Hoezo brommende versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gerrittube

Re: Hoezo brommende versterker?

Berichtdoor Gerrittube » di 24 nov 2020, 20:56

Vandaag e.e.a. verder getest. De weerstandswaarde maakt in mijn geval niet uit, met 100 Ohm krijg ik exact dezelfde brom als met 10 Ohm. Ik heb verder getest met en zonder condensator van 100 nF. Ook dit geeft geen enkel verschil, niet hoorbaar en niet meetbaar.

Groeten, Gerrit

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » ma 14 dec 2020, 14:24

Hierbij een kleine update.

Ik bereik tot nu toe het meeste resultaat gek genoeg met een zuigkring op 100 Hz. op de hoogspanningsrail. Ik gebruik nu quick’n dirty even een oude trafo met 10H inductie (primaire wikkeling van een kerstverlichtingstrafo bij gebrek aan een smoorspoel) en 250 nF in serie tussen hoogspanning en aarde. De resterende brom daalt met 25%, van 2 mV naar 1.5 mV.

Probleem is dat ik natuurlijk geen oude trafo ga inbouwen. M.a.w. ik zoek een miniatuur smoorspoel van 10 H. Online kan ik die niet 1-2-3 vinden, alleen “grote” smoorspoelen, voor 50 mA en hoger (o.a. Hammond, Triax). Volgens mij heb ik dat niet direct nodig, de stroom is immers minimaal.

Heeft iemand een suggestie voor een smoorspoel?

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 14 dec 2020, 14:33

Het afvoeren van een 100Hz brom d.m.v. een zuigkring is ongebruikelijk in een voeding. Maar wel origineel bedacht.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 dec 2020, 19:28

Een condensator parallel op de bestaande smoorspoel om die op 100Hz af te stemmen kan misschien ook wel.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » ma 14 dec 2020, 20:27

Hallo Anne,

Ik gebruik echter geen smoorspoel maar een gyrator (met MOSFET). De resonantiefrequentie is inderdaad identiek bij parallel en serieschakeling.
Hoe kom ik aan een lief klein smoorspoeltje van 10 H (bij benadering, want de condensator kan ik wel op maat samenstellen).

Groeten, Gerrit

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 14 dec 2020, 22:02

Ik heb nog wel een Amroh smoorblokje van 6H liggen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 14 dec 2020, 22:21

Ah!buis schreef:Een condensator parallel op de bestaande smoorspoel om die op 100Hz af te stemmen kan misschien ook wel.
Anne

Nog leuker.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 dec 2020, 19:16

Gerrittube schreef:Hallo Anne,

Ik gebruik echter geen smoorspoel maar een gyrator (met MOSFET).
En werkt dat ding wel goed ? Heeft nml een spanningsval nodig, ruim groter dan de rimpel ervoor.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 29 dec 2020, 14:52

We zijn weer een paar weken verder, en het is tijd voor een korte update. Ik heb dagenlang op allerlei manieren geprobeerd de brom te verlagen, met als uiteindelijk resultaat dat de brom nu teruggebracht is tot 0,35 mV (i.p.v. 2 mV). De brom is nu op de speakers onhoorbaar, met het oor pal voor de luidspreker.

Om het restantje brom te kunnen beoordelen (letterlijk!) heb ik de luidsprekeraansluiting (met dubbele diodes ter beveiliging) vanaf de dummy load direct op een tweede versterker aangesloten. Met de knop een heel eind open was de brom ook goed hoorbaar en waren ook alle veranderingen direct merkbaar.

Ik heb naar de audio massadraden gekeken en de voedingsmassa, maar dat leverde geen verbeteringen op. De gloeispanning was AC, gekoppeld aan 40 Volt DC. Het bleef maar rond de 2 mV brommen. Ik heb ook DC geprobeerd, maar dat gaf geen verbetering, noch met een geschakelde voeding met daarachter een TL1084 regelaar, noch met een accu met dezelfde regelaar. Vooral dit laatste kon ik niet uitstaan. Wat wel steeds duidelijk was, was dat de DC koppeling naar de gloeispanning essentieel was voor de laagste brom. Ik heb ondertussen hele boekwerken liggen over brom en de diverse oplossingen uit boeken en diverse fora. Ik wist hiervoor nog niet dat je hierop kon afstuderen...

De oplossing - althans in de huidige testopstelling - heb ik gevonden in de DC gloeispanning (accu), maar nu niet “zwevend”, maar ook weer via een 33K weerstand gekoppeld aan 40 Volt DC. Nu hebben de gloeidraden een rimpelloze spanning en ook een goede referentie naar massa via de 40 Volt spanning.

Met dit goede resultaat ga ik het nieuwe jaar in en daarbij zal ik proberen vanuit de gloeispanning (of een andere voeding) een schone gloeispanning te maken, uiteraard weer met de koppeling naar zo’n 40 Volt.

Prettige jaarwisseling! Gerrit

Terug naar “Versterkers”