pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Berichtdoor Henkjan » ma 29 jun 2020, 21:18

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V,
Een tijdje naar het schema zitten staren maar ik zie niet waar de stijging boven de ingestelde spanning vandaan komt :think:
De schakeling zou zich moeten verzetten tegen het oplopen van de spanning, net zoals een zenerdiode.
Anne
https://youtu.be/nCAzTiC3rOk

Het goede? nieuws is dat de negatieve spanning exact het zelfde doet
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Ah!buis

Re: pass pearl 2 - nu de kast nog in

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 jun 2020, 21:29

Henkjan schreef:Wat ik ook zie, is een kleine daling (van 24.0V naar 23.9V) als ik de belasting verhoog van 10mA naar 20mA
De versterking in de regellus is niet heel hoog, krijg je dat.
Voordeel is dat er ook minder kans is op instabiliteit.
Filmpje, een stap achteruit om dan de diepte in te duiken :o Maar waarom die stap achteruit, wie 't weet mag het zeggen ?
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Berichtdoor jeroen_d » ma 29 jun 2020, 23:46

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:Afbeelding

statisch is dit wat het is, even een beschrijving van wat de meter laat zien bij het aan- en uitzetten (belasting is 2k35 op beide uitgangen, dus ~10mA, gemeten heb ik alleen de +24V uitgang):

aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V, om dan langzaam omlaag te gaan (elko's lopen leeg), halfwaardetijd ~30s

Je hele schakeling houdt op te werken, maar de lading van C24 moet ergens naar toe en via R27 is de gemakkelijkste weg. Het is maar een gedachte, misschien zit ik er helemaal naast.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Berichtdoor Henkjan » zo 05 jul 2020, 23:17

het raadsel blijft t raadsel..

ik had (al heeeel lang) een scope liggen, ik dacht laat ik eens wat gaan meten met dat ding:
pearl voeding scope - uitgang trafo 10V-div .jpg
pearl voeding scope - 1e C 200mV-div .jpg
pearl voeding scope - 2e C 10mV-div .jpg
pearl voeding scope - 3e C 5mV-div .jpg

en dat lijkt best aardig op wat PSUD2 simuleerde

alles na de 3e C geeft op deze scope gewoon een vlakke lijn, met wat ruis die overal vandaan wordt opgepikt, maar wel leuk om te zien

@Kees: ik heb t halve weekeind zitten spelen met de scope, dus tekeningen zijn nog niet af :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Terug naar “Versterkers”