De 'Straight' ont(k)leed

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK

De 'Straight' ont(k)leed

Berichtdoor PA4URK » zo 13 mar 2011, 19:06

Drie jaar geleden begon ik met de bouw van een EL34 pushpull versterker gebaseerd op een ontwerp uit Elektuur en genaamd 'Straight': http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t=straight
Deze versterker heeft nadat hij klaar was tot voor kort bijna probleemloos gedraaid, maar nadat de TT22 single ended klaar was heb ik besloten om de 'Straight' - die ik zelf trouwens verwijzend naar mijn achternaam in Lúcio had herdoopt - helemaal te herbouwen. De met printen gebouwde versterker is inmiddels helemaal uitgekleed en de printen en AE UGT's verkocht om middelen vrij te maken. Wat heb ik nu nog?
* Vier stuks EL34 van EH
* Een voedingsprint voor de HS
* Een complete behuizing met geboorde aluminium chassisplaat
* Een Amplimo ringkerntrafo type 7N607 (340/6.3/40 volt)
* Een paartje Lundahl LL1663 PP uitgangstrafo's
* 3 x RCA 6SJ7 metal en 2 x RCA 6SL7 glas
* Een aantal EF86 en ECC83achtigen

Wat heb ik niet? Een goed schema. Ik zit zelf te denken in de richting van iets met de grotere en mooiere 6S voorbuisjes maar dan kom ik niet helemaal uit met de gloeispanning en de gaten op het chassis moeten dan iets worden vergroot. Ik kan natuurlijk ook een ongeveer gelijke versterker als de uitgeklede opnieuw opbouwen, maar dan zonder printen.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA4URK

Re: De 'Straight' ont(k)leed

Berichtdoor PA4URK » zo 13 mar 2011, 19:09

Het schema van Straight met de 6SJ7 op de plaats van de EF86 en de 6SL7 op de plaats van de ECC83 ?
Je zult wel een beetje met een weerstandswaarden moeten rommelen om het goed in te stellen.

De boel 's wat grondiger bekeken.Dat "raar"(is het niet echt) schema gaat niet op met de 7N607 .
De voedingsspaning ligt een stuk lager,onder 300V, en jouw trafo geeft gelijkgericht rond 475V.Verder de gloeistroom,4xEL34 + 4x ECC33 vraagt 7,6A je hebt maar 6,8A.Ook door 6SJ7+6SL7 te gebruiken kom je nog aan 7,2A.
Wat wel net kan,gloeistroom 6,9A, is 2x 6SJ7 voorversterkers en één 6SL7 waarvan rechts en links elk een triode gebruiken als fasedraaier .
Ook je UGT met Raa van 5k is meer geschikt voor wat hoger spanning (goed 400V),de 3A524 heeft 4k.
Die 475V is niet erg handig,elkos van 450V(gangbaar)kunnen niet.Blijft over 500V types(duur) of dubbele waarde met kleinere spanning in serie(ook duur).Maar daar is een mouw aan te passen met een soort stabilisatie(met MosFet) naar goed 400V,niet duur en gelijk ook minder rimpel.
Oh ja,toch iets raar aan dat schema,elkos in de terugkoppeling,bah .
Anne

Oh ja, voor de duidelijkheid nog even de antwoorden van Anne en Robert uit de SE TT22 draad.

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 13 mar 2011, 19:20

Met een extra gloeistroom trafo en wat buisgelijkrichters kom je misschien ook een eind.
Dan kom je met de ideeën van Anne erbij op zoiets als de Dynaco versterkers uit:

el34_12a.gif

Ik zou eens in de datasheets moeten duiken, maar misschien kun je de 6SJ7 en halve 6SL7 op de plaats van 7199 gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 13 mar 2011, 21:13

Ik zou eens in de datasheets moeten duiken, maar misschien kun je de 6SJ7 en halve 6SL7 op de plaats van 7199 gebruiken.

Als dat succes oplevert zijn we al een aardig eindje op weg Robert. Ik heb heel internet al uitgekamd voor een dergelijk schema, maar kan werkelijk (nog) niks vinden wat voldoet. Voor Anne nog even: wat die HS betreft, daar heb ik nog een compleet bestukte print met twee dikke elco's voor liggen die 440 volt HS en -55 NRS kan leveren met de ringkerntrafo. Verder nog een print van Dick Best met een geschakelde gestabiliseerde voeding die 6 A kan leveren bij 6.3 volt. Past er ook nog wel in :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 13 mar 2011, 21:22

Zat meer zoiets te denken,beetje ala UL40.De spanningen tussen haakjes als er geen vertraagde HS is.
De voeding ben ik nog niet uit,komt wel :sure: .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 13 mar 2011, 21:30

Een voeding van 440V en een trafo van 330V :?: waar blijft de 20V ,eigenaardig.Zijn het elkos voor 500V :? .
Heb je een schema met de waarde van de onderdelen,zien wat er mee kan en hoe het zit.
Anne

Nog even nagezien,'t is 340V en mis ik geen 20 maar meer dan 30V :shock:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 13 mar 2011, 22:07

Dat gaat lekker zo Anne :lol: Let op, citaat uit Elektuur over de voeding van de originele Straight:

...De goede eigenschappen van Straight zijn mede te danken aan de krachtige voeding.
Een circa 3,5 kg zware ringkerntransformator van Amplimo [3], type 7N607, kan 340 V leveren bij maar liefst 700 mA. Na gelijkrichting en filtering staat ruim 400 mA bij 440 V ter beschikking. De negatieve roosterspanningswikkeling levert 40 V/100 mA; na gelijkrichting en filtering wordt dat ongeveer 55 V, wat toereikend is. Alle buizen samen gebruiken 7 A gloeistroom. De 6,3-V-wikkeling is gespecificeerd voor 6,8 A, maar omdat de hoogspanning vrij licht en de roosterspanningswikkeling vrijwel niet worden belast, hoeven we daar geen probleem van de maken...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 13 mar 2011, 23:07

Dus idd twee elkos in serie.Ze nemen wel een loopje met de spanningen,kan zo niet,meet maar 's na.
Met die zekering daar is de trafo niet beschermt, als er een kapotte diode of elko is,hopen dat de zekering aan de netkant springt.
Die extra winding wordt hier als 40V aangegeven maar Amplimo zegt 50V :? scheelt een slok op een borrel :-&
De duistere dagen zijn hier dus nog niet voorbij :cry: .
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 14 mar 2011, 20:56

Ik moet het spul maar eens aansluiten met opnieuw die gloeilampen. Toch heeft het al die jaren goed gewerkt Anne, hoeveel slok scheelt het eigenlijk op die borrel?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 mar 2011, 21:22

Tja hoe grote slokken neem je :lol: .
40V na gelijkrichting 55V en 50V geeft 70V.Als je dan terug moet naar 30V voor Vg1 heb je in het ene geval 25V en anders 40V over om de rimpel weg te filteren(met serieweerstand).
De spanning meten met gloeilampen eraan is mooi om te zien wat de versterker later gaat krijgen.Edoch (ja ik ben oud met bijbehorende woordkeuze 8) ) als je de versterker inschakelt zijn de buizen koud en verbruiken niks.Met die spanning moet je rekenen voor de max. spanning van alle condersatoren,tenzij er een inschakelvertrager in zit.
Mooier is een vertraagde voorstabilisatie,zit erop te broeden,als er een kuiken van komt stel ik het wel voor :-s .
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 14 mar 2011, 21:40

In serie met iedere ader is een NTC-weerstand opgenomen. Ze zorgen er voor dat de ‘inschakelklap’ milder wordt. Ze zijn niet per se nodig, maar het is een effectieve en simpele oplossing voor een inschakelvertraging.

Zo zat het voor de ontkleding Anne, een tweetal NTC's wat naar genoegen werkte. Maar wanneer ik een beetje verder redeneer, met het door jouw voorgestelde schema en de voedingsprint, eventueel aangevuld met de op 6.3 volt afgeregelde gestabiliseerde voedingsprint zodat we meer dan genoeg gloeispanning gloeistroom hebben, komen we toch al een heel eind? Of broedt je nog even verder op dat struisvogelei? :wink:

AatV

Berichtdoor AatV » ma 14 mar 2011, 22:24

Lijkt me een bijzonder tafereel: Anne, die zit te broeden, tot er een kuiken uitkomt.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 14 mar 2011, 22:32

Ik krijg er beelden bij, brrrr :-&

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 mar 2011, 22:57

Die NTC-weerstanden zitten daar om de inschakelstroomstoot van de ringkerntrafo te beperken,anders moet er zo'n zware zekering dat ie ook niet springt als het zou moeten.Tegen (te)hoog oplopende spanning voor de buizen warmen helpt dat niet.
Wat dat ei betreft,kan 'm altijd nog bakken als het niet wil :wink: .
Of,zoals Jaap Fischer (of was het Joop Visser),jonge kip of haan eten :kwijl: .
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 16 mar 2011, 17:32

Gebakken eitje met spek, uien, tomaten en champignons? :kwijl:
Als je uitgebroedt bent hoor ik het wel Anne. Even wat anders medeforumisten: op bijgaande foto zien jullie de opstelling zoals die waarschijnlijk opnieuw wordt: de UGT's links en rechts, de voedingsringkern onder het chassis in het midden. Waarom onder? Omdat dat de enige manier is om de trafo kwijt te kunnen, tussen de twee trafokappen is precies twaalf centimeter over, terwijl de trafo zelf een doorsnede van een krap centimetertje meer heeft. Dat past dus niet. Jammer, want de beschikbare ruimte onder het chassis wordt hierdoor flink beknot. Andere trafo opduikelen?
Wat is de beste manier om de Lündahls te plaatsen ten opzichte van een ringkern: zoals de rechter is geplaatst of de linker?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 mar 2011, 22:34

De rechtse lijkt me het best.Als je de windingen van de ringkern wijder voorstelt liggen die bij de linkse UGT in dezelfde richting en de rechtse er loodrecht op.Hoewel het zo'n vaart niet loopt,die ringkernen hebben geen groot strooiveld.
Wat extra gloeistroom betreft,die heb je alleen nodig als meer buizen wil toepassen dan ik heb voorgesteld.Bijv.een Schmitt fasedraaier,is met twee triodes en een lange staart(heel grote gemeenschappelijke kathodeweerstand),voorafgegaan door de 6SJ7 als triode.Als penthode krijg je dan veel te veel voorversterking.
Met de schakeling,zoals ik die heb voorgesteld,kun je evt.de Elektuurvoeding gebruiken met een kleine toevoeging voor de neg.spanning.Maar wel alle condensators voor een hoge spanning,anders geven ze de pijp aan Maarten bij het aanzetten.
Ook niet zo goed voor de buizen,met die hoge spanning en de gasresten(echt leeg is een buis nooit)spelen ze gasontladingsbuis(zoiets als een neonlampje)en knallen de ionen tegen de kathode,en daar houdt hij niet van(zoals de hond van Martine Bijl).
Ondertussen iets uitgebroed.Een schakeling die zich ongeveer gedraagt als een buisgelijkrichter.Komt de spanning langzaam op samen met het opwarmen van de buizen en stop bij een instelbare waarde.Geeft een min of meer gestabiliseerde voeding.De MosFet IRF840 moet wel gekoeld,met een isolatieplaatje tegen het chassis zal wel genoeg zijn.
tIs niet duur,de MosFet en zeners bij DickBest iets meer dan 1€,en die BF420 staan bij ElektronicaOnLine voor iets van 70c.
Alleen het monteren(op gaatjesprint),als je dat niet gewent ben,geeft makkelijk fouten.
Het versterkerschema ook nog wat aangepast,hoe op triode eindtrap over te gaan.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 17 mar 2011, 21:06

Bedankt voor het broeden Anne, het door jouw voor gestelde schema is precies wat ik in gedachten heb. Het past op de chassisplaat en in de behuizing en geeft door het gebruik van deze buisjes een totaal andere look dan in de oude uitvoering. Maar toch zijn er een paar dingen die ik niet begrijp, sorry dat ik het niet helemaal snap. Waar uit bestaat die kleine toevoeging voor de negatieve spanning? Vervangt het door jouw uitgebroede schema nou compleet de Elektuur voedingsprint of is het een langzaam opkomende aanvulling op die voeding? Terugkomend op het schema: ik zie een aantal potmeters van 100 k om de BIAS in te stellen, eigenlijk wil ik afregelingspunten zo veel mogelijk zien te voorkomen en dus neig ik meer een beetje naar een kathode BIAS met een zware weerstand en een elco aan aarde. Of is dat in dit geval niet mogelijk?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 17 mar 2011, 23:00

De kleine toevoeging is nodig als je de Elektuur voeding blijft gebuiken,daar komt volgens opgave 55V uit en ik heb 47V met een elko erover nodig.
De hele voeding is bedoeld in plaats van,daarom ook die toevoeging om de 470µ 400V elkos te hergebruiken met een waarschuwing.
De eindbuizen instellen met kathodeweerstanden ipv een vaste regeling heeft,wat had je gedacht,z'n voor en tegen.

Kathodeweerstanden voor,niks af te regelen en een stabiele toestand.
Tegen,dikke elkos nodig,verlies van ruim 30V van de voeding=vermogenverlies en het schijnt(vroeger nooit zo op gelet)dat er een bijverschijnsel optreed (lijkt op zuchten)na een hard geluid.Bij veel vermogen neemt de stroom toe en daarmee de spanning over de kath.weerstanden,de versterker verschuift naar een B-instelling,het daarna volgend zachter geluid komt eruit gedurende het terugzakken van B naar AB-instelling,soms te horen.

Vaste instelling voor,meer vermogen,instelpunt makkelijk te verschuiven(is iets anders voor triode/UL),geen gepaarde buizen nodig.
Tegen,moet afgeregeld liefst toch eens per half jaar (als 't ie regelmatig gebruikt wordt),ingewikkelder schakeling.

Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 18 mar 2011, 21:27

Uiteraard maak ik het liefst gebruik van de aanwezige middelen Anne, de Elektuur voedingsprint dus. Deze is echter met 450 volt type elco's uitgerust en niet met 400 volt zodat we dus minder op het randje balanceren. Ook de andere componenten zijn ruim bemeten en last but not least: de plaats waar hij al gezeten heeft is nog vrij. Dus wil ik dat graag houden.
Wat de voors en tegens van de kathodeweerstand betreft, dat wordt een beetje wegstrepen tegen mekaar. Het enige echte tegen wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat de buizen gepaard dienen te zijn, dat zuchten neem ik dan maar op de koop toe 8) . We komen er wel uit :rock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 mar 2011, 21:52

Goed,zal het schema omwerken met kathodeweerstanden en (iets)hogere voedingspanning.Het deel voor -55V wordt dan niet gebruikt.
Met elke eindbuis een eigen weerstand hoeven ze niet gepaart.Is een regeling om het verschil tussen de eindbuizen weg te werken ook teveel?
Nog iets,zoals ik voorstel zijn het totaal 7 buizen,maar er zitten zo te zien 8 gaten in je bovenplaat :? .
Anne

Nog iets vergeten,vertraagt inschakelen van HS ? (aan te bevelen)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 18 mar 2011, 22:29

Is een regeling om het verschil tussen de eindbuizen weg te werken ook teveel?

Wanneer dat maar één potmetertje per kanaal is valt er mee te leven hoor Anne :D
Wat dat extra gat betreft, ik doe het gewoon net als bij de TT22 versterker: daar is maar één helft van een buisje gebruikt. Ik gebruik twee halve 6SL7's in plaats van één hele :mrgreen: Ik moet ze wel iets opruimen in verband met de grotere voeten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 mar 2011, 23:11

Met een buis meer gebruik je teveel stroom.Gewoon een loze buis ,zoals het vissertje, :?: :sure: .
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 19 mar 2011, 11:47

Oeps, ja natuurlijk :oops: Zitten we weer met dat probleem. Een bestaand schemaatje nabouwen is heel wat makkelijker dan iets nieuws uitwerken Anne :? :oops:
Misschien een ander idee: De vier eindbuizen op de Amplimo gloei en de voorversterkerbuisjes op de gestabiliseerde 6.3 volt print? Dan werken we niet op de top van het kunnen maar wordt de stroom mooi verdeeld over twee bronnen die het met z'n tweetjes op hun slofjes aan kunnen. Zit ik wel weer met wat extra ruimteverlies :?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 19 mar 2011, 14:04

Dat is een mogelijkheid,hoewel niet echt aan te raden.Zo'n schakelende voeding werkt op een ultrasone frequentie.Voor je het weet komt daar iets van in de versterker terecht.Dat hoor je dus niet maar met een beetje pech komt er wel ineens rook uit je tweeters.Zulke dingen moeten met de nodige omzichtigheid gebruikt worden.Juiste aading,afscherming en wie weet extra filteren.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 19 mar 2011, 23:23

Ondertussen wat aangepast/verandert.Het deel van de voeding gelijk aan die van Elektuur niet in detail overgetekend,liever lui dan moe :lol:
Anne

Terug naar “Versterkers”