--
Over HP-branders: dat ze nieuw zijn is van weinig betekenis. Een bevriend stel schaft om een of andere reden telkens alles aan waar HP op staat. Het zal de vrees voor andere merken zijn, want als ware computeranalfabeten* zeggen ze keer op keer niet te weten waarom, als ze me wanhopig vragen waarom zoveel audio-CD's mislukken. Om over DVD's nog maar te zwijgen.
- * ze doen zichzelf ernstig tekort omdat ik ze niet eens krijg ingeprent dat virussen geen enge dingen zijn die uit zichzelf door kabels kruipen
Bij haast elke computer (ze slijten nu hun 4e HP) zeggen ze dat HP de drive al heeft vervangen, als ik wederom concludeer dat dit toch echt de boosdoener moet zijn. Bij hun vorige PC zelf 3x. En telkens lopen ze meer dan een jaar te klojen voordat ze toestemmen dat ik een goedkope NEC of Samsung plaats, waarmee plotsklaps alle problemen zijn verdwenen. Ze kunnen dan "zelfs" (voor hun een mirakel) de schijfjes gebruiken waar de HP nog nooit een bruikbare CD op brandde.
Wat ik wil aangeven: bepaalde branders van HP lijken het soort problemen te geven die ik enkel nog ken van de oer CD-brander. Het is niet meer van deze tijd dat je zo moet oppassen wel merk schijfjes je koopt, dat zelfs simpele 1:1 audio-CD's om de haverklap mislukken, of dat ze in diverse apparaten niet goed afspelen.
Hiermee beweer ik niet dat alle branders van HP problemen geven, of in dezelfde mate, maar de exemplaren hierboven waren rampzalig. Of dat toeval is betwijfel ik: in de tijd van 4-speed CD-branders stonden die van HP al niet als meest compatible bekend. Het lijkt of ze een traditie trouw blijven.