Mono blokken met GU50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Mono blokken met GU50

Berichtdoor Bert61 » vr 14 jun 2019, 15:41

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Jouw schema is mooier dan ik heb :goedzo:
Is anders jou tekening, enkel wat aangepast.
Als ik er een andere buis inzet dan een wat robuustere versie De 6SN7 of de 6SL7
Dat zou dan ook opgaan voor de ECC99 maar daar heb ik er 4 hagelnieuw van liggen
En geen versterker om ze in te doen , als het te schel gaat klinken of zo iets Ik weet niet meer waarom Demo ze heeft gewisseld met de 6N1P-EW :-s

De ECC99 en de 6N1P zijn steilere buizen dan die andere twee en daarom betere kathodevolgers (zoals hier)
Anne

Ik bedoelde het verschil tussen de EC99 en de 6N1P-EW Anne
Daar hoorde ook Demo een verschil tussen en koos voor de 6N1P-EW inplaats van de EC99
:D
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » za 15 jun 2019, 1:23

De ECC99 is een leuke buis kan op 6,3 of op 12,6 gloeien is van glas en geeft mooi licht :goedzo:

Maar klinkt als een transistor :evil:

Misschien dat het hier werkt,als je niet probeert gebeurt er ook niets :D

ECC99 vervang ik meestal door de 6N6P,ik hou van de vettere sound,niet vel over been,iets tastbaars om vast te pakken :lol:

De 6N1P geeft meer hoog,wat ik mooier vind ten opzichte van de GU-50,anders wordt het wat te, 1 worst gevoel.

En met de 6N1P vind ik de instrumenten in de muziek er meer uitspringen en daar hou ik van.

Een beetje alsof Bonamassa zijn solo voor jou speelt :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 15 jun 2019, 10:59

democles schreef:De ECC99 is een leuke buis kan op 6,3 of op 12,6 gloeien is van glas en geeft mooi licht :goedzo:

Misschien dat het hier werkt,als je niet probeert gebeurt er ook niets :D

ECC99 vervang ik meestal door de 6N6P,ik hou van de vettere sound,niet vel over been,iets tastbaars om vast te pakken :lol:

De 6N1P geeft meer hoog,wat ik mooier vind ten opzichte van de GU-50,anders wordt het wat te, 1 worst gevoel.

En met de 6N1P vind ik de instrumenten in de muziek er meer uitspringen en daar hou ik van.

Een beetje alsof Bonamassa zijn solo voor jou speelt :lol:

Bedankt Peet
Ik wist dat je er wat mee gedaan had en je niet erg positief bent over de ECC99
Zit nu weer in een gregoriaanse knoop meen dat de uitdrukking is
Ik ben dat geprul met die Raspberry zo zat :evil:
Ik ben gisteravond naar een Sonos Connect aan een stereo versterker. Met een paar grotere KEF Q12 ? Dat ben ik ff kwijt
Maar nu krijg ik van John weer een andere oplossing 8-[ met de nas en een Focusrite geluidskaart er aan
Je kan met die Nas ook naar een usb geluidskaart streamen Het duizelt me wat

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 15 jun 2019, 11:17

Q11 8-[

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 15 jun 2019, 11:28

Democles schreef:
De ECC99 is een leuke buis kan op 6,3 of op 12,6 gloeien is van glas en geeft mooi licht :goedzo:

Bert schreef:
Bedankt Peet

Kies gewoon een buisje dat jij leuk vindt, Bert. En laat je niet teveel meeslepen door wat anderen horen. Je hebt tenslotte alleen je eigen oren, om te meten en te horen.

Piet

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 15 jun 2019, 12:37

Piet1950 schreef:Democles schreef:

Bert schreef:
Bedankt Peet

Kies gewoon een buisje dat jij leuk vindt, Bert. En laat je niet teveel meeslepen door wat anderen horen. Je hebt tenslotte alleen je eigen oren, om te meten en te horen.

Piet

Ja dat is Piet
Maar Demo heeft gouden oortjes. En die 16/24 bit betwijfel of ik daarbiets van merk
Maar ik kan kennelijk wel goed luisteren daar ik sinds de invoering van mp3 hoor ik altijd rare piepjes
En dat zet ik meteen uit

Anne is een buiten gewoon goede Elektronicus :!: en een hulpvaardige vriend O:)

dus ik laat me altijd adviseren helpen door deze twee die ik beschouw als mijn vrienden
Dus als Peet zegt , het klinkt als een transistor , Dan heb ik er al tabak van :lol:
Hij weet me te bespelen :lol:
John had een :idea: :idea: :idea: en dat even geprobeerd Piet
Door aan Mn NAS direct te koppelen aan een externe USB geluidskaart Focusrite die ik heb voor metingen
Werkt alles Zonder Raspberry en Met Raspberry kan gewoon kiezen,
Maar die Raspberry en DAC ben ik echt beu Altijd wat :evil: met die software
Vermoedelijk ben ik niet een standaard gebruiker en ook een allergie van computers
Probleem media speler is opgelost :-" :-" :-"

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 14 aug 2019, 22:49

Ben druk bezig Met wat anders
ik hoop het deze week klaar te krijgen en dan weer hier verder te gaan op Mn plankje
Met de Gu50 heb twee mooie 30 Watt 5K naar 4-8 ohm van AE welke even in de PCL86 CTA4.3 hebben gezeten
ik denk dat die 30 Watt ongeveer wel gehaald kan worden met die Gu50 in triode er staat 50 Watt in het schema
Maar dat is penthode met tegenkoppeling Of zonder die tegenkoppeling
Ik meen dat die tegenkoppeling wat vermogen kost :-k
De voedingspanning van 500 volt min een beetje
Maar ervaring leerde me dat ik Triode met CFB het mooist vond in de KT88 Amp
CFB zit er niet op die UGT,s die ik heb
Dus wilde ik die 30 Watt trafo,s van AE er in plaatsen
Of zijn die te licht , niet in kg want ze wegen genoeg maar in Watten :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 14 aug 2019, 23:08

Raa=5k en 470V in triode geeft Ipiek=200mA met 300Vpiek op de trafo.
½ x 0,2A x 300V geeft mooi 30W :D
Komt er niet uit, min verliezen trafo :(
En tegenkoppeling geeft niet minder vermogen, enkel minder gevoelige ingang.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 20 aug 2019, 9:17

Ah!buis schreef:Raa=5k en 470V in triode geeft Ipiek=200mA met 300Vpiek op de trafo.
½ x 0,2A x 300V geeft mooi 30W :D
Komt er niet uit, min verliezen trafo :(
En tegenkoppeling geeft niet minder vermogen, enkel minder gevoelige ingang.
Anne

Anne ik kijk minstens 10 x per dag of er nieuwe berichten zijn
En toch je reactie gemist.
30 Watt min trafo verliezen
Dus de spanning moet hoger of moet de raa hoger worden
Toch maar gewoon UL proberen met deze spanning ?
De G2 zit toch op 43% ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 20 aug 2019, 11:50

Bert61 schreef:Anne ik kijk minstens 10 x per dag of er nieuwe berichten zijn
En toch je reactie gemist.
Ach, 't was ook maar een klein berichtje O:)
Dus de spanning moet hoger of moet de raa hoger worden.
Raa veranderen doet niet zoveel, wat je wint aan spanning verlies je weer aan stroom en omgekeerd.
Hogere spanning geeft wel meer maar dan moet er weer elco's gestapeld wegens te hoge spanning en weer andere voedingstrafo :(
Toch maar gewoon UL proberen met deze spanning ?
De G2 zit toch op 43% ?
Moet wel kunnen.
Stel de anode zakt, bij vol uitsturen, naar 70V (ik reken graag makkelijk met de 470V voeding) dan is er 400V over de trafo.En 43% daarvan is 172V en die gaat dan van de 470V af voor de g2.Krijgt g2 op dat moment 400-172= 228V.
Bij Vg2=228V en Va=70V zou de Ia ong. 250mA zijn, krijg je een vermogen van ½(400x0,25)=50W buiten de trafo gerekend.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 20 aug 2019, 14:38

Gaan we dat toch proberen Anne O:)
Desnoods iets lagere hoogspanning als het te spannend is een Irf er tussen is het ook nog gestabiliseerd :D
Ben nu bijna klaar Heb weer iets op Mn nek gehaald ](*,) ](*,)
Maar ja A zeggen dan ook B zeggen

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 28 okt 2019, 17:56

Anne ik las in een stukje van wat AatV geschreven had dat de in triode geschakelde buizen een andere impedantie hebben dan in penthode
Hoe zit dat Anne
Stel hoogspanning 425- 450 volt wat is dan de impedantie van een GU50 in triode ? En in penthode?
Alvast bedankt Anne
Bert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 okt 2019, 20:13

Bert61 schreef:Anne ik las in een stukje van wat AatV geschreven had dat de in triode geschakelde buizen een andere impedantie hebben dan in penthode
Hoe zit dat Anne
Als pentode kan de buis nog veel stroom trekken bij lage spanning, onder 50V.Een triode lukt dat niet, die heeft 100...200V nodig om nog een flinke stroom door te laten.Vanaf de voedingsspanning kan een pentode dan ook een groter spanningsverschil opleveren met de nodige stroom om vermogen af te geven.
Komt er op neer dat er bij eenzelfde stroom meer spanning voor de belasting overblijft bij een pentode.Meer spanning bij eenzelfde stroom is een grotere weerstand.
Stel hoogspanning 425- 450 volt wat is dan de impedantie van een GU50 in triode ? En in penthode?
Paar lijntjes getrokken.
Komt er op neer dat in pentode (en Vg2=250V !) bij 450V anode er 't meest uitkomt met een Raa=~6k.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 okt 2019, 20:45

Dat was met de Poolse pentode grafiek.
Met de russische is het weer een beetje anders.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 28 okt 2019, 20:57

Dat is heel interesant Anne
Ik heb een set 6K trafo,s AE uit de Anestacia TriodeDick Daar zouden best GU50 in kunnen worden monoblokken en heb er dan ook 2 voeding trafo,s bij !
Voor het negatief heb ik 2x30= 60 volt print trafo,s op printje wat Florick getekend heeft voor me :dank:
5K 30 Watt AE 10Hz tot 100KHz Set
Hele zware trafo,s waren voor het CTA 4 project wat uiteindelijk beter ging met 4K
Wordt een goeie winter met leuke projecten
De buizen voeding en de Monoblokken met GU50 Penthode of Triode met 6K trafo,s

Ja die GU50 met 250 volt op de G2 wil best wat stroom opnemen O:)
Bedankt Anne :dank: :dank:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 okt 2019, 21:22

Anne ik las in een stukje van wat AatV geschreven had dat de in triode geschakelde buizen een andere impedantie hebben dan in penthode
Hoe zit dat Anne

In dat geval fungeert het schermrooster als (deel van) de anode! En mist het schermrooster juist zijn afschermende functie tussen rooster en anode.

In den beginne was er de triode :sure: In zo'n triode is er een terugwerkend mechanisme (door C_ga) dat als de anodespanning daalt daarmee de sturing van het rooster tegengewerkt wordt. Dat heet officieel "anode terugwerking". Het is in feite een soort van elektrostatische tegenkoppeling in de buis zelf. Daardoor blijft de uitgangsimpedantie erg laag. Dat was hinderlijk bij de eerste radio ontvangers omdat men daardoor geen erg selectieve filterkringen kon maken. Er werd wat geklooid met meekoppeling tussen spoelen om die selectiviteit te vergroten maar makkelijk in gebruik was dat niet, ging al snel oscilleren: "Mexicaanse Hond" geheten. Men zocht een oplossing in de buis zelf en vond die in de tetrode. Door een schemrooster aan te brengen kon men die anode terugwerking blokkeren en werd de stroom alleen nog afhankelijk van het rooster en vrijwel niet meer van de anode spanning. De buis kreeg ineens een stroombron karakter met een veel hogere inwendige weerstand. Nu waren veel selectievere ontvangers mogelijk! Het mooie lineaire karakter van de triode was echter foetsie. Dat werd later uiteindelijk opgelost door een keerroster aan te brengen en ontstond de pentode. Dus als ze zeggen een SE triode versterker klinkt zo mooi omdat er geen tegenkoppeling is, slaat dat de plank volledig mis. Die is er juist wel flink, alleen zit die verstopt in het mechanisme van de buis zelf :D
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 okt 2019, 22:00

Die Cag wordt ook wel de Miller capaciteit genoemd.Maar als Bert 't over de buis impedantie heeft bedoeld ie volgens mij de optimale (qua vermogen) belasting :-s
En keerrooster of niet, de pentode blijft veel minder lineair als de triode.
Dat rooster zit er om te voorkomen dat de, uit de anode losgeslagen, elektronen naar het schermrooster zouden gaan wanneer de anodespanning lager is dat van het schermrooster.
Dat verlies bij lage spanning geeft de typische deuk in de Ia-Va grafiek van tetrodes.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 okt 2019, 22:12

Yup. Zo ideaal als een echte triode is het i.d.d. niet. Maar power buizen vind je nou eenmaal hoofdzakelijk in het domein der HF zenders, waar tetrodes en penthodes het voor het zeggen hebben.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 okt 2019, 10:39

Ah!buis schreef:Die Cag wordt ook wel de Miller capaciteit genoemd.Maar als Bert 't over de buis impedantie heeft bedoeld ie volgens mij de optimale (qua vermogen) belasting :-s
En keerrooster of niet, de pentode blijft veel minder lineair als de triode.
Dat rooster zit er om te voorkomen dat de, uit de anode losgeslagen, elektronen naar het schermrooster zouden gaan wanneer de anodespanning lager is dat van het schermrooster.
Dat verlies bij lage spanning geeft de typische deuk in de Ia-Va grafiek van tetrodes.
Anne

Dankje wel Peter en Anne
Ik wil het beste van wat er met deze buis te bouwen is
Lage vervorming prefereer ik meer dan 17 of 40 Watt output
Ps
Die Mexicaanse hond was irritant wat wel leuk was dat de radio bij de buren ook begon te fluiten :lol:
En ik dacht slim te zijn met een 0-V1 te veranderen in een 1-V-1
Als ik op 10 mtr 20 mtr naar het Nassiballen net luisterde Hoorde ik wel de leider ervan PA0TWX woonachtig in Klundert
net een halfjaar geleden overleden
Maar ik hoorde nauwelijks de mensen uit Daresalaam ,Tanzania , Shell Employees,of Ambasade personeel.
De Canadezen, Onderzoekers op de northpole echt lui erbij die in een houtenhutje in de wildernis woonde
Die gingen eens in de paar weken de boom in klimmen en kabel aan de antenne en contact met Thuisland
Wegelopen Hollanders :lol: waar ik Jaaaren mee contact heb gehad soms even een boodschapje aan familie doen allerlei mensen van een Metalurg of Elektromonteur Locksmith en als ze op vakantie waren kwamen ze hier op de koffie
Altijd met een speldje Of een petje Geweldige tijd geweest Tot het internet kwam :(
Toen was het gedaan met dat
Ohja 1-V-1 ( goed voor AM ) ik had 3 handen nodig om afte stemmen in USB Dus dat was hard werken om wat te verstaan
Toen maar zendamateur geworden met een goedkope Yaesu van een 11 mtr piraat

Maar eerst kwaliteit in de Triode versterker Dan pas power vind het niet zo belangrijk dat ik 40 Watt heb liever 20 Watt en een zuivere versterker met lekker strak laag ma gerust tegenkoppeling in
Gu50 Buizen zat ook nog de orginele 7072 ? Van de Anastacia Anne en trafo,s ondertussen idem :hide:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 okt 2019, 21:09

Als ik het nog eens opnieuw lees is het in triode schakelen van de GU50 niet de beste oplossing
Helpt het wat distorsie betreft een UL config te bouwen
Dan mag er maar Max iets van 250 volt op schermrooster komen dat is de Wisselspanning uit de UGT
Is dat uit te rekenen Anne , Peter
Ik meen dat er een 405 volt swing was op de anode
Dan zit de UL aftakking op 43% dan zit dat toch onder die 250 volt Zo opgelost O:)
Zo simpel zal het wel niet zijN ben ik bang :mrgreen: het zal wel veel meer zijn
Er is een reden waarom niemand die kant op gaat met de GU50 Die 250 volt :!:
Daar hebben we ook eerder over gesproken
Maar hoeveel zondigen we als de buis UL wordt geschakeld met 425 volt op de anode staat ?
en die 6N2P of een 6SN7GT met tegenkoppeling zal ook wel helpen om de vervorming te minimaliseren
En Mooie buis om te zien die 6SN7 O:)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 okt 2019, 21:42

Dat van die Vg2 en de 43% klopt wel hoor !
Hou 't op 400V zwaai, dan is 43% 172V en die gaat van de 450V af dus Vg2=278V dan, nog wel heel wat.
Volgens de rus is de zwaai maar 360V , wordt Vg2 nog hoger.
Die buizen heten wel wat te kunnen hebben, gaat misschien wel goed.
En ook zonder signaal zit het schermrooster op dezelfde spanning als de anode, is er veel meer negatieve roosterspanning nodig om de ruststroom door de buis niet te groot te hebben.
Heb je ook een stuk meer sturing nodig, moet de rest van de versterker wel op aangepast.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 okt 2019, 22:38

Ah!buis schreef:Dat van die Vg2 en de 43% klopt wel hoor !
Hou 't op 400V zwaai, dan is 43% 172V en die gaat van de 450V af dus Vg2=278V dan, nog wel heel wat.
Volgens de rus is de zwaai maar 360V , wordt Vg2 nog hoger.
Die buizen heten wel wat te kunnen hebben, gaat misschien wel goed.
En ook zonder signaal zit het schermrooster op dezelfde spanning als de anode, is er veel meer negatieve roosterspanning nodig om de ruststroom door de buis niet te groot te hebben.
Heb je ook een stuk meer sturing nodig, moet de rest van de versterker wel op aangepast.
Anne

Strak plan Anne
Moet in ieder geval die G2 stroom monitoren
rond 20mA Max bij 250 volt en 16 mA bij 300 volt in test fase G2 Dissipatie is 5 Watt
Daar mag ik best wel even overheen gaan :-k
als het gemiddelde maar niet hoger wordt dan 5 Watt O:) O:) ben daar best wel gerust op
Die ouwe troep kan best veel hebben
Ze konden het misschien niet allemaal precies uitrekenen en bepalen
Maar er werd gewoon een beetje zekerheid in gebouwd .
Ben daar best positief over Anne en Peter
Gaan we proberen ik heb 60 volt ac , dat maakt ruim 80 volt DC voor het negatief
Daar krijg ik hem wel tam mee hoop ik
hier vond ik wat info over de GU50
Daar staan wat parameters .
Vraag die me vanavond zomaar te binnen schiet
In de oude versterkers en radio,s had je autom negatief door een flinke kathode weerstand te gebruiken met een flinke condensator erover en klaar :D was o.a in de HF10 ook En ook in m’n EL12 versterker :!:
Ff vlug aan gerekend hier zou tussen de 1200 en 1500 Ohm zijn dat bij 50 mA en 60 volt maar een paar Watt 3 zeg 5 Watt
Je moet alleen wel een matched pair hebben :think:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 okt 2019, 23:02

Bert61 schreef:Gaan we proberen ik heb 60 volt ac , dat maakt ruim 80 volt DC voor het negatief
Er is ong 80V negatief nodig voor de buis, is er minstens -100V nodig om te regelen, kom je met 60V~ niet toe, vraagt kunstgrepen.
Ff vlug aan gerekend hier zou tussen de 1200 en 1500 Ohm zijn dat bij 50 mA en 60 volt maar een paar Watt 3 zeg 5 Watt
Is bij UL wel -80V , gaat ook af van de voeding voor de buis.
En dat werkt enkel goed in klasseA (evt klein beetje B) anders gaat de instelling verschuiven bij wat harder spelen.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 okt 2019, 23:47

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Gaan we proberen ik heb 60 volt ac , dat maakt ruim 80 volt DC voor het negatief
Er is ong 80V negatief nodig voor de buis, is er minstens -100V nodig om te regelen, kom je met 60V~ niet toe, vraagt kunstgrepen.
Is bij UL wel -80V , gaat ook af van de voeding voor de buis.
En dat werkt enkel goed in klasseA (evt klein beetje B) anders gaat de instelling verschuiven bij wat harder spelen.
Anne

Gesnapt Anne dan moet ik misschien met wat anders aan de gang voor deze buizen
Ik heb Deze 2x39.5 volt onbelast is 111,5 Volt veel mag een rooster niet trekken Meeste stroom is de stroom door de instel Potmeter 50K is 0.5 mA ?
Het is misschien kantje boord dan :-s de tijd zal het leren
Aha in klasse A logisch eigenlijk als de stroom varieert varieert ook de spanning over de kathode weerstand En de instelling dus ](*,)

democles

Berichtdoor democles » wo 30 okt 2019, 1:14

Pas op, Wavebourn geloof ik,heeft een hoop GU-50 dingen gebouwd en waarschuwt voor te veel op G2!

G2 is namelijk maar een verrekt dun draadje,bij de rest vergeleken!

Met hogere spanning wordt het er niet betrouwbaarder op. :?

Terug naar “Versterkers”