Compacte buizenversterker 2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Berichtdoor Ah!buis » do 28 jan 2016, 18:07

mtb schreef:Iadj is maar 50μA en de spanningsval over de Schottky-diodes is 0V15 parallel en 0V16 met een kapotte buis, dus ≤0A3 gloeistroom met 4Ω7, maar het kan geen kwaad om 5Ω (2x10Ω parallel) te gebruiken om het leven van de buizen te verlengen.
Je kan elke BAT gebruiken, bijvoorbeeld: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=274.

Ach ja, bij die kleine stroom valt 't best wel mee, had iets meer vermoed.Gelukkig maar, de stabiliteit van de spanningsval is best, nogal temp.afhangkelijk.Maar maakt op het totaal niet veel uit.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

irribeo

Berichtdoor irribeo » vr 29 jan 2016, 18:34

Dacht dat t er zo ongeveer uitzag, lijkt wel vol.
(Kwam vage photoview als jpeg eerst, had ook rond p2,p3 rare verbindingen en copy paste weerstand met ouwe naam, p1 ook raar, dus wat ik zosnel zag alvast veranderd, was gisternacht ineens wakker midden van de nacht en wat gefabriekt toen, hoop dat ik nu wakkerder ben haha)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mtb

Berichtdoor mtb » za 30 jan 2016, 17:14

Dat gaat niet goed zo, je moet van de opdruk-kant ontwerpen anders komt die spiegelbeeld:
CTA2-pcb.PNG

Ik heb hier de top-groundplain weggelaten, zodat je nog wat ziet.
De buizen komen dus aan de onderkant in het ontwerp en in de praktijk boven.
Blijf ook zo goed mogelijk op (1/2) grid van 0.1 inch en teken alleen hoeken van 45 graden, anders ziet het er niet uit!
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

irribeo

Berichtdoor irribeo » zo 31 jan 2016, 14:26

Ik vond die grid al zo onhandig, maar na instellen is ie ineens handiger, txs:) Buizen kunnen er maar op een manier op en waarschijnlijk is t niet zo handig dat ik S2 silk gebruikte. Alle andere onderdelen kunnen wel op meerdere kanten geloof ik, ik heb alleen lm317 liever aan andere kant dan de buizen, ja en sommige elcos en filmcaps kunnen niet aan zelfde kant als buizen vanwege hoogte, al ligt dat beetje aan hoogte buisvoet, diagonaal pcbpins daarvoor is 18mm, 1 afbeelding bij Conrad is die buisvoet, alleen zag ik nu weer dat ze in download tekeningen een hele andere dan foto, voor afmetingen gebruiken, moet maar afwachten wat ze sturen denk ik, of weet iemand of ze die kleine van foto ook echt opsturen ??

Door grid en snap to grid en hier en daar wat terugzetten ziet t er voor t oog rustiger uit, digitaler haha, maar rustiger. Zal nog eens checken of ik buispins verwisseld heb, misschien bedoelde je dat t zo echt niet kan, globaal leek t me te kloppen kwa pins. Heb bij lm317 en bf's nu ook lettertjes voor pins gezet, kan voor bf's misschien wel fout outlinetje staan, dacht dat t goed was, voor lm kloppen letters geloof ik, maar aansluiting ook? Had daaromheen zowiezo meer ruimte nodig om m plat op te kunnen bevestigen, over een filmcap gaat niet, die zijn te hoog ben ik bang, zo kan ik m volgens mij alle kanten op klappen, maar denk liefst onder print en buizen aan andere kant.

irribeo

Berichtdoor irribeo » di 16 feb 2016, 21:52

Ok eerst met 19V laptop blokje, zener en dc-dc converter die ik vandaag kreeg en 1 317 met diodes en weerstanden op de vier buizenheaters aangesloten, constant 19.5V op ingang onbelaste dc-dc converter, (380V uitgang maar stelpotje zowiezo) en spanning op de buizenheaters loopt op tegelijkertijd langzaam van 2V geloof ik naar 12.9V waar ik minuut of 10 naar gekeken heb haha maar stopt daar echt :) Heatsinkje is groter dan ik in kastje straks in gedachten had en wordt al wel echt warm vind ik, niet heet, nou zal straks kastje zelf ook wel helpen maar denk dat ik toch maar naar twee 317's ga, lijkt me iets makkelijker.

irribeo

Berichtdoor irribeo » wo 17 feb 2016, 8:56

eigenlijk hier -12.9v en -19.5v en ~+360v :)

mtb

Berichtdoor mtb » wo 17 feb 2016, 16:58

Als het koellichaam heet aanvoelt, maar niet sist met een natte vinger!, is het ca. 70°C en dat kan geen kwaad, de buizen worden veel warmer!
Maar meerdere LM317's kan ook geen kwaad.
De Va van 360V is te hoog!, dat zou 300V moeten zijn, het kan zijn dat ie onbelast te hoog wordt, maar een goede SMPS gaat ‘hikken’ om te voorkomen dat de spanning bij een te lage belasting te hoog wordt.

irribeo

Berichtdoor irribeo » wo 17 feb 2016, 20:26

Het is onbelast en converter is tot 450V belast regelbaar, onbelast wordt gewaarschuwd voor veel hoger nog, voelde net dat stelpot op uiteinde staat, minimum van het regelbereik is dus spanning onbelast nu. De 450V elco op uitgang converter is trouwens een nep chinese nichicon, zilverzwart ipv witzwart VY type en vent aan bovenkant als een Epcos, die maakt nichicon niet, dan heb ik liever een chinees die er wel zn naam durft op te zetten, verder ziet t er netjes uit, chipje is geschuurt en chinees bedrukt maar staat ook op web, andere chinezen moeten zelf maar verzinnen welk onderdeel t is verklaren ze daarover.

Heb diverse smps laptopblokjes maar had voor 6 euro incl verzenden er ook een besteld. Dat smps laptopblokje is trouwens merkwaardig, opengemaakt, buiten staat alleen made in china geen merk, ik verwachte niets anders voor 6 euro incl verzenden, binnen jrc logo en jrc nummers en ziet eruit als Japanse tekst, simpeler rare tekens dan chinese op print, alleen japanse goed uitziende elcos nippon lxv en oscon die uitstekend meten en koperen strips als heatsinks, grappig dat ie iig herverpakt lijkt in china, ander ingangsconnector en uitgangssnoer slordig erop, originele oude verbindingen afgeknipt maar nog in/op pcb met metalen crimphulsen, chinese draden los op soldeerkontakten gesoldeerd, niet eens door pcb gestoken en een ledje erbij geflanst in china,duidelijk dat dat niet origineel is als je rest ziet, 384khz switchingfrekwentie trouwens, voor mij vreemde frekwentie voor smps, meer een nieuwere klasse D, maar Japan heeft rare/strenge radio wetten, dus misschien afgekeurd daar.

Temperatuur heatsink 317 trouwens tegen 45, 50 lijkt me al te hoog, kan hand er opleggen en eindeloos houden, maar heatsinkje is net zo groot als die converter zegmaar, 8.5x5.5 cm, vind ik wat groot, straks zo'n klein to220 gebogen vin dingetje op alu behuizing en vermoed dan dat ie wel heet wordt, zal dan eens temperatuur meten als t zover is.

mtb

Berichtdoor mtb » do 18 feb 2016, 16:40

De laptopvoeding is het probleem niet, maar de boost/step-up converter!
Ik neem aan dat je deze hebt: http://www.ebay.nl/itm/181403006706, die is 70W-max.
Een simpele SMPS is vanaf ca. 10% stabiel, deze dus vanaf 7W.
Je zou 'm met drie 100V-Zeners(5W) in serie kunnen belasten, totdat de buizen de belasting overnemen na het voorgloeien.
Wel zo afregelen dat de Zeners niet te warm blijven bij nominale belasting.

irribeo

Berichtdoor irribeo » do 18 feb 2016, 23:16

Ja dat is die stepup (met op foto beter gelijkend nichicon kruis op bovenkant 450V elco, die van mij is veel mooier maar geen nichicon haha en dat staat er wel op gedrukt)
Moet nog onderdelen bestellen om iets meer te kunnen testen als alleen gloei. Zal in ieder geval die zeners bij bestelling zetten, is misschien zowiezo wel veiliger ?? om die ook op pcb's te voorzien straks, met die stepup kan t ineens veel hoger. Bedankt voor de tip.

Ik zeg zowiezo wel veiliger, omdat ik voltage wel lager kon instellen, geprobeerd met alleen 22k en 10uF op uitgang van stepup en ook na herstart vandaag lijkt spanning iig nauwelijks hoger, van 300.00V naar 300.4V. Maar lijkt niet op buizenversterker die weerstand met elco haha, klinkt nergens naar:)

mtb

Berichtdoor mtb » zo 13 mar 2016, 17:59

Op viewtopic.php?f=7&t=23597 heb ik een begin gemaakt voor schakelende voedingen bij buizenversterkers.

Terug naar “Versterkers”