SMPS of conventionele voeding voor UCD-versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

SMPS of conventionele voeding voor UCD-versterker?

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 13 jan 2015, 8:15

In afwachting van wat antwoorden in een ander topic van mij zou ik graag willen weten welk type voeding jullie beter vinden klinken met een UCD versterker: SMPS voeding of conventioneel?
In mijn versterker ga ik voor hoog/mid een UCD180hr en voor laag een UD180ST gebruiken.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 13 jan 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

ds23man
Ook commercieel actief

Re: SMPS of conventionelevoeding voor UCD ?

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 9:08

Laten we voor het gemak het er maar op houden dat er geen verschil is, alhoewel Bruno na uitgebreide luistertesten de NC400 beter vond met smps.

Bij Hypex stappen ze helemaal van de conventionele trafo's af. Het is nu al op=op in de webshop en alle nieuwe producten zijn van smps voorzien. Ook bij andere fabrikanten zie je die trend.
Fusion Filterdesign

Berre

Berichtdoor Berre » di 13 jan 2015, 9:29

Het betere rendement en het vermijden van brom zijn enkele argumenten voor SMPS. Natuurlijk zijn er tegenstanders in de hoek van zij die een probleem hebben met alles wat schakelt en/of digitaal is.
Minder is meer

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 13 jan 2015, 9:32

Even off topic. Ik vind vier draadjes voor een projectje niet erg overzichtelijk.

beijert

Berichtdoor beijert » di 13 jan 2015, 9:42

Daar komt bij dat er met SMPS meer te verdienen valt, het is een product uit eigen huis waarmee je de versterker makkelijker dat kan geven wat ie nodig heeft.

Ik vind conventionele voedingen wel mooier om te zien in ieder geval, een versterker mag van mij wel een beetje massa hebben.
Mark

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 13 jan 2015, 9:43

Berre schreef:Het betere rendement en het vermijden van brom zijn enkele argumenten voor SMPS. Natuurlijk zijn er tegenstanders in de hoek van zij die een probleem hebben met alles wat schakelt en/of digitaal is.

Groot minpunt vind ik de betrouwbaarheid en levensduur, een nette trafo+brugcel+elco's gaat zonder probleem 30 jaar mee, ik durf te stellen dat een SMPS dat nooit gaat halen.
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 9:52

Dat klopt Sander, maar laten we nou eerlijk zijn: wat nu top notch is, is over 30 jaar zwaar achterhaald.
Fusion Filterdesign

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 13 jan 2015, 9:58

Ik ben van lineaire voedingen (Hypex HG) op SMPS overgestapt i.v.m. de benodigde ruimte en mechanische trillingen. Het ging hierbij om een 4 x UcD180HGHxR met ieder een eigen voeding en een UcD400HGHxR met eigen voeding voor de aansturing van een Linkwitz Orion en Thor sub. Vijf trafo's in één kast was niet stil te krijgen (zelfs een zachte brom is voor mij onbespreekbaar). De vier Ucd180's delen nu twee SMPSsen. Ik heb geen enkel verschil in geluidskwaliteit kunnen waarnemen, het is nu wel mechanisch stil.
De bron is een Oppo BDP105, het lijkt me dat met deze bron en weergevers een eventueel verschil in geluidskwaliteit wel hoorbaar zou moeten zijn.
Ik zou wel een Hypex SMPS nemen en niet proberen nog een paar tientjes te besparen door een andere SMPS te kiezen. De Hypex SMPSsen zijn immers ontworpen voor gebruik bij een eindversterker door dezelfde mensen die ook de versterkers hebben gemaakt.
beijert schreef:Ik vind conventionele voedingen wel mooier om te zien in ieder geval, een versterker mag van mij wel een beetje massa hebben.

Ik wil de versterker juist niet meer zien, dus liefst zo klein mogelijk. Bij mijn nieuwe systeem zitten 3 NCore's met ieder z'n eigen voeding en nog een DLCP in een kast van 46cm x 30cm x 7cm, met conventionele voedingen zou die kast een heel stuk groter worden.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 13 jan 2015, 9:59

ds23man schreef:Dat klopt Sander, maar laten we nou eerlijk zijn: wat nu top notch is, is over 30 jaar zwaar achterhaald.

Da's een geheel andere discussie, een voeding blijft een voeding en een essentieëel onderdeel van elke versterker. Met een trafo+brugcel+elco's voeding maak ik mij de eerste 10 jaar geen zorgen, met een SMPS wél, omdat je nooit weet of hij weer opstart en zie dan nog maar een passende vervanger te vinden, met een trafo+brugcel+elco's kan er weinig misgaan en anders is dat zo verholpen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 10:12

Ik vraag me trouwens af of er over een jaar of tien nog wel op een redelijke manier aan een trafo kunt komen. De vraag neemt steeds verder af en gezien de energiemaatregelen die opgelegd worden..... Het begint nu al bij de stofzuiger.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 13 jan 2015, 10:25

FR_Aad schreef:Even off topic. Ik vind vier draadjes voor een projectje niet erg overzichtelijk.

En dan is Hans nog niet eens begonnen met bouwen...:lol:

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 13 jan 2015, 10:31

ray5150 schreef:
FR_Aad schreef:Even off topic. Ik vind vier draadjes voor een projectje niet erg overzichtelijk.

Kunnen we Hans geen subforum geven, kan hij daar helemaal los gaan?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 10:32

:rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 10:46

Maar Ecodesign begint een behoorlijke realiteit te worden:

http://www.rwsleefomgeving.nl/onderwerpen/duurzaam_produceren/ecodesign/productgroepen/artikel/

Daarom durf ik wel te stellen dat over 10 jaar er geen consumentenelektronica meer te vinden is met een conventionele voeding.
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 13 jan 2015, 11:10

SSassen schreef:
ray5150 schreef:

Kunnen we Hans geen subforum geven, kan hij daar helemaal los gaan?

:shock: Ja ja, lach maar.... :? Ik probeer juist om er geen draadje van te maken waarin alle subtopics door elkaar lopen. Dat zie ik hier en daar nog wel eens gebeuren. En als iemand dan een keer een simpele vraag heeft, zoekt ie zich een slag in de rondte in die draadjes van 40+ pagina's.
Meerdere topics in 1 draadje met meerdere keuzeopties voor ieder topic zou ook wel een een erg grote matrix worden .... Verder dan 3 a 4 dimensies gaat mijn pet wel te boven hoor als simpele zelfbouwert. :think:

Maar ik snap de boodschap. Ik zal een verzameltopic maken, ok? Een soort leeswijzer dus.....
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Dan

Re: SMPS of conventionele voeding voor UCD-versterker?

Berichtdoor Dan » di 13 jan 2015, 15:40

Je kan toch een bouwverslag maken en een discussietopic? Meer heb je niet nodig toch?

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 13 jan 2015, 15:51

Bouwverslag...? Dat is zeker met foto's en zo. :-s
Is dat wel boeiend? UCD's, ringkerntrafo's, slit foil elco's en DLCP hebben jullie toch al vaak gezien? :wink:
Oh, maar mijn uitvoering van DCprotectie en softstart natuurlijk nog niet....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 15:58

:kwijl: :kwijl: Geile slit foil elco's, oh wat zal dat klinken............... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 13 jan 2015, 16:06

Ja, dat wordt kweilen,,,,, =P~

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 13 jan 2015, 18:07

ds23man schreef:Maar Ecodesign begint een behoorlijke realiteit te worden:

http://www.rwsleefomgeving.nl/onderwerpen/duurzaam_produceren/ecodesign/productgroepen/artikel/

Daarom durf ik wel te stellen dat over 10 jaar er geen consumentenelektronica meer te vinden is met een conventionele voeding.

Zou je zo maar gelijk in kunnen hebben, je ziet het nu al. DVD spelers. telefoonladers, televisies, draien allemaal op een SMPS.
Alhoewel ik wel denk dat het voornamelijk bij het budget spul zal zijn.
Ik zie merken als Accuphase, Mcintosch, en Audio Research nog niet zo snel overstappen.
Ook al omdat zij buizenversterkers bouwen, en daar bij mijn weten nog geen specifieke SMPS'en voor zijn.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 18:24

Dat spul komt over een jaar of tien Europa niet meer in, over een paar jaar zullen er ongetwijfeld efficency eisen aan consumentenelektronica gesteld worden. In wat voor vorm ze dat gaan doen is de vraag, maar daar bedenken ze wel wat op. Voor monitoren en TV's is er nu al een norm voor max verbruik per schermoppervlak.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 13 jan 2015, 18:25

Stroomverbruik is niet gerelateerd aan of je een trafo of SMPS gebruikt, da's puur het stuk gereedschap wat je inzet om de netspanning omlaag te brengen naar de voedingsspanning van het apparaat.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 jan 2015, 18:30

Daar denken ze in Brussel anders over Sander, daar kijken ze naar verliezen. Alles wat onnodig in warmte wordt omgezet is taboe straks, ze zijn begonnen bij de gloeilamp...............
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 13 jan 2015, 18:37

ds23man schreef:Daar denken ze in Brussel anders over Sander, daar kijken ze naar verliezen. Alles wat onnodig in warmte wordt omgezet is taboe straks, ze zijn begonnen bij de gloeilamp...............

Mogen ze als eerste alle buitenverlichting die EU gebouwen in Brussel etc. 's nachts uitlicht eens uit gaan doen, idem voor alle andere overheidsgebouwen, etc. etc.

En wat betreft Brussel en de EU, heb je even een teiltje, ik ben die club echt spuug en spuugzat, incompetent stel graaiers.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 13 jan 2015, 22:05

Sander houdt niet van Kroes :lol:
Niet enkel in Brussel loopt 't nogal 's mis :? Je zou zeggen ambtenaren achter hun bureau pruten maar wat an.
Jammer genoeg is er veel meer mis.Siemens gedonder met hun treinen en ook de Fyra eerst.
Geloof maar dat er eindeloos gesimuleerd wordt voor de produktie.En dan zijn er hier nog die er bij zweren :shock:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”