LM4780 + preamp
Moderator: Beheerdersteam
LM4780 + preamp
Toch maar een topicje openen voor deze zelfbouwversterker. Ben al een aardig eind op weg en het geheel heeft al een paar dagen gespeeld.
De versterker bestaat uit de bekende LM4780 van Knuisje, de pre-amp van Ronny en de K4700 luidsprekerprotectie van Velleman. Kastje komt van modushop, het alu frontje is gefreest door Kees (Audiomanics). Knoppen zijn ook van alu en komen van Ebay en Acoustic Dimension.
Op dit moment ben ik bezig met het achterpaneeltje, waar alle connectoren Neutrik worden: Powercon, Speakon en tulp. Verder wil ik nog wat tweaken aan de voorversterker: de TL072 opamps vervangen door Burr Brown OPA2134. Iemand nog meer tips?
Foto's:
De versterker bestaat uit de bekende LM4780 van Knuisje, de pre-amp van Ronny en de K4700 luidsprekerprotectie van Velleman. Kastje komt van modushop, het alu frontje is gefreest door Kees (Audiomanics). Knoppen zijn ook van alu en komen van Ebay en Acoustic Dimension.
Op dit moment ben ik bezig met het achterpaneeltje, waar alle connectoren Neutrik worden: Powercon, Speakon en tulp. Verder wil ik nog wat tweaken aan de voorversterker: de TL072 opamps vervangen door Burr Brown OPA2134. Iemand nog meer tips?
Foto's:
Re: LM4780 + preamp
Ik vind de front erg goed gelukt. De kleuren van de knoppen matchen goed met elkaar en de behuizing. De knoppen verzinken in de front geeft een luxe uitstraling.
Dat vind ik nu ook
Kost wat, maar dan heb je ook iets. Voordeel is nu dat, mocht ik een andere voorversterker/eindversterker willen, ik niks hoe aan te passen aan het front. Ik wil eigenlijk nog eenzelfde kast bij kopen, met daarin Hypex UcD versterkers, en deze puur als voorversterker gebruiken. Toekomstmuziek...
Dat mag. Op dit moment van links naar rechts: volume, bass, balance, treble, input selectie. Maar elke configuratie is mogelijk.
Erg mooi gemaakt! Als je tevreden bent met het geluid en je geen moeilijke speakers hebt zou ik het lekker bij de LM4780 houden. Dan is er op andere gebieden veel meer winst te behalen.
Zit er geen aan/uit knop op, of is dit in combinatie met de volume knop?clrs schreef:Dat mag. Op dit moment van links naar rechts: volume, bass, balance, treble, input selectie. Maar elke configuratie is mogelijk.
Een uitknop is zooooo 2012... 
Vraagje voor CLRS, die gaatjes print waar 230 VAC doorheen gaat, ik hoop wel dat je de print banen naast de spanningsvoerende hebt weggeboord of geslepen ?
En minimaal 6 millimeter ruimte tussen bodemplaat en die PCB houden, liever meer, en een plaatje plastic eronder kan ook geen kwaad.
Voor de rest, best wel netjes uitgevoerd.
Niks mis mee.
Persoonlijk zou ik wat meer tyraps en plakvoetjes gebruiken. maar je bent er nog niet helemaal klaar mee, zie ik.
Vraagje voor CLRS, die gaatjes print waar 230 VAC doorheen gaat, ik hoop wel dat je de print banen naast de spanningsvoerende hebt weggeboord of geslepen ?
En minimaal 6 millimeter ruimte tussen bodemplaat en die PCB houden, liever meer, en een plaatje plastic eronder kan ook geen kwaad.
Niks mis mee.
Persoonlijk zou ik wat meer tyraps en plakvoetjes gebruiken. maar je bent er nog niet helemaal klaar mee, zie ik.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En dat zeg jij op 600km afstand van je kachel??????ray5150 schreef:
maar je bent er nog niet helemaal klaar mee, zie ik.
Hoe schakel jij je versterkers dan in en uit?ray5150 schreef:Een uitknop is zooooo 2012...
ray5150 schreef:Een uitknop is zooooo 2012...
Niks mis mee.
Er ligt een plaatje plastic onder, die print banen heb ik niet weggeslepen, zal ik even doen. Bedankt voor de tip! Als het achterpaneel klaar is kan ik wat beter de kabels wegwerken, al vind ik het zelf al best netjes zo. Bekabeling van de potmeters kan wat netter.
Over de aan en uit knop, die zit er inderdaad niet op. De versterker schakelt aan als ik mijn cd speler aanzet,
via een master-slave stekkerdoos: http://www.new-line.nl/nl/230v-verdeler ... _30967.htm
Dat is handig, zoiets in een Hifi2000 kastje zou ook niet misstaan in een audiorack.clrs schreef:Over de aan en uit knop, die zit er inderdaad niet op. De versterker schakelt aan als ik mijn cd speler aanzet,
via een master-slave stekkerdoos: http://www.new-line.nl/nl/230v-verdeler ... _30967.htm
Ik heb even overwogen om dit te implementeren in mijn 220 manager. Voorversterker aan -> Eind aan. Momenteel zet ik alles handmatig aan.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=65548
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=65548
Achterpaneeltje is ook klaar. Gaten zijn niet helemaal perfect rond, maar die zie je toch niet
Ik moet alleen de randen nog even netjes zwart maken
Zeker keurig. ik heb vrij goede resultaten bereikt met een dikke zwarte viltstift. meerdere laagjes opbouwen met wat tijd ertussen om te drogen. van een afstandje zie je haast geen verschil.clrs schreef:Achterpaneeltje is ook klaar. Gaten zijn niet helemaal perfect rond, maar die zie je toch nietIk moet alleen de randen nog even netjes zwart maken
En af! Nouja bijna, nog even zwarte schroefjes zoeken.
De versterker speelt inmiddels weer. Ik heb echter een kleine brom door de speakers als ik het frontpaneel aanraak. Hopelijk opgelost door deze via een potmeter aan de aarde te leggen. Dit heb ik nog niet kunnen testen. Verder wil ik de volume potmeter vervangen door een logaritmische, aangezien het volume al snel veel te hard staat als ik de potmeter maar een klein stukje opendraai.
De versterker speelt inmiddels weer. Ik heb echter een kleine brom door de speakers als ik het frontpaneel aanraak. Hopelijk opgelost door deze via een potmeter aan de aarde te leggen. Dit heb ik nog niet kunnen testen. Verder wil ik de volume potmeter vervangen door een logaritmische, aangezien het volume al snel veel te hard staat als ik de potmeter maar een klein stukje opendraai.
ray5150 schreef:Zeker keurig. ik heb vrij goede resultaten bereikt met een dikke zwarte viltstift. meerdere laagjes opbouwen met wat tijd ertussen om te drogen. van een afstandje zie je haast geen verschil.clrs schreef:Achterpaneeltje is ook klaar. Gaten zijn niet helemaal perfect rond, maar die zie je toch nietIk moet alleen de randen nog even netjes zwart maken
Dit werkt inderdaad perfect!
Je hebt een power-out deel (de witte) gebruikt ipv power-in (de blauwe). Is geen ramp, maar zo hoort het niet.
Klopt als een bus. Maar de grijze had ik nog liggenSuperR schreef:Je hebt een power-out deel (de witte) gebruikt ipv power-in (de blauwe). Is geen ramp, maar zo hoort het niet.
Inmiddels de TL072 vervangen door OPA2134 opamps. Nog niet kunnen luisteren, omdat de bedrading van de potmeters wordt vernieuwd.
Op ebay kleine printjes gekocht waarop de potmeters en molex connectoren kunnen gesoldeerd worden.
En nog twee foto's samen met de DAC/phono pre uit dit topic: viewtopic.php?f=20&t=19659
Op ebay kleine printjes gekocht waarop de potmeters en molex connectoren kunnen gesoldeerd worden.
En nog twee foto's samen met de DAC/phono pre uit dit topic: viewtopic.php?f=20&t=19659
Bedankt!
Helaas niet op zitten letten met de potmeters, loper verkeerd aangesloten, waardoor ik continue een gelijkspanning op mijn speakeruitgangen had staan
Dat euvel is opgelost, echter heb ik nu last van een enorm harde fluittoon. De tweeter van mijn testspeakertje gaf na 2 seconden de geest. Kan het zijn dat de opamps kapot zijn gegaan door het eerdere verkeerd aansluiten van de potmeters?
Schema van de vv is bijgevoegd in de bijlage.
Helaas niet op zitten letten met de potmeters, loper verkeerd aangesloten, waardoor ik continue een gelijkspanning op mijn speakeruitgangen had staan
Schema van de vv is bijgevoegd in de bijlage.