Probleem met Technics SU-V460

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief

Probleem met Technics SU-V460

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 0:07

Oud versterkertje, ook stukje nostalgie, nog steeds prima kwaliteit, staat al jaren bij de PC en fungeert als prima meetversterker.

Ik wil even kijken of iemand hier toevallig ervaring mee heeft, voordat ik zelf het ding ga open schroeven en troubleshooten?

Al enige tijd werkt het linker kanaal slecht.
Voordat jullie er over beginnen, nee dat is niet de potmeter.
Al bekeken, gecontroleerd, schoongemaakt etc.

Als je even kort heel hard instuurt, is het probleem opgelost (voor de rest van de dag zo ongeveer).
Dus zeg maar even een tikje met volume knop (in mijn geval van de externe USB interface) naar rechts.

Nogmaals, ik moet er nog verder aan meten, kan zomaar een brakke condensator zijn (het ding is inmiddels ook wel toe aan elco/condensator ververs beurtje), maar het zou ook zomaar een of ander pre-amp gedeelte, stroom bronnetje/mirror etc kunnen zijn.

Ik vroeg me alleen af of een van jullie zoiets weleens is tegengekomen, zonder dat dit de potmeter was?
Voordat ik zelf het wiel opnieuw ga lopen uitvinden en dingen ga onderzoeken die al bekend zijn :)

Hij doet dit op alle ingangen, momenteel is enkel de "power amp direct" in gebruik.
Dus het ligt niet aan de pre-amp gedeelte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.oneworldconcepts.com | Formerly known as b_force

VintageHarry

Re: Probleem met Technics SU-V460

Berichtdoor VintageHarry » wo 15 sep 2021, 0:47

Luidsprekerrelais zou het kunnen zijn.

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 0:54

VintageHarry schreef:Luidsprekerrelais zou het kunnen zijn.

Oh het kanaal doet het wel gewoon hoor.
Je hoort de relais ook schakelen.

Of je bedoelt dat een van de relays door pit vorming niet helemaal netjes sluit/contact maakt?
Dat kan wel natuurlijk, dat is wel een goeie. Hoewel het probleem ook weggaat zonder belasting.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 15 sep 2021, 1:09

Dat, of elders wat overgangsweerstand. Het apparaat is niet veel jonger dan je zelf bent, dus een slecht soldeercontact is dan niet ongewoon. Of een haarscheurtje in een printbaan, wat met koudespray kan worden gelocaliseerd.

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 1:20

Thanks, ja die dingen staan standaard natuurlijk al op het lijstje.
Ik denk dat ik hem binnenkort sowieso maar moet reviseren.

Het gebeurt echter weleens dat bepaalde problemen toevallig vaker voorkomen, de relais had ik niet eens aan gedacht.
Terwijl dat juist de dingen zijn geweest die ik de afgelopen paar jaar het meeste heb vervangen om precies die reden met heel wat versterker printen :lol: :lol:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 15 sep 2021, 2:45

OWC schreef:Thanks, ja die dingen staan standaard natuurlijk al op het lijstje.

Uiteraard! Natuurlijk verwachtte ik ook al dat je ervaringen met dit verschijnsel HEEL erg veel verder strekken dan de potmeter. Maar waarom legde je dan enkel daar de focus op? Je wilde gewoon ons testen he kleine boef?! [-X

OWC schreef:Ik vroeg me alleen af of een van jullie zoiets weleens is tegengekomen, zonder dat dit de potmeter was?
[strik]Voordat ik zelf het wiel opnieuw ga lopen uitvinden en dingen ga onderzoeken die al bekend zijn :) [/strik]

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 2:48

Ik snap hem niet?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 15 sep 2021, 10:20

OWC schreef:Of je bedoelt dat een van de relays door pit vorming niet helemaal netjes sluit/contact maakt?
Vervuiling of slijtage van de contacten is iets wat veel voorkomt in klassieke versterkers. Je hoort ze dan nog wel gewoon schakelen. Vervanging van de relais is eigenlijk standaard bij een revisie of groot onderhoud, schoonmaken van de contactpunten (als je daar tenminste al bij kunt komen) helpt vaak maar tijdelijk.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 15 sep 2021, 11:11

Ik heb dit lang geleden bij een tweetal van dit soort Technics versterkers gehad. In beide gevallen ging het om de ingangskeuzeschakelaar, 1 van de moedercontacten was wat versleten.
Ook bij een Accuphase 203, overigens.
Die printschakelaars met een soort sleepcontacten zoals bij deze lijken niet al te betrouwbaar op termijn. Vaak ook 'gewoon' overgangsweerstand gehad bij langer niet gebruiken.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 161718
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 11:17

In dit geval gebruik ik enkel de "Power Amp Direct" in, de keuze schakelaar doet dan niets.

De speaker contacten zijn het ook niet, probleem doet zich namelijk ook voor op de headphone uitgang.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » wo 15 sep 2021, 11:21

Geen of slecht geluid bij laag volume dat herstelt zodra je wat meer volume geeft is in 9/10 van de gevallen een slechte of gecorrodeerde verbinding ergens. Ik zou beginnen met het relais, als dat niet helpt inderdaad even alle contacten schoonmaken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 15 sep 2021, 11:47

Hifiengine geeft een leeftijd van 30 jaar op voor deze versterker. https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v460.shtml
Niet zo vreemd dat er dan eens wat problemen gaan ontstaan.

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » wo 15 sep 2021, 12:03

Er zitten ook nog speaker A/B schakelaartjes in.
Maar ja dat heb jij als de grote expert natuurlijk allang gezien.
Ik zou voor zoiets simpels niet iemand lastig willen vallen.

Paul.
Zelf maken is leuker.

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » wo 15 sep 2021, 12:09

Nou, ik ben geen vintage versterker reparateur expert, zulke dingen doe ik zeker niet dagelijks. :lol:

Repareren en herkennen van bepaalde fouten is echt een vak op zichzelf.
Dat leer je enkel door het heul veeeel te doen.

Vandaar dat ik benieuwd was of er dus nog wat specifieke dingen zijn buiten het gebruikelijke.
Soms zijn er weleens van die dingen dat iemand met ervaring direct weet of het iets heel specifieks kan zijn.
Daarnaast vergeet eens mens weleens wat, die tip van de relays is namelijk wel een goede. :goedzo:
(achteraf, ojha momentje).

De A/B schakelaars zijn trouwens het probleem ook niet.
Op de koptelefoon hoor je namelijk hetzelfde en die zit voor deze schakelaartjes.

CornelisJ

Berichtdoor CornelisJ » wo 15 sep 2021, 13:37

Omdat het probleem zich op alle ingangen voordoet én op de power-amp direct input, zou het eventueel nog de power-amp direct schakelaar zelf kunnen zijn. Die maakt de keuze tussen pre-amp output en power-amp direct input. En de hoofdtelefoon uitgang zit achter het speaker relais, dus een contact probleem in het linker kanaal van het relais is inderdaad ook een mogelijkheid. Verder is de volume potmeter aangesloten via twee connectors (CP201 en CN201), dus daar zou ook een contact probleem in kunnen zitten. En controleer ook de twee connectors tussen voltage amp en eindversterker (CP401 en CN401). En verderop zijn er opnieuw connectors tussen eindversterker board en headphone/speaker-switch board en vice versa. Er zitten wel erg veel connectors in het signaal pad die voor problemen kunnen zorgen. Als al deze contact probleem mogelijkheden uitgesloten zijn, dan moet je het vermoedelijk zoeken in het linker kanaal van de eindversterker.

Merkwaardige eindversterker overigens. Ik zie eerst een discreet opgebouwde "AA Class AMP" met ruststroom instelling (lijkt op een standaard klasse AB eindversterker), met daarachter nog een SV13205 Power AMP. Ik vermoed dat deze combinatie het Class AA concept is dat op de voorzijde van de versterker vermeld wordt.

Terug naar “Versterkers”