Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BertXXL

Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 13:39

Hallo Forum,

Ik heb mijn zelfbouw 'Le Monstre' naar een versterker dokter gebracht omdat ik de kennis ontbeer om hem zelf te fixen.

Deze versterker dokter is echter zeeeeeeer beperkt in zijn communicatie, na twee weken heb ik hem de volgende diagnose weten te ontfrutselen:

"Er staat hier een versterker, waar fouten inzitten. Tevens is ook gelijkspanning op de uitgang (ongeveer 2 volt).
Ga mijn luidsprekers daar niet aan bloot stellen.

Daarnaast is het apparaat totaal ontoegankelijk voor reparatie door de vreemde opbouw, waardoor je altijd weer alles moet terug bouwen om het te kunnen testen.

Een ander punt, verschillende onderdelen in Europa niet meer worden geleverd. Wel op een obscure website in Indonesië. Nu, daar doe ik geen zaken mee.
Mijn eigen leveranciers kunnen deze onderdelen niet meer leveren of hebben ze niet in hun leverings programma.

De fets moeten gepaard zijn, omdat de tolerantie nogal groot is. Dit alles moet wel uitgezocht worden. Dat alles kan niet in een dag en ook niet in 2 weken.

Duurt dit allemaal te lang, wees zo vrij hem op te komen halen en zoek iemand die hem wel binnen een door jezelf gestelde tijd kan repareren.
"

Ik sta echter een beetje met mijn rug tegen de muur omdat ik niemand anders ken die de versterker kan servicen, maar ik mis hem nu inmiddels ruim twee weken en heb nog geen idee van de verwachtte reparatietijd.

Is hier iemand die ervaring heeft met de Hiraga 'Le Monstre' en kan die iemand dit service / reparatie project eventueel overnemen? Tegen betaling uiteraard.

Groeten,
Norbert

Ah!buis

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 apr 2015, 13:56

Is 't den deze ?
Le_Monstre-V3.png
Is niet zo ingewikkeld.De klacht schijn te zijn dat het nogal rommelig/onoverzichtig in elkaar zit, zou die gast geen schema hebben?Zou eerst maar wat opruiming houden dan en alle soldeerpunten nazien.In spagetti rondbaggeren is niet zo leuk.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 12 apr 2015, 14:07

Ook als het vreemd is opgebouwd, is het schema dusdanig simpel dat het eenvoudig na te lopen is. Ik heb niet de ambitie om hieraan te gaan sleutelen, maar zou toch niet zo moeilijk moeten zijn voor forum leden die er wel zin in hebben. Het enige moeilijke is inderdaad wellicht de fets aan de ingang, dat zijn verouderde types, maar er is geen directe aanleiding om te veronderstellen dat deze defect zijn.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 apr 2015, 14:40

Een versterker dokter die geen test-luidspreker heeft... :think:
Waarom zouden die FET's gematcht moeten zijn ? als hij altijd goed geklonken heeft is daar toch geen aanleiding toe ?

Ik zou wel eens wat foto's van de patient willen zien.

:foto:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 12 apr 2015, 14:44

Een variant met andere torren:

http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/

Er zit zo weinig in dat als je alles vervangt hij weer moet werken. :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 apr 2015, 14:44

Hier staat trouwens heel veel documentatie over deze versterker :
http://sound-au.com/tcaas/hiraga.htm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 apr 2015, 14:56

Die Hiraga is een klassieker en zoals hier al gemeld, is er heel veel over te vinden op het www. Het is wel een zelfbouw ontwerp en er zijn vele variaties van. Maar moeilijk is het niet. Het lijkt mij dat het die "Versterkerdokter" aan de basale kennis ontbreekt om er iets mee te kunnen. Gauw terughalen voordat ie meer verkloot dan goedmaakt.

En ja, wat foto's hier helpen ons om er wat meer van te kunnen zeggen.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 12 apr 2015, 14:57

En de variant kunnen bepalen.
Fusion Filterdesign

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 12 apr 2015, 16:45

Ik weet niet welke reparatie periode en kosten je acceptabel vond. Afhankelijk daarvan kan ik me een dergelijke reactie van de dokter wel voorstellen. Als het in een korte tijd geklaard moet zijn voor weinig geld, begrijp ik wel dat iemand met een commerciële insteek niet wil gaan werken aan het hobby werk van een ander.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 12 apr 2015, 16:52

SuperR schreef:Ik weet niet welke reparatie periode en kosten je acceptabel vond. Afhankelijk daarvan kan ik me een dergelijke reactie van de dokter wel voorstellen. Als het in een korte tijd geklaard moet zijn voor weinig geld, begrijp ik wel dat iemand met een commerciële insteek niet wil gaan werken aan het hobby werk van een ander.

Misschien had hij hem dan al niet moeten aanpakken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 apr 2015, 17:11

Wat zijn eigenlijk de klachten, dat lees ik nergens terug ?

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 12 apr 2015, 17:35

Kansloos ontwerp, links laten liggen.
Mediocre is not my middle name.

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 17:46

Hoi Forum,

Ik heb twee foto's van de versterker, helaas niet mooi van de layout van de print.

De reden waarom de 'versterker dokter' er geen speakers aan wil hangen, schijnt te zijn omdat er een gelijkspanning van 2Volt uit schijnt te komen. Mijn speakers deden het overigens zonder problemen.

De klacht was, dat het rechter kanaal op de meest willekeurige momenten ineens stoorde, waarna een beetje 'jutteren' aan de bedrading het storen verhielp. Ik dacht dat dit wellicht zou komen doordat er ergens een los contactje was. Dus vandaar de servicebeurt om het soldeerwerk te laten controleren en doormeten.

Alleen schijnen er nu ineens Fet's overleden te zijn en een gelijkspanning output.

Ik ben helaas zelf niet in staat om dit te controleren.

Gezien de belabberde manier van communiceren zou ik mijn versterker daar weg willen halen, maar dan ben ik wel op zoek naar een alternatief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 17:47

FR_Aad schreef:
SuperR schreef:Ik weet niet welke reparatie periode en kosten je acceptabel vond. Afhankelijk daarvan kan ik me een dergelijke reactie van de dokter wel voorstellen. Als het in een korte tijd geklaard moet zijn voor weinig geld, begrijp ik wel dat iemand met een commerciële insteek niet wil gaan werken aan het hobby werk van een ander.

Misschien had hij hem dan al niet moeten aanpakken.

Tja .. hij zou mij waarschuwen als de reparatiekosten boven de €150,- uit zouden komen, maar dat heeft hij ook nog niet gedaan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 12 apr 2015, 17:55

aiai, dat lijkt erop alsof de 'reparateur' je versterker heeft vernield.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 apr 2015, 17:58

I.d.d. Daar lijkt het wel op. Als hij nog speelde kunnen de fets beslist niet overleden zijn. Als dat zo zou zijn dan speelt hij helemaal niet meer.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 12 apr 2015, 17:59

Waar woont BertXXL??
Het ontwerp kent een aantal varianten.. Van het orginele Hiraga-ontwerp heb ik de transistoren allemaal in huis, zelfs gematched (orginele Toshiba's enzo)

Op de foto's zie je trouwens bar weinig van de versterker zelf, alleen de batterij aan Elco's die bij dit type versterker gebruikelijk zijn.. Zelfs het voeden uit twee autoaccu's met korte dikke kabels is gebruikelijk, ondanks de ca 8W die er voor deze versterker staat opgegeven..
Als het goed is zit er een potmetertje op de print, dat enerzijds gebruikt wordt om de stroom van de eerste twee fets te regelen, maar ook om ze te balanceren.. Als ze uit balans zijn kun je dus DC op de uitgang krijgen.
Eerst maar een kijken welke variant je daar hebt.... Als je de types van de transistoren kunt lezen weet je al heel veel.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 18:01

Hmmm daar ben ik niet blij mee!!!!

Is er wellicht op dit forum iemand in de buurt van Leiden (daar is gelijk het antwoord) die genoeg kennis heeft van een dergelijk ontwerp die hem weer zou kunnen maken?

Deze 'versterker dokter' werkt overigens ook voor Audio zaak Overgouw in Leiden. En op internet toch ook positieve referenties gelezen. Zijn naam is Frits Vroom.

Ik ben overigens ook in het bezit van een auto, dus ik kan een eindje karren.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 apr 2015, 18:02

Als ik het goed begrijp heb je hem dus niet zelfgebouwd, maar zo overgenomen ?
Ja, daar heb altijd een bepaald risico bij dat er iets niet goed is of stuk gaat.
Zoals uit jouw tekst krijg ik de indruk dat er "gewoon" een brakke soldering is.
Da's op zich niet zo heel ingewikkeld, maar je loopt wel het risico dat demontage/eraan sleutelen weer andere ellende oproept.
En dan heb je de poppen aan het dansen, zal ik maar zeggen.
Mogelijk heeft de dokter even gekeken, een paar standaard metingen gedaan, en tot de conclusie gekomen dat hij er eigenlijk toch geen zin in had.

Kun je ook aangeven waar je huis woont ? zeg maar voor de beeldvorming op het forum.
Tis niet echt een ding dat door de brievenbus past. :lol:

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 18:10

Ik heb de versterker ruim 20 jaar geleden samen met iemand gebouwd. Die persoon ben ik uit het oog verloren.
Maar de versterker heeft het 20 jaar zonder problemen gespeeld, totdat het storen begon.

Mijn huis woont in Leiden, maar zoals eerder gezegd ben ik mobiel.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 12 apr 2015, 18:17

BertXXL schreef: Leiden....

Tja,, ongeveer 800km rijden is best een stukje... en dat zonder de garantie dat ik 'm ook weer 100% krijg...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 12 apr 2015, 18:21

Ik wist niet dat Appelscha tegenwoordig bij Parijs lag...... :lol:
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » zo 12 apr 2015, 18:23

Brengen, terug rijden en dan na een tijdje weer heen en weer op de amp op te laten, dus 4 ritjes...

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 12 apr 2015, 18:24

ds23man schreef:Ik wist niet dat Appelscha tegenwoordig bij Parijs lag...... :lol:

Ik tel dik 200km, da's twee uur met de auto, of minimaal een halve dag met het OV :/
Mediocre is not my middle name.

BertXXL

Berichtdoor BertXXL » zo 12 apr 2015, 18:25

audiomanics schreef:
BertXXL schreef: Leiden....

Tja,, ongeveer 800km rijden is best een stukje... en dat zonder de garantie dat ik 'm ook weer 100% krijg...

Kees

Tja enkele reis Appelscha -> Leiden is inderdaad 202km

Dus als dit in 1 dag zou kunnen praten we over 400km, praat je over wegbrengen en een andere keer weer ophalen dat is dan die 800km.

Hoe groot acht jij de kans dat dit klusje in 1 dag geklaard kan worden?

Terug naar “Versterkers”