oscillerende fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen211

oscillerende fasedraaier

Berichtdoor Jeroen211 » vr 26 feb 2021, 10:30

Nog wat verder geëxperimenteerd met fasedraaiers in de Bocoma LA-224B. Ben bezig geweest met een floating paraphase als alternatief voor de long-tail fasedraaier. Had ik ook al eerder geprobeerd maar nog niet met de ECC81. Er is geen negatieve voeding nodig, dus dat is een voordeel. Echter, het klonk een stuk minder, scherp zelfs. Ik dacht natuurlijk dat dit aan de ECC81 lag en heb de schakeling meteen omgebouwd naar de ECC83. Zo ziet het er nu uit:
IMG_20210226_095509316.jpg
Maar het oscilleert. Waarschijnlijk ook al met de ECC81 maar die heb ik niet aan de scoop gehangen. Waarschijnlijk klonk die daarom zo slecht.

Mijn eerste gedachte was om meteen weer terug te grijpen naar de long-tail fasedraaier. Maar zo'n floating paraphase wordt veel gebruikt en zou toch goed stabiel te krijgen moeten zijn. Dus ik wil dit eerst oplossen. Na een nachtje slapen denk ik aan: vergroten van de stopweerstanden en het ontkoppelen van de kathodes van de ECC83. Wat denken jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Re: oscillerende fasedraaier

Berichtdoor OpaBert » vr 26 feb 2021, 13:05

Anne Buis zal wel komen helpen
Hij adviseert mij altijd 1K in plaats van de 150 ohm stoppers aan het stuurrooster
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 feb 2021, 20:30

OpaBert schreef:Anne Buis zal wel komen helpen
Hij adviseert mij altijd 1K in plaats van de 150 ohm stoppers aan het stuurrooster
Nee hoor :o Ik hou niet zo van advies, mij te smerig.Net als sale voor uitverkoop, bah :-&
Maar ja, ik heb wel meer van die afwijkingen :D Zo doe ik ook niet aan app(lication), klinkt net laag tij, noem ik een toep(assing) :lol:
Maar terzake, zo'n fasedraaier oscilleert niet tenzij er lange draden zonder stopweerstanden aan de buis hangen.Aan de ingang is een grotere stopweerstand van bijv 10k nuttig om HF rommel buiten te houden.
Als de boel toch oscilleert dan komt dat doordat bedrading van de ingang (roosters) te dicht bij de uitgang van de eindversterker zit of omdat de voeding niet goed is afgevlakt.
De instelling met die 400Ω gemeenschappelijke kathodeweerstand kan wel voor de ECC81, voor de 83 zit je dan erg dicht bij evt roosterstroom.
Er zijn er die beweren dat die gemeenschappelijke weerstand slechter klinkt dan twee afzonderlijke.
Zou kunnen, dan krijg je nml wat plaatselijke tegenkoppeling.Voor de 81 is dat dan 2x 820Ω en voor de 83 1k2.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » vr 26 feb 2021, 20:46

Door parasitaire capaciteiten kan deze fasedraaier een HF multivibrator worden. Dit is meestal op te lossen door 10n tot 100n parallel aan de 400 Ohm te zetten.

Piet

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » zo 28 feb 2021, 1:05

Dank voor de tips. Ik denk dat het een combinatie was van alles. Maar vooral van de voeding, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben, die was inderdaad niet goed afgevlakt en daar zat wel wat rottigheid op. Maar de voeding verbeteren vergde wel wat verbouwwerk en toen heb ik besloten de paraphase overboord te zetten en eens iets heel anders te proberen:
IMG_20210228_002055892.jpg
Eigenlijk vergelijkbaar met de originele Bocama schakeling maar dan met de fasedraaier op ca. 8,5 mA. Met het idee een zekere stroomreserve te hebben voor het aansturen van de eindbuizen. De uitgangsimpedantie van het gesplitste signaal op anode en kathode is niet hetzelfde maar nu in ieder geval nooit hoger dan 10k. Het kostte wel wat moeite om de anode van de ingangstrap laag genoeg te krijgen om DC te kunnen koppelen. Vandaar de hoge anodeweerstand en de lage kathodeweerstand. Geeft inderdaad meer kans op roosterstromen maar mocht dat gebeuren dan zijn de eindbuizen in ieder geval ook al overstuurd... De stopweerstanden heb ik vergroot, die 10k stopweerstand aan de ingang ga ik later nog eens inbouwen, goed idee wel. Al met al kan ik zeggen dat het best goed klinkt zo. Voorlopig laat ik het even zo...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » zo 28 feb 2021, 13:25

ik zou voor de input een EC86 met een 10M45s erboven pakken

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 28 feb 2021, 14:16

Ik zie helemaal geen tegenkoppeling of zeg ik nu iets heel erg doms ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » zo 28 feb 2021, 17:46

motoindo schreef:Ik zie helemaal geen tegenkoppeling of zeg ik nu iets heel erg doms ?

Geen overall tegenkoppeling inderdaad, als je dat bedoelt, maar wel lokaal. De werking van de eerste fasedraaier berust op mee- en tegenkoppeling van de onderste triode.
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op zo 28 feb 2021, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » zo 28 feb 2021, 17:57

V4lve Lover schreef:ik zou voor de input een EC86 met een 10M45s erboven pakken

Tja, die buizen heb ik niet liggen, wel heel veel ECC83's. Met halfgeleider CCS heb ik ook geen ervaring. Misschien wel een goed idee om dat eens te proberen, ook als staart in de long-tail fasedraaier.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » za 06 mar 2021, 1:06

Weer een vervolg: de laatste schakeling klonk toch wat vreemd, wel lekker dik van klank maar niet heel natuurlijk en het leek wel alsof er details verloren gingen. Ik weet de oorzaak niet: misschien de kathodyne, teveel stroom door de ECC82 of überhaupt een ECC82? Of de geknepen ECC83 op lage spanning? Enfin, de boel is weer verbouwd naar een variant van plaatje 1 maar nu toch met de ECC81. Wel met een beter afgevlakte voeding, 10k gridstoppers op de ECC81 en gescheiden kathodeweerstanden. Ditmaal geen last gehad van oscillatie :D

Terug naar “Versterkers”