Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Patrickpaf

Re: Eltim Hexfet amp

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 14:22

ds23man schreef:
Patrickpaf schreef:O ja, de extra verbinding, in lage resolutie

Ik zou deze nog even controleren of het echt zo is aan de hand van Anne's aangepaste nummering!

En Patrick, je hebt nog steeds een privebericht van mij openstaan.

Heb het bekeken, het is me duidelijk.
Neemt niet weg, dat er toch fouten in zitten.
Het is vermoeiend geworden allemaal, wat heb ik aangehaald.....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 mar 2019, 14:55

Ah!buis schreef:Onertussen kijkt "EL" hier ook mee :lol:
Anne

El Chapo?
Fusion Filterdesign

eltim
Ook commercieel actief

Berichtdoor eltim » vr 15 mar 2019, 15:25

Wij werden vanochtend door een tevreden zelfbouwer van een Eltim versterker op onderstaand topic geattendeerd. Hij maakte zich bijzonder boos over de manier waarop wij in de regel op dit forum bejegend worden. Hij heeft met ons nl. uitsluitend positieve ervaringen en vindt onze producten van uitmuntende kwaliteit, net als vele anderen. Ik heb hem beloofd eens te reageren, bij deze.
Zonder in technische details te willen treden en onderstaande topic berichten lezend vraag ik me af hoe het kan dat er al tientallen perfect functionerende versterkers gebouwd zijn en men er van USA tot Taiwan met veel genoegen naar zit te luisteren? Men is lovend over de uitmuntende afwerking en geluidskwaliteit. ALLE reacties staan op onze site. Negatieve berichten plaatsen we ook, echter nog nooit ontvangen.
Schema's leveren we bewust niet mee omdat men het vaak niet (goed) begrijpt, zie uw reacties hieronder. Bouwtekeningen zijn niet nodig, want alle component waardes staan op de print (dus niet R1, C3, T3, etc.), is een kwestie van monteren op de juiste plaats, makkelijk en de minste kans op fouten. Ook de functies van de weinige bedrading staat op de print aangeduid. Is helemaal geen bouwbeschrijving voor nodig. Hebben we juist proberen te voorkomen door de eenvoudig samenstelling van het geheel. Bouw het print voor print op, steek ze in elkaar, trafo en connectoren aansluiten, klaar! Aansluitschema en component waardes staan op de laatste pagina van ieder infobulletin. De afregelprocedure staat op de site.
Over de schakeling in het kort: in dit topic hieronder wordt verzuimd het schema van de CS-module mee te tellen. Het geheel van VS+CS module werkt perfect. Omdat de powertorren op de CS-module verwisseld zijn (P boven, N onder) t.o.v. andere versterkers sluiten we aan op de linker zijde i.p.v. de vaak toegepaste rechterzijde. Je kunt niet zomaar een deelschema met een ander schema vergelijken en er vervolgens zoveel kritiek op te hebben, zonder te weten/begrijpen hoe het werkt.
Het IC heeft 4 volledig van elkaar geïsoleerde transistoren, kan zijn dat links en rechts verwisseld zijn. Maakt niet uit voor de werking, maar is dan gedaan om het schema en print zo logisch mogelijk te maken. Wat heeft het voor zin een bouwpakket na te lopen of het wel goed gedaan is, hoe kom je er op??? Als professioneel bedrijf kunnen wij het ons niet veroorloven spullen te versturen die helemaal niet (kunnen) werken.
Fora members, neem eens de moeite om ons uitgebreide uitleg over de ontwikkeling van onze versterkers te lezen. Lees ook de vermogensgrafieken en bijbehorende spanningen (160VA opmerking!). De teksten van onze bulletins zijn vaak lang om ook mensen die nog maar net in de DIY wereld binnenkomen iets van de techniek bij te brengen. Immers zijn er amper nog tijdschriften, etc. die deze informatie delen. Allemaal Raspberry Pi, etc. Kost ons veel tijd en moeite, zonder financieel voordeel. Doen we graag en vinden het ook (nu nog) leuk. Wist u het al, sla de betreffende tekst gewoon over. Alle product specifieke infobulletins en een zeer uitgebreid bulletin over onze versterker filosofie kunt u vinden onder de kop "Product informatie", net onder ons logo. Het toont u ook waarom we onze versterker printen zo anders bouwen dan anderen. ALLE bouwers ervaren naar eigen zeggen een sublieme geluidsweergave die zich kan meten met top apparatuur. U kunt onze demoversterker in bruikleen krijgen om dit zelf ook te ervaren. Overigens, het is wettelijk zo dat men producten ongebruikt en in originele staat + verpakking binnen veertien dagen mag retourneren. Daar hebben wij nog nooit moeilijk over gedaan EN is ook nog NOOIT gebruik van gemaakt.
Vanwege de denigrerende opmerkingen: wij bouwen al 45 jaar elektronica en hebben ook veel voor diverse merken gerepareerd. U ook?
Toch nog weer een lang verhaal geworden, maar veel korter dan al die vragen en opmerkingen (die helemaal niet kloppen) in onderstaand topic. Hebt u na het lezen van onze informatie nog vragen of opmerkingen? U kunt ze altijd stellen op 0595-491748 (Ma-Za, 7.30 - 20.00uur) of stuur een

email naar info@eltim.eu

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 15 mar 2019, 15:58

Bedankt voor je reactie
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mar 2019, 16:45

eltim schreef:Over de schakeling in het kort: in dit topic hieronder wordt verzuimd het schema van de CS-module mee te tellen.
:o Ik had wel het volledig schema vertoont (wel zonder voeding)
Het geheel van VS+CS module werkt perfect.
Merk ik hier nog niet veel van :mrgreen:
Omdat de powertorren op de CS-module verwisseld zijn (P boven, N onder) t.o.v. andere versterkers sluiten we aan op de linker zijde i.p.v. de vaak toegepaste rechterzijde.
Wie het begrijpt steekt z'n hand op :(
Vanwege de denigrerende opmerkingen: wij bouwen al 45 jaar elektronica en hebben ook veel voor diverse merken gerepareerd. U ook?
:? Heb ik hier niet gelezen.
Hoe dan ook, blijkbaar is de logika van de een niet die van de ander, verwarring alom :-&
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mar 2019, 16:47

Om nog iets opbouwens te doen :sure: De namen bij de onderdelen gezet.
B&OzijdeNamen.jpg
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 mar 2019, 16:53

Hmmm, er blijkt een deskundige in de zaal die we nog niet gehoord hebben: https://www.diyaudio.com/forums/solid-s ... ost4462275
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 mar 2019, 16:54

Maar heeft onze topic starter nu een maandagmorgen model, kan hij er niks van of klopt zijn verhaal niet? Of een combinatie van alledrie?
NA DE 1E & 2E NU DE 3E CA VERSTERKER AAN HET BOUWEN!
COPPER PROJECT SPEAKERS
Setup; Copper Project, ZBA AFDAC + CA & Yamaha WXC50

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 mar 2019, 17:07

Rare dag vandaag, ben ik vandaag met Hugo wat vossenbouwen af aan het speuren vind ik dit in de sloot:

burp.jpg
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 mar 2019, 17:36

:rofl: Hugo maakt alles stuk als je niet kijkt toch?
COPPER PROJECT SPEAKERS

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 mar 2019, 17:37

eltim schreef:Wij werden vanochtend door een tevreden zelfbouwer van een Eltim versterker op onderstaand topic geattendeerd. Hij maakte zich bijzonder boos over de manier waarop wij in de regel op dit forum bejegend worden. Hij heeft met ons nl. uitsluitend positieve ervaringen en vindt onze producten van uitmuntende kwaliteit, net als vele anderen. Ik heb hem beloofd eens te reageren, bij deze.
Zonder in technische details te willen treden en onderstaande topic berichten lezend vraag ik me af hoe het kan dat er al tientallen perfect functionerende versterkers gebouwd zijn en men er van USA tot Taiwan met veel genoegen naar zit te luisteren? Men is lovend over de uitmuntende afwerking en geluidskwaliteit. ALLE reacties staan op onze site. Negatieve berichten plaatsen we ook, echter nog nooit ontvangen.
Schema's leveren we bewust niet mee omdat men het vaak niet (goed) begrijpt, zie uw reacties hieronder. Bouwtekeningen zijn niet nodig, want alle component waardes staan op de print (dus niet R1, C3, T3, etc.), is een kwestie van monteren op de juiste plaats, makkelijk en de minste kans op fouten. Ook de functies van de weinige bedrading staat op de print aangeduid. Is helemaal geen bouwbeschrijving voor nodig. Hebben we juist proberen te voorkomen door de eenvoudig samenstelling van het geheel. Bouw het print voor print op, steek ze in elkaar, trafo en connectoren aansluiten, klaar! Aansluitschema en component waardes staan op de laatste pagina van ieder infobulletin. De afregelprocedure staat op de site.
Over de schakeling in het kort: in dit topic hieronder wordt verzuimd het schema van de CS-module mee te tellen. Het geheel van VS+CS module werkt perfect. Omdat de powertorren op de CS-module verwisseld zijn (P boven, N onder) t.o.v. andere versterkers sluiten we aan op de linker zijde i.p.v. de vaak toegepaste rechterzijde. Je kunt niet zomaar een deelschema met een ander schema vergelijken en er vervolgens zoveel kritiek op te hebben, zonder te weten/begrijpen hoe het werkt.
Het IC heeft 4 volledig van elkaar geïsoleerde transistoren, kan zijn dat links en rechts verwisseld zijn. Maakt niet uit voor de werking, maar is dan gedaan om het schema en print zo logisch mogelijk te maken. Wat heeft het voor zin een bouwpakket na te lopen of het wel goed gedaan is, hoe kom je er op??? Als professioneel bedrijf kunnen wij het ons niet veroorloven spullen te versturen die helemaal niet (kunnen) werken.
Fora members, neem eens de moeite om ons uitgebreide uitleg over de ontwikkeling van onze versterkers te lezen. Lees ook de vermogensgrafieken en bijbehorende spanningen (160VA opmerking!). De teksten van onze bulletins zijn vaak lang om ook mensen die nog maar net in de DIY wereld binnenkomen iets van de techniek bij te brengen. Immers zijn er amper nog tijdschriften, etc. die deze informatie delen. Allemaal Raspberry Pi, etc. Kost ons veel tijd en moeite, zonder financieel voordeel. Doen we graag en vinden het ook (nu nog) leuk. Wist u het al, sla de betreffende tekst gewoon over. Alle product specifieke infobulletins en een zeer uitgebreid bulletin over onze versterker filosofie kunt u vinden onder de kop "Product informatie", net onder ons logo. Het toont u ook waarom we onze versterker printen zo anders bouwen dan anderen. ALLE bouwers ervaren naar eigen zeggen een sublieme geluidsweergave die zich kan meten met top apparatuur. U kunt onze demoversterker in bruikleen krijgen om dit zelf ook te ervaren. Overigens, het is wettelijk zo dat men producten ongebruikt en in originele staat + verpakking binnen veertien dagen mag retourneren. Daar hebben wij nog nooit moeilijk over gedaan EN is ook nog NOOIT gebruik van gemaakt.
Toch nog weer een lang verhaal geworden, maar veel korter dan al die vragen en opmerkingen (die helemaal niet kloppen) in onderstaand topic. Hebt u na het lezen van onze informatie nog vragen of opmerkingen? U kunt ze altijd stellen op 0595-491748 (Ma-Za, 7.30 - 20.00uur) of stuur een

email naar info@eltim.eu

Mooi verhaal maar ik haal er niet uit dat je Patrick gaat helpen. :(

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 15 mar 2019, 18:00

Als die behulpzaamheid bestond, en alles zo duidelijk was, had dit topic toch niet bestaan?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 15 mar 2019, 18:01

Is mij niet duidelijk wat nu het probleem en de oplossing is.
En wat die Raspberry Pi nu in het verhaal doet is mij ook niet duidelijk

En nu we toch in de zeurmodus zitten.
Volgende keer misschien wat minder hoofdletters gebruiken? (Bijvoorbeeld alleen aan het begin van een zin?)

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 mar 2019, 18:20

Barry z’n oordeel was genoeg :|
COPPER PROJECT SPEAKERS

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mar 2019, 18:49

Leeuwarden schreef:
eltim schreef:Overigens, het is wettelijk zo dat men producten ongebruikt en in originele staat + verpakking binnen veertien dagen mag retourneren. Daar hebben wij nog nooit moeilijk over gedaan EN is ook nog NOOIT gebruik van gemaakt.

Mooi verhaal maar ik haal er niet uit dat je Patrick gaat helpen. :(
Zal er ook wel niet van komen denk ik.
Ongebruikt terugsturen :? de moeilijkheden komen bij de bouw tevoorschijn, wassen neus dus.
En die "denigrerende" opmerking komt niet van hier, andere ontevreden bouwer ? :mrgreen:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 mar 2019, 20:01

Goed dat ELTIM, de ELTIM filosofie nog eens helder uitlegt hier. Prima, goede zaak, alleen krijgt Patric daar zijn exemplaar niet werkend mee ben ik bang. Ben nu toch ook wel benieuwd naar de ervaring van die kennis van onze Belgische Patrick (Meanman).

Bij voorbaat stellen dat bouwers geen schema's zouden kunnen lezen en ze daarom ook niet meegeleverd worden, vind ik dan weer denigrerend naar de bouwers. Maar goed, ook de PDF's op de site gelezen te hebben begrijp ik dat alles anders is bij deze versterkers.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 mar 2019, 20:26

Heb voor de duidelijkheid nog even het verloop van V+ en V- op de printen ingekleurd en volgens mij krijgen inderdaad R16 en C9 niet de negatieve voedingspanning. Misschien kan Patrick als die wakker is dit nog even fysiek nameten tussen pin 1 en R16/C9.

V+.jpg

V-.jpg
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mar 2019, 20:39

ds23man schreef:Heb voor de duidelijkheid nog even het verloop van V+ en V- op de printen ingekleurd en volgens mij krijgen inderdaad R16 en C9 niet de negatieve voedingspanning. Misschien kan Patrick als die wakker is dit nog even fysiek nameten tussen pin 1 en R16/C9.
Is al bekend, een draadbrug erin getekend :D
Ook maar de rest bekeken (CS).
Alle verbindingen zijn daar wel.Twee condensators wel in schema niet op print (niet erg, kunnen gemist) en enkele waardes verschillend.
Ook twee zener op de print, niet in schema, had ik al bijgetekend op iets andere plaats (maakt niet veel uit).Nu ingetekend zoals op print.
Voor de ruststroom instelling is er keus, een PNP of (volgens schema)NPN. Maar een van twee aanbrengen !
Anne

eltim
Ook commercieel actief

Berichtdoor eltim » za 16 mar 2019, 9:02

Tot nu toe gebruiken wij de prima functionerende v3 versie van de VS-20. Door praktijkervaringen bedenken we regelmatig verbeteringen en werken die uit in een volgende versie, in dit geval de v4. Wijzigingen t.o.v. de v3 zijn: twee printen aan elkaar verbonden via break pads en derhalve gemakkelijker onderdelen te plaatsen, twee voeding elcootjes links en rechts van de voedingsconnector en betere thermische geleiding onder de BDP's. Omdat er nog voldoende v3 voorraad is leveren we die normaliter nog uit. Thats it, dachten we.

Patrick wilde zelf bouwen en daarom zijn aan hem blijkbaar al de gekoppelde v4 printen geleverd die net binnen waren. Die hadden we zelf nog niet opgebouwd en getest en hadden nog niet uitgeleverd mogen worden. Toen ik vanmorgen (heel) vroeg de foto's hieronder bekeek sloeg de schrik om m'n hart en gelijk de print in ons tekenprogramma bekeken. Het blijkt dat door het tussenvoegen van de elcootjes op de v4 versie een heel kort spoortje van een 56ohm weerstand naar de voedingrail aan de achterzijde (V-) is weggevallen dat in alle voorgaande versies wel aanwezig was. Vreemd. Gelukkig blijken we deze v4 printen aan slechts twee klanten geleverd te hebben, iemand in Taiwan en Patrick. Dit zijn de enige niet goed werkende modules. Met ons tekenprogramma nogmaals alle verbindingen gecheckt en zijn op dit korte stukje na allemaal correct.

Tot mijn schande moet ik derhalve bekennen dat er in de v4 versie van VS-20 wel degelijk een foutje zit, excuses.
Een kort draadje aan de achterzijde naar de powerrail (groen wegkrabben) kan dit euvel snel verhelpen.
P., had me even gebeld en om hulp gevraagd, hadden we gelijk maatregelen genomen. Dat had ons allen veel zoekwerk, ellenlange topics en ergernissen bespaard. Gelukkig leveren we verder nog steeds v3 versies uit die prima werken.
Wij zullen zsm een v5 zonder deze fout maken, is softwarematig vanochtend heel vroeg al gecorrigeerd.....

Blijft overeind dat het napluizen van een werkende versterker totaal zinloos is. Op dit 3mm printspoortje na werkt alles perfect en zijn er al vele tientallen werkende exemplaren in gebruik. Kijk hier maar eens: https://www.eltim.eu/nl/eltim-product-i ... cties/c-39

hansr

Berichtdoor hansr » za 16 mar 2019, 9:24

Ik vind dit keurig en sportief om op deze manier te reageren vanuit Eltim! Ik hoop dat de versterker straks lekker speelt!
Naim Mu-So
Technics SU 700+
Sander Sassen NoBudget visaton W130+sc10N

In aanbouw: Humble Homemade hifi Tempo

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 16 mar 2019, 9:49

Ik heb ook enorm slechte ervaringen met Eltim. Nu geeft hij aan dat je altijd kunt bellen of mailen :lagge: bellen neemt hij nooit op, mails worden niet beantwoord :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 16 mar 2019, 9:54

Zo zie je maar weer Louis, altijd je DRC in je cadpakket gebruiken. Een foutje is zo gemaakt, zeker als je wat gaat aanpassen. Kan zelf vanuit ervaring spreken, doe veel ontwerpwerk in Kicad ( t/m 4 laags, 603 smd en 0.5 pitch BGA).

Dat het uiteindelijk op dit forum terecht is gekomen heeft toch wel te maken met het stroeve email contact met je klant en het niet opsturen van missende onderdelen en ik denk ook niet dat dit met een telefoontje was opgelost.

Het niet meeleveren van een schema en missende annotatie van onderdelen op de print is nou niet bepaald handig bij een zelfbouwpakket. Persoonlijk zou ik er dan met een boog omheen lopen. Als je bang bent voor jatwerk, moet je alleen maar modules gaan leveren die in een blok hars gegoten zijn ( ook al is dat geen garantie tegen handige Harries :mrgreen: ).

Al met al zit Patrick nu met een stapel losgesoldeerde onderdelen en nog wat missende dingen. Het zou je sieren door nieuwe module(s) met de missende onderdelen op te sturen.

En vergeet 1 ding niet: vertrouwen komt te voet en gaat ter paard.
Fusion Filterdesign

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 16 mar 2019, 10:22

Algemeen:...Fouten maken doen we helaas allemaal, de manier waarop zo'n fout wordt opgelost voor een klant is wel essentieel natuurlijk. Eerst maar 's de negatieve emotie wegnemen, dus de klant repareren. Op die manier werkt het. Dat zie je bij al die consumenten programma's terug. Dus door het stof en verlies nemen deze keer...

Specifiek:
Zou het misschien kunnen zijn dat er componenten gesneuveld zijn door het ontbreken van dat printspoortje...bijvoorbeeld? Dan ben je nog wel even bezig ben ik bang. Het modulaire concept spreekt me eigenlijk wel aan, maar is misschien toch wat te ingewikkeld om voor een goedwillende leek na te bouwen. Teveel keuzes...
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 16 mar 2019, 12:48

Bertje schreef:Algemeen:...Fouten maken doen we helaas allemaal, de manier waarop zo'n fout wordt opgelost voor een klant is wel essentieel natuurlijk. Eerst maar 's de negatieve emotie wegnemen, dus de klant repareren. Op die manier werkt het. Dat zie je bij al die consumenten programma's terug. Dus door het stof en verlies nemen deze keer...

Precies!

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » za 16 mar 2019, 14:57

Beste mensen,
Prachtige reacties allemaal, waarvoor mijn dank, de print is weer nagenoeg opgebouwd, en alle onderdelen zijn gecontroleerd voordat ze terug geplaatst werden, ook het IC met de vier torren.
Gelukkig was er niets kapot gegaan, wellicht vanwege de toegepaste stroombegrenzing tijdens het opstarten.
Ook moet ik vermelden dat Eltim via email gereageerd heeft met het bericht wat ook hier is geplaatst, en heb daar op gereageerd met feiten.
een antwoord heb ik (nog) niet mogen ontvangen.
Toch wil ik nogmaals benadrukken dat ik erg blij ben met jullie commentaren en hulp, en dan in het bijzonder van 'ds23man' en Anne, waarvoor nogmaals dank.
Het is inmiddels laat in de avond, en morgen wil ik het weer gaan proberen, je zou toch zo zeggen dat niets meer in de weg kan staan om tot een goed resultaat te komen....ik houd jullie op de hoogte.
Patrick

Terug naar “Versterkers”