Bouw TA 2024

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Mphus

Bouw TA 2024

Berichtdoor Mphus » za 17 jul 2010, 22:59

Beste ZBA'ers,

Na de bouw van mijn CT-222 (waar ik erg van genoten heb en nog steeds doe :D !!) moet daar natuurlijk ook een versterkertje bij! Aangezien mijn kennis van elektronica na genoeg nul is (maar wil ik wel graag ontwikkelen) vraag ik om jullie hulp en advies.

Ik heb de TA 2024 gekocht van een mede forum lid. Ik heb voor de TA 2024 gekozen omdat dit een redelijk eenvoudige versterker is om te bouwen (heb ik gelezen en hoop ik ook :mrgreen: )Ik heb bij een lokale elektronica boer de noodzakelijke onderdelen gekocht:

- Voeding: notebook, 12V, 5A
- Ledjes + weerstanden
- schakelaars (een aan-uit en een voor het kiezen tussen twee bronnen)
- potmeter: stereo, log, 10 KOhm
- voeding bus
- bussen voor aansluiten bronnen
- (dit is wel het belangrijkste van alles)

De voeding-schakelaar is als volgt uitgevoerd (zie foto 1)

Nu moet ik de potmeter aansluiten en heb geen flauw idee hoe :oops: ! Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen (zie foto 2 en 3)

Tevens heb ik dus een schakelaar gekocht voor het schakelen tussen verschillende bronnen, volgens de man van de elektronica zaak moest ik hem als volgt schakelen: (foto 4) ik vroeg me af waar ik de zwarte ground laat? Moet ik die aansluiten op de rode en zwarte bussen van de twee bronnen? Ook heb ik afgeschermd draad gekocht en ik vroeg me af waar ik die afscherming laat?

Ik heb in middels gaten geboord in een tijdelijke behuizing zodat ik alles een beetje netjes kan solderen (zie foto 5)

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Alvast hartelijk bedankt Daan

PS Foto 6 is een foto van de TA 2024
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mphus

Bouw TA 2024

Berichtdoor Mphus » zo 18 jul 2010, 16:45

Zo een middag geknutseld en een harde brom uit de versterker, maat niet uit welke bron ik kies, alleen als ik een bron kies waar een signaal door heen gaat word het gebrom minder.

De potmeter werkt ook niet echt er veranderd niet veel als ik er aan draai. Ik heb hem als volgt aangesloten (zie foto 1is dus FOUT).

Ik heb de aarde als volgt door gelust vanaf de potmeter (zie foto 1 ) 4 keer vertakt, naar de aansluitbussen zie foto (2), en op de aansluitbussen en de afscherming van de draad vast gemaakt. Ik weet niet of dit goed is als iemand mij kan adviseren graag! ook wat ik fout doe met de potmeter (is de waarde van 10 Kohm wel goed? word wel gebruikt voor de TA 2024 heb ik hier en daar gelezen op het internet).

De schakelaar voor bron selectie werkt wel, en er komt ook muziek uit! er is een begin!!!

alvast bedankt!

Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op zo 18 jul 2010, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Rien Kleinjan

Re: Bouw TA 2024

Berichtdoor Rien Kleinjan » zo 18 jul 2010, 17:25

De potmeter zit verkeerd aangesloten. Je moet bron en versterker aansluiting verwisselen. Zoals je hem nu aansluit werkt het inderdaad niet, plus dat je de bron kortsluit bij volume dicht. Dus versterker aansluiting op de middelste aansluiting (loper) van de potmeter.
Mijn promotie voor 's-Gravendeel : https://vimeo.com/user60024472

Mphus

Berichtdoor Mphus » zo 18 jul 2010, 18:15

Bedankt Rien Kleinjan :!: ,

Ik heb net even de aansluitingen omgewisseld, de brom blijft. Ook krijg ik het volume niet op nul en als ik hem opendraai dan word het geluid heel erg hol lijkt het wel.

Nu dus twee kleine vraagjes:
- Is die potmeter van 10 K Ohm wel voldoende?
- kan het zijn dat de manier waarop ik de ground heb aangesloten er een soort aardlus ontstaat?

alvast bedankt!

Daan

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » zo 18 jul 2010, 19:58

Ik snap niet helemaal wat je gedaan hebt. Maar laten we bij het begin beginnen.

1. op de ingangen (chassisdelen) waar het signaal binnenkomt sluit je de binnenste (dus afgeschermde) ader aan op het middelste pennetje.
2. de gevlochten afscherming soldeer je aan de buitenste poot (dus massa, of aarde zoals jij dat noemt)
3. bij de schakelaar sluit je alleen de afgeschermde aders aan.
4. de afscherming van alle aders soldeer je daar aan elkaar maar niet aan de schakelaar !
5. de afgeschermde ader vanaf de schakelaar aan de rechtse poot van de potmeter (as naar je toe, pennen naar onderen)
6. de afscherming aan de linkse poot.
7. nu een nieuwe afgeschermde kabel maken.
8. binnenste ader op middelste pen van potmeter.
9. afscherming (buitenkant) ook op linkse pen van potmeter.
10. andere kant van kabel naar versterker.
11. binnenste ader naar signaal in van versterker (heet in+ op jouw print, witte stekkertje)
12. afscherming op massa van print ( heet gnd op jouw print bij het witte stekkertje en niet bij de voeding)
13. nu hetzelfde verhaal nog een keer voor het andere kanaal (links/rechts)

Geen andere draden trekken aub, geeft alleen ellende ! Het kan anders, maar laat dat even achterwege.

Ik hoop overigens wel dat die laptopvoeding een gelijkspanning geeft en geen wisselspanning :oops: Je kunt dit zien aan het teken voor of na het voltage b.v. 18v= of 18 v met een golfje er achter.

Mphus

Berichtdoor Mphus » zo 18 jul 2010, 21:28

super bedankt Rien Kleinjan!!!,

Ik zie dat ik een hoop verkeerd heb gedaan! Moet even nieuwe draad kopen voordat ik weer kan solderen (ja zo erg is het :oops: ).

Volgens mij kan ik je stappen plan volgen. En de voeding die ik gekocht heb is DC dus is gelijkstroom maar toch bedankt voor het attenderen.

Ik kom er deze week niet meer aan toe omdat ik zelfbouw bij mijn ouders doe gezien de ruimte en middelen. Maar volgend weekend zeker wel.

Hou jullie op de hoogte.

Bedankt alvast,
Daan

v-bro

Berichtdoor v-bro » ma 19 jul 2010, 13:31

Hol klinken betekent dat de massa niet aangesloten zit. Ik zie ook dat bij heel veel kabels de mantel is afgeknipt en dus niet aangesloten zit.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan gebalanceerde installatie kabel voor dit soort doeleinden. Dan kun je de aders gebruiken voor de hete en koude (massa) verbindingen en de afscherming wél dus maar aan één kant aansluiten. Het voordeel is dan dat de audio massa niet veel ruis en brom oppikt door die afscherming en de afscherming niet bijdragen zal tot aardlussen...

Hier een schetsje van bekabeling die ik ooit eens gemaakt heb ter illustratie:
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 21 jul 2010, 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 19 jul 2010, 14:29

@v-bro: doe dat schetsje svp als bijlage, niet op een of andere plaatjeshostsite :!:

Mphus

Berichtdoor Mphus » ma 19 jul 2010, 14:48

Bedankt v-bro,

Ik geloof dat ik het allemaal goed begrijp maar mijn kennis zoals aangegeven is niet groot op het gebied van elektronica. Ik zal voor het weekend even een schetsje maken van hoe ik denk dat ik hem moet aansluiten naar aanleiding van alle gemaakte opmerkingen.

Tevens zal ik kijken of ik ergens krimpkous op de kop kan tikken is wel zo netjes en mooi voor de afwerking, maar zal toch eerst dit weekend ook een kastje moeten maken/vinden om er voor te zorgen dat ik alle componenten goed kan vast zetten. In dit sigaren kistje gaat dat niet zo goed.

Nogmaals bedankt allen!

Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op vr 23 jul 2010, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel

Berichtdoor daniel » ma 19 jul 2010, 20:51

Over de krimpkous: Ik weet niet waar je woont in Eindhoven, maar Brigatti op de Hobbemastraat (Tongelre) heeft allerhande formaten krimpkous te koop. Anders zou je ook nog bij Wiener in de kruisstraat kunnen kijken, die heeft dat spul geloof ik ook.

Mphus

Berichtdoor Mphus » di 20 jul 2010, 16:53

Bedankt Daniel,

Maar ik heb alles via internet besteld bij Dick Best, had nog het een en het ander nodig.

Groeten,
Daan

v-bro

Berichtdoor v-bro » wo 21 jul 2010, 15:38

Henkjan schreef:@v-bro: doe dat schetsje svp als bijlage, niet op een of andere plaatjeshostsite :!:

Ehm... ik wou jullie server ruimte besparen... Dat is trouwens niet een of andere plaatjes host, ik heb daar een betaald account met 20GB....
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

Mphus

Berichtdoor Mphus » vr 23 jul 2010, 17:26

Zo, vandaag aan het fezen geslagen voor een kastje, waar het hele spul in kan.

Ik heb de spullen nog niet binnen en kan dus nog niet verder met het solderen van de versterker.

Hopelijk dit weekend verder!

Groeten Daan

Mphus

Berichtdoor Mphus » vr 23 jul 2010, 17:48

Nou lees ik het een en het ander over de TA 2024 en krijg meteen een vraag: er is een weerstand modificatie mogelijk op r2 en r4 om er voor te zorgen dat hij ook speelt vanaf een MP3 speler? Zou dat verstandig zijn om te doen, is het echt nodig?

Bedankt alvast
Daan

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 23 jul 2010, 17:59

Voor een mp3 speler zeker wel. Zou alleen de gegeven waarde van de weerstand iets hoger pakken. Heb het zelf ook gedaan maar nu istie wel heel gevoelig.

Mphus

Berichtdoor Mphus » vr 23 jul 2010, 18:27

Bedankt TubeHead,

Maar krijg ik dan geen probleem met een CD speler of de PC?

bedankt
Daan

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 23 jul 2010, 18:35

Nee hoor. Alleen als je van mp3 naar PC omplugt zonder de volume terug de draaien geeft dat nog welles een schrik reactie :lol:

Mphus

Bouw TA 2024

Berichtdoor Mphus » zo 25 jul 2010, 21:35

Vandaag de weerstand modificatie uitgevoerd. Ik heb inmiddels (na het lezen van het topic van spammetje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=11057&start=25) twee elco’s besteld.

Eind deze week op vakantie :D dus zal nog wel een paar weekjes :( duren voordat ik er weer aan toe kom om verder te werken.

Groeten Daan

Mphus

Berichtdoor Mphus » ma 26 jul 2010, 17:12

Beste ZBA´ers,

Ik heb nog een vraagje omtrent de koeling van de versterker. Zou het voldoende zijn om in de bodem van het kastje (wat dan vrij van de ondergrond komt te staan) enkele gaten te boren. Ik snap dat het natuurlijk handiger is om dat in de boven kant te doen maar dat vind ik niet zo mooi.

Gezien de modificatie van de weerstanden word hij wel iets warmer (zegt men).

wel heb ik twee kleine koel elementen besteld (http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1277) met pasta, maar volgens mij plakt pasta niet en de elementen passen niet over de gehele TA 2024 chip.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Groeten Daan

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 26 jul 2010, 17:27

Anders net doen als een PC.
Gaatjes aan de onderkant (voorin) en een paar gaatjes aan de achterkant (hoog) dan heb je een natuurlijke ventilatie :o
Hans

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 26 jul 2010, 17:49

Mijn "opgevoerde" zit in een afgesloten metalen behuizing zonder enige ventilatie. Blijft gewoon werken.

Er zit trouwens ook een tempratuur beveiliging in de Tripath chipje. Dus zomaar stuk zaldie nooit gaan.

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » ma 26 jul 2010, 19:30

Ik snap niet waarom je zulke koelelementen koopt. Die zijn absoluut niet bedoelt voor een chip. Het is ook helemaal niet nodig. Maak nou gewoon de juiste aansluitingen en ga geen rare omwegen maken die zinloos zijn.

Mphus

Berichtdoor Mphus » ma 26 jul 2010, 20:20

Rien Kleinjan, ik stel je hulp op prijs :!:

Maar het een koeling van de chip heeft niks te maken met de aansluitingen. Er zijn op verschillende sites zorgen geuit over de warmte, na een modificatie, die handig kan zijn (zie eerdere berichten). Ik heb ze besteld omdat ze niet kostbaar zijn en mogelijk een oplossingen zouden kunnen zijn en ik dan niet opnieuw moet bestellen (en anders komen ze misschien wel een keer van pas). Ik laat het kastje gewoon dicht in eerste instantie denk ik.

Voor het maken van de aansluitingen heb ik nog wat materiaal nodig (komt binnen) en moet ik bij mijn ouders zijn (en een paar uur de tijd hebben) omdat dat handiger is (schuur etc..). Die omwegen zoals in de eerdere berichten (neem aan dat je het over de aansluitingen hebt) maak ik niet nee, was me inmiddels duidelijk (na luisteren en het commentaar) dat het niet zo moest! Zoals aangegeven in een eerdere post ga ik op vakantie eind deze week dus het resultaat van de nieuwe aansluitingen zal ik nog later posten.

Groeten Daan
nogmaals bedankt (ook TubeHead en hannesie ) voor het commentaar

Mphus

Berichtdoor Mphus » za 21 aug 2010, 22:59

Zo vandaag verder gegaan met het project!

Ik ben nog niet zo ver dat ik kan luisteren maar ik heb tot dus er alle aanwijzingen van Rien Kleinjan opgevolgd! :mrgreen: !

Hier volgen nog wat foto's van de huidige stand van zaken:

Groeten Daan

Mphus

Berichtdoor Mphus » vr 27 aug 2010, 12:17

Beste zelfbouwers,

Ik heb nog even een vraagje, de de luidsprekeraansluiting heeft ook twee aansluitingen, de middelste pin die naar de versterker gaat, en nog voor de massa? moet ik die aansluiten op de ground van de voeding van de versterker?

Bedankt alvast!

Groeten Daan

Terug naar “Versterkers”