PI en Hifiberry: welke software?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

PI en Hifiberry: welke software?

Berichtdoor AntonZ » za 09 jan 2021, 14:49

Deze vraag komt om de zoveel tijd langs, maar de hardware en software verandert ook voortdurend. Hopelijk geen verwijten dat ik naar een bekende weg vraag.

Ik heb al een tijd een Raspberry PI met hifiberry DAC+ liggen (hier overgenomen via V&A). Door tijdgebrek ben ik er nog niet eerder aan toegekomen om er mee te spelen. De bedoeling is audio afspelen. Eerste prioriteit is muziek spelen vanaf fileserver (eigenbouw, linux). Prettig bladeren en zoeken zou fijn zijn - bestandsformaten op schijf zijn MP3, FLAC en een klein gedeelte WAV. Ik kan extra software packages voor indexeren en streamen installeren als dat nodig/nuttig is. Verder eventueel streamen vanaf internet. Bediening zal in eerste instantie gaan vanaf pc, liefst ook een prettige interface vanaf smartphone. Als het goed bevalt, dan overweeg ik uitbreiding van de PI met een basic schermpje, misschien zelfs een touch screen.

Als ik op de hifiberry site kijk naar software opties, dan zijn er 9 verschillende "aanraders". Ik zie Hifiberry OS, LibreELEC, piCorePLayer, OSMC, Rune, Roon, max2play, moode en basis Raspbian. Er bestaan er vast nog meer. Dat kost weken om allemaal eens te installeren, configureren en uitproberen. Zijn er op basis van mijn beknopte wensen absolute aan- en afraders?

hardbats

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Berichtdoor hardbats » za 09 jan 2021, 15:00

Ik gebruik volumio en dat werkt voor mij prima. Zeker via de app voor Android.
Volumio, moode en rune komen voort uit hetzelfde project. Volumio is alleen de meest up to date variant van de 3 volgens mij.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 09 jan 2021, 15:05

Op dit moment gebruik als muziek server Logitech Media Server (LMS) op een Synology NAS, boven heb ik een Raspberry PI met een Chinese Hifiberry Amp en hier draai ik piCorePlayer op te bedienen vanaf een rpi scherm of via de computer en werkt goed.
In de woonkamer gebruik ik een rpi met Volumio en een LMS plugin (reden is dat ik de usd>i2s omzetter niet werkend kreeg onder picoreplayer), Volumio kan ook direct vanaf een netwerk schijf afspelen.

Van Roon ben ik afgestapt i.v.m. de kosten al werkt het wel heel erg mooi.
Robert Jan

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 09 jan 2021, 15:21

Ik gebruik Volumio op mijn Pi/Allo Digione streamer en dat werkt voor mij prima.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 09 jan 2021, 15:37

Picoplayer met digione signiture hier en LMS werkt prima TIDAL intrigeert ook goed .
Stabiel en goed bedieningsgemak
Ooit is het allemaal klaar !

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 09 jan 2021, 16:36

Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 09 jan 2021, 17:49

AntonZ schreef:Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.
centje van een fluit. dat ging zelfs bij mij fluitend en in 1 keer goed
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

gnl1

Berichtdoor gnl1 » zo 10 jan 2021, 11:23

Heb ook al veel distro's geprobeerd. Maar niets beviel door gebrek aan display en bediening. Volumio is wel in gebruik als internetradio op een rPi2 met pHat DAC en Lirq (geen display, 10 zenders via oude IR afstandsbediening).

Dit topic http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=66&t=28670& wekte mijn belangstelling voor LMS en de Material skin. Uitgeprobeerd en dat bevalt wél. Gebruik nu een oude Android telefoon als "Now Playing" display en lokale bediening en kan ook vanaf een tablet of PC muziek of playlists uitkiezen. Ik gebruik een Hifiberry Digi+ pro voor mijn huiskamersysteem.

Dit blog https://soundcheck-audio.blogspot.com/p/soundchecks-tass-intro.html vond ik interessant door info over configuratie van LMS en piCorePlayer. Het gebruik van pCP als audiospeler maakt het mogelijk de rPi uit te schakelen via de voedingsspanning en de rPi zomin mogelijk door allerlei bijzaken te belasten.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 10 jan 2021, 15:54

Ik realiseer me net dat de wifi hier in huis een "guest" netwerk is, gescheiden van het thuisnetwerk. Individuele apparaten op de wifi "kunnen elkaar niet zien" en hebben ook geen toegang tot pc's of servers op mijn thuisnetwerk. Als ik mijn streamer via die route wil besturen, dan moet er een aparte telefoon of tablet als afstandbediening komen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 10 jan 2021, 16:11

Dat is dan in je router de draadloos ( wifi ) aanzetten of even kijken of de ssid uitstaat.
Ik zou muziek niet meer over draadloos netwerk zenden, altijd via draad verbinding.
Draadloos bedienen is een beetje beter dan via een toetsenbord.
Heb hier ook de optie voor guest, maar die kunnen de pot op :mrgreen:
Hans

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 10 jan 2021, 16:24

Nee gaat niet om de ssid, die hoeft niet onzichtbaar te zijn om een guest netwerk te hebben.
Hier krijgen we (buiten corona tijd) nogal wat "guests" over de vloer en op de wifi, vooral vrienden van de kinderen. Die hoeven niet allemaal over ons thuisnetwerk te kunnen grasduinen =;

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 10 jan 2021, 16:30

Wat voor router heb je dan, vaak kan beide, bij mij wel, in ieder geval.
Hans

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 10 jan 2021, 16:51

De hardware is netgear, software is niet de fabrieks firmware. Ik kan inderdaad zonder extra hardware een wifi netwerk toevoegen dat meer dan guest toegang geeft. Het is echter een bewuste keus om alle telefoons en tablets gescheiden te houden van het thuisnetwerk, dat wil ik ook blijven doen. Even op broeden.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 10 jan 2021, 17:26

Ik gebruik momenteel Hifiberry OS in combinatie met een Hifiberry dac+ dsp op een Raspberry pi 3A+. Ik heb eerder Volumio geprobeerd maar dat werkte niet erg prettig in combinatie met Spotify. De UI van Volumio ziet er wel mooi uit maar het werkt veels te traag. Met Hifiberry OS reageert alles bijna instant, het is meer lichtgewicht. Daarnaast moet je met Volumio eigenlijk een betaald account hebben om alle functionaliteit te krijgen. Beide zijn eenvoudig te installeren. Ik zou gewoon eens proberen.
Pascal van Baardwijk

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 10 jan 2021, 17:37

In principe heb je met de RPI , de systemen met Mpd, musicplayerdeamon, de LMS, met de squeezebox/squeezelite, en maak je ook met de Linux, vaak gebruik van de alsa driver. De schil die er gebakken wordt geeft dan het verschil. LMS met material is dan een toepassing die van de laatste tijd is. Net weer een beetje zitten klooien met een Mac, en dan Daphile er op, gaat ook prima.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 10 jan 2021, 18:48

pi kan toch ook bedraad?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 10 jan 2021, 19:48

Tuurlijk, beter zelfs, maar om te bedienen is draadloos zeker comfortabeler, maar Anton wil het blijkbaar net andersom :lol:
Hans

CornelisJ

Berichtdoor CornelisJ » ma 11 jan 2021, 12:58

AntonZ schreef:Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.

LMS kun je ook op dezelde Raspberry Pi installeren waarop je audio afspeelt. Dit kan met piCorePlayer, zie OPTION 3 op http://www.picoreplayer.org/

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 11 jan 2021, 16:38

https://codexwilkes.com/downloads/ropie ... inners.pdf
Dit is ook wel een leuke handleiding en met de keuze, het is blijkbaar met de RPI 4 een betere oplossing voor het probleem USB/Netwerk chip, die dan nu gescheiden zijn, en dus dan nu ook elkaar niet meer zo in de weg zitten.
Het is in dit geval dan teveel op Roon ingesteld, maar de DietPi geeft ook wel aardige mogelijkheden voor server en speler.

https://dietpi.com/docs/user-guide_installation/

Kortom, concurrenten genoeg. :sure:

[ Bekijk op youtube ]
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » di 12 jan 2021, 9:21

PA5cAL1 schreef:Ik gebruik momenteel Hifiberry OS in combinatie met een Hifiberry dac+ dsp op een Raspberry pi 3A+. Ik heb eerder Volumio geprobeerd maar dat werkte niet erg prettig in combinatie met Spotify. De UI van Volumio ziet er wel mooi uit maar het werkt veels te traag. Met Hifiberry OS reageert alles bijna instant, het is meer lichtgewicht. Daarnaast moet je met Volumio eigenlijk een betaald account hebben om alle functionaliteit te krijgen. Beide zijn eenvoudig te installeren. Ik zou gewoon eens proberen.

Ben na het lezen van deze post even aan de slag gegaan met Hifiberry OS - inderdaad meer light-weight en ik vind de look lekker. Gewoon clean. Het updaten van de library (muziek op USB sticks) lijkt wel lang te duren, terwijl er niet echt veel op staat. De spotify-server lijkt stabieler en sneller.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 jan 2021, 22:17

zo, net eindelijk eens die ur-Pi en de HifiBerry Digi van de plank gepakt, op elkaar gedrukt, uit elkaar gehaald, header op de pi gesoldeerd, weer in elkaar gedrukt en max2play op t SD kaartje geflasht. het opschrijven kostte bijna meer tijd, draait meteen als squeezebox player.

Max2play heeft een aantal distro's speciaal voor de hifiberry kaarten, bij de eerste opstart kies uit een dropdown menu welke hifiberry je hebt, nog een keer booten, en dan de opties voor welke player of server je wil doen en klaar. voeding nu nog van een powerbank (de enige 2A voeding met USB die ik zo snel kon vinden) maar dat is een ander topic. zo nog ff de premium licentie kopen om de makers te supporten.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 16 jan 2021, 23:00

Dan krijg je wel aardig wat meer opties oor dat kleine bedrag.
Wel in de gaten houden dat je de naam goed onthoud, als je een keer een nieuw of ander boardje hebt, werkt dat ook.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 jan 2021, 23:32

activeren van de extra's gaat gewoon met je e-mail adres, dat lukt mij zelfs nog om te onthouden :lol:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 16 jan 2021, 23:55

AH, ja ik had destijds een storting gedaan en toen was dat nog niet goed werkend, ik was dus een uitzondering :rofl:

Heb ik wel eens meer,........... :sure: :lol: :lol:
Hans

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”