Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug

Annastasia

Berichtdoor Muug » wo 30 jan 2013, 10:37

Hoi mensen,

ik ga dit jaar mijn eerste buizenversterker ooit bouwen, en omdat ik zeer gecharmeerd ben door de site van TriodeDick, gaat dat een Annastasia worden. Het is meteen ook mijn eerste elektronicaproject ooit, dus dat gaat vonken. :mrgreen:

Momenteel zit ik nog in de lees- en bestudeerfase. Ik heb contact opgenomen met AE Europe voor een lijst met onderdelen en heb die in detail vergeleken met de componenten die TD vermeldt. De lijst van AE is verre van compleet, maar da's geen probleem: er bestaan genoeg echte en virtuele elektronicashops. Nu denk ik dat ik een foutje in het schema van de voeding gevonden heb : TD toont ze op zijn foto's en spreekt in zijn tekst ook van een 3K3 dropweerstand. Maar op het schema vind ik daar niets van terug. Kan iemand me dat even confirmeren? Kwestie van niet van in het begin stommiteiten te beginnen maken. :?

Mercikes.

Paul
(met dank aan RobertD om me de weg naar hier te tonen)

RobertD

Re: Annastasia

Berichtdoor RobertD » wo 30 jan 2013, 12:04

Hoi Paul,

Welkom hier.

In het schema staat daar een 1k weerstand. Kwestie van uitproberen welke spanning je uiteindelijk overhoudt op de 68uF elco.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 30 jan 2013, 12:53

Dat klopt, dat had ik al gezien, die 1k weerstand. Maar je opmerking roept dan bij mij weer een vraag op : hoe weet ik welke spanning ik daar moet hebben?

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 30 jan 2013, 13:03

Muug schreef:Dat klopt, dat had ik al gezien, die 1k weerstand. Maar je opmerking roept dan bij mij weer een vraag op : hoe weet ik welke spanning ik daar moet hebben?

Staat er bij in rode letters, zowel in het schema van de voeding als van de versterker.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 30 jan 2013, 13:36

aja, 344 V dan. (blijft de vraag van waar het verschil tussen schema en tekst, maar soit)

opnieuw een vraagje dan : waarom staat er daar + bij, en bij sommige voltages ++ ?

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » wo 30 jan 2013, 15:15

Die B+ en B++ verwijzen naar het schema van de voeding en omgekeerd.
Zodat je kan zien welke aansluitingen je waar moet zetten.

voorbeeld B+ van de voeding sluit je aan op B+ die in je schema van de versterker staat vermeld.
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » wo 30 jan 2013, 15:26

Muug schreef:Hoi mensen,

ik ga dit jaar mijn eerste buizenversterker ooit bouwen, en omdat ik zeer gecharmeerd ben door de site van TriodeDick, gaat dat een Annastasia worden. Het is meteen ook mijn eerste elektronicaproject ooit, dus dat gaat vonken. :mrgreen:

Een buizenversterker als deze zou ik "als 1e electronicaproject ooit" project niet onderschatten.
Bezind eer ge met zo'n (1e) project als deze begint....
Elektronics
Combo's
Heads
En Nearfields

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 30 jan 2013, 15:30

het gaat inderdaad om verschillende hoogspanningen, afhankelijk van waar ze afgetapt worden op de voeding.

Eerste elektronicaproject ooit en direct een buizenversterker .. 8-[
Hoeft zeker geen probleem te zijn, maar weet dat veiligheid moet primeren bij zulke projecten.
Meten doe je steevast met één hand in de broekzak :sure:
Schroom niet om hier voldoende te posten bij twijfel/vragen, enneuh, véél foto's 8)
Er zijn voldoende mensen hier op het forum met buizenkennis en ervaring. Ik volg alvast mee :)

De Annastasia is overigens een heel mooie versterker, vrij eenvoudig van opzet en die ook binnen een beperkter budget kan gebouwd worden. Goeie keuze om te beginnen dus !
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

JJRT

Berichtdoor JJRT » wo 30 jan 2013, 20:08

hanselchen schreef:
Muug schreef:Hoi mensen,

Een buizenversterker als deze zou ik "als 1e electronicaproject ooit" project niet onderschatten.
Bezind eer ge met zo'n (1e) project als deze begint....

Mijn eerste project was ook complete bouw van buizenversterker.
Ja als ik meer ervaring had was ik waarschijnlijk tegen minder problemen aangelopen.
Maar op deze manier onthou ik het wel erg goed en zal dezelfde fouten niet twee keer maken :D

Ben al rustig aan het sparen voor me toekomstige projecten.

Owja tip voor topicstarter zoek boeken van Menno Van der veen, dat heeft mij heel erg geholpen
Deze in specifiek : http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html

Muug

Berichtdoor Muug » vr 01 feb 2013, 10:51

Allez, eens proberen of ik kan posten.

Om te beginnen : ik ben me bewust dat dit geen eenvoudig project is. Misschien bestaan er wel eenvoudiger. Maar ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in, anders gezegd, ik heb vertrouwen in Dick zijn kunsten. De frase "bezint eer ge begint" heb ik trouwens altijd wat eigenaardig gevonden : als je niet weet waarvoor je staat, kan je daar immers onmogelijk van inschatten wat er allemaal gebeuren (en mislopen) kan. Maar ik ken mezelf, ik ben behoorlijk handig. Als ik de kleppen van een moderne v-twin met bovenliggende nokkenassen gesteld krijg en de carbs gesynchroniseerd krijg (een KTM 950 Adventure voor de kenners), dan zal ik die soldeerbout ook wel machtig worden.

Dat gezegd zijnde, ik weet héél goed waar mijn grootste zwakke punt schuilt : in inzicht. Ik heb totààl geen idee wat er in zo'n circuit eigenlijk gebeurt. En géén idee welke impact elke component heeft. En géén idee wat al die specs willen zeggen.

Een voorbeeldje : TriodeDick (TD) heeft in zijn voedingsschema weerstanden van 1K gezet, vlak voor C5 en C6. Maar in zijn uitgebreide tekst-met-foto's heeft hij het plots over een 3K3 ! Waarom plots die wijziging? En wat was er eerst? Het schema of die foto's? Of kan alleen TD daarop antwoorden?

Nog een voorbeeldje : C5 en C6 zijn 68µF 385V. De leverancier van de onderdelen , AE Europe, heeft enkel 68µF 500V in zijn aanbod. Ik kan niet inschatten of dat OK is. Jullie wel?

Nog een voorbeeldje : de Alps potmeter bestaat in een versie van 10K, 50K en 100K . TD raadt 50K of 100K aan. AE kan die leveren. Maar waarin zit hem het verschil en hoe uit zich dit auditief?

Nog 1tje : waarin schuilt het verschil tussen een Auricap en een Jupiter Beeswax? Technisch? Auditief?

Het zou fijn zijn indien jullie mij in deze fase van dit project zekerheid kunnen verschaffen over de correctheid van de te bestellen componenten.

Vraagje : ik moet sowieso een soldeerbout kopen. Welke koop ik best? Idem voor multimeter, ik heb een eenvoudige (zelf instellen weerstand of spanning of zo. Voldoet dat?
Qua foto's : no problem. Voor het moment kan ik enkel foto's van een leeg werkblad nemen. :mrgreen:

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 01 feb 2013, 11:17

Muug schreef:Allez, eens proberen of ik kan posten.

Om te beginnen : ik ben me bewust dat dit geen eenvoudig project is. Misschien bestaan er wel eenvoudiger. Maar ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in, anders gezegd, ik heb vertrouwen in Dick zijn kunsten. De frase "bezint eer ge begint" heb ik trouwens altijd wat eigenaardig gevonden : als je niet weet waarvoor je staat, kan je daar immers onmogelijk van inschatten wat er allemaal gebeuren (en mislopen) kan. Maar ik ken mezelf, ik ben behoorlijk handig. Als ik de kleppen van een moderne v-twin met bovenliggende nokkenassen gesteld krijg en de carbs gesynchroniseerd krijg (een KTM 950 Adventure voor de kenners), dan zal ik die soldeerbout ook wel machtig worden.

Dat gezegd zijnde, ik weet héél goed waar mijn grootste zwakke punt schuilt : in inzicht. Ik heb totààl geen idee wat er in zo'n circuit eigenlijk gebeurt. En géén idee welke impact elke component heeft. En géén idee wat al die specs willen zeggen.

Een voorbeeldje : TriodeDick (TD) heeft in zijn voedingsschema weerstanden van 1K gezet, vlak voor C5 en C6. Maar in zijn uitgebreide tekst-met-foto's heeft hij het plots over een 3K3 ! Waarom plots die wijziging? En wat was er eerst? Het schema of die foto's? Of kan alleen TD daarop antwoorden?

Die weerstand dient ertoe om op de stuurtrap de juiste spanning te krijgen. De stroom door de stuurtrap veroorzaakt een spanningsval over deze weerstand. Ik zou het schema aanhouden. Koop anders 3 weerstanden van 3k3. Wanneer je die alle drie parallel zet heb je ook 1k. Zo kun je beginnen met 3k3, als de spanning dan te laag is, doe je er eentje parallel aan. Is de spanning dan nog te laag, ook de derde erbij.

Muug schreef:Nog een voorbeeldje : C5 en C6 zijn 68µF 385V. De leverancier van de onderdelen , AE Europe, heeft enkel 68µF 500V in zijn aanbod. Ik kan niet inschatten of dat OK is. Jullie wel?

500V is de spanning waar deze elco 'tegen kan' dus dat is geen enkel probleem. In elk geval geen lagere waarde dan 385V toepassen. Voor de klank maakt de houdspanning niet uit.

Muug schreef:Nog een voorbeeldje : de Alps potmeter bestaat in een versie van 10K, 50K en 100K . TD raadt 50K of 100K aan. AE kan die leveren. Maar waarin zit hem het verschil en hoe uit zich dit auditief?

De waarde bepaalt de ingangsimpedantie van jouw versterker. Gebruik hier 100k. Wel logarithmisch!! Dus 100kLog bestellen.

Muug schreef:Nog 1tje : waarin schuilt het verschil tussen een Auricap en een Jupiter Beeswax? Technisch? Auditief?

Het grootste verschil is de prijs. Deze condensatoren zijn de koppelcondensatoren. Daar kun je wel veel geluidskwaliteit en klank mee bepalen.
Probeer liever eens het verschil tussen Auricaps en Papier in olie uit. Russische papier in olie condensatoren zijn voor 4 euro per stuk te koop.

Muug schreef:Het zou fijn zijn indien jullie mij in deze fase van dit project zekerheid kunnen verschaffen over de correctheid van de te bestellen componenten.

Vraagje : ik moet sowieso een soldeerbout kopen. Welke koop ik best? Idem voor multimeter, ik heb een eenvoudige (zelf instellen weerstand of spanning of zo. Voldoet dat?
Qua foto's : no problem. Voor het moment kan ik enkel foto's van een leeg werkblad nemen. :mrgreen:

Zorg voor een soldeerbout van 25 tot 30W met thermostaat. Liefst regelbaar in temperatuur.
Een goede multimeter waar je spanning, stroom en weerstand kunt meten voldoet prima. Als je een nieuwe gaat kopen, kijk dan eens of je er een kunt vinden die ook capaciteit kan meten. Altijd handig voor condensatoren met onleesbare of onbegrijpelijke opdruk.

molekuul

Berichtdoor molekuul » vr 01 feb 2013, 11:38

Veel is hier al beantwoord, maar de vraag over de bleeder weerstand van 1k of 3k3 nog niet.
Het zit zo, kijkend naar het schema, moet er ongeveer 35 volt over deze weerstand vallen.

De eerste spanningstrapversterker staat ingesteld op 2.44/450=5.4 mA. De Fasedraaier heeft een insteling van 96.2/13500=7.1mA
Totaal is dit 12.5 mA. Bij een spanningval van 35 volt betekend dit een weerstand van 2800 ohm. Dit is beter in de buurt van 3k3.

Je ziet zelfs bij een ontwerp van Dick zijn er afwijkingen in de waarden. Dit is niet abnormaal. Als de orde grote maar klopt. Die 345 volt mag best 340 volt zijn. Die 380 zal ook wel wat anders zijn.

Muug

Berichtdoor Muug » vr 01 feb 2013, 12:06

Dat zijn mooie antwoorden ! En pijlsnel :D

Dan weet ik wel genoeg denk ik om die bestelling te versturen. Vanavond de lijst nog eens overlopen, dan een mailtje sturen, en dan (on)rustig 8 weken wachten op de trafoset :evil:

Muug

Berichtdoor Muug » vr 01 feb 2013, 20:40

extra vraagjes :

- in een mail van AE staat dat de chokes bij de trafo's zijn inbegrepen. Wat zijn in godsnaam chokes? Waar dienen die voor?

- TD heeft van enkelvoudige montagestrips een steraardepunt gemaakt. Bestaat zoiets kant en klaar?

- Op het schema van de versterker staat onderaan "Gloei ECC990 is 4+5 en 9". Wat wil dat zeggen?

- op de foto's van TD zie ik langwerpige stripjes met daarop genummerde "lasoogjes". Hoe heet dat en hoe gebruik je die dingen? Ik begrijp dat ze voor orde en gemak in de opbouw zorgen? Fotootje: http://www.triodedick.com/annastasia/an ... nnen_2.jpg

- de "massa", is dat de aluplaat waar dat steraardepunt zit ingeschroefd? Is zo'n plaat voldoende als massa?

- de keuzeschakelaar: wat doe ik daar mee? TD spreekt van een gewone, en ook van Elma. Maakt dat verschil?

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 01 feb 2013, 22:01

Muug schreef:in een mail van AE staat dat de chokes bij de trafo's zijn inbegrepen. Wat zijn in godsnaam chokes? Waar dienen die voor?

Chokes zijn de smoorspoelen die in de voeding zitten :)

Muug schreef:TD heeft van enkelvoudige montagestrips een steraardepunt gemaakt. Bestaat zoiets kant en klaar?

Geen idee. Ik denk het niet, maar is prima zelf te maken toch ?

Muug schreef:Op het schema van de versterker staat onderaan "Gloei ECC990 is 4+5 en 9". Wat wil dat zeggen?

De ECC99 is een buis in noval voet = 9 aansluitpinnetjes.
Per buis zitten er 2 trioden in 'verpakt'.
2x kathode, 2x grid, 2x anode, en gloei (4, 5 en 9)
ecc99.jpg

De gloei kan je (afhankelijk van je voeding) serie of parallel zetten.
Zoals je op de tekening ziet, is 9 de middenaftakking, en zitten de gloeidraden tussen 4 en 5.

Serievoeding: 9 niet aansluiten, en 12,6V zetten tussen pin 4 en 5. Elke gloeidraad krijgt dan 6,3V.
Parallelvoeding: 4 en 5 samennemen, en tussen pin 9 en 4+5 zet je dan 6,3V.

Dit heeft dus als voordeel dat je de buis op 2 verschillende voedingsspanningen kan voeden

Muug schreef:de "massa", is dat de aluplaat waar dat steraardepunt zit ingeschroefd? Is zo'n plaat voldoende als massa?

Alle massa's samen naar een sterpunt is inderdaad de manier. Hoeft niet persé op de alu plaat te zijn..

Muug schreef:op de foto's van TD zie ik langwerpige stripjes met daarop genummerde "lasoogjes". Hoe heet dat en hoe gebruik je die dingen? Ik begrijp dat ze voor orde en gemak in de opbouw zorgen?

google search draadsteun buizenversterker :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Muug

Berichtdoor Muug » di 05 feb 2013, 9:37

JJRT schreef:Owja tip voor topicstarter zoek boeken van Menno Van der veen, dat heeft mij heel erg geholpen
Deze in specifiek : http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html

Is dit een boek dat begint bij het alfabet van buizenversterkers? Als je begrijpt wat ik bedoel ...

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 05 feb 2013, 9:59

Er is ook een boek van P. Dieleman. Te koop via bol.com
Dat begint echt bij het begin. Daarbij ook wel wat hogere wiskunde, maar het boek is zo ingedeeld dat je die wetenschappelijke afleiding van de formules kunt overslaan.
De boeken van Rainer Zur Linde zijn ook goed.

Ik vind persoonlijk de boeken van Van der Veen een beetje teveel gericht op zijn eigen producten (ringkern transformatoren) en teveel borstklopperij over zijn ontwerpen.

Muug

Berichtdoor Muug » di 05 feb 2013, 10:13

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 05 feb 2013, 10:42

Ja, die bedoel ik.

Muug

Berichtdoor Muug » do 07 feb 2013, 9:37

ehm, ik heb wat zitten kijken naar de twee schema's van TD, zoekend naar waar de volumeknop hoort te zitten, maar ik vind 'm niet terug :?: De keuzeschakelaar is duidelijk aanwezig in het versterkerdeel, maar de volumeschakelaar?????

BertDB

Berichtdoor BertDB » do 07 feb 2013, 10:26

Muug schreef:ehm, ik heb wat zitten kijken naar de twee schema's van TD, zoekend naar waar de volumeknop hoort te zitten, maar ik vind 'm niet terug :?: De keuzeschakelaar is duidelijk aanwezig in het versterkerdeel, maar de volumeschakelaar?????

En wat denk je dat P1 doet ? 8-[ :D
annastasia_versterker_1.gif

Muug

Berichtdoor Muug » do 07 feb 2013, 11:57

tja, 't is de eerste keer dat ik zo'n schema bestudeer, dus ik ben nog niet op de hoogte van de betekenis van alle symbooltjes :oops:

Zo zit ik ook bvb nog steeds in 't haar over de betekenis van dat stippellijntje tussen C7 en C8 (zie voedingschema)

Al die dingetjes wil ik best graag uitgeklaard hebben tegen dat de trafoset klaar is . :)

BertDB

Berichtdoor BertDB » do 07 feb 2013, 13:07

Het stippellijntje zit niet tussen de condensatoren, maar tussen de schakelaar.
Het wil zeggen dat de 2 schakelcontacten mechanisch met elkaar verbonden zijn --> Dubbelpolige schakelaar (2 enkelpolige schakelaars in 1 behuizing en te bedienen met 1 knop).
annastasia_voeding_1.gif

Muug

Berichtdoor Muug » do 07 feb 2013, 13:33

BertDB schreef:Het stippellijntje zit niet tussen de condensatoren, maar tussen de schakelaar.
Het wil zeggen dat de 2 schakelcontacten mechanisch met elkaar verbonden zijn --> Dubbelpolige schakelaar (2 enkelpolige schakelaars in 1 behuizing en te bedienen met 1 knop).

Fijn ! :goeie:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 feb 2013, 19:26

brr. weet je wel zeker waaraan je begint ?
Voor het werken met dit soort spanningen is enige praktische ervaring met elektro-techniek toch wel een vereiste.

Let wel, ik wil je niet de grond in boren, zo ben ik niet. maar dit soort spanningen kunnen levensgevaarlijk zijn.
Zowel de netspanning als de B+...

Terug naar “Versterkers”