Compacte buizenversterker 2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Berichtdoor Willy_61 » do 28 aug 2014, 16:40

De voeding lijkt in orde hoor.
Op de voedingsprint zijn de min vd 280V en min vd 32V met mekaar verbonden.
Op de uitgang krijg je dan +280V, -32V en 0V zijnde de + van de 32V.

Ik heb hier een netspanning van 236V ---> de sec. van de trafo geeft daarbij 268V uit.
Biij nullast heb ik volgende spanningen op de voedingsprint:
- tussen 280 en 0V = ca. 340V
- tussen 280 en -32V = ca. 370V

Ondertussen zijn beide kanalen in dienst genomen en dit zorgt ervoor dat de Va+ rond de 280V blijft.

Ik kan nu de ruststromen instellen en in balance brengen op voorwaarde dat ik de volumeregelaar van het andere kanaal loskoppel (is een stereopot die via 2 coaxen naar de respectievelijke printen loopt via 3p-headers).
Dit vies fenomeen heb ik enkel bij het linker kanaal: als het rechter kanaal ook aan de pot ligt, oscilleert het linker kanaal licht en is afregelen onmogelijk.
Ik probeer straks wel met 2 aparte potentiometers, eigenlijk te gek voor woorden...
Trouwens de waarde van de pots is 100K. Kan de waarde de ingang zwaar beïnvloeden? In de zin van: het oscilleren en de beperkte hoog weergave.

Ah!buis schreef:Dat de spanning op pin 9 niet lager wil ,zit er soms een BF245A in ipv BF245B ? Als je R10 kortsluit kun je verder regelen,gaat niks stuk.
De ruststroom zou niets van de instelling van P3 moeten merken, anders is er iets mis.

Het is wel degelijk BF245B, ik ga je tip opvolgen van R10 kort te sluiten. En ik geloof niet dat de ruststroom nog iets merkt van P3, straks nog wel es kontroleren.

mtb

Berichtdoor mtb » do 28 aug 2014, 17:04

Bij zo'n hoge netspanning zou ik de 230V-trafo andersom aansluiten.
100k is goed, maar ik zou hem niet via de print aansluiten: van de ingangsconnector naar de pot en dan van de pot naar de print, er zit kennelijk wat fout daar.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 28 aug 2014, 20:49

Ik heb eerst het probleem van oscillatie proberen op te lossen, maar tevergeefs.
Aansluitingen cinch --> pot --> ingang amp
aarding1.jpg

Het probleem moet volgens mij gezocht worden in het feit dat de aarde ( = de 0V en grounplane) van printplaat L met die van R verbonden wordt door de geaarde afscherming van de coax.
ter info: het chassis wordt enkel via de cinch verbonden met aarde.

Ik ga morgen als ik nog tijd kan vrij maken verder zoeken, anders is het voor volgende week :wink:

update: ik denk dat het probleem opgelost is wanneer ik cinch jacks gebruik die geïsoleerd zijn, in combinatie van 2 aparte coax draden, dus geen gemeenschappelijke aarde meer. Op die manier ontstaat er geen enkele verbinding meer tussen de 2 versterkerdelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 29 aug 2014, 22:34

De oscillatie is er nog steeds wanneer ik beide kanalen hun ingang aansluit, gescheiden naar de pot en gescheiden naar de geïsoleerde jacks. Geïsoleerde jacks had niet gehoeven, ik bedacht pas nadat de gaten reeds waren uitgeboord, dat uiteindelijk de connectoren komende van de cd-speler, opnieuw met gemeenschappelijke aarde zijn voorzien.
Dus stond ik opnieuw even ver.
Ik ben er zeker van dat het probleem zit in de 2 ground planes die dan door de aarde vd coax met mekaar worden verbonden. Is het niet meer in de versterker maar dan toch via de cd-speler.
Dit zoek ik volgende week verder uit, de 2 versterkerdelen werken apart trouwens prima en zuiver.

mtb schreef:Bij zo'n hoge netspanning zou ik de 230V-trafo andersom aansluiten.

De voeding blijft een probleem, ik heb gedaan wat je voorstelde maar dan hield ik maar 240V over, heb dus terug aangesloten zoals origineel.
Ik zal volgende week ook eens proberen met een grotere serieweerstand in de voeding.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 29 aug 2014, 23:30

Alvast gefeliciteerd dat de Units appart Zuiver werken Willy
te samen komt ook wel
Komt tijd Komt Raad
shit draadje vergeten :oops:

mtb

Berichtdoor mtb » zo 31 aug 2014, 15:09

Willy_61 schreef:
mtb schreef:Bij zo'n hoge netspanning zou ik de 230V-trafo andersom aansluiten.

De voeding blijft een probleem, ik heb gedaan wat je voorstelde maar dan hield ik maar 240V over, heb dus terug aangesloten zoals origineel.

Met de min aan de nul, heb je dan 270Va en -32Vh, dat is een stuk veiliger.
Zijn die oscillaties met of zonder t.k. en wat voor frequentie?

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 31 aug 2014, 18:32

mtb schreef:Met de min aan de nul, heb je dan 270Va en -32Vh, dat is een stuk veiliger.

Ik vrees dat je nu toch een denkfout maakt: ik zit bij nullast met een secundaire spanning van zo'n 264V, dit geeft na gelijkrichting op de 220µ (x1,4) 370V (gelukkig heb ik er een 400V type inzitten).
Het oorspronkelijke schema trekt daar 32V af zodat ik hoogstens 340V had tussen Va en 0 en dit zolang tot de buizen opgewarmd zijn.
Nu heb ik dus 370V ipv 340V en dat vind ik zeker teveel van het goede.

btw een grotere serieweerstand geeft ook niet de gewenste spanningsdaling omdat de stroom tijdens het opwarmen vd buizen te klein is.
mtb schreef:Zijn die oscillaties met of zonder t.k. en wat voor frequentie?

Dit is met tegenkoppeling en met een f ~1kHz vermoed ik.

Zodra de voedingspanning in orde is start ik met functiegenerator en scoop, dan kan ik de oscillatie beter definiëren.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 01 sep 2014, 11:59

mtb, je voorstel was misschien bedoeld in combinatie met de netspanning aan de secundaire en aftakken van de primaire: ik heb dat ook getest want dat had dan inderdaad kans op slagen.
Helaas is dat nog een 20V te weinig: zonder belasting heb ik dan 280V. Wanneer ik 1 kanaal aansluit zakt de spanning naar 255 à 260V eens de buizen opgewarmd zijn. Ik vrees dat dat toch te weinig is, niet?

mtb

Berichtdoor mtb » ma 01 sep 2014, 13:23

De 10Ω/1W kan er nu wel uit en dan zou je aardig in buurt moeten komen.
Beter iets te laag dan veel te hoog!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 01 sep 2014, 15:53

Dat gaat maar 10 x 0.25 = 2,5V extra geven. Dat zou betekenen dat de werkspanning voor de 2 kanalen ca. 255V Va wordt.
Is dit bij jouw prototype niet ca. 270V?
Hoe zit het dan met de instellingen: ruststroom nog steeds 30mA en de anodes van de triodes op 150V?

Ik heb nog eens met de originele aansluitingen getest, zowel voedingsprint als trafo-aansluiting.
De Va+ loopt op tot 345V zolang de buizen opwarmen. Eens de buizen op temperatuur zijn zakt Va+ naar zo'n 290V, beide kanalen aangesloten.
De triode-anodes kan ik instellen op 150V (bij 1 kanaal wel R10 moeten kortsluiten), en de rustromen in balans op 30mA. Met tegenkoppeling.
De klank is dan zuiver en de oscillatie vrijwel verdwenen.

Wat ik hier nog eens kan uittesten is de 10 ohm vervangen door 80 ohm, dan gaat er 20V af eens de buizen opgewarmd zijn en komt mijn werkspanning op 270V. Tijdens het opwarmen blijft de Va+ dan wel rond de 340V.
Ik veronderstel dat een te hoge spanning in koude toestand ook niet mag?

mtb

Berichtdoor mtb » ma 01 sep 2014, 18:42

De 10Ω/1W verlaagt de spanning veel meer vanwege de piekstromen bij het opladen van de elco!
Maar het is inderdaad niet zo'n probleem, open kan de buis veel meer hebben.
Je zal wat moeten experimenteren met de aarding bijv. maar één kanaal aarden of de voeding anders aansluiten.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 01 sep 2014, 19:44

Michiel, bedankt voor je uitleg.
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft R1 in functie van C2 (220µ/400V) . Ik kan die daarom best laten zitten, zeker wanneer ik die (koude) 345V behoud. Wel ga ik hem dan verhogen naar 80 ohm (?) zodat de werkspanning (+Va) rond de 270V komt.

Als de voeding op die manier in orde komt zou ik een nieuwe versterkerprint willen ontwikkelen waarop de 2 kanalen zijn geïntegreerd, met 1 ground-plane en 1 x gevoed met +280V, 0V en -32V. Tegelijk vervang ik de 3 trimmers door 10-turns en plaats ik een extra header over R10 om die te kunnen shorten indien de 150V-regeling niet laag genoeg kan.
Volgens mij kan dat stabiliteit en vermijden van oscillatie enkel ten goede komen.
Akkoord?

Als je nog suggesties hebt om in het nieuwe ontwerp op te nemen, hoor ik het graag :-)

update:
Als het mogelijk is integreer ik de volume-pot ook nog op de print.

mtb

Berichtdoor mtb » di 02 sep 2014, 15:13

Ik heb nog even naar je printontwerp gekeken en de ELA-100V is verkeerd om aangesloten!
Beide kanalen zouden met t.k. moeten oscilleren, wellicht heb je er een goed aangesloten?
Met 0Ω aan massa moet 0W aan V1 en 0W625 aan V2.
Ik ben overigens met een nieuw ontwerp bezig dat aangepast is voor een zgn. digibias en vooral een betere gelijkspanning/stroom-instelling heeft.
Het is o.a. bedoelt voor mijn display/controller-print, zie viewtopic.php?f=8&t=20606, maar kan ook "gewoon" gebruikt worden.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar je kan daar beter op wachten voordat je aan een nieuwe print begint.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 02 sep 2014, 16:45

Ik probeer dit mee te lezen en er ook wat van op te steken
alleen met
Met 0Ω aan massa moet 0W aan V1 en 0W625 aan V2.

kan ik het niet volgen ( had ik maar beter op moeten letten op school hoor je al zeggen ) :oops:
maar kan het om deze leek in deze materie ietsie pietsie minder geheimzinnig :P

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 02 sep 2014, 17:55

Waaw Michiel, ik moest het toch es vlug proberen, maar dat was pas een oscillatie dat ik kreeg!
Ik vond het al vreemd dat ik daarvoor met of zonder tegenkoppeling redelijk zuiver muziek te horen kreeg, maar die aansluitingen zaten dus wel degelijk goed. nu ik gewisseld had kreeg ik dus MEEkoppeling, en maar fluiten ;-)

Aansluiting dus: P4 van de schema-trafo op 0W van ELA-100V, P1 op 0.625W en P5 op 0 ohm
Ik zal straks nog eens dubbelchecken.

update:
De originele aansluitingen blijken te kloppen.
Ik zal wachten met het nieuwe print-ontwerp tot je je nieuwe ontwerp "produktieklaar" hebt.
Ik kijk al uit naar je automatische BIAS sturing, ik ben er ook al enige tijd naar op zoek om te integreren in de Menno Van Der Veen versterker UL40-S2, die ik nog finaal wil bouwen. Zij promoten uiteraard hun auto-bias-sturing (Menno + Tentlabs) maar ik vind ze wat prijzig.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 02 sep 2014, 21:21

mtb schreef: Met 0Ω aan massa moet 0W aan V1 en 0W625 aan V2.

Bert, het gaat hier over het aansluiten van de ELA-100 uitgangstrafo.
ELA-100V.~png.jpg

Op het schema van Michiel is een Block-trafo getekend, zoals het originele ontwerp was en hoe het ook in het februarinummer staat van elektor.
Ergens in de voorafgaande topics had Michiel aangegeven hoe de ELA-100 moest worden aangesloten.
mtb schreef:De ELA-100V is ontworpen voor 100Vac(max) signaaloverdracht en je kan hem het beste helemaal primair gebruiken, dus met Raa tussen 0-0W625 en 2W5 als middenaftakking om te voorkomen dat ie bij lage frequenties in de verzadiging komt.
De trafo kan 100V over 0-10W hebben en dan staat er over 0-0W625 400V, wat aardig overkomt met het buizengebruik.

Nu is het wel belangrijk dat je, afhankelijk van hoe je de primaire aan buizen V1 en V2 koppelt, secundair de juiste koppeling maakt met aarde. Dit bepaalt (vlgs. mij, Michiel verbetert wel indien niet correct) of je tegenkoppeling in fase (is dan eigenlijk terugkoppeling) of in tegenfase gebeurt.
Indien je in fase tegenkoppelt ga je de uitgang -in een loop- versterken, met een "keiharde swingende fluitende oscillatie" tot gevolg.

... En dan weet je dat de uitgang verkeerd aan aarde ligt :rofl:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 02 sep 2014, 23:00

Duidelijk :P

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 03 sep 2014, 11:08

In de voeding is R1 vervangen door een 50 ohm/3W waardoor de werkspanning van 335V (koud) naar ca. 275V max. (warm) gaat. Dat is dan in orde denk ik.

Ik heb de scoop eens gehangen op de ingang -pen 1(V1)- = kanaal 1 en rooster pen 8 (V2) = kanaal 2.
Wanneer de ingang open is, dus geen pot aangesloten, is het meetsignaal vlak.
Zodra ik de pot aankoppel krijg ik een oscillatie op die meetpunten van ca. 50kHz met pp-waarde ca. 20mV aan de ingang. De ruststroom van de eindbuizen zakt dan van 30mA naar 24mA.
DSC_4846.JPG

DSC_4849.JPG

Dit is dus de huidige situatie die ik toch effen moest doorgeven.
Ik weet niet of ik vandaag nog iets verder kan onderzoeken, maar morgen waarschijnlijk wel.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 03 sep 2014, 16:19

Ik heb naar mijn simulaties gekeken en er zit inderdaad een gemene pool (frequentie-opslingering), maar bij mij geen oscillatie, bij ca. 80 kHz, dus dat kan best 50 kHz in de praktijk zijn.
In de simulatie is die weg met 22nF over R25 en 220pF tussen de anode's van de triode's, met behoud van een vlakke frequentie-karakteristiek.
Maar waarschijnlijk is 100pF tussen de triode's al genoeg om de oscillatie te stoppen of 100nF over R25.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 03 sep 2014, 17:56

Bedankt, aanpassing wordt morgen getest, tot dan.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 04 sep 2014, 12:12

Het is gelukt!
100n over R25 was geen goede zaak voor de ruststromen in de eindtrap, was niet meer in balans te krijgen, maar 220p tussen de triode-anodes (p9) klaarde de klus. Netjes de 150V afgeregeld op de triode-anodes (p9) en de ruststromen op 30mA, in balans.
De klank is heel goed en het valt me vooral op dat het hoog een stuk verder komt dan daarvoor.

Als het lukt ga ik straks nog een frequentiekarakteristiek opmeten.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 04 sep 2014, 22:48

:proost:
Super gefeliciteerd
altijd weer leuk als er iets werkt

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 06 sep 2014, 15:14

Eindelijk mijn metingen kunnen uitvoeren.
Eerst de werkplaats wat gereorganiseerd want met mijn apparatuur in een toren, dat was niet te doen.
DSC_4851.JPG

Daarna veel tijd verloren met mijn Rigol-scoop, die ik al een jaar heb maar nog nooit gebruikt. Ik had die aangekocht toen mijn Kikusui defect was, maar heb nooit de tijd genomen om de gebruiksaanwijzing door te nemen, daar heb ik een hekel aan.

Goed, de metingen zijn dus verricht met de Kikusui, we gaan dus niet vitten op nauwkeurigheid ;-)
Om te beginnen het overzicht met grafiek van de metingen, uitgevoerd bij een input van 100mV p.
Freq-Karakteristiek.jpg

Onderaan heb ik de afwijkingen vermeld, om te beginnen een opslingering in de opgaande flank onder de 37Hz:
DSC_4869.JPG

Vervorming van 7 tot 7,5kHz:
DSC_4856.JPG

lichte vervorming van 11,5 tot 12,2kHz,
Vervorming van 16,6 tot 18,6 kHz:
DSC_4863.JPG

De metingen zijn uitgevoerd met 220p tussen de triode-anodes om een oscillatie tegen te gaan...
Het valt op hoe de uitgang serieus blijft verhogen vanaf 15kHz. Dit is duidelijk te horen en storend.
Als het hoog wat vlakker kan worden getrokken, zouden we al bij al een behoorlijk kwalitatieve versterker hebben gebouwd! :-)

update:
Blijkbaar zijn de grillen van de vorige karakteristiek mede bepaald door de aangesloten box: een driewegsysteem.
Ik heb de metingen overgedaan met een ohmse belasting van 4,7 ohm op de 4 ohm uitgang:
Freq-Karakteristiek-ohms.jpg

Dit ziet er alleszins al een stuk beter uit: binnen de +/- 1,5db van 30Hz tot 24kHz!
Straks of morgen test ik nog eens met een enkele luidspreker.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 06 sep 2014, 23:33

Ook dit ziet er weer prima uit ! :proost:

democles

Berichtdoor democles » zo 07 sep 2014, 2:35

Spannende metingen,maar hoe klinkt het?

Terug naar “Versterkers”