EL84 versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: EL84 versterkertje

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 apr 2020, 13:38

Ja, zo weten we nog niet welke trafo A, B, ..., E ?
En staat er SE achter (bijv 125ASE) anders is het een balans trafo, niet geschikt voor hier met één eindbuis.
En brom is idd meest aannemelijk, de stroom (met brom) gaat door de uitgangstrafo naar de eindbuis.Komt samen met het geluid in de luidspreker.
Dus goed afvlakken, smoorspoel of serieweerstand en dikke elcos of een stabilisatie ertussen.
Kan ook nog met een speciale uitgangstrafo met extra antibrom wikkeling.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pons

Berichtdoor Pons » vr 17 apr 2020, 16:14

Buis EL84 matched EH EL84EH

Uitgangstrafo Hammond 125B H125B

Buis ECC83(S) = 12AX7 = 7025 JJ ecc83sJJ

Anne hierbij kopie vanaf de factuur, jammer als de uitgang trafo niet goed zou werken voor een kanaal...

Ok bedankt, tot nader bericht.

o ja de speakers van mij zoon zijn Focal Chorus 826

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 apr 2020, 19:34

Die faktuur copy wil niet lukken ?
Of het een balans trafo is of niet is aan de aansluitingen te zien (mocht het type niet meer leesbaar zijn)
De trafo die je moet hebben heeft draden voor de LS-aansluiting wit-geel-groen-oranje-zwart en langs de buiskant bruin en blauw.
De balans trafo heeft soldeerlippen 1 ... 8 voor de LS en draden blauw-rood-bruin aan de (twee) buizenkant en is hier niet geschikt.
Anne

Pons

Berichtdoor Pons » za 18 apr 2020, 17:17

Anne hierbij de foto's van de uitgang trafo, nee ze zijn toen der tijd gekocht en nieuw zo uit doosje alleen de txt op doosje is wat verkleurd.
De draden aan de trafo : buis zijde is blauw, bruin, rood ( advies toen der tijd was Rood voeding, blauw buis zijde )
En voor speaker 8 ohm was pin 4 en 6.
Wisselen van de draden aan buis zijde weet ik niet of ik hiermee kan experimenteren ( blauw aan buis en bruin aan voeding ?)
O kopie factuur ik heb het zo overgenomen.
welk model uitgang trafo type zal ik dan nodig hebben ? ik weet als dit versterkertje goed in de smaak valt bij o,a mijn zoon
was al aan mij gevraagd om een zwaarder type voor hem te bouwen, tja daar zit natuurlijk een heel ander prijskaartje aan
en natuurlijk welke buizen / voeding trafo / uitgang transformatoren enz.enz. ik zal er zeker goed over na moeten denken ha,ha
Ok alvast bedankt.
Pons
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 18 apr 2020, 18:00

De Hammond trafo 125B is niet geschikt voor een SE eindtrap.
Gebruik liever een SE uitvoering. zie: http://www.hammondmfg.com/125SE.htm
Douwe

Pons

Berichtdoor Pons » di 21 apr 2020, 13:57

Hoi Douwe,
Bedankt voor je berichtje ik zal er naar kijken, het is voor mij een mooie onderneming / leerzaam project
Het gebruik van de gekochte uitgangstrafo's haal ik niet het gewenste resultaat en of ?? maar kan ze proberen anders schakelen 2 buisjes op 1 trafo om eens te luisteren wat er dan voor geluid uit komt..... )
Geweldig dat hier op het forum goed en kundig uitleg word gegeven.
Voor mijzelf wil ik de grafiekjes wat Anne heeft geplaatst beter begrijpen zoals eerste fase ( wet van ohm is hier wel bekend )
En misschien hebben jullie voor mij wat linkjes waar ik een en ander hierover zou kunnen lezen ...
Tja zit nu even te denken, kan natuurlijk nieuwe uitgangstrafo's bestellen en misschien een andere net transformator zie eventuele kosten.....
als ik een goed schema zou kunnen vinden op jullie site o.a met redelijk betaalbaar spul EL34 heb ik andere wel eens over gehoord
Kan ik misschien beter het gehele roer in der tijd om gooien....
Groetjes pons

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 21 apr 2020, 21:23

Pons schreef:Het gebruik van de gekochte uitgangstrafo's haal ik niet het gewenste resultaat en of ?? maar kan ze proberen anders schakelen 2 buisjes op 1 trafo om eens te luisteren wat er dan voor geluid uit komt..... )
De uitgangstrafo voor een enkele buis moet tegen de stroom van de buis door de spoel kunnen zonder dat het ijzer tot z'n maximum gemagnetiseerd wordt, anders blijft er van de trafowerking niet veel meer over.Daarvoor wordt er een spleet in de kern gemaakt maar daardoor neemt ook de zelfinduktie af.En die is vooral nodig voor de lage tonen.Gevolg: het wordt een dikke (dure) trafo om de zelfinduktie weer op peil te krijgen.
Bij een balans versterker, met twee eindbuizen, gaat de stroom van één buis in tegengestelde richting van de ander.Als dan de twee stromen gelijk zijn is het magneetveld in de kern nul.
Kom je met een stuk kleinere trafo toe.
En misschien hebben jullie voor mij wat linkjes waar ik een en ander hierover zou kunnen lezen ...
Hier vindt je wel wat: https://www.fonsvendrik.nl/educatief/bibliotheek
Tja zit nu even te denken, kan natuurlijk nieuwe uitgangstrafo's bestellen en misschien een andere net transformator zie eventuele kosten.....
als ik een goed schema zou kunnen vinden op jullie site o.a met redelijk betaalbaar spul EL34 heb ik andere wel eens over gehoord.
Een EL34 is al een stevige buis, vraagt dan ook een uitgangstrafo en een voedingstrafo in verhouding. Het zijn de trafos die de grootste kost meebrengen.
Met de trafo die je hebt is best een aardig ding te bouwen.Beter niet met twee EL84 daar is ie wat klein voor.
Anne

Pons

Berichtdoor Pons » ma 01 jun 2020, 12:30

Anne en overige tip gevers.

Zo heb ik het versterkertje even zo gelaten zit nog te denken ondanks geen juiste UGT's voor de SE wat ik eventueel nog kan verbeteren
en wil later een verbeterde versie met wat serieuze transformatoren / buizen maar dit hangt af wat mij zoon wil en dan gaat opa weer een poging doen en dan zijn ideeën / schema's / leveranciers welkom.

Vrijwel dagelijks aan en ineens kraak in de nieuwe stereo potmeter 470K 0,2 w ( aldus de fabrikant )
heb een nieuwe gekregen maar waarom deze was overleden kreeg ik een reactie: je potmeter zo aan het rooster hangen kan niet goedgaan...
Nu is deze zo aangesloten: loper op rooster rest aarde van ingang / chassis ( gekeken of ik geen aard lus zou veroorzaken maar ingang plug is vrij van chassis ) nu denk ik zou deze beste man gelijk hebben, waarom: door de volume knop op laag of uit zetten trek in dat rooster naar massa
er zit op de ingang van het rooster een weerstand ( zie schema ) dus trek ik deze weerstand in waarde naar massa....
Tip die ik kreeg zet 2 elco's van 1Uf anti parallel..
Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )
Ok alvast bedankt.
Groetjes

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 jun 2020, 13:02

Pons schreef:Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )

Dat is iets dat al sinds de jaren '80 bekend is. het dynamisch bereik van vinyl is nu eenmaal veel beperkter ten opzichte van een digitale gegevensdrager.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 01 jun 2020, 14:38

Pons schreef:Zo heb ik het versterkertje even zo gelaten zit nog te denken ondanks geen juiste UGT's voor de SE wat ik eventueel nog kan verbeteren
en wil later een verbeterde versie met wat serieuze transformatoren / buizen maar dit hangt af wat mij zoon wil en dan gaat opa weer een poging doen en dan zijn ideeën / schema's / leveranciers welkom.
Met die trafos is best een leuk versterkertje te maken.Wel balans dan met lichtere eindbuizen (bijv ECL84 of PCL84).
Vrijwel dagelijks aan en ineens kraak in de nieuwe stereo potmeter 470K 0,2 w ( aldus de fabrikant )
heb een nieuwe gekregen maar waarom deze was overleden kreeg ik een reactie: je potmeter zo aan het rooster hangen kan niet goedgaan...
Nu is deze zo aangesloten: loper op rooster rest aarde van ingang / chassis ( gekeken of ik geen aard lus zou veroorzaken maar ingang plug is vrij van chassis ) nu denk ik zou deze beste man gelijk hebben, waarom: door de volume knop op laag of uit zetten trek in dat rooster naar massa
er zit op de ingang van het rooster een weerstand ( zie schema ) dus trek ik deze weerstand in waarde naar massa....
Als de 82k van het schema er in zit komt 't kraken door een slechte potmeter of omdat er wat gelijkspanning binnen komt vanuit een aangesloten toestel.
470k is veel voor die potmeter tenzij je een PU aansluit met een ceramische cel, dus zonder voorversterker, maar dan zou ook die 82k te laag zijn (eerder 1MΩ).
Best een 100k potmeter (log) met 1M tussen loper (midden) en nul-aarde-massa hoe je 't noemen wil.
En dan evt draad tussen top potmeter en ingang doorknippen en er een condensator van ~220nF (hoeft niet meer dan 50V) tussen zetten om evt gelijkspanning tegen te houden.
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 01 jun 2020, 21:51

ray5150 schreef:
Pons schreef:Wat mij wel opvalt dat er veel verschil blijft tussen het afspelen van platen, cd's en dvd's ( dynamiek )

Dat is iets dat al sinds de jaren '80 bekend is. het dynamisch bereik van vinyl is nu eenmaal veel beperkter ten opzichte van een digitale gegevensdrager.

Daar kun je flinke discussies over voeren, Ray. Ik vind het geluid van een elpee nog altijd te verkiezen boven digitaal. Maar e.e.a. is ook afhankelijk van de phonotrap en de kwaliteit van de naald van de speler etc. Het zou ik principe gelijkwaardig moeten zijn.

Terug naar “Versterkers”