RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rho

RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Berichtdoor rho » vr 05 aug 2011, 14:54

Ik heb ondertussen meer dan 1 draaitafel in gebruik en kom een leuk phonotrapje te kort. Er zit wel iets in de versterkers ingebouwd maar die kunnen niet echt tippen aan een extern exemplaar.
In de woonkamer speel ik nu met een Hormann SUPA2.0 die me erg bevalt. Maar die is niet meer te krijgen, dus een 2de exemplaar is uitgesloten.
In mijn kleine luisterkamertje speel ik met een ESP P06 die ook wel heel leuk speelt en dus dienst mag blijven doen. Maar mijn 2de tafel hangt gewoon aan de interne correctie die in de Teac versterker zit ingebouwd. En die klinkt ... niet echt geweldig, zullen we maar zeggen. Voor de rest is het wel een prettig versterkertje.
Dus heb ik nood aan een extra phono versterkertje.
Ik kan hier ook best vertellen dat ik een aanhanger ben van MM en MI elementjes. Een extra gainstage om de ultra lage uitgangsspanning op te krikken is dus niet nodig.

Omdat ik zeer beperkt in tijd zit en daardoor eerder tijd in het bouwen wil steken i.p.v. in het zelf uitdokteren en ontwerpen zoek ik een bestaand ontwerpje of zelfs een complete kit. Dan kan ik lekker solderen en prutsen in de vrije tijd en heb ik redelijk snel een spelend projectje.

Nu heb ik nog nooit met buizen gewerkt en heb ook maar een zeer beperkte kennis ter zake, maar het lijkt me toch leuk om eens iets te bouwen met die dingen.
Iets dat me doet twijfelen is de mooie prestaties die de zeer eenvoudige SUPA2.0 neerzet. Die is opgebouwd uit discrete transistoren.
Een 2de overweging die me eerder richting halfgeleider doet gaan is het kostenplaatje.

Nu heb ik 2 ontwerpjes in mijn zeer korte short-list staan:
- PhonoDude van Triode Dick
- Een ontwerp met discrete transistoren, dat is gebaseerd op een ontwerp uit één of andere uitgave van Elektuur uit midden jaren '80 van vorige eeuw en waar iemand op een "bevriend" forum mee aan de slag is gegaan. (De SUPA2.0 zou daar ook op gebaseerd zijn) linkje naar de "bevriende" site 8-[

De Phonodude is beschikbaar als PCB waar je dan nog de componenten bij moet zoeken (maar dat is blijkbaar zeer goed gedocumenteerd) en een voeding bij moet verzinnen (maar die heeft Doede Douma al verzonnen ;) ). Dat lijkt me best haalbaar, met een beperkte kans op falen. Ik heb alleen geen enkel idee van de kosten waar ik rekening mee moet houden. En als het kostenplaatje aanzienlijk is, presteert die dan nog steeds beter dan een commercieel exemplaar van vergelijkbare prijs? (toch een factor die ik altijd laat meespelen in mijn projecten)

Het Elektuur gebaseerde ontwerp is niet bepaald mega complex, maar ik zou het dan gewoon op gaatjes-print opbouwen. (zeker de eerste versie) Ik heb al zulke kunstwerken gebouwd voor test en meetopstellingen voor halfgeleiders, dus dat lijkt me ook wel haalbaar. En als ik lekker ruim bouw zal het best wel aanvaardbare resultaten opleveren lijkt me. Transistoren zijn eigenlijk erg goedkoop en alle overige componenten zullen zeker ook geen waanzinnige kosten veroorzaken. Als ik naar de SUPA2.0 luister is de prijs/kwaliteit va zulke trapjes erg goed te noemen. (laat ruimte voor nog meer vinyl! :) )

Als er iemand me een beetje raad kan geven i.v.m. de keuze van de meest geschikte phonotrap zou dat zeer leuk zijn.
Vooral mensen die wat ervaring hebben met buisjes en kunnen waarschuwen voor zaken die voor een beginner onbekend zijn maar de kans op slagen hypothekeren mogen reageren.

Mr Tube

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Berichtdoor Mr Tube » vr 05 aug 2011, 15:34

Ik heb ook nog een ontwerp liggen met print, is een MM/MC en opgebouwd met Opamps en een buis.
Kan ook zonder buis gebouwd worden als je de opamps iets harder laat werken, de buis is toch een beetje smaakmaker.
Je kan print en bouwbeschrijving overnemen.

Verder heb ik ook nog een Musical Surroundings Phonomena liggen (staat op MP) die je kan overnemen, alleen heb je daar weinig bouw plezier aan.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

rho

Berichtdoor rho » vr 05 aug 2011, 15:48

Dat ontwerpje kan wel interessant zijn.
Heb je de fysieke print of heb je de gerbers zodat er een print kan gemaakt worden?

Die kant en klare laat ik toch maar even voor wat het is.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 05 aug 2011, 23:08

Volgens mij is dat Elektuur ontwerp dat Rho (en Helmut) het over hebben de Prelude uit 1983.
Die heb ik ook gebouwd, dat was mijn eerste serieuze hifi bouwprojekt.
Hier staat een uitgebreid verslag: http://www.circuitsonline.net/forum/view/53816/1

Ik weet niet of ik de eagle files nog heb, waarschijnlijk niet meer.
Wat ik volgens mij wel nog heb zijn de fysieke printfilms, dus een setje printen maken zou geen probleem moeten zijn.

Wat ook een simpele maar zeer goede mogelijkheid is, is de LM4562.
Zie de datasheet, pagina 1

LM4562[1].pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 05 aug 2011, 23:55

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 aug 2011, 20:02

Als je makkelijk wil houden,neem een bouwdoos van Velleman K2573.Is meen ik ook met die 4562.
Wel nog zelf een voeding bakken.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 06 aug 2011, 22:30

Dat kan beter, Anne: Klik.

(ik wou de PDF er ook bij zetten, maar die is 5 mb.)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 aug 2011, 22:45

Laat ik nou denken DIY (he nee,eigelijk ook maar niet denken :shock: )
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

rho

Berichtdoor rho » za 06 aug 2011, 23:27

Zo'n Velleman ding vind ik toch wel een beetje te weinig uitdaging.
Ik begin meer en meer richting transistoren te denken. (lage ruis, hoeft niet echt op te warmen, beetje meer binnen mijn kennisgebied, lange levensduur)

Helmuth zijn schakeling lijkt me dan wel een leuke uitdaging om die heel netjes op een experimenteerbordje op te bouwen. Later kan ik dan misschien een pcb-tje ontwerpen.
Daar valt ook wel een nette voeding bij de verzinnen denk ik.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 13:17

rho schreef:Ik heb ondertussen meer dan 1 draaitafel in gebruik en kom een leuk phonotrapje te kort. Er zit wel iets in de versterkers ingebouwd maar die kunnen niet echt tippen aan een extern exemplaar.
In de woonkamer speel ik nu met een Hormann SUPA2.0 die me erg bevalt. Maar die is niet meer te krijgen, dus een 2de exemplaar is uitgesloten.

Uhm... Ze worden nog gewoon verkocht hoor... Er zit alleen geen kastje meer omheen.
Dat heeft zelfs het voordeel dat je er gewoon een paar in een kast kan stoppen, en dmv een schakelaar over een RCA kan laten lopen...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 16:12

Hij heeft zijn website blijkbaar ge-update. Bij mij vorig bezoek stonden er geen SUPA RIAA trapjes meer op. (maar wel een bericht dat er een update zou komen)
Ik dacht dat ze uit het gamma gingen verdwijnen.
Zijn prijzen zijn, in de voor hem gunstige zin, aangepast. ;) Je moet tegenwoordig zelfs de voeding voor de SUPA2.0 apart aankopen. Het product is wel iets professioneler opgebouwd.
Ik denk dat zelfs het design in zeer grote mate overeen komt met wat Helmuth heeft aanbevolen. Ik denk dus dat zelf bouwen nu wel de beste optie is.
Ik wil nu niet beweren dat ik het geen leuke producten meer vind, maar ik ben in staat om zo iets zelf te bouwen aan een waarschijnlijk lagere prijs. (of toch iets dar zeer dicht in de buurt komt)
Dan heb ik het plezier van het bouwen er ook nog eens bij.

Maar voor degene die geen zin heeft in het zelf bouwen van zo'n ding kan ik ze dus wél aanraden. Ze doen het prima, die SUPA2.0 phono-trapjes.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 aug 2011, 16:25

rho schreef:Zijn prijzen zijn, in de voor hem gunstige zin, aangepast. ;)

Ja, hij is er achter dat een plakje kaas op zijn boterham lekkerder is dan alleen wat margarine :lol:

Denk zeker dat je met zelf bouwen de helft goedkoper uit kan zijn. Aan de andere kant is die prijs voor een complete kit ook weer niet onredelijk. Zelf alles verzamelen en een print maken kost ook tijd.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 17:26

Ik zeg ook niet dat ie onredelijk is in zijn prijzen. Zijn producten werken goed en hij levert een goeie service. In vergelijking met de meeste commerciële phono-stages van enige standing is ie zelfs goedkoop te noemen en ik denk dat zijn producten klankmatig met een hele hoop van die toestellen mee kunnen.

Maar ik wil 'm nu toch eens zelf bouwen. Lijkt me best leuk en ik kan op de plaatsen waar ik het zelf beslis ook met de kwaliteit van de componenten schipperen (niet in de negatieve zin natuurlijk).

Het gaat me niet zo zeer om de prijs van zo'n SUPA2.0 want die vind ik best nog te verkroppen. Dit project hoeft niet absoluut goedkoper dan dat uit te vallen.
Maar als je 'm zelf bouwt en hij werkt goed dan geeft dat toch wel een hoop voldoening. :) Dat telt ook mee.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 aug 2011, 18:16

:oops: Oeps sorry, ik begreep dat dit een zelfbouw kit is maar het is een kant en klare print zo te zien.

Ja zelf bouwen is zeker leuker en meer bevredigend.
Peter de Jong

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 08 aug 2011, 19:20

rho schreef:Dat ontwerpje kan wel interessant zijn.
Heb je de fysieke print of heb je de gerbers zodat er een print kan gemaakt worden?

Die kant en klare laat ik toch maar even voor wat het is.

Het is een fisieke print waar ik nog een aantal van heb liggen.

Van oorsprong was het een puur opamp ontwerp naar idee van Ron sutherland met twee parallel OP270 aan de ingang en een AD275 in de tweede trap met deels passieve RIAA filtering.
Op deze print kan deze versie ook zondermeer opgebouwd worden maar er is nog een buistrap toegevoegd als laatste, zoals eerder genoemd als smaakmaker.

Er is ruimte voor top componenten zoals Mundorf silver/gold/oil types.
Zelf heb ik hem opgebouwd met TentLabs shuntregelaars maar je kan hem ook voeden met 7815/7915. Uiteraard kun je ook voor de Ron sutherland oplossing kiezen die of CRCRCRCRC filtering kiest of gewoon batterijen toepast(niet geschikt als de buisuitgang is toegepast)

ik zal kijken of ik een foto kan plaatsten morgen.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 20:04

OK, die foto's zouden leuk zijn.
Die OP270, daar heb ik vroeger ook eens naar zitten kijken of ik daar niet iets leuks mee kon doen. (is er natuurlijk nooit van gekomen. :oops: )

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 aug 2011, 20:21

Die superduper LM's die hier regelmatig voorbij gekomen zijn zijn beter. Ze ruisen nog net wat te veel voor MC (doet een OP270 ook) maar voor MM prima.

Voor MC kom je dan op een low noise discrete fet trap aan de ingang met daar achter een op-amp.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 aug 2011, 20:45

Mr Tube schreef:[
Zelf heb ik hem opgebouwd met TentLabs shuntregelaars maar je kan hem ook voeden met 7815/7915. Uiteraard kun je ook voor de Ron sutherland oplossing kiezen die of CRCRCRCRC filtering kiest of gewoon batterijen toepast(niet geschikt als de buisuitgang is toegepast)

Een mogelijkeid is ook de 317 - 337 spanningsregelaar.

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 20:47

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:[

Een mogelijkeid is ook de 317 - 337 spanningsregelaar.

Dat is wat ik meestal gebruik, maar ik had later eigenlijk een apart topic willen starten ivm de voeding. ;)

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 21:07

Pjotr schreef:Die superduper LM's die hier regelmatig voorbij gekomen zijn zijn beter. Ze ruisen nog net wat te veel voor MC (doet een OP270 ook) maar voor MM prima.

Voor MC kom je dan op een low noise discrete fet trap aan de ingang met daar achter een op-amp.

En wat vond ik daarnet in mijn componenten-stock (waarvan ik een tijd geleden zowat 80% verkocht heb :oops: ): 3 stuks LM4562. :D
Ik heb dus even de OPA2604 vervangen door de LM4562 en ik denk dat ie inderdaad minder ruist.
Ik sluit gewoon de set aan zonder een plaat op te zetten en draai de volumeknop helemaal open. Volgens mij hoor ik duidelijk minder ruis dan met de OPA's ...
Zeer wetenschappelijk getest allemaal! :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 aug 2011, 21:21

rho schreef:Zeer wetenschappelijk getest allemaal! :mrgreen:

Wetenschap stelt niets voor zonder "proof of concept" :lol:
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » ma 08 aug 2011, 21:34

Nou ik was iig al blij dat ik tenminste de indruk kreeg dat ze minder ruisen. :lol:
Nu kan ik tenminste al lekker bevooroordeeld genieten van meer lucht rond de instrumenten. :mrgreen:

Maar uit de specs blijkt dat ze echt minder ruisen, dus ben ik wel blij dat ik ze gewisseld heb. Ik moet ze alleen nog eens netjes testen. :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 aug 2011, 21:48

Het GBW product is ook veel groter en dat komt ook het hoog ten goede.
Peter de Jong

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 08 aug 2011, 21:48

Op dit moment is mijn keuze voor de ingangstrap de AD797, die kan wedijveren met discrete trappen wat ruis betreft. Bij Phonotrappen is het verder belangrijk om opamps te kiezen welke een hoge gain aan kunnen(waarbij de vervorming laag blijft), de OPA627 kun je dus wel vergeten hier (elke type opamp heeft zijn specialiteit). Vind ik eerlijkheidshalve nu dat het printontwerp nu juist gebaseerd is op dubbelopamps....., denk nu aan een nieuwe versie met singels erin en dan een paar 797 parallel voor nog lagere ruis. Eigenlijk vond ik ruis nooit een probleem met het ontwerp met de OP270 maar het kan altijd beter, als je het onderste uit de kan wil dan zou je met 2 of 3 parallel werkende 797 toch een soort super oplossing hebben. Er is ook nog een LT1028.... ook geschikt voor dit werk.
Als volgende trap kun je dan uitwijken naar de LM4562 of de mooie LME49710 metalcan, als je de opamps nog een beetje meer rust wilt gunnen dan kun je nog 3 trappen overwegen.
Verder zie ik het als voordeel om de RIAA correctie over twee netwerken te verdelen, het hoogaf filter het liefst zo vermogelijk naar achteren in de schakeling.

Wat de voeding betreft, deze kan niet schoon genoeg zijn. Zelfs bij een lijntrap is het hoorbaar als je de voeding weet te verbeteren. Opamps zijn zeer gevoelig voor rommel op de voedingslijnen en latin zich meteen van hun slechte kant horen als daar iets mis mee is.
Ron Sutherland heeft bij de oudere versie daarom een enorme batterij Elco's ondergebracht met in 5 trappen RC filtering met daarachter nog een simpele zener, de ruis van een zener is al snel een 30 a 40dB beter dan een LM317 of zoiets (geldt voor 12V types). Alleen bij lage frequenties en temperatuurschommelingen is de zener niet zo sterk, maar ja.... daar hebben we geen last van dankzij de goede PSR van de opamps.

Ik pas nu voor voorversterker schakelingen standaard een drievoudige filtering toe (CRCRC) zo wordt de rimpel teruggebracht tot enkele uV's en wordt zuiver sinusvormig. Daarchter kunnen nog wat LM317/337 komen voor verdere stabilisatie maar als je het simpelweg met een paar zeners afkan moet je dat niet laten.

Ik heb een keer de PH1 van Ron Sutherland in huis gehad en was bijzonder onder de indruk van deze voorversterker, die heeft voor mij bewezen dat het ook anders kan dan de dikke Phonotrappen van BAT en Audioresearch welke ik ook heb mogen beluisteren. Waar de peperdure buizenbakken als referentie werkten wist de RS PH1 gewoon stand te houden, er wordt zo minderwaardig vaak gedaan over Opamps maar je komt ze tegen in de hoogste kringen van de High-end.
de Audio historicus

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 08 aug 2011, 22:01

rho schreef:
Pjotr schreef:Die superduper LM's die hier regelmatig voorbij gekomen zijn zijn beter. Ze ruisen nog net wat te veel voor MC (doet een OP270 ook) maar voor MM prima.

En wat vond ik daarnet in mijn componenten-stock (waarvan ik een tijd geleden zowat 80% verkocht heb :oops: ): 3 stuks LM4562. :D
Ik heb dus even de OPA2604 vervangen door de LM4562 en ik denk dat ie inderdaad minder ruist.
Ik sluit gewoon de set aan zonder een plaat op te zetten en draai de volumeknop helemaal open. Volgens mij hoor ik duidelijk minder ruis dan met de OPA's ...
Zeer wetenschappelijk getest allemaal! :mrgreen:

Ik gebruik bij voorkeur alleen een OPA2604 als ik een Fet ingang wens, bijvoorbeeld achter een volumeregelaar. Verder kun je de OPA2604 liever niet bij een al te hoge gain gebruiken, ik denk dat 10 a 20dB zat is voor zo'n ding. Ook de zeer beminde OPA627 is ongeschikt voor Phonotrappen, gebruik hem liever in lijntrappen tot max 20dB en gebruik anders liever de OPA637 (versteking hoger dan 5x)
de Audio historicus

Terug naar “Versterkers”