Hoe klinkt de Hiraga Le Monstre (8W) ???

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: Hoe klinkt de Hiraga Le Monstre (8W) ???

Berichtdoor John P » do 10 okt 2019, 17:19

Zijn de kacheltjes klaar voor de winter?
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 okt 2019, 18:06

Dat wordt mooi Kees! Dat belooft wat :rock: Heb je er ook nog een thermometer aan gehangen? Ik mis 100nF HF C'jes (PP) op de voeding. Zonder die C'tjes was het Monster van Norbert i.i.g. niet stabiel. Of heb je ze verstopt?
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 10 okt 2019, 22:53

Nu is dat ding nogal temperatuurgevoelig. in het begin is de ruststroom ca 0,5A maar loopt na een uur of drie op tot 0,62A.
Dat blijkt ook uit de simulaties (Micro-Cap)
Wat zou het effect op het geluid zijn als ik parallel aan die weerstanden, die de ruststroom bepalen, een 10K m703 NTC zou opnemen.
In de simulatie is de variatie in ruststroom dan nog maar 10mA tussen 10 en 45 graden, met het hoogste punt op 30 graden... Boven die 45 graden zal de ruststroom (dus ook de warmteontwikkeling) alleen nog maar afnemen tot 20mA onder de waarde bij 10 graden.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 10 okt 2019, 22:59

@ Pjotr: ik heb 'm nog niet aan de scoop gehangen, maar ze staan al een paar dagen te spelen en zo op het gehoor klinkt het best heel prima op mijn " hoge druk boxjes" in de werkplaats.. Ik heb wel het idee dat ik er veel meer in moet stoppen om er wat vermogen uit te krijgen.. Dat kan zijn door het gebruik van de GR versie ipv de orginele Y-versie maar uit de simulatie zie ik hooguit een half dB verschil tussen beide versies (met aanpassing van de weerstanden natuurlijk zodat de ruststroom op 550mA komt (bij 25 graden).
Zo te voelen wordt het koellichaam ongeveer 35-40 graden den op de transistoren ongeveer 50 graden.. Maar ik zal de thermometer eens installeren..
Ik weet ook niet of ik nu al een uitspraak kan doen over de stabiliteit van de voeding.. Ik heb ze namelijk aan mijn Sigilent labvoeding hangen en hoe die de spanning in toom houdt?? Er zit in ieder geval wel een 47u elco'tje op de print (2x0

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 10 okt 2019, 23:06

audiomanics schreef:Wat zou het effect op het geluid zijn als ik parallel aan die weerstanden, die de ruststroom bepalen, een 10K m703 NTC zou opnemen.
Op het geluid niet zo veel denk ik.
Maar je hebt twee NTC nodig, zijn zelden helemaal gelijk en warmen vermoedelijk ook niet hetzelfde op.Dan krijg je dat het nulpunt van de uitgang verschuift.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 okt 2019, 23:10

Zou er niks aan doen Kees met dat driften. Verder ook niemand die zich er ooit druk om heeft gemaakt voor zover ik weet. Het is nou eenmaal een Le Monstre O:) Eenmaal opgewarmd blijft ie toch redelijk staan? En als je de profielen goed geïsoleerd hebt staan zijn die snel op temperatuur. Of ie nou 's-winters op 650mA staat en 's-zomers een dagje of wat op 750mA zal weinig uitmaken. Dat is dan weer het mooie van puur klasse-A, die drift merk je gehoormatig eigenlijk niet! Ik zou hem eerst eens op je echte speakers gaan beluisteren. Hij komt pas goed tot leven op echt hoog rendement speakers met een hoge resolutie. Als je profielen niet boven de 40 a 50 graden komen is dat heel netjes.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 11 okt 2019, 0:05

Net even de thermometer op diverse plaatsen met een houten knijper vast gezet:
het koelprofiel is, afhankelijk van de plaats tussen de 33,2 en 36,3 graden en de transistoren zijn op de warmste plaats 46,2 graden.. en dat na ca 10 uur spelen.. gewoon lekker warm dus, niet te warm.. ruststoom is wel opgelopen tot 0,63A ( ideale waarde zou tussen de 0,5 en 0,6A liggen)
Dat ik 2 van die NTC nodig zou hebben was me al duidelijk.. Die M703 NTC's hebben een tolerantie van 2%... slechts.. Lijkt me redelijk nauwkeurig, voor een NTC dan..
Het probleem met dat driften is, is dat het eenrichting is: warmer: meer stroom... Meer stroom: warmer.. het moet geen lawine effect krijgen natuurlijk en uiteindelijk richting de 1000mA gaan... Kan 'm eens een dag of wat laten staan om te zien of het zicht stabiliseert op die 630mA.. Als het veel meer wordt ga ik toch eens experimenteren met die NTC's

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 11 okt 2019, 0:30

Kees, er is geen probleem met "thermal runaway". Er zijn afgelopen decennia ontelbare LM's gebouwd en ik ik heb er nog nooit melding van gezien. En menig exemplaar werd een stuk heter. Die 35 graden kan ik echt niet heet noemen, daarbij hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Beetje koudwatervrees allemaal :mrgreen: En anders zet je voor je gemoedsrust toch deze op je koelprofiel: https://nl.rs-online.com/web/p/thermost ... s/0331556/

[edit]

Op zijn JBF: Thermal runaway bij BJT's ontstaat pas als er meer warmte toegevoerd wordt dan er afgevoerd kan worden. Het is een vorm van positieve thermische feedback. Dat wordt pas instabiel als de lusversterkeing meer dan 1 wordt. En dat is bij lange na niet het geval (tenzij je het heatsink in gaat pakken zodat het een heat collector is geworden :D )
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 11 okt 2019, 11:41

Pjotr schreef:Op zijn JBF: Thermal runaway bij BJT's ontstaat pas als er meer warmte toegevoerd wordt dan er afgevoerd kan worden. Het is een vorm van positieve thermische feedback. Dat wordt pas instabiel als de lusversterkeing meer dan 1 wordt. En dat is bij lange na niet het geval (tenzij je het heatsink in gaat pakken zodat het een heat collector is geworden :D )
Even meefluiten :lol:
Er wordt in het begin altijd meer warmte toegevoegd dan afgevoerd.
Bij het warmer worden wordt de afvoer ook groter, opwarmen stop als er evenwicht is toevoer-afvoer.
Gaat mis als het evenwicht bij te hoge temperatuur bereikt wordt of wanneer de toegevoerde warmte meer toeneemt dan de afvoer afneemt, dan gaat de boel op hol.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 11 okt 2019, 16:42

Nou, ik heb 'm de hele nacht en vandaag door laten gaan: de stroom stabiliseert op 630mA, de temperatuur van de transistoren (op het metalen gedeelte gemeten) is niet verder toegenomen dan 49,6 graden.. Als met al dus een stabiele toestand bereikt, kennelijk.. Nu is de temperatuur in mijn werkplaats ook niet al te hoog: 17 graden..
Frappant verschijnsel: als ik de ingang nul maak of juist signaal toevoer zie ik dat de stroom redelijk veranderd en zich na enige minuten toch weer gaat stabiliseren op die 630mA.. Omdat de ingang DC gekoppeld is vermoed ik dat er wat DC uit de speler komt..

Oh ja, er zitten ook een paar 0,1u condensatortjes in, parallel aan de elco-tjes.. op het onderste fotootje zie je ze net onder de elco's uitsteken..

Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 11:58

De stand van zaken: het aluminium, het 15mm dikke middenframe en de bodemplaat zijn gefreesd en nog een paar kleine spulletjes gemaakt.
Het frontje heb ik aan de achterzijde voorzien van een printje met blauwe ledjes met daar voor een stukje diffuser paneel, natuurlijk mooi glad-af, voor een blauwe "ambilight"..
Zo kan ik hem wel meenemen naar Beetsterzwaag as. zaterdag..
Elco's zijn onderweg, dan kan ik ook de kappen gaan tekenen want voor de maten wil ik toch even meten hoe alles in het echt is
Kees

monstertje3.JPG
monstertje4.JPG
monstertje5.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 12:17

Wordt mooi Kees! :rock:

Alleen wat een rare Franse letters op dat schildje :roll: Ik verwacht daar dan toch iets van Merlijn of iets Keltisch of het zwaard van Boudicca :lol:
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 12:29

Staat, volgens Google Translate, "Hiraga" ... En "LE MONSTRE" is geschreven in het zelfde font dat ik ook gebruik bij TechGraphix, vandaar dus..
Runen had ik al eens gebruikt op die Gallehus kasten... kon ook niemand lezen..
Kees

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 14 okt 2019, 12:39

Mooi hoor... Heb jij adres voor 15 mm dik aluminium?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 13:59

Ja, zelfs bij jou in de buurt, maar dit komt bij Alumar vandaan (ik dacht in Joure)
Kees

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 14 okt 2019, 14:59

We overleggen wel even als mijn project vordert...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 14 okt 2019, 20:08

Vind 'm mooi geworden, origineel geheel zo :goedzo: alleen, hoe warm wordt het frame zo? Staan die elco's er strak in, gaat dat goed, worden ze niet te warm? en de elco's die je wilt gebruiken, zijn die geisoleerd aan de buitenkant? of begrijp ik je verkeerd en komen de elco's in een geisoleerde toestand in het frame te staan.

dre

Berichtdoor dre » ma 14 okt 2019, 20:30

Fantastisch ontwerp! 8)
потому что он может!

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 14 okt 2019, 22:37

Mooi!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 14 okt 2019, 22:53

Shadow schreef:Mooi!

+1!

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 23:17

Frame wordt niet warm, zelfs geen graad warmer, niet voelbaar in ieder geval.... De koellichamen hangen "vrij" in een paar blokken POM. dat verdomd slecht warmte, en elektriciteit geleidt..... De elco's hebben, als het goed is (als de datasheets kloppen), rondom 1mm en zijn volledig geïsoleerd. Hitachi HGC 100.000uF/35V 12 stuks..
En nu het koellichaam zo vrij hangt blijft het ook redelijk koel, hooguit een graad of 35.. (warm dagen net als afgelopen zomer uitgezonderd..)

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 14 okt 2019, 23:56

Dan gaat dat wel goed, vroeg het me zo af. Nogmaals, mooi geworden.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 16 okt 2019, 23:14

Nog even het aan-uit-schakelaartje (na KaKu, CoCo nu de DaDu of PoPo) en het stukje dat de accu's inschakelt zonder dat er meteen giga stromen gaan lopen:

DADU.jpg

Printje van 50x17,5 mm

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Versterkers”