Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Berichtdoor audiomanics » wo 02 mar 2011, 19:13

'T maakt het wel een kleurig verhaal

Heb je al een variac staan??

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 02 mar 2011, 19:54

Heb sinds een half jaar een variac. Mijn zwager kwam er mee aan zetten, gevonden met schuuropruiming. Mooi ding, ooit gebruikt in het onderwijs, op een plankje enzo, heb 'm "op jacht naar de 5V" al regelmatig gebruikt.

De vorderingen, heb de houten frames van gaten voorzien voor de meter en de entries achter. Die meter was een potentieel probleem, hij past in een gat van 34mm terwijl de flens ervoor 35mm is. Dat is dus 0.5mm aan beide kanten over, wat in hout natuurlijk erg weinig is. Heb jou het verhaal al verteld Jan, maar naar de speciaalzaak, blijken speedboren in 32 en 35mm leverbaar te zijn. 35mm gekocht, en voorzichtig aan beide kanten 0.5mm eraf gevijld, en met een fijn schuurpapiertje glad gemaakt. Dit valt niet mee, het materiaal is relatief zacht, en je wilt de schuine kanten eraan laten zitten, en de boel moet gecentreerd blijven. 34.0mm op de schuifmaat, volgende probleem, ik wil de kolomboormachine gebruiken omdat het frame 3cm dik is en het gat er recht in moet komen. Past net niet, dus de boor ingekort. Eerst op een afvalstukje geprobeerd, het lijkt te werken. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, en de meter zit er strak in. Had natuurlijk een plaatje oid kunnen gebruiken, maar je laat je niet voor 1 (34mm) gat vangen toch?

Op jacht naar de 5V dus. De trafo die ik gebruik heeft 5V AC beschikbaar voor gloei voor de 300B. Het valt niet mee om hier een spanningsgestuurde stroombron mee aan te sturen die 5V DC voor de 300B moet gaan leveren. Op experimenteerbord heb ik het aan de praat, heb er een layout van gemaakt en het printje afgelopen maandag besteld, ik maak hier zelf geen printen. Levertijd is 10 dagen, dus hierover later meer.

Dan heb ik me toch laten verleiden om een project tussendoor te doen, samen met een maat die toevallig collega is sinds een tijdje. Geen audio, tipje van de sluier: Led's, veeeel led's! Ultra bright :mrgreen: Zal wat picjes posten als er wat te zien is.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » zo 06 mar 2011, 10:28

Barry,

Mooie meter, en handig! Kan je mooi zien wanneer de versterker gebruiks klaar is en of de instelling nog stabiel is. Montage vanaf de achterkant lijkt me ook mooi, alleen een ronde meter zonder oren zichtbaar lijkt mij ook wel iets nostalgisch hebben.

Voor Sander nog even: Of blauw nu nodig is, nee noodzakelijk is het niet maar ik vind zelf blauw wel mooi en ik vind het duidelijker dan de standaard kleur.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De functie van de meeste knopjes is slechts het bevorderen van de verkoop. . .
*04 april 1952 - †juni 2017 (65 jaar)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 06 mar 2011, 16:39

Ik had deze meters al, plus dat ik niet zo bedreven met met de frees :mrgreen: Op deze manier opgelost. Het heeft wel wat denk ik, er zit verlichting achter, naast de functionaliteit heeft het ook wel wat.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 06 mar 2011, 17:38

Behalve dat het wat HEEFT,GEEFT het ook nog wat (aan) :?: :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 mar 2011, 17:15

M'n layoutje in de vorm van pcb's voor de gloeistroom voedingen is binnen gekomen, en heb ze opgebouwd. 2 uitvoeringen, 5V / 1.3A voor de 300B's, en een 'light' uitvoering 2V / 160mA voor de VT67. Een spanningsgestuurde stroombron dus, met als basis een LM4041 1.225V spanningsreferentie.

Heb ze getest op een dikke R, en het ziet er goed uit. Voor de gloei van de 300B heb ik helaas op de trafo 5V AC beschikbaar, en dit red ik net (getest met de variac op 5V). Het is ook maar net, ik zal straks op de 300B's zelf kijken hoe het uitpakt, maar het ziet er goed uit.

TheoK

Berichtdoor TheoK » vr 25 mar 2011, 18:44

Ziet er retestrak uit Barry. O:)
Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 28 mar 2011, 20:11

Ziet er retestrak uit Barry.

't Is maar hoe je dat opvat Theo :wink: Maar inderdaad, heel mooi Barry! Die kan ook op het ever-to-do lijstje :lol:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 mar 2011, 21:30

'tJa zolang er geen "n" voor dat soort lijstje komt loopt het wel los :D .
Zeg Barry,hoe gaat het vooruit met die 5V wissel naar 5V= ,lukt dat al :?:
Als ik die grote koelers zie denk ik wel,mot dat nou,bij zo'n klus verlies je hoogstens 2W.
Mocht het niet willen,ik heb nog een schema van een schakeling om 6,3V= te halen uit een 6,3V trafowikkeling.
Is met een kleine aanpassing moet dat ook voor 5 te gebruiken zijn.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 06 jul 2011, 21:19

Ondanks dat het audio bouwen hier in de zomer op een laag pitje staat toch wat gedaan. Voor dat nu weer het soldeerijzer ter hand kan worden genomen zal er eerst weer wat mechanisch werk moeten gebeuren.

Ik kom niet goed uit met de gaten in de topplaat, zitten net in de hoeken van het houten frame. Blokjes in de hoeken gelijmd, en de blinde moeren vastgelijmd. Vastlijmen met een M4 boutje in de moeren, en deze direkt na het lijmen er weer uitgedraaid zodat er geen lijm in de schroefdraad gaat zitten.

Bij Conrad deze http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=532436 gekocht, maar dit is echt niks.... de moeren drukt je zo door het kunststof huisje. Ik heb nu metalen types gebruikt, van iemand een zakje gekregen, dit gaat perfekt.

Tot slot 8 voetjes gemaakt die op het frame gelijmd zijn. Met standaard ronde voetjes kom ik niet uit, want door het enorme gewicht van elk monoblok wil ik deze voetjes op het frame hebben zitten, en niet op bv de bodemplaat. Op de voetjes komt plakvilt.

Frames kunnen nadat de lijm droog is in de lak, wordt weer vervolgd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 jul 2011, 23:23

Een houten raam,bovenplaat onderplaat,lijkt wel of je een instrument aan 't bouwen bent :?
Ziet er mooi uit,daar moet wel muziek in zitten :mrgreen:
Als 't zo zwaar wordt zou je misschien,zoals bij een viool,er 'n ziel in kunnen zetten om boven- en onderkant uit elkaar te houden :lol: .
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 07 jul 2011, 22:35

En die onderzijde madame et monsieur....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 07 jul 2011, 22:53

Geen hout meer :?: wel luchtig zo :D maar fini la belle histoire du violon :cry: :-s .

Nog wat galgenhumor :?: (als ik het te bont maak gooi ik het er wel weer af)
Met al die gaten,zie maar dat er niemand doorzakt :twisted: .

Anne

Fokko

Berichtdoor Fokko » vr 08 jul 2011, 0:13

Ziet er goed uit! Die voedingen voor de gloei spanning zien er netjes uit (Echte mannen gebruiken geen Silkscreen 8)). Heb je daar ook een schema van? En zo ja, zou je die willen publiceren op het forum? Ik ben benieuwd of het uiteindelijk interessant was om zelf een PCB te laten maken? Als je er 2 van elk nodig bent, dan is het vaak goedkoper om een bestaand product te kopen.

Succes met de bouw!
Afbeelding

TheoK

Berichtdoor TheoK » vr 08 jul 2011, 8:11

Zo te zien Barry wordt dit frame ook niet zo hoog.
Ik vind dat best wel mooi lijken.
Hoe hoog heb jij hem?
Mijn HF10 is 4.5 cm hoog. Lager kon niet omdat dan de Alps er niet meer netjes in past.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 08 jul 2011, 10:24

Fokko schreef:Ziet er goed uit! Die voedingen voor de gloei spanning zien er netjes uit (Echte mannen gebruiken geen Silkscreen 8)). Heb je daar ook een schema van? En zo ja, zou je die willen publiceren op het forum? Ik ben benieuwd of het uiteindelijk interessant was om zelf een PCB te laten maken? Als je er 2 van elk nodig bent, dan is het vaak goedkoper om een bestaand product te kopen.

Succes met de bouw!

Ha Fokko,

Goedkoper om een bestaand produkt te kopen, als je naar materiaal kijkt zeker niet. Ik ken die Tentlabs modules, wat kosten die, EUR 150,- per 2? EUR 300,- samen voor 4 :shock: De pcb's heb ik bij Eurocircuits laten maken, 10 stuks, voor ongeveer EUR 100,-. Het maakt namelijk nauwelijks uit of je er bv 4 of 10 afneemt, de kosten zitten niet in het materiaal van de pcb's. Pcb's een tientje p/stuk, componenten op het bordje is gewoon gangbaar spul, dus dat is snel verdient. Maar dat is niet de voornaamste reden hoor, ben zelfbouwer en vind het leuk die dingen uit te zoeken. Als je naar arbeidsuren kijkt wordt het misschien wel weer een duur produkt, maar daar is het hobby voor :mrgreen: Ben wel even bezig geweest voor de uiteindelijke voeding er was, experimenteerbordje gebouwd, nog een keer andere diodes (met een lagere overgang) besteld, etc.

Daarbij komt dat je op die Tentlabs modules bij de gloeistroom van de 300B's meer dan 6V AC (als ik me het goed herinner) moet aanbieden, bij deze ligt het rond de 5V AC. Zal even spannend worden of ik het red op de 5V aftakking van de trafo. Met een dikke R op de uitgang om te testen en 5V in van de variac wil het net, maar heb ze nog niet aan de 300B's gehad dus.

Silkscreen gebruik ik voor m'n eigen bordjes nooit nee, voegt niets toe wat mij betreft.

Als de gloeistroomvoeding goed werkt zou ik het eventueel wel commercieel willen gaan aanbieden, voor een hobbyvriendelijker prijs dan wat er nu te koop is. Dus ik wil nog even niks publiceren, en het moet trouwens ook nog blijken of het allemaal goed werkt. Maar het is geen rocketscience hoor, het is 'gewoon' een spanningsgestuurde stroombron met als basis een LM4041 1.225V spanningsreferentie zoals de bij mij bekende schakelingen allemaal zijn opgebouwd, en dan goed gekeken naar de toegepaste componentjes om zo weinig mogelijk spanningsverlies te hebben.

Kees (Audiomaniacs) heeft eens wat gepost als je toch wat zoekt, een schakelingetje, moet wel te vinden zijn met wat zoeken hier op het forum.

Edit: heb het even nagekeken, Tentlabs biedt ze aan voor EUR 139,- p/set, die EUR 150,- klopt dus niet.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 08 jul 2011, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 08 jul 2011, 10:32

TheoK schreef:Zo te zien Barry wordt dit frame ook niet zo hoog.
Ik vind dat best wel mooi lijken.
Hoe hoog heb jij hem?
Mijn HF10 is 4.5 cm hoog. Lager kon niet omdat dan de Alps er niet meer netjes in past.

Dit wordt wel een hoog frame Theo hoor, het is 8cm hoog zonder de voetjes dus. Naast de monoblokken komt er een voorversterker in een zelfde soort frame, en misschien wil ik daar wel de boel beneden de topplaat houden, ben er nog niet helemaal over uit, maar dan heb ik de vrijheid. Plus dat ik met de 8cm de boel gewoon goed kwijt kan zoals de gloeistroom modules, zonder te hoeven 'proppen'. Maar ben het wel met je eens, een laag frame staat ook wel subtiel, aan de andere kant is een 300B ook een flinke buis en zijn de trafokappen ook behoorlijk, daaronder een fors frame heeft ook wel weer wat..

Fokko

Berichtdoor Fokko » vr 08 jul 2011, 11:42

Hallo Barry,

Duidelijk verhaal. Met een paar goede schottky's moet de 5VAC wel te doen zijn lijkt mij, maar blijft op het randje! ;-) Ben het met je eens dat het zelfbouwen veel leuker is. Silkscreen gebruik ik eigenlijk ook nooit op printen die puur voor mijzelf zijn. Ik heb ook eens gelezen op DIYAudio dat silkscreen negatieve invloeden heeft op het geluid.

Wellicht een LM4780 achtige groupbuy opstarten ;-)
Afbeelding

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 10 jul 2011, 11:49

Fokko schreef:Hallo Barry,

Duidelijk verhaal. Met een paar goede schottky's moet de 5VAC wel te doen zijn lijkt mij, maar blijft op het randje! ;-) Ben het met je eens dat het zelfbouwen veel leuker is. Silkscreen gebruik ik eigenlijk ook nooit op printen die puur voor mijzelf zijn. Ik heb ook eens gelezen op DIYAudio dat silkscreen negatieve invloeden heeft op het geluid.

Silkscreen een negatieve invloed op het geluid, die had ik nog niet eerder gehoord :mrgreen: maar wie weet, kan me er niks bij voorstellen in elk geval. Zeker in het signaalpad de hele pcb eruit en hardwiren, kun je meer mee winnen denk ik... alhoewel het zeker mogelijk is goede pcb's te maken. Hardwire stelt je in elk geval in de mogelijk naar hartelust te tweaken. Met niet-buizen-schakelingen ben je toch al snel geneigd naar een pcb te gaan natuurlijk. Voor m'n huidige pre-amp heb ik ook een pcb gemaakt, alles netjes gebufferd met BurrBrown OPA opamps, niet gebruikte ingangen trek ik naar GND met een relais, geen relais in het signaalpad. Motorgestuurde potmeter met een RF afstandbediening op 400MHz. Onbenullig bereik, bij een vriend 2 straten verderop kan ik 'm nog bedienen :mrgreen: niet dat je daar wat aan heb, maar goed. Er valt trouwens in de voeding nog wel wat te winnen, zit nog een experimenteerbordje in met 78** regulators. Wil daar ooit nog eens wat anders in maken, maar is er nog niet van gekomen.

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 10 jul 2011, 15:41

Barry2001 schreef:

Silkscreen een negatieve invloed op het geluid, die had ik nog niet eerder gehoord :mrgreen: maar wie weet, kan me er niks bij voorstellen in elk geval. Zeker in het signaalpad de hele pcb eruit en hardwiren, kun je meer mee winnen denk ik... alhoewel het zeker mogelijk is goede pcb's te maken. Hardwire stelt je in elk geval in de mogelijk naar hartelust te tweaken. Met niet-buizen-schakelingen ben je toch al snel geneigd naar een pcb te gaan natuurlijk. Voor m'n huidige pre-amp heb ik ook een pcb gemaakt, alles netjes gebufferd met BurrBrown OPA opamps, niet gebruikte ingangen trek ik naar GND met een relais, geen relais in het signaalpad. Motorgestuurde potmeter met een RF afstandbediening op 400MHz. Onbenullig bereik, bij een vriend 2 straten verderop kan ik 'm nog bedienen :mrgreen: niet dat je daar wat aan heb, maar goed. Er valt trouwens in de voeding nog wel wat te winnen, zit nog een experimenteerbordje in met 78** regulators. Wil daar ooit nog eens wat anders in maken, maar is er nog niet van gekomen.

Dat ziet er heel fraai uit Barry, is daar ook een topic van op het forum?

Wat betreft printen en buizen audio; ik ben er nooit aan begonnen. Altijd hard-wired gebouwd. Een foutje of een tweak zijn dan veel makkelijker op te lossen.
Laatst schreef VT4C ook dat buizen techniek hoogohmige techniek is. Wanneer een printplaat onvoldoende isoleert (veroudering) dan krijg je kruipwegen. Zeker bij hele hoge spanningen in de versterker.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 10 jul 2011, 16:01

RobertD schreef:Wat betreft printen en buizen audio; ik ben er nooit aan begonnen. Altijd hard-wired gebouwd. Een foutje of een tweak zijn dan veel makkelijker op te lossen.
Laatst schreef VT4C ook dat buizen techniek hoogohmige techniek is. Wanneer een printplaat onvoldoende isoleert (veroudering) dan krijg je kruipwegen. Zeker bij hele hoge spanningen in de versterker.

@RobertD, zijn hier verder gegevens van, hetzij voor glasvezel, hetzij voor Pertinax?

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 10 jul 2011, 16:22

Hoi Aat,

Ik quote alleen maar VT4C.
In principe denk ik dat het wel meevalt, tenzij er vocht in de materialen dringt.

In de hoogspanningstechniek werd vroeger ook pertinax en hardpapier gebruikt. En dan praat je over spanningen tot 25kV !
Veel schakelaars uit de jaren 50 en 60 met onderdelen van hardpapier worden nu pas gereviseerd. Daar wordt dan vaak glasvezel of epoxy ingezet in de plaats van het hardpapier (pertinax is volgens mij ook een soort hardpapier.)

Toch blijf ik voor buizen versterkers een voorstander van hardwired bouwen. Als die soldeerovergangen en koperprintbanen in de signaalweg vind ik gewoon geen goed idee.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 10 jul 2011, 21:00

RobertD schreef:Hoi Aat,

Ik quote alleen maar VT4C.
In principe denk ik dat het wel meevalt, tenzij er vocht in de materialen dringt.

In de hoogspanningstechniek werd vroeger ook pertinax en hardpapier gebruikt. En dan praat je over spanningen tot 25kV !
Veel schakelaars uit de jaren 50 en 60 met onderdelen van hardpapier worden nu pas gereviseerd. Daar wordt dan vaak glasvezel of epoxy ingezet in de plaats van het hardpapier (pertinax is volgens mij ook een soort hardpapier.)

Toch blijf ik voor buizen versterkers een voorstander van hardwired bouwen. Als die soldeerovergangen en koperprintbanen in de signaalweg vind ik gewoon geen goed idee.

Ben het hier ook mee eens. Je kunt goede isolatie in printen aanbrengen door zelfs freessleuven, maar de overgangen en koperbanen blijven uiteraard. Ook hier kun je wel weer wat aan doen door bv extra dik koper te nemen op je top- danwel bottomlaag, de meest printboeren kunnen dit wel. Maar omdat buizen zich niet altijd even makkelijk laten voorspellen, ik bedoel dan bv bromeffecten, is hardwired aansluiten naast de korte signaal weg veel prettiger om te tweaken. Toen ik Bill nabouwde van Triode Dick, leek dit toch een veel nagebouwd en beproeft concept. Maar toch kwam ik enkele problemen tegen die een ander weer niet gehad heeft.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 10 jul 2011, 21:05

RobertD schreef:
Barry2001 schreef:

Dat ziet er heel fraai uit Barry, is daar ook een topic van op het forum?

Wat betreft printen en buizen audio; ik ben er nooit aan begonnen. Altijd hard-wired gebouwd. Een foutje of een tweak zijn dan veel makkelijker op te lossen.

Helaas Robert. Ik heb 'm denk ik zo'n 5 jaar geleden gebouwd, dat was voor ik dit mooie forum ontdekte. Ik gebruik 'm op het moment samen met de Bill versterker dus.

TheoK

Berichtdoor TheoK » ma 11 jul 2011, 9:00

Het is en blijft een mooi setje van jou Barry.
Ziet er echt prachtig uit.

Terug naar “Versterkers”