Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

Re: Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Berichtdoor RobertD » di 09 nov 2010, 16:45

Pootje 9 en een 330 Ohm weerstand horen volgens het schema volgens mij niet bij elkaar....
Of moet ik naar een ander schema kijken?

Het zou goed kunnen dat je buis kapot is gegaan, maar over het algemeen kunnen die dingen heel wat hebben.

Een condensator kun je niet meten met een 9V batterij en een multimeter. Als het goed is gaat er namelijk geen gelijkstroom door een condensator.
Je kunt hooguit proberen de condensator via een weerstand op te laden maar dan is een hogere spanning wel wenselijk.
Overigens verwacht ik niet dat je condensatoren kapot zijn gegaan van jouw experiment.
De weerstanden kun je nameten met een multimeter.

Controleer je schema en de aansluitingen nog een keer heel goed.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 09 nov 2010, 18:53

Klopt idd, verkeerd gezien/onthouden...

...had 'teveel' gemeten en had me vergist.

Maar er zijn ook goede berichten, HIJ DOET HET !!! :D:D:D

Heb er wel een gigantische brom in zitten die de 'muziek' overstemd, maar er zit leven in :D
Nu de nodige onderdelen scoren voor een goede voeding en de kabels beter neerleggen en in de juiste behuizing bouwen :D, had nu alles kriskras door elkaar liggen.

En het probleem? :oops: Weer zo'n gigantische blunder :oops: Had op 1 winding dus pootje 6 en 3 zitten en op het andere uiteinde de massa terwijl het de voeding had moeten zijn :oops: Zie nu wel dat de min van de speaker aan de massa zit in het schema, dit heb ik dus nog niet gedaan met mijn schema maar is wel nodig? Denk dat ik me daarin vergist heb :(

Collega die me wel vaker hints en tips gaf heeft vandaag eens een kijkje genomen en zag dat ik hierin geblunderd had. Schema zit verder prima in elkaar :D

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 09 nov 2010, 19:09

plaats nog eens een foto. Een versterker "op een plankje" moet ook bromvrij kunnen functioneren.

IMG_0755.JPG

Dit ding functioneerde ook prima... inmiddels heb ik alle onderdelen alweer verkocht of hergebruikt, maar het was een heel goed versterkertje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 09 nov 2010, 19:15

Ligt je ingang wel aan aarde? Er hoeft maar een draadje vergeten te zijn om een enorme brom te genereren. Proficiat trouwens. De eerste muziek uit een zelfgebouwde schakeling is altijd een mooi moment. :)

TheoK

Berichtdoor TheoK » di 09 nov 2010, 19:29

pcdegoede schreef:De eerste muziek uit een zelfgebouwde schakeling is altijd een mooi moment. :)

Vind ik ook.
Gefeliciteerd.
Zover ben ik nog niet. :cry:
Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 09 nov 2010, 22:49

Thnx iedereen, echte muziek was het nog niet maar de ruis van de fm band kon ik er wel uit halen en wat stemmen. De bron was een walkman uit mijn vroegere jaren dat ik nog in weer en wind op het fietsje naar school mocht :P

Brom is zeer waarschijnlijk omdat voeding en signaalkabels kriskras door elkaar lopen, nu wetende dat dit werkt zal ik het op definitief ontwerp zetten en hierbij rekening houden :D

Zal morgen even een foto plaatsen van de 'chaos' op de werkbank ;)

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » wo 10 nov 2010, 22:27

En bij deze de foto van de chaos

1155751115_5_eBXp.jpg

Heb na de foto nog een massa gemaakt van de UGT naar de massa zoals op het schema staat aangegeven maar heb nog steeds een flinke brom.

Had nog even zitten speuren op mijn UGT en op de foto's die ik gemaakt had hoe de boel aan elkaar zat in de Blaupunkt Buizenradio, achteraf denk ik van 'natuurlijk' hoort het zo aangesloten te zitten.
Ik had de pech dat de standaard draadjes aan de UGT waarmee hij verbonden was met de Blaupunkt massief draad was en na de nodige testen gingen afbreken en werden vervangen voor betere draden.

In de Blaupunkt zit nog een 350v/385v 50uf condensator, dus heb iig 1 deel alvast om een wat stabielere voeding te maken :D
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 10 nov 2010, 23:19

Houd je aub in je enthousiasme het puntje veiligheid in de gaten? Misschien dat je nu op een punt bent (het versterkt) de zaak in te gaan bouwen, kun je ook aan zaken als brom e.d. gaan werken. Zo blijft het toch gissen waar het vandaan komt.
Wel mooi dat de versterker versterkt, een mooi moment!

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 10 nov 2010, 23:38

Een elco in de voeding zal de zaak zeker wat stiller maken.

De trafo linksboven is neem ik aan de voeding en linksonder ligt de uitgangstrafo?

Vanaf de voeding zie ik een gelijkrichter (grijs blokje?)
Daarna komt al gelijk de buis.

Zet tussen de plus en de min van de gelijkrichter maar eens een elco van pakweg 100uF. Neem er wel een die 350 tot 400V kan verdragen!
Je kunt er ook eentje van 47uF nemen, of twee van 47uF parallel.

Ik ben er redelijk zeker van dat dit je bromprobleem zal verkleinen.

Zelf bouw ik de boel inderdaad liever direct veilig in. Of schroef al je trafo's vast op een plankje. Dan loop je minder risico dat bij het omvallen van een trafo je ergens sluiting maakt. Nog gevaarlijker is het wanneer er een draadje omhoog komt tegen jouw handen aan. Houd er rekening mee dat de spanningen in zo'n buizenversterkertje dodelijk kunnen zijn.

Pas dus ook op wanneer je de elco in de voeding hebt gemaakt. Zelfs wanneer je de versterker uitschakelt is die elco nog geladen en kan de geladen elco je een flinke optater geven.
Voor beginnende buizenbouwers is het aan te bevelen om parallel aan de voedingselco een bleederweerstand te plaatsen die de elco leegtrekt. Een waarde van 220k is dan wel goed.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » do 11 nov 2010, 19:17

Barry2001 schreef:Houd je aub in je enthousiasme het puntje veiligheid in de gaten? Misschien dat je nu op een punt bent (het versterkt) de zaak in te gaan bouwen, kun je ook aan zaken als brom e.d. gaan werken. Zo blijft het toch gissen waar het vandaan komt.
Wel mooi dat de versterker versterkt, een mooi moment!

Ja ik denk dat ik het geheel eerst in een tijdelijke kast ga bouwen totdat ik mijn definitieve ontwerp klaar heb, veiligheid hou ik goed in de gaten want ik ben er goed van bewust dan de spanningen die erop staan dodelijk kunnen zijn.

Maar het is idd een mooi moment, heb nu iig wel door dat ik het 'simpele' schema wel het onderschat achteraf. Simpele/domme foutjes zoals dat met het buisvoetje en UGT waren gewoon dingen waarbij ik vooraf dacht van 'kan bijna niet fout gaan'.

RobertD schreef:Een elco in de voeding zal de zaak zeker wat stiller maken.

De trafo linksboven is neem ik aan de voeding en linksonder ligt de uitgangstrafo?

Vanaf de voeding zie ik een gelijkrichter (grijs blokje?)
Daarna komt al gelijk de buis.

Zet tussen de plus en de min van de gelijkrichter maar eens een elco van pakweg 100uF. Neem er wel een die 350 tot 400V kan verdragen!
Je kunt er ook eentje van 47uF nemen, of twee van 47uF parallel.

Ik ben er redelijk zeker van dat dit je bromprobleem zal verkleinen.

Zelf bouw ik de boel inderdaad liever direct veilig in. Of schroef al je trafo's vast op een plankje. Dan loop je minder risico dat bij het omvallen van een trafo je ergens sluiting maakt. Nog gevaarlijker is het wanneer er een draadje omhoog komt tegen jouw handen aan. Houd er rekening mee dat de spanningen in zo'n buizenversterkertje dodelijk kunnen zijn.

Pas dus ook op wanneer je de elco in de voeding hebt gemaakt. Zelfs wanneer je de versterker uitschakelt is die elco nog geladen en kan de geladen elco je een flinke optater geven.
Voor beginnende buizenbouwers is het aan te bevelen om parallel aan de voedingselco een bleederweerstand te plaatsen die de elco leegtrekt. Een waarde van 220k is dan wel goed.

Trafo's klopt, en rechtsboven is een losse trafo voor de gloei.
Had het geheel vrij breed uitgemeten vast aan de werkbank geschroefd, dus het verschuiven of vallen van componenten is daarbij uitgesloten denk ik plus het feit dat ik een stekkerdoos gebruik met aan/uit schakelaar om alles 'op afstand' te bedienen.
Voor de foto heb ik de boel los gehaald en wat dichter op elkaar gezet, stekkers zijn er na de foto af gehaald om vergissing in stekker in stopcontact te vermijden :P

Ik ga nu voor inbouw in een tijdelijke behuizing, heb nog een oud bakje/kastje/koffertje liggen van hout waar in het verleden boortjes in gezeten hebben, hierbij zal ik ook proberen de boel (voeding en signaal) goed van elkaar te scheiden en alles goed af te zekeren.
Mocht ik net wat ruimte te kort komen dan maak ik op werk wel een paar latjes om de boven en onderkant van het kastje verder van elkaar af te zetten :P

Het gaat iig op zo'n soort kastje
Afbeelding

Eerst maar even weer shoppen naar onderdelen voor de voeding, en een 2e uitgangstrafo. Dus als iemand er nog 1 'over' heeft of wil aanbieden hou ik me aanbevolen :D

Groeten,
Eduard

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 11 nov 2010, 22:44

Heb je al een voedingselco erin gezet?

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » do 11 nov 2010, 22:56

Nee nog niet, vanavond niet aan toe gekomen helaas (alhoewel het wel weer was om in de schuur te zitten). Kan niets beloven maar wil het morgen na werk even proberen (eerst weer de stekkers opzoeken :D:P)

Heb net het schema ook nog eens bekeken, maar een smoorspoel neemt de rimpel ook uit de voeding?
Niet dat ik er 1 heb liggen, maar dacht dat die dingen de kop ook niet kosten?

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 11 nov 2010, 23:02

Een goede smoorspoel kost je pakweg tien tot twintig euro.
De Elco moet bij jou nu al een heel stuk van de brom wegnemen.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » do 11 nov 2010, 23:12

Zal hopelijk morgen de 50uf condensator proberen, ik vroeg hetgeen van de smoorspoel af omdat het hier verder nog niet genoemd werd ;)

Fijn dat er op dit forum zoveel hulp/tips gegeven worden, zal waarschijnlijk nog wel een paar fouten maken met dit project maar d'r wordt iig wel voldoende energie gestopt om beginners zoals mij te helpen :D
Mag ook wel eens gezegd worden :D:D:D

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 12 nov 2010, 22:34

Even een update voor de tijdelijke behuizing voor de versterker...

Vandaag op werk wat 'afval' kunnen scoren, lag bij de afkortzaag en kon het niet laten om er even wat model aan te geven :P
Het gaat hier om 4x 50mm brede plinten met een kleine sponning erin waar het spano plaatje met melaminelaag goed in past :D

Even checken of het wel past allemaal
1157087712_5_jpxx.jpg

Onderdelen op de workmate thuis :D
1157088307_5_rg12.jpg

Volledig in de lijm en klemmen, de 3 kleine klemmen om alles mooi op elkaar te laten aansluiten en de 2 groote klemmen om het stukje spano zo strak mogelijk bovenin de sponning te krijgen. Heb nu binnenin een ruimte van +/- 170x170x36mm om de boel in kwijt te kunnen :D
1157088492_5_ILmR.jpg

Trafo's en lampen komen uiteraard bovenop :D

Uiteraard was ik ook nog bezig geweest met de soldeerbout, had alles weer op de plak geschroeft en de condensator die ik had liggen uit de Blaupunkt Verona.

50uf + 50uf? Ding is bijna zo groot als een ouderwets fotorolletje :P
1157087864_5_fIcj.jpg

Het plankje met mijn check-check-double-check multimeter, standaard aangesloten om zeker te zijn dat er geen stroom op staat bij elke test :D En uiteraard het nodige vastgezet met een klein schroefje ;)
1157088135_5_C1fA.jpg

Ik moet zeggen dat de brom voor wel 75% verdwenen is na het plaatsen van de condensator, je hoort hem nu nog heel licht door de speakers (en de spanning ging van +/- 250v bij inschakelen naar 350v bij inschakelen, bij 'volledig' warm speelde het alles op zo'n 285v).

Heb alleen nog wel 1 (groot) nadeel mogen ontdekken, het muziek klinkt heel overstuurd/krakerig en er is niet echt fatsoenlijk een stem uit te halen in sommige gevallen. Wanneer de stekker eruit gaat en het voltage zakt dan is die oversturing ook voor een heel groot deel weg.

Mijn conclusie is dat ik hem teveel overstuur door teveel volt op pootje 9 (wat bijna 50v teveel krijgt), en ik denk dat ik daardoor een enorm hoge THD krijgt? Dat aldus mijn +/- 1 maand kennis van zaken :P

Ben benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben :D

Groeten,
Eduard
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 12 nov 2010, 22:53

Wat zijn de DC voltages per pin?

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 12 nov 2010, 23:38

Nog niet gemeten, zal morgen eens kijken of ik het kan meten aangezien het net nog net zo bij ligt als op de foto.

Maar bedoel je niet de AC (gelijkstroom) waardes?

sevenup

Berichtdoor sevenup » za 13 nov 2010, 8:28

EppeRRR schreef:Nog niet gemeten, zal morgen eens kijken of ik het kan meten aangezien het net nog net zo bij ligt als op de foto.

Maar bedoel je niet de AC (gelijkstroom) waardes?

AC staat juist voor Alternating Current ( wisselstroom )

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 13 nov 2010, 12:45

Tuurlijk :oops: Ben weer lekker bezig :P

Maar heb vanmorgen even gemeten, en er kwam het volgende uit:

- 2 = 0,85 ipv 0,8
- 3 = 237v ipv 271
- 4 & 5 = 12v wisselstroom
- 6 = 242v
- 7 = 33v ipv 8,4v
- 8 = 31v ipv 0,009v

- 9 = 169v ipv 156v

Dit alles werd voorzien van +/- 290v (gemeten vanaf/op de condensator), dus dat een aantal waardes iets hoger uitpakken is denk ik niet zo verwonderlijk maar van pootje 7 en 8 is het wel een extreem groot verschil.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.

Groeten,
Eduard

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » za 13 nov 2010, 20:54

Het lijkt of 7 en 8 (intern) kontakt maken. 8-[

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 13 nov 2010, 21:16

Zit de weerstand tussen pen 8 en massa ( 470k in het schema ) wel goed vast? En is deze weerstand nog wel in orde?

De condensator tussen pen 9 en pen 8, is dat een nieuwe?
Het lijkt erop dat deze condensator lek is. Wanneer pen 8 en pen 7 van de buis intern zijn kortgesloten komt er geen muziek meer uit.

De spanning op pen 8 moet echt in de buurt van nul volt zijn en de spanning op pen 7 moet inderdaad tussen de 8 en 9 volt zitten.
Wanneer er 33 Volt op pen 7 staat, loopt er 33/330 = 0,1A door de pentode. Dat is echt veel te veel. Gloeide de hele buis niet rood op?
De stroom door de pentode mag pakweg 35mA zijn, maar is nu bijna drie keer zo groot. Dat kan je uitgangstransformator ook niet lang verdragen.

Kijk ook even naar het voedingsgedeelte in jouw schema. Daar zie je twee elco's met daartussen een 47kOhm weerstand.
Jij hebt een mooie dubbelelco, die kun je net zo aansluiten als dat gedeelte uit het schema. Je zult dan zien dat de spanning op pen 9 vanzelf iets lager wordt. De spanning wordt kleiner door het inzetten van die 47kOhm weerstand.

Check even die koppel condensator (tussen pen 8 en pen 9)

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 13 nov 2010, 22:49

Condensator tussen pen 8 en 9 komt uit de buizenradio, dus is geen nieuwe meer. Zal eens een andere erbij pakken. Heb nog wel een 0,22uf liggen, een 'laag' genoege waarde om te testen of het ook daaraan kan liggen?

Maar de buis was niet roodgloeiend, maar dit was met de philips miniwatt en die is minder fel dan de Tungsram of RFT die ik heb liggen.

Voor de voeding ben ik (haastig) opzoek naar een donor, hou marktplaats een beetje in de gaten en moet mijn eigen voorraad donor onderdelen (uit o.a. een beomaster en verona) nog even uitzoeken. Verwacht uit de Verona ook nog wat meer onderdelen te halen dan alleen deze condensator.

pcdegoede heeft een aantal goede tips gegeven waar ik goede donor onderdelen weg kan halen, en op marktplaats zag ik bijv. al een gratis op te halen KTV in de buurt waar de nodige onderdelen in zouden zitten.

Dus de aankomende dagen/weken eens mijn eigen voorraad doornemen en iig opzoek gaan naar de juiste componenten voor de voeding, kan dan direct even de handigheid krijgen met de soldeerbout (al ik het de-solderen :P).

Koppelcondensator zal ik zo spoedig mogelijk eens naar kijken, kon hem helaas niet testen en weet ook niet (zoals in 1 van mijn vorige posts in dit topic) hoe ik ze kan testen :(

Iig bedankt voor de hulp :D

Groeten,
Eduard

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 13 nov 2010, 23:49

0,22uF = 220nF, dat is een prima waarde.

Let er wel op dat deze condensator een spanning van 400VDC kan weerstaan !

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 14 nov 2010, 22:23

RobertD schreef:0,22uF = 220nF, dat is een prima waarde.

Let er wel op dat deze condensator een spanning van 400VDC kan weerstaan !

Is het ook ernstig als de koppelcondensator lager is dan de aangegeven waarde? Heb vanmorgen namelijk de Blaupunkt Verona uit elkaar 'getrokken' en kwam een aantal condensatoren tegen die minimaal 400v aan konden maar allemaal lagere waardes hadden zoals 0,01uF, 0,022uF, 0,047uf en nog een paar. Ik had wel vernomen in dit topic dat hogere waardes meer vermogen zou kosten en te kostte ging van bijv. bass weergave (of ik moet het verkeerd gelezen hebben), maar

Heb er nog 1 gevonden, collega had die gesponsord. Een mosterd condensator ofzo van 0,18uF :D
Klonk direct stukken beter, heb nu wat meer het idee dat er power in komt te zitten :D
Brom is er nog steeds, maar had vanmorgen het idee dat een filmpje meer zegt dan woorden :D

http://www.youtube.com/watch?v=sCm8YZEbVt8

Verder heb ik vandaag nog wat onderdelen kunnen scoren, een 2e condensator 150uF en een zekeringhouder :D. Me zwager had nog wat liggen wat hij toch niet gebruikt voor zijn hobby :D

1159088225_5_F9hk.jpg

Is het een must om een 2e zekeringhouder te nemen zoals in het schema of kan ik deze ook na de gelijkrichter zetten aan de voedingsdraad of massa?

Alvast bedankt :D
Groeten,
Eduard
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 14 nov 2010, 23:18

@Eduard, zou je ajb de afbeeldingen bij de posts willen voegen. Anders wordt dit vroeg of laat weer zo'n topic waar we er al teveel van hebben: nietszeggend, met rode kruisjes i.p.v. afbeeldingen.

Terug naar “Versterkers”