GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: GU50 PP versterker

Berichtdoor OpaBert » wo 24 dec 2014, 23:47

ik kan alleen maar je een beetje hoop geven
Buizen doorstaan zeer lang martelingen onjuist gebruik e.d.
ik heb buizen witgloeiend gezien welke na afkoelen weer gewoon werkte
in waanzin QQE0640 buizen continu rood/geel gehad urenlang om een plaatje in Telex te versturen met 45 baud
levensduur was misschien wat korter geworden maar dat ging met regelmaat zo en werkte nadien gewoon net als daarvoor
eigenlijk nog nog nooit een buis op gestookt maar wel dagen achtereen gebruikt in AM en FM
dus wanhoop niet En een fijne avond :P
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 10:06

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:De gloei van de stuurbuisjes bekeken, diodes en 7812 zijn ok. De elco van 4u7 is echter te klein, ik heb die anagepast naar 470u en dan heb ik keurig 6V (iets meer) gloei.

Die C in niet 4µ7 , er staat toch 4m7 bij :o .Is dus 4,7milliFarad = 4700 microFarad (4700µF).
Dan is denk ik 1 van de GU50's overleden, of misschien allebei wel. De 100 Ohm weerstand waarmee de 420V op de CT staat vd UGT fikt eruit. Was even bang dat het sluiting in de trafo zou zijn, maar zonder buizen gaat het goed. Misschien door het oscilleren, of ben ik een keer vergeten de dummyload aan te sluiten? gelukkig heb ik nog een paar buizen liggen.

Je kon de rustroom op 50mA afregelen zei je, dan gaat er 100mA door de 100 Ω, da's 1W verstoken.Waarom nu ineens mis?Met opzet niet meer dan 2W voorgesteld, wordt ie goed warm maar met redelijke kans dat die doorbrand als er wat mis is voordat de UGT het opgeeft.
Ik heb de spanningen gemeten, in rood:
Wat opvalt is de spanning op de kathodes van de stuurbuisjes. Klopt dit wel?

De anodespanningen zijn nogal verschillend.De twee buizen lijken nogal verschillend.Is de 12V wel redelijk verdeeld met 2x 6V.Of zijn de 10k anodeweerstanden wel in orde?
Ook is de anodespanning wat laag, vervang de 6k8 (van de g2) door 7k5 of 8k2 dan komt de anodespanning hoger.Met een beetje geluk ook wat minder verschillend.
Anne

Ik zie het nu staan ja, van die elco, 4m7, wat een antieke notatie ook man :lol: nee mijn fout, overheen gelezen. Was er al echter dat 4u7 veel te laag was, opgelost inmiddels.

De ruststroom kan ik op 50mA afregelen, en het leek ook stabiel eergisteren. Maar toch dook gisteren af en toe het oscillatiespook weer op, ik vermoed dat daarmee de buizen en ook nrs (ruststroom) aan de haal gaan. Ben er wel van overtuigd nu dat mijn opstelling anders moet: die UGT staat er wat ongelukkig, die moet bij de ingang weg, en misschien moet ook de GU50 wat verder bij z'n stuurbuis vandaan. Wellicht dat daarna het RC filter tussen G2 en anode er ook tussen weg kan.

Dat verschil in anode spanning bij de stuurbuisjes kijk ik later naar, eerst moet de boel stabiel zijn. Heb een hele doos van die buisjes gekocht, zou (na jou weerstand aanpas voorstel) ook nog wat andere buisjes kunnen proberen, om te zien of het per buisje verschilt.

Hartelijk dank voor uw inbreng weer :dank:
GU50PP, EL84SE, KT88PP, Phonodude / Classic III, ZBA CA
Voor wie wacht, komt alles steeds te laat - Brel

dre

Berichtdoor dre » do 25 dec 2014, 10:10

Gelukkig heb je nu 2 dagen vrij! :mrgreen:
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 10:17

Bert61 schreef:ik kan alleen maar je een beetje hoop geven
Buizen doorstaan zeer lang martelingen onjuist gebruik e.d.
ik heb buizen witgloeiend gezien welke na afkoelen weer gewoon werkte
in waanzin QQE0640 buizen continu rood/geel gehad urenlang om een plaatje in Telex te versturen met 45 baud
levensduur was misschien wat korter geworden maar dat ging met regelmaat zo en werkte nadien gewoon net als daarvoor
eigenlijk nog nog nooit een buis op gestookt maar wel dagen achtereen gebruikt in AM en FM
dus wanhoop niet En een fijne avond :P

Hoi Bert,

Nou, er zijn een paar dingen waar ze niet tegen kunnen, als het met de nrs / ruststroom de verkeerde kant op gaat, positief bv ipv negatief, of geen gloei en wel hoogspanning, daar worden ze niet blij van. Maar ze zijn vergevingsgezind, dat ben ik met je eens :D Heb er gelukkig wat meer gekocht, door de relatieve onbekendheid zijn ze nog steeds spotgoedkoop. Misschien zijn ze toch nog wel bruikbaar in de testopstelling, zal het straks nog eens proberen. Buizen waar ik nu mee test komen straks toch niet op de uiteindelijke versterker, hebben al wat het nodige moeten doorstaan..
Maar het gaat de goede kant op, eens zien of we nog wat kunnen doen tussen kalkoen en kip door..

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 10:18

dre schreef:Gelukkig heb je nu 2 dagen vrij! :mrgreen:

en volgende week! :yeah:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 13:07

UGT verplaatst, problemen zijn verdwenen. Lijkt stabiel nu, ik zeg met opzet lijkt, heb ik al eens eerder gedacht :D Maar so far so good.

2014-12-25 12.55.40.jpg

Heerlijke chaos aan het worden, en zo hoort dat ook :-({|=

Dan de anodespanning van de stuurbuisjes. 10k weerstanden gechecked aan de anode, zijn ok.
Gemeten op de anode: 80 en 47V. Buizen omgedraaid, spanningen verhuizen mee.
De 6K8 weerstand aan G2 vergroot naar 8k (4k7 in serie met 3k3): 85 en 45V.
Andere buisjes genomen en die erin gedrukt: 95 en 51V.
Als ik die van 85V en 95V samen gebruik: 70 en 79V.

Het is dus buisafhankelijk, en niet zo'n beetje ook. Stellen we de buis wel lekker in, valt daar misschien nog wat te verbeteren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » do 25 dec 2014, 13:16

Ze zijn dus niet erg stabiel met het maken van die 6J9P je moet ze dus eerst nog gaan paren om twee te zoeken met dezelfde afwijking
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 14:48

De gloei is ook niet mooi gelijk. Als ik bv 58 en 87V anodespanning meet, is de gloei resp. 6.1 en 6.3V

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 25 dec 2014, 15:14

Wel enorme verschillen tussen die buizen :(
De gloei ontlopen elkaar niet erg.
De anodespanning zou toch liefst wel boven de 90V moeten.Desnoods 10k voor de g2.
Om de verschillen op te vangen zou je zoiets kunnen proberen.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 15:45

Werkt :D 10k op G2, 50 Ohm pot met 47 Ohm naar gnd. Beetje forse pot, had ff niet anders, heeft ooit dienst gedaan als ontbrom pot volgens mij, wat moet je anders met een 50 Ohm potmeter 8-[ Maar komt van pas nu. Met de 2 stuurbuisjes die er nu in zitten kom ik op een anodespanning van 87V aan beide kanten, nog steeds niet erg hoog maar wel gelijk.

2014-12-25 15.40.51.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 25 dec 2014, 16:13

Als je dit ziet, kun je nagaan met eindbuizen en één kahodeweerstand 8-[ .Die buisjes zijn niet erg bruikbaar voor een kant en klaar na te maken versterker.
Je ziet hoe de anodespanning verandert met de Vg2.Moet misschien nog iets meer dan 10k, moeilijk zo te zeggen als de buizen zich niet aan het datablad houden :( .Hoewel tegen de 90V is wel te doen.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 dec 2014, 16:17

Wat ik nog wil proberen is wat andere paartjes erin zetten. Ik bedoel, als er straks een ander kanaal bij komt is het wel wenselijk dat de anodespanning daar ook tegen de 90V aan komt. Als dat echt afwijkt is het wat lastig nabouwen ja. Zal ook nog proberen de 10k weerstand wat te verhogen. Of heb je eventueel een suggestie voor een ander stuurbuisje?

Dat proberen wordt morgen, zal m'n neus zo bij de familie laten zien :proost:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 25 dec 2014, 21:28

Barry2001 schreef: Of heb je eventueel een suggestie voor een ander stuurbuisje?

Met twee EF184 zou 't ook moeten kunnen.Zo te zien moet de g2 weerstand dan 4k7 worden en de kathode weerstand 82 Ω voor -Vg1=2V. De aansluitingen zijn bijna hetzelfde, alleen g2 en g3 zijn verwisseld.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 26 dec 2014, 12:04

5 paartjes willekeurige 6J9P's gemeten, de 1e rij zijn anode spanningen gemeten die gelijk zijn afgeregeld met de 50 Ohm potmeter, de 2e rij met de G2 weerstand verhoogd naar 12k2 (10k in serie met 2k2), de 3e rij is weer teruggebouwd naar de situatie zonder de potmeter. Dus 56 Ohm kathode weerstand, wel met G2 weerstand op 12k2.

Spanningen in Volts:
1 89 93 71/99
2 78 83 73/80
3 83 88 75/87
4 95 98 78/108
5 86 95 78/98

Conclusie: zeer grote spreiding, als je dit op 2 kanalen gelijk wilt hebben wordt het paartjes matchen, en dan ook nog paartjes die onderling een enigszins gelijk anodespanning hebben. Onbruikbaar, gaat 'm niet worden. Zelfs als ik op de datumcode selecteer (als het getal dat ik op de buis zie staan ook de datumcode is) blijft de enorme spreiding.

Jou voorstel Anne om een EF184 te gebruiken lijkt me een goede suggestie. Inderdaad zitten G2 en G3 omgedraaid, dus moet ik op mijn spijkerplankje pin 8 en 9 omdraaien. G2 en kathodeweerstand pas ik aan.

6J9P:
6J9P.jpg

EF184:
EF184.jpg

Even op gegoogled, ook penthode, televisiebuis. Ik vond op eBay een lot met 5 buisjes voor 2 tientjes incl verzenden, daar kan ik het wel voor proberen, heb ze besteld. Komen bij onze oosterburen vandaan dus heb hoop dat ze nog wel een keer hier zijn :D
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 26 dec 2014, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 dec 2014, 12:45

Dat tweede rijtje ziet er best bruikbaar uit.Voor een topwaarde van 45V is de spanning zo hoog genoeg.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 26 dec 2014, 12:50

Ok. Blijft de spreiding, op 5 setjes die ik geprobeerd heb al 15V.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 dec 2014, 14:39

In afwachting van de EF184's nog even wat verder aan het prutsen. Misschien is het wel geinig de ruststroom door de GU50's te kunnen monitoren een voltmeter met nixie uitlezing, met een afstelmogelijkheid van buitenaf.
Heb het Voltmeter testprintje nog liggen dat ik voor m'n preamp heb gebruikt, de digit/schaal aangepast en ik meet nu in het 100mV bereik. Multimeter parallel eraan om te monitoren of de uitlezing betrouwbaar is, en dat blijkt prima te gaan (de ingang van de voltmeter is zeer hoog Ohmig). Ik wil natuurlijk de schakeling maar 1 keer gebruiken voor de 4 GU50's, dus er moet een schakelingetje komen om te kunnen switchen tussen de 4 buizen. Een 4 standen schakelaar is voor de hand liggend, maar daarmee loop je het risico dat je de kathodes van 2 GU's aan elkaar knoopt met een stand verder schakelen, wat niet wenselijk is. Op de foto nog de IN-4 nixies, er komen straks de kleine IN-2 nixies in die ik onlangs eens gekocht heb.
Nog even verder denken over het schakelingetje, wordt iets met een teller die opgehoogd wordt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 29 dec 2014, 14:36

Voor de zekerheid wil ik omschakelen bij het meten van de ruststroom iets een vertraging hebben. Even wat opgebouwd, 10k met 47uF geeft een halve seconde vertraging oid met het inschakelen van het relais. Dit relais maakt een doorverbinding tussen de 1 Ohm ruststroom weerstand en de Voltmeter. Alleen het relais dat aktief is, dus geen doorverbinden natuurlijk tussen de weerstanden onderling.

Oja, voor de volledigheid, ik heb nu je voorstel in gebruik met terugkoppeling vanaf de anode Anne. De 1 Ohm weerstanden hangen dus aan 1 kant aan GND:

PtkGU50.jpg

Ander voordeel hiervan is dat ik ook wat vrijer ben met het kiezen van een UGT, bv een ringkern zonder 16Ohm aftakking. De reden voor het kiezen van een ringkern zou behuizing zijn, zijn in te bouwen. Maar ben daar nog niet uit, een Hammond UGT hoef ik maar 1 x bij te kopen natuurlijk.

Ik wil dan een 4 standen schakelaar gebruiken, waar ik 12V en 5V mee schakel. Niet erg handig, maar de relais die ik heb liggen vragen een spoelspanning van 12V, en de MPSA42's mogen niet meer dan 6V Vbe hebben dus die moet ik met 5V aansturen. Nixie X3 die de MPSA's aanstuurt geeft aan welke vd 4 GU50's aangegeven wordt. Heb zoiets in gedachten (hoop dat het te lezen is :D ):

Bias.jpg

X1 en X2 geven de 10 en 1 digit aan in een 100mV bereik. Select +12V en select +5V komen van de standen schakelaar en selecteert dus resp. relais 1 -4 of nixie X3 1-4. Moet er nog even wat footprintjes aanhangen hier en daar, maar het zou mooi zijn alles op 1 print past. De ruststroom potmetertjes kunnen dan ook op deze print, zodat ze door gaten in de bovenplaat toegankelijk zijn met een schroevendraaier. De nixies steken dan ook door de bovenplaat, en met een wipschakelaartje wil ik de Voltmeter uitschakelbaar maken zodat dit met de nixies niet aanstaat als het niet hoeft. Die nixies zijn trouwens IN-2 type.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 dec 2014, 19:59

Zozo, nog ijverig bezig met de feestverlichting :D .Wel net te laat voor de kerst :( .
Dan maar voor nieuwjaar O:) , zie dat 't geen vuurwerk wordt :lol: .
Even wa geschiedenis :o .Met de kathodetegenkoppeling had ik 1 Ω voorgesteld ipv de gebruikelijke 10 Ω bij buizen.
Dat was om zoveel mogelik baat te hebben van de tegenkoppeling (niet dat 't veel uitmaakt).Als je nu de tegenkoppeling bij de anode doet maakt 't al helemaal niks meer uit, dus als je 500mV makkelijker vindt, laat je niet tegenhouden :sure: .
Die Vbe van de transistor is de max spanning in sperrichting (dus -Vbe), daar voorbij gaat de diode ook weer geleiden als een zener, niet de (normale) bedoeling.
Om een (kleine) lekstroom van collector naar basis af te voeren is een weerstand van b naar e wel aan te raden, vooral bij grote Vce (en ook Vcb).
Dat hele transistor spul om de nixie aan te sturen hoeft toch niet :think: , er is wel een kontakt over bij de relais :? .
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 30 dec 2014, 15:43

NATUURLIJK heb ik een contact over op het relais, die is dubbelpolig. En natuurlijk is het dus niet nodig een aparte aansturing te maken om de kathodes van de nixies naar gnd te trekken...dat heb je scherp gezien =D>

Schema aangepast:

Bias_schem.jpg

Gelijk maar even een printje getekend, is een bi-layertje geworden. Voorkant:

Bias_pcb_front.jpg

Achterkant:

Bias_pcb_back.jpg

Op de voorkant zitten de nixies, de afregelpotjes en enkele weerstanden die wat in het nauw kwamen op de achterkant. Connectoren en overig zitten op de achterkant. Voor de nixies en afregelpotjes moeten straks gaten in de bovenplaat van de behuizing komen, die heb ik op een vaste maat van elkaar gezet om het gaten boren wat eenvoudiger te maken.

Heb de kathode weerstanden naar 10 Ohm vergroot, inderdaad zie ik geen verschil maar de uitlezing reageert wat rustiger op 500mV ipv 50mV, ik laat het zo.

Verder geen nieuws van het front, nog geen EF184's in de brievenbus helaas.

Edit: foutje gevonden, nieuwe picjes geplaatst.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 31 dec 2014, 8:49

4 mooie stukjes mahonie op MP kunnen scoren:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 31 dec 2014, 14:29

Ik ga toch bij iTead bestellen, kan er gelijk wel een printje voor de voeding mee. De 470uF elco's van de 210 en 420V staan hier niet op, die ga ik met een beugeltje buiten de print monteren. Schema:

GU50_PSU_schem.jpg

PCB voorkant:

GU50PSU_pcb_front.jpg

en achterkant:

GU50PSU_pcb_back.jpg

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 31 dec 2014, 16:44

Barry2001 schreef:4 mooie stukjes mahonie op MP kunnen scoren:

Ga je die nog in verstek zagen?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 31 dec 2014, 16:49

Nee, ik ga er voor dit project 2 van de 4 plankjes gebruiken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 jan 2015, 12:33

5 stuks EF184 zijn binnengekomen. Mooi buisje om te zien, rooster is zo'n spanrooster:

EF184.jpg

G2 en G3 (pin 8 en 9) heb ik verwisseld, Rg2 is 4k7 geworden en de kathode weerstand 78 Ohm (68 Ohm + 10 ohm).

Ik heb 2 paartjes gemaakt, A en B.

De anode spanningen zijn nu:
A 120 en 126V
B 119 en 124V

Dit komt meer in de buurt.

Rg2 heb ik iets kleiner gemaakt, 3k3:
A 114 en 115V
B 118 en 122V

Rg2 nog kleiner, 2k2:
A 120 en 106V (?)
B 124 en 116V

Rg2 maar weer teruggezet naar 3k3.

Als ik vervolgens weer de potmeter aansluit op de kathodes, dus 47 Ohm pot met 47 ohm naar gnd en ik regel 'm zo af dat de spanningen gelijk zijn:
A 109V
B 103V

Volgens mij hebben we hier een wenselijke situatie :D dit ziet er meer in lijn uit uit dan met de 6J9P's.

Op de uitgang zie ik nu 18mV brom 100Hz in deze houtje touwtje opstelling, dat is er zeker uit te krijgen in een kast straks. Als ik 1kHz aanbied op de ingang beginnen de toppen af te vlakken bij zo'n 15V, dus iets van 30W zit je dan. Ingangssignaal zit dan op 800mV trouwens.
Blok aan de ingang, eigenlijk best netjes, iets overshoot.

For the record, terugkoppeling is nog steeds de variant met 180k vanaf de anode. Het RC filter zit er ook nog steeds in op de uitgang, heb dit er eens uit gehaald. Met ingang kortgesloten of aan de toonfiets geen probleem, als ik de ingang laat loshangen toch weer oscillaties. Met het RC filter is het in alle situaties zo stabiel als een huis, laat 'm er maar in zitten.

Tsja, heb het idee dat we nu ergens zijn :D

Terug naar “Versterkers”