmeter zetten is misschien wel de makkelijkste optie.. Ook bij potmeters heb je toleranties.. misschien wel 20% dus 100 Ohm kan 80 maar ook 120 zijn binnen de specs... maar ik sta niet raar te kijken als er een van 135 tussen zit.. Ook die dingen zijn dus uit te "matchen"

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 apr 2015, 23:26

De paartjes zijn onderling niet gematched: Het linker kanaal staat op een hogere bias dan het rechter.

Ok, matchen met de 1K weerstanden is niet optimaal voor de vervorming. Het beste kun je beide transistoren op gelijke Gm instellen en dan worden de "1K" weerstanden gelijk. Verzin er wel wat op. Zit er ook niet op te wachten om die fets te verwisselen.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 19 apr 2015, 23:32

We lezen het wel weer ;-)
Op DIYaudio staan ook nog bijna 100 pagina's over dat apparaat en daar wordt ook heel wat gefrobelt met dat ding.. Tussen de regels door staan soms leuke en interessante dingen..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 apr 2015, 23:43

audiomanics schreef:We lezen het wel weer ;-)
Op DIYaudio staan ook nog bijna 100 pagina's over dat apparaat en daar wordt ook heel wat gefrobelt met dat ding.. Tussen de regels door staan soms leuke en interessante dingen..

Kees

Ja doei, heb wel wat beters te doen :mrgreen: Hij heeft altijd tot tevredenheid gewerkt totdat ie begon te kraken. Ben al blij dat er eigenlijk verder niets stuk is. Zat trouwens nog wel een brakke soldering in die in de loop der tijd slecht contact is gaan maken.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 20 apr 2015, 10:45

Pjotr schreef:.. Zat trouwens nog wel een brakke soldering in die in de loop der tijd slecht contact is gaan maken.

Ik zie d'r wel meer, het gebrek aan zekeringen e.d. baart mij ook zorgen, als het ergens misgaat heb je gelijk de fix erin en dat acrylglas dat fikt ook zo lekker. Maar goed, dat soort zaken zijn allemaal in de NEN normen beschreven.
Mediocre is not my middle name.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 20 apr 2015, 14:19

Vroeger was het schema anders, wat meer afregel gepruts maar meer kans op slagen als de fet's verschillen.
MonsNPfet.jpg
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 apr 2015, 17:07

Gaat hem niet worden Anne :D Zo loopt er stroom door het lopertje. Oorspronkelijke schema is goed, trim de bias wel met de "1K" weerstanden.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 20 apr 2015, 20:09

lezen jullie dat ? Sander biedt aan om een nieuwe versterker + behuizing te bouwen die aan de geldende eisen en normen voldoet. :D :yeah: :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 20 apr 2015, 20:26

Maar wel IP68, krijg je met een lekkend dak....... :lol:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 apr 2015, 21:27

Hmmm, die bouwkunsten van Sander? Weet niet hoor met die aannemers van hem. Moeten er veel te veel gaten extra geboord worden. De bestelde potmeterjes zijn iig IP67. Lijkt mij wel voldoende :mrgreen:
Peter de Jong

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » di 21 apr 2015, 22:38

Ik ben in ieder geval reuze, reuze blij dat Peter de versterker onderhanden neemt.

In de layout wordt wel wat gewijzigd ten opzichte van de huidige situatie. Waarbij de eerste drie wijzigingen ook nog voor verbetering moet zorgen op audio vlak (aldus Peter). Het vierde punt is vooral optisch en praktisch van aard.

1. De print in het midden met de condensators verdwijnt, deze condensators kon Peter nog kwijt op de versterker printplaatjes.
2. Daarmee verdwijnen ook de dikke stroomkabels, die de drie prints verbinden
3. De getwiste spoelendraad gaan we vervangen voor een dunnere twist, afgeschermd met Teflon
4. De luidspreker kabels (Van den Hul) zaten nu direct gesoldeerd op de prints. Dit gaan we voor iets soepelere luidspreker kabel vervangen, die dan van de print naar een paar gemonteerde binding posts lopen die op de achterkant van de versterker gemonteerd worden. (zie foto 2)

Ik zal zeker nog foto's plaatsen van het uiteindelijke resultaat. Maar zoals eerder gezegd, hulde aan Peter! =D>
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 apr 2015, 23:05

BertXXL schreef:
1. De print in het midden met de condensators verdwijnt, deze condensators kon Peter nog kwijt op de versterker printplaatjes.

Dat is niet helemaal correct, die blijft lekker zitten :D

Wat ik gedaan heb is een paar kleine condensatoren bijplaatsen direct op de print. De zelfinductie van de voeding aansluitdraden zorgt ervoor dat zonder die condensatoren de versterker op het randje van instabiliteit staat, is ook logisch. Met aangesloten belasting is het geen punt, maar zonder is het tricky.

Dit is een behoorlijk breedbandig ontwerp met een -3dB punt ca. 3 MHz. Dan komt zoiets extra kritisch.
Peter de Jong

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » di 21 apr 2015, 23:15

Pjotr schreef:
BertXXL schreef:

Dat is niet helemaal correct, die blijft lekker zitten :D

Wat ik gedaan heb is een paar kleine condensatoren bijplaatsen direct op de print. De zelfinductie van de voeding aansluitdraden zorgt ervoor dat zonder die condensatoren de versterker op het randje van instabiliteit staat, is ook logisch. Met aangesloten belasting is het geen punt, maar zonder is het tricky.

Dit is een behoorlijk breedbandig ontwerp met een -3dB punt ca. 3 MHz. Dan komt zoiets extra kritisch.

Ah juist.. dat had ik ook zelf kunnen bedenken ... NOT :lagge:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 22 apr 2015, 0:04

Zou ook een hele prestatie zijn op die snoepdoos nog op die twee printjes te krijgen. :lol:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 22 apr 2015, 22:02

Speciaal uit de virtuele dood opgestaan om mijn nog virtuelere kudo's uit te delen!
Wat een reacties zeg. Chapeau! =D>
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 22 apr 2015, 22:53

:?:

Is dat sarcastisch bedoelt ? ik volg het niet zo... :-k

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 22 apr 2015, 22:58

ray5150 schreef::?:

Denk dat Michael bedoelt dat hij eigenlijk afscheid had genomen van de hobby en forum.

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » wo 22 apr 2015, 23:01

ray5150 schreef::?:

Ah .. ik dacht dat het een insider joke was, ik begreep de post ook niet helemaal :lol:

Maar vanwege de wonderbaarlijke posts in deze thread blijft Michael? Bijzonder :roll:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 23 apr 2015, 15:30

Oh, ik lees het forum nog wel hoor, alleen ben ik niet meer actief met posten.
Het was een poging om op een grappige manier mijn respect te tonen voor de vele reacties :-k
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 23 apr 2015, 16:23

Ah, in dat geval mijn excuus. ik vatte het verkeerd op.

Terug naar “Versterkers”