Murray versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Murray versterker

Berichtdoor AatV » ma 30 dec 2013, 21:54

Heb het ontwerp al een hele tijd “op de plank” liggen. Het plan was om hier een eindversterker mee te bouwen met wat mij betreft hele mooie meetcijfers. Het ontwerp is ooit(1988) in het blad Audio & Techniek voorgesteld en de oorspronkelijke artikelen waren te vinden op de site van Wim de Haan. Zoals het er nu uitziet zal ik er de eerste tijd wel niet aan toe komen om deze versterker te gaan bouwen en er zijn wellicht zelfbouwers die de bouw van dit ontwerp een uitdaging vinden.
De ontwerper was een zekere C.T. Murray, die –naar ik meen – later medische apparatuur is gaan ontwerpen.Waar gaat het om? In 1960 is in de uitgave “proceedings of the I.R.E Australia” van 1960 een ontwerp van een buizenversterker gepubliceerd met de volgende buizenbezetting : 1x ecc83, 1x EF86 of EF80 en 2x EL36.

De specificaties in 1960 waren o.m. als volgt :
Uitgangsvermogen : 18Watt
Uitgangsimpedantie zonder trafo: 50 Ohm
THD bij 18 Watt, 1 kHz 0,02%
THD bij 18 Watt, 5 kHz 0,05%

Het principe schema is:
m. principe.jpg
Hoe werkt deze versterker? In het kort: in deze schakeling wordt het uitgangssignaal vergeleken met het ingangssignaal en het verschil wordt versterkt en in tegengestelde fase aan het stuurrooster van bovenste buis aangeboden.
In een volgende post een wat uitgebreider schema.

groet,
Aat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

AatV

Re: Murray versterker

Berichtdoor AatV » ma 30 dec 2013, 22:15

Een wat meer uitgewerkt schema is dit :
murray schema.jpg

Interessant om te zien is de eerste versterkende trap, een mu-volger, waarvan ik dacht dat deze schakeling pas in de negentiger jaren (her)ontdekt is.
Zoals al eerder gezegd is de buizenbezetting van links naar rechts : ECC83, EF86 en 2x EL36.
De versterker was voorzien van een geregelde voeding (let wel: 1960!), ook met een ECC83 en EL36.
Voor deze laatste buis zouden we nu een Mosfet kunnen nemen en de Russische equivalenten van de EL36 zijn voor een habbekrats te verkrijgen. Ook de eindtrafo zou niet de wereld hoeven te kosten met een verhouding van 500 : 8 Ohm. Je zou er eventueel een voedingstrafo van 230V : ca. 28 Volt voor kunnen nemen.
De oorspronkelijke artikelen, inclusief analyse waren de volgende (slechte kwaliteit, maar heb niets beters kunnen vinden) :
murrayoriginal.pdf
murrayadditional.pdf

Verder nog een link naar de site van John Broskie, hoewel ik de uitleg wat warrig vind :klik
De schakeling zou voor wat meer vermogen (ca. 35 Watt) ook opgebouwd kunnen worden met een EL/PL519 of een E130L.
Dat was het voorlopig wel zo'n beetje, lijkt me voorlopig genoeg leesvoer!

groet,
Aat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door AatV op di 31 dec 2013, 0:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 30 dec 2013, 22:31

Benieuwd wat je verder nog hebt gevonden,vooral die penthode zit er niet voor niets.Vermoed een bootstrap van de anodeweerstand om de bovenste eindbuis een naar z'n eigen kathode afgeleide sturing te geven.Dan komt een anode die ongevoelig is voor (voedings)spanningswisseling ,een penthode, goed van pas.
Een hele tijd geleden al 's zoiets voorgesteld voor een koptelefoon,wel geen penthode.
Anne

Wat vlug gereageerd,zonder eerst je aanhangsels te bekijken :oops: ,dacht dat komt nog wel,vraagt meer tijd.
Ondertussen gezien dat er idd aan de laarsriem wordt getrokken :D
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

AatV

Berichtdoor AatV » ma 30 dec 2013, 22:39

Ah!buis schreef:Vermoed een bootstrap van de anodeweerstand om de bovenste eindbuis een naar z'n eigen kathode afgeleide sturing te geven.Dan komt een anode die ongevoelig is voor (voedings)spanningswisseling ,een penthode, goed van pas.
Anne
In de eerste pdf bijlage kun je inderdaad zo'n bootstrap vinden.
EDIT: zie dat je het al gevonden had.

Dit is eigenlijk wel alles wat ik heb kunnen vinden (behoudens een afgeleid schema met EL519's). Maar lijkt me voorlopig wel genoeg!

groet,
Aat

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 30 dec 2013, 22:51

Ik hoop wel dat die eerste dubbel triode een beetje gesplitst is.. In het schema zie ik een voedingspanning staan van 510V.. Ik gok dat de kathode van de bovenste buis op ongeveer de helft zit... De ECC83 heeft een Vhk van max 180V (datasheet Mullard) Op zich geen probleem, als je de gloei van de bovenste buis maar op een potentiaaltje van ca 250V= zet......dus niet aan elkaar knopen en een gescheiden gloeiwikkeling gebruiken..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 02 jan 2014, 21:28

Nog 's wat rondgeneusd wat er indertijd zoal verzonnen is.
Kwam dit aardig overzicht tegen http://www.r-type.org/articles/art-153.htm
Wel verre van volledig,Murray staat er bijv.niet bij,kwam pas later.
En ik zou 't nog weer anders doen :sure: ,wel veeel te laat :( .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

AatV

Berichtdoor AatV » do 02 jan 2014, 22:19

Ah!buis schreef:En ik zou 't nog weer anders doen :sure:
Anne

Had niet anders verwacht.. :mrgreen:
Leuke link trouwens!

groet,
Aat

Terug naar “Versterkers”