Circlotrom,pootje meer want anders

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Circlotrom,pootje meer want anders

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 jan 2013, 22:13

Het Circlotron idee heeft me sinds lang bevallen.Maar ja,al die zwevende voedingen en daarmee nodige rare trafo's maken 't niet echt simpel.Toen dacht ik,als we de boel 's omkeren,krijg je een circlotrom(gekeerd) :) .
Eerst was er de oorsprongkelijke manier waarde naam vermoedelijk vandaan komt,voedingen en buizen in een kring met de LS(trafo) ertussen.Ook met hoogohmige LS-ers,maar dan moet er wel met twee weerstanden een middelpunt gemaakt.
Als je de onderste buis en voeding van plaats verwisselt (ze staan per slot gewoon in serie) krijg je een seriebalans.Daar is dan wel het referentiepunt (massa) van plaats veranderd.Gevolg is dat de twee buizen niet meer dezelfde,in tegenfase,signaalsterkte aangeboden moeten krijgen.Bij de circlotron was dat de halve uitgangsspanning+nog wat voor de buis.Bij de seriebalans krijgt de bovenste de hele uitgangsspanning aangeboden+nogwat en de onderste alleen dat nogwat.
Met transistor vat 't zelfde te doen waarbij de keuze van het referentiepunt enkel de manier van voeden veranderd.
Wat met buizen niet kan,zou een buis met positronen moeten hebben,gaat wel met transistors.Door de onderste tor een P-vesie te nemen wordt de sturing voor beide gelijk en weer de volledige uitgangsspanning+nog een klein beetje.
En nu de grap,als je het referentiepunt niet bij de voeding maar tussen de transistors legt heb je weer een zwevende voeding en een sturing zonder de uitgangsspanning er bovenop.Kan makkelijk uit een laagspanningsvoorversterker komen.
Omdat ook de LS nu weer aan een kant aan de massa ligt kan er vanuit de andere kant eenvoudig een tegenkoppeling teruggevoerd worden.
Als het schema van een versterker op deze manier er een beetje op lijkt en m'n vingers geen blaren hebben gekregen :lol:
zal ik die hier wel vertonen :sure:
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Re: Circlotrom,pootje meer want anders

Berichtdoor Ah!buis » do 17 jan 2013, 20:01

Zo,na de "theorie" :shock: ,wat schema's hoe ik met zoiets in de praktijk voorstel.
Eerst gewoon wat de bedoeling is en dan nog een om te laten zien hoe makkelijk je het kunt uitbreiden :o .
De 300W met twee en de 800W met vier MosFets is wat veel,koeling wordt moeilijk,maar moet voor muziek wel kunnen :sure: .
Bij veel PP buizenversterkers wordt de eindtrap vanuit de elco na de gelijkrichter gevoed.Of dat hier volstaat moet blijken.
Nog de +/- 12V voeding,niks nieuws.
Hoe klink zoiets :-s ,geen idee.Misschien net goed voor bij de botsauto's op de kermis :lol: .
Anne

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » vr 18 jan 2013, 11:44

Alweer zo'n fet ding :(
Dacht dat je met buizen ging stoeien
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

AatV

Berichtdoor AatV » vr 18 jan 2013, 13:03

Om bij het principeschema te blijven: de voedingen moeten wel allej... goed zijn en de theoretische nul Ohm bij AC benaderen om een goed geluid te geven. (denk ik :mrgreen: )

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 jan 2013, 20:16

nl3prc schreef:Alweer zo'n fet ding :(

Zou best willen,maar ja,
Wat met buizen niet kan,zou een buis met positronen moeten hebben,gaat wel met transistors.

Als je er zo weet houd ik me aanbevolen :lol:
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 jan 2013, 20:25

AatV schreef:Om bij het principeschema te blijven: de voedingen moeten wel allej... goed zijn en de theoretische nul Ohm bij AC benaderen om een goed geluid te geven. (denk ik :mrgreen: )
groet,
Aat

Daarom dan ook dikke elco's over de voeding.
Is bij een "gewone" serieêle PP hetzelfde.Ofwel gaat de LS-stroom om beurten door de twee helften van een symetrische voeding,ofwel zit er een dikke C tussen versterker en LS en komt de stroom in één richting uit die C en de andere richting door de voeding waarbij tegelijk bijgeladen wordt.
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » za 19 jan 2013, 10:56

Denk dat er toch een belangrijk verschil is in de invloed van de voeding van de schakeling. Om het (voor mezelf) een beetje inzichtelijk te maken heb ik de schakelingen Single Ended getekend:
Trom.jpg

Bij de schakeling rechts - en daarbij ga ik uit van een ongereguleerde voeding - worden alle ongerechtigheden :evil: uit het lichtnet keurig naar de secundaire van de trafo getransformeerd en worden- weliswaar gedempt door de elco's - direct toegevoegd aan het signaal naar de luidspreker. Bij de linker schakeling heb je in ieder geval nog het voordeel van de PSRR van een sourcevolger of zie ik iets over het hoofd?

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 19 jan 2013, 14:21

In een gesloten lus is de som van de spaningen nul,links of rechts hetzelfde.Als er nergens afgetapt wordt is de stroom ook overal dezelfde,ook nog steeds hetzelfde.
Het enige verschil is dat "normaal" de voeding ergens aan massa ligt en,wat de audio betreft,niet beweegt.
In dit geval vliegt de voeding mee op en neer met de audio-uit 8-[ .
Je hebt dan ook voor elke versterker een eigen (vermogens)voeding nodig,geen stereo op één voeding :( .

Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 28 feb 2013, 19:56

nl3prc schreef:Alweer zo'n fet ding :(

Deze opmerking heeft me diep geraakt :sure: .
Bij gebrek aan een buis met positronen,iets anders verzonnen om er omheen te werken.
Niet verder uitgewerkt,weet niet of er iemand 't ooit wil proberen :( .
Zou anders best 's kunnenn werken :wink: .
Anne

Terug naar “Versterkers”