Buizenvoorversterker "De Kannibaal"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Buizenvoorversterker "De Kannibaal"

Berichtdoor ray5150 » ma 28 dec 2009, 20:53

Dit topic gaat verder waar deze ophoud.
Kort gezegd komt het erop neer dat de eerder gebouwde voorversterker uit elkaar gaat en geheel opnieuw word opgebouwd in een andere kast.
Ook wil ik graag proberen een stapje hogerop te komen voor wat betreft afwerking, gebruikte materialen en de geluidskwaliteit.

De kast word dus deze:
IMG_0051.JPG

IMG_0052.JPG

En die moet dus zoiets als dit gaan worden:

L1010337.jpg

Voor het frontpaneel ben ik zoiets van plan:

ARC_LS8MKII_front_black.jpg

Mijn voornemen is om een paneel met zo'n soort indeling bij Schaeffer te laten maken (mits het betaalbaar is..)

Ook zal er een RC gestuurde volumepotmeter in komen van de inkoopsactie van Mischa72 :

IMGP1437 (Large).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 16 feb 2011, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: Buizenvoorversterker "De Kannibaal"

Berichtdoor ray5150 » ma 28 dec 2009, 20:55

Als eerste wil ik mij bezig houden het ontwerp van de HSvoeding, deze dus:

Voeding (Large).jpg

11 - 28-12-09.PNG

Ik heb deze intussen al enkele malen gebouwd op gaatjesprint en hij werkt goed.
Nu vraag ik mij echter af of deze nog wat verbeterd kan worden.

-Bijvoorbeeld de diodes, ik gebruikte nu de 1N4007, heeft het zin om deze door Schottky's te vervangen?
En zo ja, welke type's? ik heb nog geen Schottky's voor meer dan 100 Volt kunnen vinden (BAT46)

-Zal ik snubbers over de diode's zetten?, zo ja wat voor waarde zal ik daarvoor nemen?

-Heeft het zin om een extra RC filter te plaatsen? zal ik deze dan voor of na de transistoren plaatsen?

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 28 dec 2009, 21:10

Hoi Ray, je gaat lekker door zeg. Volgende week waarschijnlijk weer vorstverlet? (het gaat krakend vriezen als ik de berichten mag geloven.)

Voor die diodes kun je ook soft-recovery types overwegen. De BYV96 oid. Dit zijn diodes voor een hoge stroom, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Je kunt dan de snubbers achterwege laten.

Jouw versterker is een SRPP schakeling. Die heeft van zichzelf al een goede PSRR, dus ik zou verder niet teveel aan het filter veranderen. Als verbetering zou je een smoorspoel kunnen overwegen in de plaats van R2, maar dat is eigenlijk meer iets voor een stabilisator met een buis. Ik denk dat deze oplossing goed genoeg is.

Als het net zo mooi wordt als de eindtrap die je net hebt afgerond dan kunnen wij weer smullen. Ik ga dit volgen!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 dec 2009, 21:37

Of ik volgende week vorstverlet heb weet ik niet, momenteel heb ik een week vakantie.
Officieel zijn we wel weer aan het werk, maar de halve buitendienst is momenteel vrij.

Dus jij vind de voeding op zich wel goed en passend bij de versterkertrap? da's alweer een voordeel.
Eeen smoorspoel ben ik niet echt een voorstander van in deze, prijzig, moeilijk te krijgen, vrij log om te plaatsen en te versturen.

De diode die je aangeeft kan ik niet vinden bij Dick Best.
Wil jij (jullie) kijken wat hier wel een goed alternatief is?

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 28 dec 2009, 21:52

Die BYT52M lijkt me op het eerste oog wel geschikt. 1000V en 1,4A is voor jouw versterker wel genoeg. Het is een fast recovery diode, maar ik weet niet of dat nu weer hetzelfde is als een soft recovery diode. Ze kosten echter maar 20 cent....

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 28 dec 2009, 23:02

ray5150 schreef:Nu vraag ik mij echter af of deze nog wat verbeterd kan worden.

-Bijvoorbeeld de diodes, ik gebruikte nu de 1N4007, heeft het zin om deze door Schottky's te vervangen?
En zo ja, welke type's? ik heb nog geen Schottky's voor meer dan 100 Volt kunnen vinden (BAT46)

-Zal ik snubbers over de diode's zetten?, zo ja wat voor waarde zal ik daarvoor nemen?

-Heeft het zin om een extra RC filter te plaatsen? zal ik deze dan voor of na de transistoren plaatsen?

- Ik zou lekker voor de 1N4007 gaan. Met die dingen is absoluut niks mis, denk dat je eerder ergens anders last van krijgt (lees: buizen zijn over het algemeen toch al minder dan een solidstate schakeling). Zit je toch niet helemaal lekker in je stoel, zou je kunnen gaan voor soft-recovery.

- Je kunt snubbers parallel over de diodes zetten. Zelfs bij de meeste gitaarbakken zie je dat. (en kost niks)

- Ik zou niet nog eens een extra RC filter plaatsen na die buizenstabilisator.

Overigens kun je die laatste ook gemakkelijker met een LM317 maken. (schema daarvan heb ik ergens op het forum staan, maar waar??? :P)

Samen met dat trafotje waar we het vanmiddag over hadden, kun je op die manier een vrij goedkoop, maar goede voeding bouwen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 29 dec 2009, 2:40

Mocht je trouwens nog een goedkope smoorpsoel zoeken.
De Hammond 156M is niet duur (kan ik mee bestellen met die kleine trafo) en volgens mij had Baco Army Goods ook een leuk klein smoorspoeltje.
Een simpele (en meest goedkope) manier is gewoon een RC filter maken. Met een redelijke weerstand kom je dan nog op 250V uit en heb je bijna geen rimpel meer.

Je haalt dan al een rimpel van nog geen 3mVp-p met dat smoorspoeltje.

Hier gevonden met LM317 (volgens mij kan hij nog simpeler als je zeners gebruikt):
viewtopic.php?p=165206#p165206

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 29 dec 2009, 7:50

Is de 317 geschikt voor 250V ? Dan is dat inderdaad de meest nette oplossing. Maar als je die andere schakeling al hebt liggen, zou ik die gewoon opnieuw gebruiken. Anders ga je voorbij aan het kanninbalistische recycle karakter van dit project.

pipootje
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor pipootje » di 29 dec 2009, 10:59

eet meer fruit

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 29 dec 2009, 13:18

RobertD schreef:Is de 317 geschikt voor 250V ? Dan is dat inderdaad de meest nette oplossing. Maar als je die andere schakeling al hebt liggen, zou ik die gewoon opnieuw gebruiken. Anders ga je voorbij aan het kanninbalistische recycle karakter van dit project.

Dat hoeft helemaal niet!!!
Je hebt het namelijk over een potentiaal verschil over de de ingang, uitgang en adjust pinnen. Als je er voor zorgt dat deze niet al te groot wordt is er geen enkel probleem (en dat is dus hier gedaan met oa die zener). Ik zal eens het verhaal bij het schema opzoeken (moet ik ergens op mijn pc hebben staan). Het schema wat ik in het andere topic laat zien is al heel vaak gebruikt door jan en alleman.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 dec 2009, 22:08

b_force schreef:
ray5150 schreef:Nu vraag ik mij echter af of deze nog wat verbeterd kan worden.

- Ik zou lekker voor de 1N4007 gaan. Met die dingen is absoluut niks mis, denk dat je eerder ergens anders last van krijgt (lees: buizen zijn over het algemeen toch al minder dan een solidstate schakeling). Zit je toch niet helemaal lekker in je stoel, zou je kunnen gaan voor soft-recovery.

- Je kunt snubbers parallel over de diodes zetten. Zelfs bij de meeste gitaarbakken zie je dat. (en kost niks)

- Ik zou niet nog eens een extra RC filter plaatsen na die buizenstabilisator.

Overigens kun je die laatste ook gemakkelijker met een LM317 maken. (schema daarvan heb ik ergens op het forum staan, maar waar??? :P)

Samen met dat trafotje waar we het vanmiddag over hadden, kun je op die manier een vrij goedkoop, maar goede voeding bouwen.

Ik zit net een schema's van de voedingen van een aantal Audio Research buizenvoorversterkers te kijken en ik zie dat deze ook met 1N4006 en 7 gelijkgericht worden.
Ik maak in deze verstereker gebruik van het principe van 2 trafo's die met de secundaire aan elkaar hangen.
Een zware universeeltrafo die 12-15-18 volt afgeeft en een lichte daaraan met de 12 aan de 15 bijvoorbeeld. zo kom ik op de primaire van het kleine trafotje op een volt of 300.
Daarom hang ik ook nogal aan deze voedingschakeling, want de outputspanning is regelbaar... :wink:

Bart, jij hebt toch zo'n simulatieprogramma waar je ook dit mee hebt gemaakt:

Stab%20schema.png

Zou jij die regelbare voeding van mij kunnen / willen invoeren daarin en hier dan melden wat de uitkomsten daarvan zijn.?

Als die nou goed (tov de 317 schakeling) zijn hoef ik er niet (veel) aan te veranderen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 dec 2009, 22:09

Overigens iedereen bedankt voor het meedenken..

Ik wilde het morgens eens over de stookspanning hebben, kijken of daar nog iets aan te verbeteren valt.... :mrgreen:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 29 dec 2009, 22:59

ray5150 schreef:
Bart, jij hebt toch zo'n simulatieprogramma waar je ook dit mee hebt gemaakt:

Stab%20schema.png

Zou jij die regelbare voeding van mij kunnen / willen invoeren daarin en hier dan melden wat de uitkomsten daarvan zijn.?

Als die nou goed (tov de 317 schakeling) zijn hoef ik er niet (veel) aan te veranderen.

Jah die van jou kan er ook in.
Bedenk wel dat sommige simulatie niet helemaal overeenkomen. Dat heeft te maken met het feit dat simulatie soms wel erg theoretisch zijn, of soms hebben sommige modellen fouten.
Maar goed het blijft een zeer goeie indicatie (en als je de goede modellen hebt, is het gewoon werkelijkheid).

Ik vond de versie met de LM317 wel zo charmant omdat die lekker simpel en klein is. Zal eens kijken wanneer ik die van jou even kan simuleren.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 30 dec 2009, 21:47

Voor de gloeispanning gebruik ik tot op heden een schakeling met dit schema:

317 - 6.3 gloei.PNG

Dit is dus een regelbare spanningsbron rondom een 317.
de transistor, 10 uF elko, en de 150 kOhm weerstand zorgen ervoor dat de spanning langzaam opkomt, over zo'n 10 seconden verdeelt.

Maar nu het volgende, ik heb al enkele keren gelezen dat het beter is om een stroombron te gebruiken, met name bij indirect verhitte buizen.

paar vraagjes:

-Is een 6SN7 direct of indirect verhit?, ik kan dat niet terugvinden in de datasheets. (ook hier niet.)

-Kan ik voor de 6SN7 beter een stroombron gebruiken of voldoet het door mij gebruikte schema?

-En zo ja, waar vind ik een passend schema voor een stroombron?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 30 dec 2009, 22:14

Voor zover ik weet kun je een LM317 ook als stroombron gebruiken. Je zet een weerstand tussen de "adjust" aansluiting en de uitgang en zet dit in serie met de buis. De stroom is de referentiespanning van 1,25V gedeeld door de weerstand die over deze spanning staat.

Of een 6SN7 (in)direct verhit is weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat deze indirect verhit is.

Een heel klein stukje theorie:
Met het oog op verhitting zijn er twee keuzes om de elektronenstroom op gang te krijgen: direct en indirect verhitte types. Indirect wil
zeggen dat er naast de kathode een aparte gloeidraad is. Bij een direct verhitte buis, is de kathode tevens de gloeidraad.

Zo kun je aan de buis zelf wel zien hoe hij verhit is.

Met deze kennis kijkend naar de wiki die je zelf aangeeft kun je concluderen dat de 6SN7 een indirect verhitte buis is.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » wo 30 dec 2009, 22:43

ray5150 schreef:-Is een 6SN7 direct of indirect verhit?, ik kan dat niet terugvinden in de datasheets. (ook hier niet.)

Op die wikipagina staat toch een heel duidelijk diagram?

Afbeelding

3: kathode
6: kathode
7&8: heater

Tip: bij direkt verhitte triodes is de kathode tevens de gloeidraad ;)

Lijkt mij persoonlijk een beetje overkill, stroombron voor een 6sn7-voorversterker.

-EDIT- de post van Mischa nogal erg vluchtig gelezen blijkbaar.. :roll:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 30 dec 2009, 23:52

Owjha, ik ging nog wat simuleren :wink:

Raymond, hoeveel stroom moet de schakelen ongeveer leveren. Meer stroom is nmlk ook meer rimpel.
Welke spanning ga je gebruiken?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 dec 2009, 1:22

mischa72 schreef:Voor zover ik weet kun je een LM317 ook als stroombron gebruiken. Je zet een weerstand tussen de "adjust" aansluiting en de uitgang en zet dit in serie met de buis. De stroom is de referentiespanning van 1,25V gedeeld door de weerstand die over deze spanning staat.

Of een 6SN7 (in)direct verhit is weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat deze indirect verhit is.

Een heel klein stukje theorie:
Met het oog op verhitting zijn er twee keuzes om de elektronenstroom op gang te krijgen: direct en indirect verhitte types. Indirect wil
zeggen dat er naast de kathode een aparte gloeidraad is. Bij een direct verhitte buis, is de kathode tevens de gloeidraad.

Zo kun je aan de buis zelf wel zien hoe hij verhit is.

Met deze kennis kijkend naar de wiki die je zelf aangeeft kun je concluderen dat de 6SN7 een indirect verhitte buis is.

Kijk, dit verschil wist ik niet, weer wat geleerd! :D

Miniwatt schreef:Tip: bij direkt verhitte triodes is de kathode tevens de gloeidraad ;)

Lijkt mij persoonlijk een beetje overkill, stroombron voor een 6sn7-voorversterker.

-EDIT- de post van Mischa nogal erg vluchtig gelezen blijkbaar.. :roll:

Zie boven.. :wink:

b_force schreef:Owjha, ik ging nog wat simuleren :wink:

Raymond, hoeveel stroom moet de schakelen ongeveer leveren. Meer stroom is nmlk ook meer rimpel.
Welke spanning ga je gebruiken?

Ja, dat ging jij... :wink: deze schakeling komt erachter:

6SN7GT preamp.PNG

Zoals je ziet wordt er tussen de 250 en 300 Volt geadviseerd, mijn huidige versie staat meen ik op 275 Volt
Wat de stroom betreft, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit 3 mA per trap is. dus voor stereo zal dat op 6 a 7 mA uitkomen.

Gelijk maar even de datasheets erbij, (ze staan toch niet op Dr.Tube, hoef je daar niet te zoeken.. :mrgreen: )

6SN7.pdf

tung-sol-6sn7.pdf

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 31 dec 2009, 1:36

6-7mA en dan zo'n hele schakeling :shock: .

Ok, ik heb het eea bekeken net 10mA (was alvast begonnen). uitgangsspanning was vrij hoog (340V).
De rimpel was met exact die schakeling (dus dat plaatje met de waardes) 20mVp-p.

Neem je echter enkel een C, RC filter met een wat hogere R en tweede condensator (helaas klik ik mijn simulatie net weg voor wat andere dingen :lol: ), dan kom je op betere specs uit 8) .
Het is dus een beetje goochelen , maar persoonlijk zou ik niet te moeilijk doen voor en paar preamp buisjes.

Voor de gloeipanning zou ik een LM317 nemen met het basis schema (dus twee verstanden met op de adjust pin ook nog een 22uF of hoger). Spanning kun je bereken met: ((R2/R1)+1)*1.25. Met een instelpotje kun je behoorlijk goed de spanning regelen naar 6,3V.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 31 dec 2009, 9:19

Vanwaar de keuze voor deze voorversterker, Ray?
(schema in je post hierboven)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 dec 2009, 12:06

Leeuwarden schreef:Vanwaar de keuze voor deze voorversterker, Ray?

Ik had goede en positieve berichten over de SRPP opzet gelezen.
dat plus het feit dat het een erg eenvoudig schema is,(wat van Edo vandaan komt.)
maakte het erg aantrekkelijk voor mij om dat te eens uit te proberen en te bouwen.

ik begin ook steeds meer te neigen naar het "less is more" idee. (wat het audiopad betreft)
samen met de JLH eindversterker, zitten er nu nog maar 9 halfgeleiders tussen de uitgang van de DAC chip en de luidspreker.
dat is toch niet veel?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 dec 2009, 12:09

b_force schreef:6-7mA en dan zo'n hele schakeling :shock: .

Ok, ik heb het eea bekeken net 10mA (was alvast begonnen). uitgangsspanning was vrij hoog (340V).
De rimpel was met exact die schakeling (dus dat plaatje met de waardes) 20mVp-p.

Neem je echter enkel een C, RC filter met een wat hogere R en tweede condensator (helaas klik ik mijn simulatie net weg voor wat andere dingen :lol: ), dan kom je op betere specs uit 8)

Je bedoelt in plaats van die regelbare stabilisatie? zie je ook kans om dat plaatje met die resultaten hier te plaatsen?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 31 dec 2009, 12:32

Ik moet dadelijk weg, (gaan naar Kirsten der ouders met de jaarwisseling), maar ik zal kijken of ik morgen even alle schema's neer kan zetten.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 31 dec 2009, 13:02

ray5150 schreef:
Leeuwarden schreef:Vanwaar de keuze voor deze voorversterker, Ray?

Ik had goede en positieve berichten over de SRPP opzet gelezen.
dat plus het feit dat het een erg eenvoudig schema is,(wat van Edo vandaan komt.)
maakte het erg aantrekkelijk voor mij om dat te eens uit te proberen en te bouwen.

ik begin ook steeds meer te neigen naar het "less is more" idee. (wat het audiopad betreft)
samen met de JLH eindversterker, zitten er nu nog maar 9 halfgeleiders tussen de uitgang van de DAC chip en de luidspreker.
dat is toch niet veel?

Ik heb deze voorversterker ook gebouwd indertijd. Klinkt goed, maar het kan beter. En net zo simpel. Mijn uiteindelijke keus was deze:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... nth/4a.gif
Ik vond Blue Velvet wat dieper gaan en een meer gebalanceerd geluidsbeeld geven.
Maar wat ik het leukste vond nadat ik de al door jou aangehaalde hoogspanningsvoeding had gemaakt was dat het heel simpel is om het versterkergedeelte te vervangen door een ander ontwerp. Ik heb er een stuk of 3,4 geprobeerd en zoals gezegd kwam Blue V. als beste uit de bus.

Welke buizen ga je gebruiken?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 31 dec 2009, 13:05

403 Forbidden
Your client does not have permission to get URL /magazine/equipment/1103/midmonth/4a.gif from this server.

Terug naar “Versterkers”