RJ's streamer/dac

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: RJ's streamer/dac

Berichtdoor hannesie » za 25 apr 2020, 13:05

De Odroid die ik ook al een poosje heb, heeft dat knopje altijd al op het boardje gehad.
Dus die opzetten zijn al wel een tijdje mogelijk, maar de RPI is in die zin meer een expirimenteer-boardje gebleven.
odroid.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 25 apr 2020, 13:31

Oke, de opzet van RPI is ook meer van experimenteren dan voor dit soort toepassingen maar klein, goedkoop, veel mogelijkheden ja dan worden ze "misbruikt".

Maar ik ben er wel blij mee dat dit zo werkt, zo kom ik steeds verder met de puzzel stukjes om het tot een geheel te krijgen.
Robert Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 25 apr 2020, 14:14

Wanneer je de layer inschakelt om via de GPIO te "herstarten", gaat de RPi bij afsluiten slechts over in een low power mode. Het systeem is dan niet afgesloten.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 apr 2020, 14:47

Dat is dan wat ik ook met mijn PC doe, tikje op het toetsenbord, en hij gaat aan, alleen de monitor nog inschakelen.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 25 apr 2020, 14:50

Als ik de gpio-shutdown regel uit de config verwijder en de PI een keer herstart en vervolgens afsluit met shutdown wordt het verbruik er niet minder om blijft gelijk alleen de knop werkt niet meer.

Zag ook nog gpio-poweroff daar wil ik ook nog mee spelen kijken wat die doet en als dat voor mij bruikbaar is.
Robert Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 28 apr 2020, 3:26

hannesie schreef:Dat is dan wat ik ook met mijn PC doe, tikje op het toetsenbord, en hij gaat aan, alleen de monitor nog inschakelen.

Ja en nee Hans, er zijn wezenlijke verschillen.

Een PC wordt daadwerkelijk uitgezet. Enkel sommige I/O-poorten, die volgens de BIOS/EFI-instellingen altijd actief moeten zijn, blijven gevoed. CPU en overige hardware staan uit. Het aanwezige BIOS of (U)EFI houdt die poorten in de gaten, zodat het de PC weer kan aanzetten na dat tikje op het toetsenbord.

Bij een PC in standby mode blijft tevens spanning op het werkgeheugen staan, zodat je haast onmiddelijk de desktop weer voor je neus hebt staan. Verder staat ook hier alle hardware uit. In deze toestand kan je overigens niet de spanning onderbreken zonder risico op gegevensverlies of corrupte bestanden.

Een RPi heeft helaas geen actieve poorten als hij is uitgezet. De enige manier om poorten actief te houden, is het OS draaiend houden. Weliswaar op slechts 600MHz, maar daarop draait hij al als het systeem niet zwaar belast is. En weliswaar stuurt hij enkel nulletjes naar de HDMI-uitgang, maar ook deze blijft vrolijk doordraaien. Verder is eventuele energiebesparing door gepauzeerde softwareprocessen eigenlijk nihil. Wat dan resteert, is dat je met de GPIO-button het reboot-commando geeft dat je gewoonlijk invoert vanaf de command-line of vanuit het menu. Wel handig als het beeld zwart is, maar pas dán sluit het OS af, om gelijk weer opnieuw te starten.

--

Dit maakt de GPIO-button niet gelijk onbruikbaar, maar hij vervangt zeker niet de functie van een single-button-on/off-schakeling. Die schakelt de RPi daadwerkelijk uit, wat hem gelijk onkwetsbaar maakt voor een gewilde of ongewilde spanningsonderbreking. O:)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 01 mei 2020, 20:48

Van de week de voeding voor de DAM ook binnen gekregen helemaal blij dus meteen aangesloten om te controleren of de spanningen goed zijn, ik had een 9 volt versie besteld.

De negatieve spanning 9.11 volt, de positieve kant 5.71 volt dat scheelt nogal wat, de weerstanden die er op zitten om de spanning in te stellen gecontroleerd en die zijn gelijk verder kan ik zo ook niet wat vinden. Nu contact met de chinees maar dat schiet nog niet echt.

Het gaat om deze voeding van Ali https://nl.aliexpress.com/item/4000349338146.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.38aa4c4d3g3mhb
Audiophonics verkoopt hem trouwens ook https://www.audiophonics.fr/en/linear-regulated-psu/dual-linear-power-supply-module-lt3045-lt3094-15v-p-14333.html

Oh en draai weer met Ropieee :hide: maar kan hem wel met het knopje uit (diepe slaapstand) zetten :)
Robert Jan

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 03 mei 2020, 22:05

Is het zo belangrijk om een PI uit te schakelen? Ik heb er eentje als DNS servertje draaien (pi-hole) en die staat gewoon 24/7 aan. Het stroomverbruik is zo laag dat het niet de moeite is om uit te schakelen. Daarnaast ben ik bezig om een mailservertje in te richten op een tweede PI. Die zal ook gewoon blijven draaien. Servers in huis gaan daarmee dit jaar van 60W naar rond 20W totaal.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 03 mei 2020, 22:15

Belangrijk voor het verbruik helemaal niet er staat hier wel meer aan wat veel meer verbruikt. Heb 3 van die pi's 24/7 aan staan voor domotica.
Het uitschakelen via een drukknop vind ik dan wel weer handig, nu moet ik eerst inloggen via ssh of webpagina om het af te sluiten.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 03 mei 2020, 22:20

Dan is webmin toch wel erg handig.
Hans

hardbats

Berichtdoor hardbats » zo 03 mei 2020, 22:26

Ik moet zeggen dat de voeding van mijn rpi toch wel aardig warm wordt. Dat schakel ik toch liever uit dan hem 24/7 aan te laten staan.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 03 mei 2020, 22:31

hannesie schreef:Dan is webmin toch wel erg handig.

Maar ook dan moet je dus de computer/laptop er bij pakken om hem op afstand uit te kunnen zetten.

hardbats schreef:Ik moet zeggen dat de voeding van mijn rpi toch wel aardig warm wordt. Dat schakel ik toch liever uit dan hem 24/7 aan te laten staan.

Echt koud blijft bij mij de voeding ook niet nu geen probleem los op een plankje koeling genoeg straks in een behuizing vind ik het ook prettiger dat die dan wat koeler is.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 12 mei 2020, 11:58

Met de voeding voor de DAM schiet het nog niet echt op maar einde is in zicht en dan de voeding goed werkend zien te krijgen.

Voor de omzetter van USB naar I2S had ik de voeding al vast aangepast en vanmorgen is dan ook de omzetter afgeleverd.
IMG_1515.JPG

Ik had zonder display besteld maar toch met gekregen, mooi voor het testen zullen we maar zeggen.

Vanavond daar maar eens mee aan de hobby gaan en kijken wat het doet.

Ja er zit ook een optisch ding bij, wil het geheel zo gaan bouwen dat ik hem ook als "losse" DAC kan gebruiken voor CD en MD speler bv.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 mei 2020, 12:15

Leuk, ben benieuwd hoe je het gaat opzetten, kleine schermpje voor info van de Xmos neem ik aan, dan ook nog een super optische receiver, dan moet je nog zoeken naar een bron die die hoge waarde's kan sturen, die heb ik nog niet gezien, maar mooi dat het kan. :mrgreen:
Hans

democles

Berichtdoor democles » di 12 mei 2020, 12:46

Bij mijn X-Mos omzeter ook een schermpje er bij gekregen,had ik ook niet besteld,

Leuk dingetje,laat zien wat voor soort bestand je afspeelt en twee volume wappertjes.

Hou er wel rekening mee dat de USB omzetter een externe voeding nodig heeft van 3,3v 300mA !!

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 12 mei 2020, 17:14

Hou er wel rekening mee dat de USB omzetter een externe voeding nodig heeft van 3,3v 300mA !!

Tot het geheel compleet is zoals ik het in mijn gedachten heb ben ik nog lang niet klaar :lol:

Schermpje (0.96") geeft inderdaad de 2 kleien wappertjes weer en de bitrate weer, leuk maar dat ding is zo klein leuk voor een mobiel apparaat of voor controle.

De optische receiver komt direct aan de DAM maar nu meteen een klein printje erbij hoef ik daar ook niet mee te klooien en te zoeken naar de juiste receiver.

Dat er een extra voeding voor nodig is was eigenlijk de hoofd reden voor mij om deze te bestellen, en de mogelijkheid om er een header op te solderen voor een USB kabel.

Maar het is dan nog wel geen avond maar hij werkt :yeah:

Signaalpad van Roon
Schermafbeelding 2020-05-12 om 16.43.28.png

Scherm foto van wat de DAM binnenkrijgt dat met H is DSD
IMG_1516.jpg
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 mei 2020, 17:18

Super!!!!

Kun je de 3.3 v niet van de DAC halen?
Op de J2 kan er ook wat aangesloten worden.
soe.png

soek.png
Hans

democles

Berichtdoor democles » di 12 mei 2020, 18:47

Voor de Toslink wel. (3,3v van de Dam header,J2)

Maar niet voor de Diyink omzetter.

En dan heb je nog een 3,3v voeding nodig voor de geïsoleerd I2S ingang van de DAM.

Dus totaal: 1x +9/12v voeding voor de DAM
1x -9/12v voeding voor de DAM
2x 3,3v voeding een voor de geisoleerde I2S en een voor de Diyink

Een ander mogelijk probleempje,
Wil je Toslink gebruiken en de USB/I2S omzetter is aangesloten dan moet je mogelijk een keuze schakelaar inbouwen,omdat de dac zich dan zal inloggen op het kloksignaal van de USB omzetter.

Als je dan ook nog SPDIF op de Dam aansluit is het af te raden de 1,2v van de DAM te gebruiken.
Maak je dan perrongelijk sluiting om de SPDIF plug er in te steken is de DAM aan flarden.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 12 mei 2020, 20:34

Zo hij speelt weer :) even wat verzet op het plankje.
Nu scrolt het kleine displaytje ook niet meer.

De Diyinkh omzetter heeft een eigen 3.3 V net als de isolator op de DAM, hiervoor heb ik een dubbele LT3042 voeding gebruikt.
De DAM gaat zijn + en - 9 V van een LT3045 LT3094 voeding krijgen is nu nog de labvoeding.
En de RPI met de rest van het spul wordt aangesloten op de Barry voeding.

Dat er dan geschakeld moet worden is mij bekent is ook niet zo'n probleem bij het plaatsen van een MD of CD moet je toch in de benen ;)
Zou de SPDIF/COAX ook graag willen aansluiten ja dus blij met deze waarschuwing alleen niet zo blij dat het niet zo simpel kan.
Dus wil je het veilig houden moet er voor die 1.2 V ook een extra voeding komen? Of is er een andere betere oplossing hiervoor?
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 mei 2020, 20:43

Er zit wel een trafo tje, galvanische scheiding tussen, zal nog wat kunnen schelen?

Kan het gescheiden voeding en signaal dan nog wat doen?
Hans

democles

Berichtdoor democles » di 12 mei 2020, 22:29

Er zit wel een trafo tje, galvanische scheiding tussen, zal nog wat kunnen schelen?

Nu ik het nu zo bekijk,heb je daar gelijk in Hans,zou niets uit moeten maken met die scheidingstrafo.
Dus vergeet die waarschuwing maar,scheelt weer.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 12 mei 2020, 23:14

Oh gelukkig :) er zit nog werk genoeg aan haha eerst zorgen dat alle losse onderdelen compleet zijn en werken dan beginnen met de kast en kan de verdere ontwikkeling wel verder gaan.

Zou een 2x15V 1A goed gaan om de LT3045 LT3094 ingesteld op 9V te voeden voor de DAM of hiervoor opzoek naar een andere trafo.

Wat ik mij ook nog afvroeg, er komen verschillende ringkern trafo's in hoe moet ik dit gaan doen met de zekeringen.
Moet elke trafo een eigen zekering, alles achter 1 zekering of 1 hoofdzekering en daar achter per trafo een zekering?
Mijn gevoel zegt alles apart zekeren, hoor het graag :)
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 mei 2020, 23:50

:mrgreen:
tra.png
Hans

democles

Berichtdoor democles » wo 13 mei 2020, 0:13

2x 12v AC is genoeg voor 2x9v DC

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 13 mei 2020, 8:26

Die voedingen zijn ook mooi Hans ik heb hem uit China vandaan.

12V is genoeg ja maar die heb ik niet liggen van 15V heb ik er een aantal van liggen vandaar, anders nog even verder kijken/zoeken.
Robert Jan

Terug naar “Streaming Media”