RJ's streamer/dac

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

rjmulder

RJ's streamer/dac

Berichtdoor rjmulder » zo 05 apr 2020, 15:54

Voor een nieuw project ook maar een eigen draadje aangemaakt omdat van Hans niet helemaal te vervuilen.

Als streamer gebruik ik nu al een ruime tijd een Raspberry PI 3b+ met Raspberry PI TouchScreen deze zitten samen op een voeding, de de PI3b+ zit een Hifiberry DAC+ Pro met een eigen low noise voeding. Als Roon Endpoint software gebruik ik Ropieee naar alle tevredenheid.

De aanpassing zal zijn dat de Hifiberry DAC wordt vervangen voor een Soekris DAM1021-12 DAC.
Zo uit de verpakking de Soekris DAM1021.
D97A415B-B6C4-4BF5-8827-84F40E14CF5C.JPG

Nu eerst alles vast zetten op het plankje en het werkend zien te krijgen.
Voeding voor de DAM is op de werkbank even een labvoeding en de raspberry krijgt de spanning van een usb lader.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robert Jan

rjmulder

Re: RJ's streamer/dac

Berichtdoor rjmulder » zo 05 apr 2020, 17:48

Het geheel op een plaatje "hout"
IMG_0001.JPG
een brandende led en
IMG_0002.JPG
geluid :rock:

Ropieee op de RPI met een paar draadjes direct naar de DAM, toch wel handig dat de LM4780 versterker er nog stond kan deze nu mooi in het soldeer hok gebruiken met proberen de luidsprekers die er achter hangen zijn met de FRS8 naar ontwerp van hier.

Nu alleen serieel nog gangs zien te krijgen, op de site van DimDim las ik dat het met de USB>RS232 van 3.3 en 5v niet lukt en die heb ik alleen :(
Een oude pc heb ik ook nog staan met een seriële poort hopen dat het nog een "echte" seriële poort is.
Robert Jan

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 05 apr 2020, 18:38

Leuk project, maar hoe zit het met de bediening, gaat dat via een app?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 05 apr 2020, 18:41

rjmulder schreef:
Als streamer gebruik ik nu al een ruime tijd een Raspberry PI 3b+ met Raspberry PI TouchScreen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 apr 2020, 18:43

Dat ziet er netjes en compact uit :rock:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 05 apr 2020, 18:43

Leuk project RJ, benieuwd of je verschil hoort. Kun je geen USB naar serieel omzetter gebruiken, of is dat net de makke met die 2 spanningen?

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 05 apr 2020, 19:28

Bediening gaat via Roon dus met een app op de telefoon, iPad of computer maar op het touchscreen kun je wel iets doen al is het niet veel (pauze, play, nummer voor en achteruit.

Netjes hoop ik het ook wel te houden vooral als het straks in een behuizing komt, als alles bij elkaar is zal compact wel tegenvallen.
Behuizing wordt in hoogte zo groot dat er het 7" touchscreen voorop komt, aan ruimte is er dan genoeg voor een voeding voor de RPI met display, wat netwerk spul en een voeding voor de DAC.

Ik hoop wel dat er verschil hoorbaar is ;) anders zou het zonde zijn van de euro's al heb ik wat geluk gehad met de aanschaf van de DAC :mrgreen:
Met de pc (Windows 10) die ik normaal in dat hok gebruik heb ik met de converters die ik heb heb geen verbinding kunnen krijgen.
Ga zo eerst nog even proberen met die oude pc (Windows XP) en serieel omzetter kijken als dat werk zou wel handiger zijn.
De oude pc heeft een "echte" seriële poort daar kan ik dus mee verder even voor de zekerheid verder kijken als er nog wat tussen moet.

Op de site van Dimdim staat
"chances are that your USB to serial adapter is not a “true” RS-232 interface, but outputs TTL levels instead. You can confirm that by measuring the voltages between GND and the RX & TX pins. You should be getting zero volts in one case and about -9V in the other. If you are getting 3.3 or 5 volts, your interface will not work with the DAM."
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 05 apr 2020, 19:48

Oude spullen zijn nog niet zo slecht :lol: kabel er aan en verbinding :goeie:
Alleen toetsenbord invoer doet die niks mee.

Bij verbinden krijg ik dit in beeld:
R1.21
I3
L000
F5
PN
V+00
I3
I0
L044

Laatste firmware zit er dus in :goedzo:

Update:
Afspelen van DSD komt niet boven de 176kHz met de RPI direct op de DAM. Dat is nog uitzoekwerk hoe dat voor elkaar te krijgen is, zonder omzetter van USB naar I@S is natuurlijk het mooist.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 06 apr 2020, 16:27

Toch de labvoeding maar naar beneden gezet te nieuwsgierig :?
IMG_1479.JPG

Boven de hifiberry en onder de DAM in Roon gekoppeld met elkaar dus makkelijk over te schakelen met de afstandbediening en het verschil is duidelijk hoorbaar :kwijl:
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 06 apr 2020, 16:35

Interessant, kun je omschrijven welk verschil je hoort? Kweetut, dat valt niet altijd mee. En waar luister je op, op de Daudio's?

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 06 apr 2020, 16:53

Ja de op de daudio C1 met de hypex versterker, de Overtures zijn aan de kant geschoven.
De RPI en DAM zijn nog niet super aangesloten (kabels, voeding en netwerk) hmm ja omschrijven is altijd lastig maar het klinkt naar mijn gevoel rustiger, minder schreeuwend, minder boemerig en minder scherp.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 06 apr 2020, 17:27

'Rust' in weergave is een kwalificatie die je wel vaker hoort bij DAC vergelijk. Maar dan weet je waar je het voor doet.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 06 apr 2020, 17:41

Wel leuk om ze zo naast elkaar te hebben en af en toe te wisselen, er kan ook nog gespeeld worden met filters weet niet eens hoe die nu staat :)
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 09 apr 2020, 20:52

Inmiddels is hier de Hifiberry van de plek gehaald en heeft die ruimte gemaakt voor de DAM deze heeft nog wel als voeding de lab voeding helaas (hij bromt een beetje) een goede voeding is nog onderweg de de RPI wordt weer gevoed door de voeding van Barry.
Ook een XMOS besteld dus daar is ook het wachten op.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 22 apr 2020, 12:21

rjmulder schreef:Oude spullen zijn nog niet zo slecht :lol: kabel er aan en verbinding :goeie:
Alleen toetsenbord invoer doet die niks mee.

Bij verbinden krijg ik dit in beeld:
R1.21
I3
L000
F5
PN
V+00
I3
I0
L044

Laatste firmware zit er dus in :goedzo:

Update:
Afspelen van DSD komt niet boven de 176kHz met de RPI direct op de DAM. Dat is nog uitzoekwerk hoe dat voor elkaar te krijgen is, zonder omzetter van USB naar I@S is natuurlijk het mooist.

Als je wilt weten welk filter je gebruikt, kun je dat met de de bekende interface laten zien de F5 is een indicatie welk filter je gebruikt.
Met dat je nu dus de 176.4 kHz als maximaal krijgt voor DSD, komt doordat de RPI dit signaal ergens heeft staan als het hoogste frequentie.
Dat zou dus naar 384 kHz moeten.
Hans

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 22 apr 2020, 12:32

Dat bliksem icoontje rechtsboven, hoort die bij het plaatje?
Dat icoontje wordt nl. ook getoond, als de Pi te weinig spanning krijgt.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 22 apr 2020, 13:22

Met die filters ben ik nog niet echt bezig geweest kan wel wisselen met soft en minimal bv maar als de dac dan ook opnieuw opgestart moet worden?
Selecteren van een ander soort filter heb ik nog niet gedaan ook nog niet gevonden hoe ik dat doe er staan er volgens mij wel een boel in.
Hoger dan die 176 komt die nu niet daar is een XMOS voor besteld en is wachten wanneer die binnen komt.

Dat bliksem icoontje is inderdaad een melding van te weinig spanning, zitten ook hele dunne draadjes aan was makkelijk maar met de definitieve opstelling wordt dit ook aangepast en de voeding goed ingesteld en zou dat ook weg moeten zijn.

De complete opstelling duurt nog wel even denk ik er zijn nog verschillende dingen onderweg als dat binnen is wordt het kijken hoe alles mooi past en de behuizing dan maken.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 22 apr 2020, 15:38

Vanmiddag ook bericht binnen gekregen dat de XMOS is verstuurd met DHL zal wel niet lang duren voordat die binnen is.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 22 apr 2020, 15:50

rjmulder schreef:Vanmiddag ook bericht binnen gekregen dat de XMOS is verstuurd met DHL zal wel niet lang duren voordat die binnen is.

Bij wie heb je die besteld?
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 22 apr 2020, 16:19

Diyinkh.
Niet de goedkoopste maar vond dat model een aantal voordelen hebben ten opzichte van bv Ali.
Maar kijken hoe die het gaat doen :)
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 24 apr 2020, 21:52

De bedoeling was eerst om Ropieee te gaan gebruiken als RoonEndpoint maar ben nu overgestapt op DietPI dan kun je toch wat meer aanpassingen maken.
Deze start nu op met de Roon software, een browserscherm om te kunnen zien wat er met Roon wordt afgespeeld (zelfde functies als Ropieee).
De RPI wou ik ook graag op een nette manier kunnen uit zetten hier zijn verschillende "standaard" printjes voor te koop maar die functie van afsluiten zit "gewoon" standaard in Debian kwam ik tegen op internet, je moet het alleen wel aanzetten en een moment schakelaartje plaatsen tussen een GPIO pen en GND.

In het geval van DietPi moet de config.txt aangepast worden die staat in DietPi pas je hem aan in de boot map dan is de aanpassing na een herstart weer weg, onderaan in dit bestand voeg je de regel dtoverlay=gpio-shutdown toe slaat het bestand op en herstart het spul en een moment drukker voeg je tussen GPIO3 en GND toe dit is standaard maar ook aan te passen.
Nu kan de RPI netjes worden afgesloten en weer opgestart worden :yeah:
Robert Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 24 apr 2020, 23:47

rjmulder schreef:Nu kan de RPI netjes worden afgesloten en weer opgestart worden :yeah:

Weer opgestart waarmee? Dat kan niet met diezelfde pushbutton aan de GPIO, want daar reageert zo'n boardje in poweroff-mode niet op.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 apr 2020, 0:11

Normaal is het bij veel Linux distro's dat je met 1 druk op de aan/uit knop de boel afschakelt, en als dan de knop weer wordt ingedrukt, gaat tie weer, tenminste wel bij de Vortexbox e.d.
Bij mijn server gaat het ook zo, duurt alleen wat langer, dan kan ik daarna de prik eraf halen.
Nu is het wel zo dat dan na het werkelijk verwijderen van de spanning, stekker eruit, de tijd van opstarten dan weer langer duurt.
Een soort WOL =(Wake On Lan) dan.
Hans

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 25 apr 2020, 3:23

Dat heeft niet zozeer met Linux te maken. Tegenwoordig is elke normale computer voorzien van een specifieke aansluiting voor een powerbutton. Deze bevindt zich in een klein deel van de elektronica dat altijd actief blijft, ook wanneer de rest van de hardware uitgeschakeld is.

Een RPi werd niet ontwikkeld als volwaardige huis-tuin-en-keukencomputer, maar als een zo goedkoop mogelijk, educatief inzetbaar development boardje. Daarom is het niet voorzien van een permanent actief circuit en heeft het géén aansluiting voor een powerbutton. In dat opzicht lijkt het wat op een vroegere PC, die je zelf nog moest uitschakelen nadat het OS was afgesloten. Bij een Windows-PC stond dan op het scherm: "it's now safe to turn off your computer". Daarop verbrak je, met een stevig klikkende 220V tuimel- of drukschakelaar, de netspanning naar de hoofdvoeding.

Bij ontbreken van een power-aansluiting kan uiteraard best een pushbutton aan een com-poort, printerpoort of GPIO worden gehangen. Of aan elke andere I/O-poort die Linux of Windows kan uitlezen, zodra het de drivers daarvan geladen heeft. Met een scriptje, wat aan diverse Linux-distributies voor de RPi al standaard wordt toegevoegd, kan dan bijvoorbeeld het commando worden getriggerd waarmee het OS zichzelf afsluit.

Omdat een afgesloten OS zichzelf niet opnieuw kan opstarten, dient de hardware opnieuw te worden gestart. Bijv. door de stekker te ontkoppelen en weer te verbinden, of door ook in de voedingslijn een pushbutton op te nemen om hetzelfde te bereiken. Maar aangezien het zinloos is om een uitgeschakelde RPi te blijven voeden, kan als 2e schakelaar beter een normale worden gebruikt.

Of men verzint een 3-in-1 schakelingetje om met één knopje zowel de hardware te voeden, alsook de software opdracht te geven om zichzelf af te sluiten én (pas wanneer de software geheel ontladen is) ook de voedingsspanning van de hardware te halen. :)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 25 apr 2020, 13:00

Met dat ene knopje krijgt de RPI een shutdown commando en druk je weer op dat zelfde knopje gaat die weer aan.

Het was mij niet bekent dat dit met de RPI mogelijk zou zijn 1 knopje en 1 aanpassing in het config bestand, je ziet van allerlei extra hardware die aangeboden wordt en extra python scripts die gebruikt moeten worden. Dit lijkt mij dan veel handiger.

Net de multimeter er eens tussen gehad om te kijken wat de streamer nu verbruikt ook door twijfel sluit die dan wel helemaal af of gaat die in slaap stand.
RPI 3b+ met 7" TouchScreen en 3.3v I2S isolatie.
- Aan is het verbruikt tussen de 1 en 1,2 A wat mij heel erg meevalt eigenlijk ik dacht meer.
- Uit is het verbruik 140mA
Ook nog vergeleken tussen het uit zetten met het knopje en het shutdown commando maar dat geeft geen verschil.
Robert Jan

Terug naar “Streaming Media”