radiohm 47k potmeter vervangen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

radiohm 47k potmeter vervangen

Berichtdoor snoef3 » do 08 apr 2021, 16:15

Ik heb een passief doosje, ooit door iemand gemaakt, met een imput schakelaar en een 47k radiohm volumeknop. Als ik het doosje weglaat klinkt het toch net wat helderder. Maar kan ik volume niet goed regelen. (wel met squeezebox maar niet met cd loopwerk) Daarom lijkt mij een attenuator mooier. Maar die zijn best prijzig. Maar nu kwam ik deze tegen: https://allo.com/sparky-eu/stepped-attenuator.html
geen 47k maar ik kan misschien iets met de gainregelaars achter op de eindversterker?
is dit mogelijk?

En zoiets met remote zou helemaal mooi zijn maar dan kom ik echt in de donkere hoeken van aliebaba.com.
(Ik kom technisch niet zo veel verder dan wat herinneringen aan de middelbare school (wet van ohm). Maar vind het wel leuk om af en toe wat te doen met dit soort dingen.)

douwebakker

Re: radiohm 47k potmeter vervangen

Berichtdoor douwebakker » do 08 apr 2021, 21:47

Ik denk niet dat de potenter de oorzaak is van het verzwakken van de hoge tonen. Het zou wel een aan de capaciteit van de aansluitkabels kunnen liggen. Een betere kwaliteit interlinks kan uitkomst bieden.
Eigenwijs is ook wijs!

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 08 apr 2021, 22:02

dank douwebakker.
Ik ervaar niet dat helderder minder hoge tonen betekent, meer een donkerder achtergrond, meer rust. Interlinks zijn vd hul integration. Maar aub geen interlink discussie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 apr 2021, 22:06

douwebakker schreef:Ik denk niet dat de potenter de oorzaak is van het verzwakken van de hoge tonen. Het zou wel een aan de capaciteit van de aansluitkabels kunnen liggen. Een betere kwaliteit interlinks kan uitkomst bieden.

Ook dat niet echt eigenlijk. Met een 47K potmeter heb je in het ongunstigste geval een een serie weerstand van iets minder dan 12k. Een doorsnee waaibomen audio kabel heeft voor 1 meter een capaciteit van ongeveer 150 pF. Maakt een laag-doorlaat filter op ca 90Khz... Duurdere goede kabel heeft wel lagere capaciteit maar ook niet altijd. En minder dan 60pF/m gaat het daarmee niet worden. Maar het valt mij wel op dat een zo kort mogelijk kabeltje tussen een passieve pre en de eind soms wel uit maakt.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 08 apr 2021, 22:07

Oh maar ik wil ook helemaal geen kabeldiscussie hoor. Probeer alleen te helpen.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 08 apr 2021, 22:34

douwebakker schreef:Oh maar ik wil ook helemaal geen kabeldiscussie hoor. Probeer alleen te helpen.
Douwe

Ja dank daarvoor. Maar ik snap niets van pico farads e.d. maar zie wel dat in de 'betere' passieve pre's weerstand schakelingen worden gebruikt ipv potmeters. Dus is mijn redenatie: kan ik die potmeter vervangen voor zoiets?
Een potmeter vervangen die niet op een PCB zit dat moet met mijn soldeer kunsten nog wel lukken. :)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 08 apr 2021, 22:42

De weerstand verzwakker is 10K dus die kun je wel gebruiken.
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » do 08 apr 2021, 23:51

Hou er wel rekening mee dat je dan gebonden bent aan de standen van de potmeter schakelaar en er dus geen tussenruimte is wat je wel kunt regelen met een normale pot.
Het zou dan kunnen dat je op laag volume net te veel of net te weinig ervaart.

Kan de deksel er af van het kastje wat je nu gebruikt?
Probeer dan eens zonder en luister of het helderder wordt.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 09 apr 2021, 10:07

dank heren,
Ik heb nu dus eigenlijk een kabel van 1.60 meter met in het midden een potmeter. En als ik de dac rechtstreeks aansluit op de eindversterker klinkt het iets helderder. Dat zou dus kunnen komen doordat er dan maar een kabel van 0.80 tussen zit?
In een oude recensie op hifi.nl kwam ik dit tegen: De weerstand van de kabel is veel lager dan van The First, 0,43 Ohm per meter voor de signaaladers en 0,62 Ohm per 100 meter voor de mantel. Capaciteit 86 pF per meter en de karakteristieke impedantie is 75 Ohm waardoor de kabel ook als SPDIF kabel te gebruiken is.

En deksel eraf halen, ja dat kan wel. Wat is de redenatie daarachter? De deksel en bodem is van binnen beplakt met antiresonantieplaat, wat ook wel in speakers wordt gebruikt. Behuizing is aluminium.

En ja, stappen in het volume. Zou mooi zijn als ik nog iets kan vinden met meer stappen. Maar het wordt al snel prijzig.

Dan kom ik al met al toch uit bij een idee wat ik eerder had maar te duur werd: Volumecontrol inbouwen in mijn dac. Maar ik denk dat dat me niet zelf lukt. Ik had een tijd terug gevraagd om de tentlabs attenuator in te bouwen in mijn dac maar dat werd te prijzig. (Ook omdat een lineaire voeding in mijn set het begaf en dat heeft voorrang.)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 apr 2021, 10:18

Ik weet niet welke DAC je hebt maar de moderne DAC's kunnen een dermate hoge reken resolutie hebben dat de digitale volume regeling ervan nog wel eens beter kan klinken dan een potmeter er achter. En dat heb je zo uitgeprobeerd...

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 09 apr 2021, 11:04

snoef3 schreef:Ik heb nu dus eigenlijk een kabel van 1.60 meter met in het midden een potmeter. En als ik de dac rechtstreeks aansluit op de eindversterker klinkt het iets helderder. Dat zou dus kunnen komen doordat er dan maar een kabel van 0.80 tussen zit?

Het is zaak om de kabel tussen potmeter en eindversterker zo kort mogelijk te houden. Ik gebruik daarvoor de kortste (en beste) kabel die ik heb.
Verder kan het heel goed zijn dat de potmeter zelf het geluid minder helder maakt. Ik ken die radiohm potmeter niet maar verdacht is ie zeker.

In jouw geval zou ik inderdaad kijken naar volumeregeling in het digitale domein om die extra kabel en potmeter te vermijden.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 09 apr 2021, 11:08

@Pjotr vertel...Wat voor trucje is er om dat uit te proberen? Ik kan op mijn meridian 563 met 24 bits board uit 1997 geen volume regelen.

Wel op de squeezebox, via de meridian dac, daarmee begon het experimenteren zonder pre.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 apr 2021, 11:29

Nee dan niet. Ik begreep dat dat wel kon en dan zou je dat kunnen proberen door de externe potmeter er tussenuit kunnen laten.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 10:32

even stand van zaken weer: ik vertelde mijn probleem aan iemand en die wil wel een volumeregelaar inbouwen in de dac maar niet op de analoge uitgang zoals ik in gedachten had maar voor de opamps die op het pcb zitten. Dat is beter omdat je dan echt weer een buffer hebt volgens hem, maar dan zou hij liefst een schema hebben. Wie kan me daar aan helpen?
meridian 563.24 pcb.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 20 apr 2021, 10:57

Vreemd verhaal :?:
Als je jan en alleman er aan laat sleutelen, lossen hullie het dan ook op als het straks stuk is, of mag jij dan weer het zelf regelen?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 apr 2021, 11:09

Idd, weet wat je doet! Ik weet van een professioneel audio reparateur dat ie er niet eens aan begint als er gemodificeerd is door derden.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 11:20

Niet zomaar jan en alleman. de persoon werkt in pro audio en doet ook af en toe opdrachten voor anderen.
Ik heb er zelf ook nog wel vragen bij. want ik neem aan dat het pcb helemaal is uitgedokterd met stroom en voltages. dus als je daar dan ineens iets in veranderd... Daarom wilde ik het gewoon aan de analoge uitgang koppelen. Maar hij geeft nogal hoog op over de functie van een opamp buffer.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 apr 2021, 11:39

Op zich klopt de beschrijving ook wel. Maar m.i. ben je beter af met een aparte vv met tevens ingangskeuze. Al dan niet actief of passief. Dan kun je beter bij Audiophonics iets kant en klaar Chinees aanschaffen en die techneut dat laten "verbeteren". Heb ik onlangs ook voor mij zelf gedaan.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 12:10

oei dank voor de link Pjotr. Deze is wel heel aantrekkelijk als ik de reviews mag geloven. alleen commentaar op de uitgangsspanning maar er staat niet bij hoe laag die is. Mijn amp heeft maar max 1,1 volt nodig
https://www.audiophonics.fr/en/preamplifier-and-volume-control/audiophonics-pga2310-preamplifier-volume-control-input-selector-bluetooth-50-p-13285.html

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 apr 2021, 12:33

:lagge: Dat is precies degene die ik recentelijk verbouwd heb! De recensies zijn nog vrij optimistisch. Zo uit het bruin pakpapier en rol bruin plakband is het ding i.d.d. waardeloos. Er zit een totaal verkeerde trafo in. Elektrische veiligheid deugt van geen kanten, het display is vrijwel niet zien met een nagenoeg zwart venster. Daardoor werkt de IR remote ook vrijwel niet. Het is een raar ding. Qua opzet en ontwerp is het goed doordacht. Qua fabricage is het echt een Chinees zootje.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....... als jouw techneut kundig genoeg is en je gooit er nog een 30 - 50 euries tegenaan om alle fouten er uit te halen dan is het echt een top dingetje met hele lage vervorming wat ook echt goed klinkt en dat klankmatig kan wedijveren met een 50-voudig kostende niet-Chinese high end vv :sure: En als bonus YouTube e.d. via BT met je telefoon. Dat werkt prima. Het ding versterkt precies 1x. Dus dat is met de gevoeligheid van jouw eindversterker niet een probleem.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 20 apr 2021, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 12:43

Heb je daar een draadje over gemaakt?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 apr 2021, 12:51

Nee, en dat loopt ook nog wel even aan tot ik daar weer tijd en zin voor heb. Kost ook de nodige tijd en moeite. Maar ik kan van de week misschien wel even een to-do shortlist voor jou of je techneut maken.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 12:58

waarschijnlijk zijn er meer mensen op dit forum die dat leuk vinden om te in te zien.

is volume in een TI chipje net zo goed met geluidskwaliteit, beter of slechter dan attenuator met weerstanden, uitgaande van goede materialen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 apr 2021, 13:33

snoef3 schreef:waarschijnlijk zijn er meer mensen op dit forum die dat leuk vinden om te in te zien.

Kan zijn maar mijn motivatie door omstandigheden op de achtergond is op dit moment nihil. Stuur je wel een PB met een lijstje.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 20 apr 2021, 13:36

dank en sterkte/succes dan met de omstandigheden.

Terug naar “Versterkers”