EL84 versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: EL84 versterkertje

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 apr 2020, 13:38

Ja, zo weten we nog niet welke trafo A, B, ..., E ?
En staat er SE achter (bijv 125ASE) anders is het een balans trafo, niet geschikt voor hier met één eindbuis.
En brom is idd meest aannemelijk, de stroom (met brom) gaat door de uitgangstrafo naar de eindbuis.Komt samen met het geluid in de luidspreker.
Dus goed afvlakken, smoorspoel of serieweerstand en dikke elcos of een stabilisatie ertussen.
Kan ook nog met een speciale uitgangstrafo met extra antibrom wikkeling.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pons

Berichtdoor Pons » vr 17 apr 2020, 16:14

Buis EL84 matched EH EL84EH

Uitgangstrafo Hammond 125B H125B

Buis ECC83(S) = 12AX7 = 7025 JJ ecc83sJJ

Anne hierbij kopie vanaf de factuur, jammer als de uitgang trafo niet goed zou werken voor een kanaal...

Ok bedankt, tot nader bericht.

o ja de speakers van mij zoon zijn Focal Chorus 826

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 apr 2020, 19:34

Die faktuur copy wil niet lukken ?
Of het een balans trafo is of niet is aan de aansluitingen te zien (mocht het type niet meer leesbaar zijn)
De trafo die je moet hebben heeft draden voor de LS-aansluiting wit-geel-groen-oranje-zwart en langs de buiskant bruin en blauw.
De balans trafo heeft soldeerlippen 1 ... 8 voor de LS en draden blauw-rood-bruin aan de (twee) buizenkant en is hier niet geschikt.
Anne

Pons

Berichtdoor Pons » za 18 apr 2020, 17:17

Anne hierbij de foto's van de uitgang trafo, nee ze zijn toen der tijd gekocht en nieuw zo uit doosje alleen de txt op doosje is wat verkleurd.
De draden aan de trafo : buis zijde is blauw, bruin, rood ( advies toen der tijd was Rood voeding, blauw buis zijde )
En voor speaker 8 ohm was pin 4 en 6.
Wisselen van de draden aan buis zijde weet ik niet of ik hiermee kan experimenteren ( blauw aan buis en bruin aan voeding ?)
O kopie factuur ik heb het zo overgenomen.
welk model uitgang trafo type zal ik dan nodig hebben ? ik weet als dit versterkertje goed in de smaak valt bij o,a mijn zoon
was al aan mij gevraagd om een zwaarder type voor hem te bouwen, tja daar zit natuurlijk een heel ander prijskaartje aan
en natuurlijk welke buizen / voeding trafo / uitgang transformatoren enz.enz. ik zal er zeker goed over na moeten denken ha,ha
Ok alvast bedankt.
Pons
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 18 apr 2020, 18:00

De Hammond trafo 125B is niet geschikt voor een SE eindtrap.
Gebruik liever een SE uitvoering. zie: http://www.hammondmfg.com/125SE.htm
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pons

Berichtdoor Pons » di 21 apr 2020, 13:57

Hoi Douwe,
Bedankt voor je berichtje ik zal er naar kijken, het is voor mij een mooie onderneming / leerzaam project
Het gebruik van de gekochte uitgangstrafo's haal ik niet het gewenste resultaat en of ?? maar kan ze proberen anders schakelen 2 buisjes op 1 trafo om eens te luisteren wat er dan voor geluid uit komt..... )
Geweldig dat hier op het forum goed en kundig uitleg word gegeven.
Voor mijzelf wil ik de grafiekjes wat Anne heeft geplaatst beter begrijpen zoals eerste fase ( wet van ohm is hier wel bekend )
En misschien hebben jullie voor mij wat linkjes waar ik een en ander hierover zou kunnen lezen ...
Tja zit nu even te denken, kan natuurlijk nieuwe uitgangstrafo's bestellen en misschien een andere net transformator zie eventuele kosten.....
als ik een goed schema zou kunnen vinden op jullie site o.a met redelijk betaalbaar spul EL34 heb ik andere wel eens over gehoord
Kan ik misschien beter het gehele roer in der tijd om gooien....
Groetjes pons

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 21 apr 2020, 21:23

Pons schreef:Het gebruik van de gekochte uitgangstrafo's haal ik niet het gewenste resultaat en of ?? maar kan ze proberen anders schakelen 2 buisjes op 1 trafo om eens te luisteren wat er dan voor geluid uit komt..... )
De uitgangstrafo voor een enkele buis moet tegen de stroom van de buis door de spoel kunnen zonder dat het ijzer tot z'n maximum gemagnetiseerd wordt, anders blijft er van de trafowerking niet veel meer over.Daarvoor wordt er een spleet in de kern gemaakt maar daardoor neemt ook de zelfinduktie af.En die is vooral nodig voor de lage tonen.Gevolg: het wordt een dikke (dure) trafo om de zelfinduktie weer op peil te krijgen.
Bij een balans versterker, met twee eindbuizen, gaat de stroom van één buis in tegengestelde richting van de ander.Als dan de twee stromen gelijk zijn is het magneetveld in de kern nul.
Kom je met een stuk kleinere trafo toe.
En misschien hebben jullie voor mij wat linkjes waar ik een en ander hierover zou kunnen lezen ...
Hier vindt je wel wat: https://www.fonsvendrik.nl/educatief/bibliotheek
Tja zit nu even te denken, kan natuurlijk nieuwe uitgangstrafo's bestellen en misschien een andere net transformator zie eventuele kosten.....
als ik een goed schema zou kunnen vinden op jullie site o.a met redelijk betaalbaar spul EL34 heb ik andere wel eens over gehoord.
Een EL34 is al een stevige buis, vraagt dan ook een uitgangstrafo en een voedingstrafo in verhouding. Het zijn de trafos die de grootste kost meebrengen.
Met de trafo die je hebt is best een aardig ding te bouwen.Beter niet met twee EL84 daar is ie wat klein voor.
Anne

Pons

Berichtdoor Pons » ma 01 jun 2020, 12:30

Anne en overige tip gevers.

Zo heb ik het versterkertje even zo gelaten zit nog te denken ondanks geen juiste UGT's voor de SE wat ik eventueel nog kan verbeteren
en wil later een verbeterde versie met wat serieuze transformatoren / buizen maar dit hangt af wat mij zoon wil en dan gaat opa weer een poging doen en dan zijn ideeën / schema's / leveranciers welkom.

Vrijwel dagelijks aan en ineens kraak in de nieuwe stereo potmeter 470K 0,2 w ( aldus de fabrikant )
heb een nieuwe gekregen maar waarom deze was overleden kreeg ik een reactie: je potmeter zo aan het rooster hangen kan niet goedgaan...
Nu is deze zo aangesloten: loper op rooster rest aarde van ingang / chassis ( gekeken of ik geen aard lus zou veroorzaken maar ingang plug is vrij van chassis ) nu denk ik zou deze beste man gelijk hebben, waarom: door de volume knop op laag of uit zetten trek in dat rooster naar massa
er zit op de ingang van het rooster een weerstand ( zie schema ) dus trek ik deze weerstand in waarde naar massa....
Tip die ik kreeg zet 2 elco's van 1Uf anti parallel..
Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )
Ok alvast bedankt.
Groetjes

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 jun 2020, 13:02

Pons schreef:Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )

Dat is iets dat al sinds de jaren '80 bekend is. het dynamisch bereik van vinyl is nu eenmaal veel beperkter ten opzichte van een digitale gegevensdrager.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 01 jun 2020, 14:38

Pons schreef:Zo heb ik het versterkertje even zo gelaten zit nog te denken ondanks geen juiste UGT's voor de SE wat ik eventueel nog kan verbeteren
en wil later een verbeterde versie met wat serieuze transformatoren / buizen maar dit hangt af wat mij zoon wil en dan gaat opa weer een poging doen en dan zijn ideeën / schema's / leveranciers welkom.
Met die trafos is best een leuk versterkertje te maken.Wel balans dan met lichtere eindbuizen (bijv ECL84 of PCL84).
Vrijwel dagelijks aan en ineens kraak in de nieuwe stereo potmeter 470K 0,2 w ( aldus de fabrikant )
heb een nieuwe gekregen maar waarom deze was overleden kreeg ik een reactie: je potmeter zo aan het rooster hangen kan niet goedgaan...
Nu is deze zo aangesloten: loper op rooster rest aarde van ingang / chassis ( gekeken of ik geen aard lus zou veroorzaken maar ingang plug is vrij van chassis ) nu denk ik zou deze beste man gelijk hebben, waarom: door de volume knop op laag of uit zetten trek in dat rooster naar massa
er zit op de ingang van het rooster een weerstand ( zie schema ) dus trek ik deze weerstand in waarde naar massa....
Als de 82k van het schema er in zit komt 't kraken door een slechte potmeter of omdat er wat gelijkspanning binnen komt vanuit een aangesloten toestel.
470k is veel voor die potmeter tenzij je een PU aansluit met een ceramische cel, dus zonder voorversterker, maar dan zou ook die 82k te laag zijn (eerder 1MΩ).
Best een 100k potmeter (log) met 1M tussen loper (midden) en nul-aarde-massa hoe je 't noemen wil.
En dan evt draad tussen top potmeter en ingang doorknippen en er een condensator van ~220nF (hoeft niet meer dan 50V) tussen zetten om evt gelijkspanning tegen te houden.
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 01 jun 2020, 21:51

ray5150 schreef:
Pons schreef:Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )

Dat is iets dat al sinds de jaren '80 bekend is. het dynamisch bereik van vinyl is nu eenmaal veel beperkter ten opzichte van een digitale gegevensdrager.

Daar kun je flinke discussies over voeren, Ray. Ik vind het geluid van een elpee nog altijd te verkiezen boven digitaal. Maar e.e.a. is ook afhankelijk van de phonotrap en de kwaliteit van de naald van de speler etc. Het zou ik principe gelijkwaardig moeten zijn.

Pons

Berichtdoor Pons » di 04 aug 2020, 20:01

Geachte lezers,

Sorry voor mij late reactie;s druk en mooi weer en denk te veel hobby;s
Zoals ik had beloofd is er nog steeds niet geluisterd op de boxen van zoon... dat komt zeker.
afgelopen week dacht ik nu moet het gebeuren en snel even op wat speakers in de huiskamer aangesloten
Tevens een platenspeler opgezocht en natuurlijk de aandrijfsnaar is ....
Even een andere tijdelijke oplossing want mij kleinzoon zou komen kijken zoals wat is een platenspeler en wat zijn buizen
Mooi man dat kereltje zei ik zie vuur opa pff ik schrok mij rot .. nee het waren gewoon de buizen in de gloei.
Ok tot zo ver.
Lezers, het vreemde is dat ik nu 2 volume potmeters naar zijn grotje heeft geholpen.. reden ?? ze gaan kraken en zelfs de kanalen vallen weg, grr
Wie heeft er ervaring met mij set-up ?? ik zit met wat vragen, dit is leuk er zit geluid in en ben trots dat het allemaal werkt
Maar: Als ik 2 buisjes ( EL84) erbij zet zodat de UGT beter tot zijn recht komt erg veel uitmaken in vermogen / klank ??
En wie zou er voor mij een schema kunnen plaatsen of mailen ( met 2 buisjes per kanaal EL84 )
Of geheel andere bouwen zo ja welke buizen en UGT;s / voeding trafo enz.
Ik wacht het rustig af, het is vakantie tijd en alvast bedankt
Groetjes Pons

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 05 aug 2020, 11:00

Als je zomaar twee EL84’s extra gaat ‘bijjzetten’ gaat daarna geheid je voedingstrafo roken. Die buizen nemen 750ma gloeistroom en 36ma tot 42ma op de hoogspanning extra. Dat kan je niet straffeloos doen. Je zal je hele versterker opnieuw moeten ontwerpen en in ieder geval een nieuwe voedingstrafo regelen. Waarschijnlijk loopt hij al op zijn tenen omdat de radio waar hij uit kwam maar 1 EL84 telde en dat is de ‘grootverbruiker’.

Ik zou om te beginnen, twee single ended ugt’s regelen. Op MP zit iemand die hele voorraden trafo’s uit oude radio’s te koop heeft, daar zit vast iets tussen.

Wel leerzaam toch dit soort dingen? :-)

Mvg, Paul

Pons

Berichtdoor Pons » do 06 aug 2020, 19:48

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie, klopt de hoogspanning trafo komt uit een radio vandaan.
Zeker leerzaam hoewel er een en ander aan mij hiervoor al was uitgelegd probeer ik een en ander te onthouden ha,ha
Het is geen dagelijkse kost en vind hier gelukkig weer wat terug.
Gezien dat de UGT transformatoren geen SE waren heb ik ze wel zo aangesloten..
Dus ik dacht nu om even 2 gaten erbij te boren en zo 2 EL buisjes er bij te voegen met uiteraard een grotere voeding trafo
en natuurlijk de gelijkrichtbuis ook een 2e erbij te zetten of als voorheen gewoon diode's te gebruiken
Maar als het vermogen en kwaliteit bijna gelijk blijft heeft het geen zin om deze actie uit te voeren.
Dan zeg ik mooi project EL84 is voor mij zover geslaagd alles werkt geen brom enz.
Dan ga ik denken aan een groter project met nieuwe stevige UGT's en voeding transformator...
Misschien zijn er ideeën van lezers waar ik eventueel een en ander kan verkrijgen, een kennis heeft nog wat EL34 liggen en nog meer buisjes
ik moet een keer gaan snuffelen.
Groetjes en bedankt voor het mee denken
afwachtend
Pons

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 06 aug 2020, 20:43

Met EL34 zijn leuke versterkers te bouwen. Anders zijn de KT88 ook een goede keuze.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 06 aug 2020, 20:45

Pons, ik zou niet teveel veranderen aan het huidige versterkertje. Ik zou twee échte SE uitgangstrafo's bestellen. Een aanrader is de ATRA0211 van Jan Wuesten https://www.die-wuestens.de/dindex.htm. Ze kosten eur. 26,70 per stuk en klinken echt fantastisch. Ik heb mijn eerste buizenversterker met deze trafo's gebouwd en dat was een groot succes.

Als dat eenmaal lekker speelt zonder kinderziektes kan je op je gemak uitzien naar een nieuw en ambitieuzer project.

Groeten, Paul

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 06 aug 2020, 21:31

hardbats schreef:Met EL34 zijn leuke versterkers te bouwen. Anders zijn de KT88 ook een goede keuze.

Nou ja, hij heeft zijn EL84SE nog niet foutloos. Moet je, wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald, gelijk Hummer gaan rijden? :wink:

Pons

Berichtdoor Pons » wo 12 aug 2020, 13:07

Hoi Paul,

Een Hummer... ja ik begrijp het nee die zou ik zelf nooit kunnen rijden ha,ha
bedankt voor het linkje en de beste man was wel erg snel met een reactie die ik stelde.
Ga deze bestellen en ik wacht het af.
Alvast bedankt Pons

Pons

Berichtdoor Pons » wo 12 aug 2020, 13:17

Anne bedankt voor je reactie en sorry voor mij late reactie, het is mij 3e potmeter al, dus ook dit zou ik eerst bekijken waar dit vandaan zou komen.
Aangesloten CD speler ? in het rijtje staat ook nog een equalizer tussen dit spul heeft jaren aan mij JVC versterkertje gehangen en ??
De fabrikant heeft mij onder service nieuwe geleverd, dacht eerst dat het mij fout zo zijn terwijl een kennis van mij vertelde dat ik zo niet rechtsreeks iets aan het rooster kan hangen en gaf mij als advies om 2 kleine elco's anti parallel te schakelen, toen dacht ik probleem opgelost en niet dus
Misschien kan ik iets meten ? kan toch geen aardlus zijn ….
Als de 82k van het schema er in zit komt 't kraken door een slechte potmeter of omdat er wat gelijkspanning binnen komt vanuit een aangesloten toestel.

Pons

Berichtdoor Pons » do 20 aug 2020, 18:03

Hoi Paul,
Ik heb je raad opgevolgd en de SE transformators besteld ( ATRA0211 ) en deze waren super snel binnen en zeer goed verpakt.
Had wel een aansluitschema erbij verwacht, dus moet ik even zoeken op zijn site.
Ben benieuwd.
Groetjes allemaal en word vervolgd

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 20 aug 2020, 19:10

Je kan eenvoudig achter de aansluitingen komen. Met een ohm meter zal de primaire kant veel hoger meten dan de secondaire.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » vr 21 aug 2020, 10:20

Pons, zie hier een foto van mijn exemplaren in aangesloten toestand:

Single ended in kast van PP.jpg

Je ziet aan de bovenkant de secundaire aansluitingen van 0 en acht ohm. Onder zitten de primaire aansluitingen. Wat ik mij nog kan herinneren is dat er ook soldeerlipjes zaten die ik van Jan niet mocht gebruiken (geen aansluitpunt). Echter, ik heb ze volgens mij besteld in 2009 en ik heb het niet helemaal meer helder.

Helaas staat deze versterker nu bij mijn vader in de studeerkamer. Ik kan er niet gelijk bij. Douwe zijn advies zou ik zeker opvolgen.

mvg, Paul

Pons

Berichtdoor Pons » ma 24 aug 2020, 10:11

Goedemorgen allemaal,
Heb jullie raad opgevolgd meten is weten en achteraf de zeer grote verpakking ( is natuurlijk niet verkeerd ) even gescheiden en jawel een klein los stickertje gevonden.
Even later in de middag de trafo's vervangen ( ATRA0211 ) zijn bijna net zo groot als de voeding transformator.
Inderdaad een verschil in geluid. Zo komen we steeds een stukje verder naar een eind resultaat.
Zo maakte ik een foto en stuurde deze naar een kennis, kreeg gelijk commentaar kan ik wel tegen hoor, hij vind de buisjes wel wat rood staan.. zei komt denk ik door de foto / gloed. Voeding anode 250V 5,2Kohm trafo, rooster weerstand 330 ohm over deze weerstand staat een spanning van 9V ( als ik mij huiswerk goed gedaan heeft U=I*R 9 V/330ohm ongeveer 0,027 Ma P=U*I 9/0.027 ongeveer 9,2W)
Groetjes Pons

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 24 aug 2020, 10:55

Pons schreef:Goedemorgen allemaal,
Heb jullie raad opgevolgd meten is weten en achteraf de zeer grote verpakking ( is natuurlijk niet verkeerd ) even gescheiden en jawel een klein los stickertje gevonden.
Even later in de middag de trafo's vervangen ( ATRA0211 ) zijn bijna net zo groot als de voeding transformator.
Inderdaad een verschil in geluid. Zo komen we steeds een stukje verder naar een eind resultaat.
Zo maakte ik een foto en stuurde deze naar een kennis, kreeg gelijk commentaar kan ik wel tegen hoor, hij vind de buisjes wel wat rood staan.. zei komt denk ik door de foto / gloed. Voeding anode 250V 5,2Kohm trafo, rooster weerstand 330 ohm over deze weerstand staat een spanning van 9V ( als ik mij huiswerk goed gedaan heeft U=I*R 9 V/330ohm ongeveer 0,027 Ma P=U*I 9/0.027 ongeveer 9,2W)
Groetjes Pons

Ik neem aan dat je de kathode weerstand bedoelt. Het vermogen is 9x9/330 en dat is ongeveer 0,25W Wel weinig of.. bedoel je de schermroosterweerstand. Dan is het een logische waarde.
Eigenwijs is ook wijs!

Pons

Berichtdoor Pons » ma 24 aug 2020, 14:39

Hoi Douwe,

Kathode weerstand is 330 ohm. Het is misschien van mij een domme vraag waarom 9*9 /330 ?
Ik probeer een en ander te begrijpen, dus beter 9*9 in de toekomst gebruiken en dan deze toepassen P=U*I 9/0.027 ongeveer 9,2W output
Wil de EL84 niet op een te hoge stroom zetten anders ben ik misschien zo van de buisjes af of de uitgangstransformators.....
weet niet wat gemiddelde Ma instelling is, of gewoon buizenboek aanhouden...
wederom alvast bedankt
Groetjes Pons

Terug naar “Versterkers”